شناسه خبر: 18990 منتشر شده در مورخ: 1398/7/23 ساعت: 14:48 گروه: اجتماعی  
از اشتغال معلولان تا بودجه ای که هنوز تخصیص نیافته
در مراسم روز جهانی عصای سفید مطرح شد:

از اشتغال معلولان تا بودجه ای که هنوز تخصیص نیافته

مراسم روز جهانی نابینایان با حضور رییس سازمان بهزیستی، شهردار تهران، معاونین وزیر رفاه، جمعی از هنرمندان و تعداد کثیری از نابینایان و کم بینایان در تالار ایوان شمس برگزار شد.

به گزارش ایران سپید وحید قبادی دانا معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در روز جهانی عصای سپید با حضور در سالن ایوان شمس در جمع کثیر نابینایان و کم بینایان از اگاهی به همه دغدغه های معلولان و به ویژه نابینایان صحبت کرد و یکی از مهم ترین این مشکلات را اشتغال معلولان عنوان کرد و گفت: «۱۸۹ هزار معلول در کشور داریم که باید به فکر اشتغال آن‌ها باشیم. طبق قانون ۳۰ درصد اپراتور‌های تلفن در ادارات باید به افراد نابینا اختصاص پیدا کند، اما در واقعیت افراد نابینا توانمندی‌های بیشتری دارند به طوری که امسال ۳۳ نفر از معلولان در کنکور سراسری رتبه زیر یک هزار گرفتند که ۱۴ نفر از آن‌ها نابینا و کم بینا بودند. »

قبادی دانا تصریح کرد: «در گذشته سرپرستان خانواده که معلول هم بودند به ازای یک نفر مستمری دریافت می‌کردند، اما از ماه آینده به میزان بعد خانواده مستمری دریافت می‌کنند. طبق قانون هر سال باید مستمری مددجویان بهزیستی ۲۰ درصد حقوق افراد عادی باشد، اما متاسفانه نتوانستیم این افزایش مستمری را پرداخت کنیم»

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان انکه 80 درصد مشکلات بینایی قابل پیشگیری است افزود: «سازمان بهزیستی ۱۵ سال است که غربالگری بینایی را انجام می‌دهد و سال گذشته ۳ میلیون و ۵۰ هزار کودک غربالگری بینایی شدند و ۱۹۶ هزار نفر از آن‌ها نیز به چشم پزشک ارجاع شدند».

در پایان مراسم تفاهم نامه‌ای بین سازمان بهزیستی، معاون تعاون وزارت کار، بانک توسعه تعاون و صندوق حمایت از تعاونی‌ها امضا رسید تا به تأسیس تعاونی‌های معلولان و پرداخت تسهیلات به این قشر کمک کند.

در حاشیه این مراسم  وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی در جمع خبرنگاران از علت تناقض آمار نابینایان در مصاحبه های مختلف مسئولان بهزیستی گفت: «در سازمان بهزیستی برای  155 هزار نابینا و کم بینا پرونده آی سی اف تشکیل شده است و در مجموع تعداد نابینایان و کم بینایانی که تحت پوشش سازمان هستند 189 هزار نفر هستند. مابقی افراد هنوز پرونده آی سی اف شان تشکیل نشده است به همین علت برخی از مسئولان سازمان امار افرادی را مطرح می کنند که دارای پرونده ای سی اف هستند. »

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات برای قانون حمایت از حقوق معلولان بیان کرد: «سازمان برنامه و بودجه کشور به ما قول داده است تا پایان مهر تخصیص اعتبارات برای  اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را آغاز نماید اما با توجه به محدودیتی که در منابع کشور وجود دارد نمی دانیم این قول محقق می شود یا نه.

مبلغی که در بودجه پیشبینی شده هزارو صد میلیارد تومان است اما مبلغ مورد نیاز برای اجرای قانون معلولان 22 هزار میلیارد است و آنچه که تا کنون به ما اختصاص دادند صفر ریال است اما قول دادند بودجه سه ماه اول  را واریز کنند که کمتر از 25 درصد خواهد بود. »

وی با اشاره به مسکن خانوارهای دارای دو معلول هم گفت: «۲۹۴ هزار خانواده‌ در کشور دارای دو فرزند معلول هستند که طبق قانون باید به آن‌ها منزل مسکونی داده شود در سال 94 طرحی با تفاهمی پنج جانبه بین سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان ملی و زمین و انجمن خیرین مسکن ساز منعقد شد. در این میان  14 هزار خانوار شناسایی که تا کنون برای بیش از شش هزار خانوار شرایط مهیا شده است و 6 هزار مسکن دیگر هم در دست احداث است و دو هزار خانوار هم پشت نوبت قرار دارند. »

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش مستمری مددجویان در شهریور ماه امسال بیان کرد:« ماه گذشته 20 درصد افزایش از محل اعتبارات بهزیستی صورت گرفت به این صورت که مستمری های 53 تا 100 هزار تومان به 63 تا 120 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. بخش دیگر دریافتی مددجویان از محل هدفمندی یارانه هاست که مبلغ آن از 108 هزار تا 416 هزار تومان است در تلاش هستیم تا با تخصیص اعتبارات لازم  افزایشی را در این بخش هم داشته باشیم. »

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار ایران سپید در خصوص آزمون استخدامی معلولان هم گفت: «با توجه به سهمیه سه درصدی معلولان در آزمون های استخدامی، این گروه سهمیه ویژه دارند که حتی اگر حد نصاب نمره قبولی در آزمون را هم کسب نکنند سهمیه آنها به دیگران تعلق نمی گیرد و برای این معلولان ذخیره خواهد شد. سال گذشته حدود 1200 نفر از معلولان در آزمون شرکت کردند که از این تعداد 158 نفر استخدام شدند که سهمیه باقی مانده از سال گذشته به سال جاری اضافه شده است. »

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *