شناسه خبر: 19000 منتشر شده در مورخ: 1398/7/24 ساعت: 10:03 گروه: اجتماعی  
گلستان رتبه دوم اختلال بینایی کشور را دارد

گلستان رتبه دوم اختلال بینایی کشور را دارد

قائم مقام مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: این استان با داشتن هفت هزار و ۵۰۰ فرد دارای اختلالات بینایی که همگی تحت پوشش بهزیستی هستند، رتبه دوم کشور را در این موضوع دارد.

به گزارش ایران سپید سیدامیر میرفندرسکی در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در گنبدکاووس اظهار داشت: گلستان در حوزه تمام معلولیت‌ها رتبه ششم کشور را دارد به‌ طوری که میانگین نرخ معلولیت در کشور ۱.۷ درصد و در استان ۲.۷ درصد است.

وی با تاکید بر تکریم جامعه معلولان و فراهم کردن زمینه حضور آنان در جامعه و فعالیت‌های اقتصادی افزود: این افراد نیازمند توجه موثر و مطلوب هستند و دلسوزی و دلرحمی، آنان را از جامعه دور می‌کنند.

به گفته وی، ۸۱ درصد نابینابان کشور بالای ۵۰ سال سن دارند و بیشترین درصد نابینایان مربوط به مردان است و بهزیستی در سه مرحله غربالگری بینایی را در کودکان انجام می‌دهد.

معاون توانبخشی بهزیستی گلستان ادامه داد: علت بخش اعظم معلولیت‌ها ژنتیکی است که به خاطر نبود آگاهی والدین نسبت به حوزه سلامت ایجاد می‌شود و با یک آزمایش ساده می‌توان از وقوع آن پیشگیری کرد؛ به عنوان نمونه در یکی از شهرهای ترکمن‌نشین غرب استان، خانواده‌ای با پنج فرزند معلول وجود دارد که نتیجه ناآگاهی والدین است.

میرفندرسکی گفت: بهزیستی گلستان تا مهر و آبان سال گذشته ماهیانه حدود پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال به ۱۱ هزار خانواده تحت پوشش که بیشترشان معلولان هستند، مستمری پرداخت می‌کرد که با تدابیر دولت، این رقم هم اینک به ۵۵ میلیارد ریال برای ۲۱ هزار خانوار رسیده است.

وی افزود: همچنین در هفته بهزیستی امسال تصویب شد که علاوه بر فرد معلول، سایر افراد تحت‌پوشش وی هم مشمول خدمات مستمری قرار بگیرند.

وی اظهارداشت: در سال گذشته لوازم توانبخشی و کمک‌توان پزشکی به ارزش ۲۵ میلیارد ریال برای معلولان گلستان تهیه شد که امسال با توجه به افزایش چشمگیر قیمت‌ها، میزان کمتری از لوازم مورد نیاز را می‌توانیم تهیه کنیم.

به گزارش ایرنا، محمدرضا فشایی رییس اداره بهزیستی گنبدکاووس نیز در این مراسم گفت: از مجموع هشت هزار و ۴۰۰ نفر معلول تحت پوشش بهزیستی در این شهرستان، ۱۰۹ نفر نابینای مطلق و هزار و ۱۶۷ نفر کم‌بینا هستند که برخی از آنان موفقیت‌های چشمگیری در عرصه‌های مختلف به دست آورده‌اند و هم اینک ۱۹ دانشجو و ۳۸ دانش‌آموز کم‌بینا در شهرستان داریم.

مدیرعامل انجمن نابینایان گنبدکاووس نیز در این مراسم با اشاره به برخی موفقیت‌های نابینایان شهرستان از جمله کسب رتبه‌های برتر کشور در مسابقات قرآنی توسط ایوب گنجی، سعید مارامایی و جلیل چپرلی و رسیدن مهران پیمان به درجه استادی دانشگاه، از مسئولان خواست برای تامین فضای مناسب برای این انجمن همکاری داشته باشند.

محمد علی‌پوری بیمه عمر کردن ۶۰ نفر از اعضا و اعطای وام از محل‌های مختلف در کنار برگزاری کلاس‌های موسیقی، سرود، خط بریل و قالی‌بافی را از شاخص‌ترین خدمات این انجمن برای اعضا برشمرد و از مسئولان خواست همکاری لازم برای درآمدزایی این انجمن از جمله اعطای مجوز نانوایی و استفاده از هنرجویان این انجمن در اجرای برنامه‌های موسیقی را داشته باشند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس نیز در این نشست با تکریم جامعه معلولان و تاکید بر تلاش برای بهبود وضعیت آموزش و معیشت آنان گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند از ظرفیت نابینایان در بخش‌هایی که مقدور است، استفاده کنند.

عبدالقدیر کریمی افزود: با توجه به مشکلات موجود برای محل استقرار فعلی انجمن نابینایان گنبد، یک اتاق در ساختمان قدیم فرمانداری برای این انجمن در نظر خواهیم گرفت و علاوه بر اعطای مجوز نانوایی، مساله اعطای زمین برای ساختمان انجمن را در سفر بعدی رییس بنیاد مستعضعفان مطرح خواهیم کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *