شناسه خبر: 18965 منتشر شده در مورخ: 1398/7/22 ساعت: 12:12 گروه: اجتماعی  
عدم تخصیص بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان/ تجهیزات توانبخشی تولید داخل ارز دولتی ندارد

عدم تخصیص بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان/ تجهیزات توانبخشی تولید داخل ارز دولتی ندارد

محمدرضا شهبازی مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی در نشست تخصصی بررسی چالش ها و فرصت های پیش روی نابینایان در جمع خبرنگاران گفت: از یک میلیون ۴۶۰ هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی ۱۵۵هزار نفر انها از نابینایان و کم بینایان هستند.

به گزارش ایران سپید وی ادامه داد: خدماتی که به این گروه از نابینایان تعلق می گیرد همانند دیگر معلولان است فقط در بخش تجهیزات توانبخشی نابینایان با توجه به نیازشان تجهیزات دریافتی متفاوتی دارند. برای تهیه وسایل کمک توانبخشی ویژه این افراد سازمان بالای ۱۰ درصد از اعتبارات توانبخشی را به این گروه اختصاص داده است.

شهبازی با اشاره به دغدغه های دیگر نابینایان و کم بینایان در موضوع اشتغال گفت: نابینایان و کم بینایان جزو تحصیل کرده ترین گروه معلولان هستند و با توجه به تحصیلات عالیه باید شغل های مناسبی را به دست اورند.

وی با اشاره به قانون سه درصد استخدام معلولان بیان کرد: با ورود سازمان بهزیستی در بخش استخدامی های دستگاه های اجرایی، امسال ۵۴۳ محل شغل در آموزش و پرورش برای معلولان ذخیره شده است. حتی اگر در رشته ای فرد مناسب آن در گروه معلولان نبود آن کد رشته برای معلولان ذخیره شده و سازمان اموزش و پرورش نمیتواند شخص دیگری را جایگزین این کد رشته نماید. پیش بینی ما برای سال جاری ۸۰۰ مورد استخدامی برای معلولان در آزمون پیش رواست.

مدیرکل دفتر توانمندسازی بهزیستی با بیان آنکه اکثر معلولان تحصیلات عالیه دارند افزود: هزینه تحصیلی در مقاطع بالا برای سازمان سنگین است اما بهزیستی در حد توان و اعتباراتی که دارد هزینه های تحصیل معلولان به ویژه نابینایان را پرداخت می کند. در بحث وسایل و تجهیزات آموزشی نابینایان باید بگویم وسایلی همچون پرکینز، لپ تاب، نرم افزارهای مختلف، ویس ریکوردر و... در اختیار این عزیزان قرار می گیرد اما بهزیستی در این بخش با ایده الها فاصله بسیاری دارد که این امر از قیمت بالای وسایل آموزشی نابینایان سرچشمه می گیرد.

وی با اشاره به عدم تخصیص هزارو صد میلیارد تومان بودجه به قانون حمایت از حقوق معلولان گفت: بودجه ای که برای قانون در نظر گرفته شده است هنوز به دست بهزیستی نرسیده و من هم اطلاعی ندارم چه زمانی این بودجه اختصاص پیدا می کند. با تخصیص این مبلغ به بهزیستی می توانیم گره های بزرگی از مشکلات معلولان را باز کنیم.

شهبازی در پاسخ به سوال ایران سپید در مورد تخصیص ارز دولتی به واردات تجهیزات توانبخشی گفت: وسایل و تجهیزات توان پزشکی مثل سمعک با ارز دولتی وارد میشوند و اگر بخواند با ارز آزاد این وسیله وارد کشور کنیم هزینه های سنگینی روی دست معلولان و بهزیستی قرار می دهد.

اما ارز دولتی به وسایلی که تولید با کیفیت داخلی ان وجود دارد تعلق نمی گیرد.  اگر فردی میخواهد عصا یا هر چیز خارجی دیگری را که تولید داخل ان وجود دارد استفاده کند باید هزینه آن را خودش پرداخت کند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *