شناسه خبر: 18956 منتشر شده در مورخ: 1398/7/22 ساعت: 09:55 گروه: اجتماعی  
۱۴۰۶ نابینا و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی استان سمنان قرار دارند

۱۴۰۶ نابینا و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی استان سمنان قرار دارند

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: یک هزار و ۴۰۶ نابینای مطلق و کم بینا تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند و از خدمات این سازمان برخوردارند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا علیرضا ایزدپور در آستانه ۲۳ مهر روز جهانی نابینایان(عصای سفید) در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: یک هزار و ۴۰۶  نابینای مطلق و کم بینا از بهزیستی استان سمنان خدمات دریافت می‌کنند که از این تعداد ۱۶۰ نفر نابینای مطلق و یک هزار و ۲۴۶ نفر کم‌بینا هستند و ۳۱۹ نفر از کم بینایان و نابینایان در روستا و یک هزار و ۸۷ نفر در شهر زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۸ نفر از نابینایان و کم بینایان تحت پوشش بهزیستی استان سمنان، مستمری دریافت می‌کنند، گفت: بقیه این افراد از خدماتی نظیر کمک هزینه آموزشی و تحصیلی از ابتدایی تا دانشگاه، مناسب‌سازی منزل، رفت و آمد و خرید تجهیزات نابینایان شامل عصای سفید، ماشین تحریر بریل(پرکینز) لوح و قلم(برجسته نگار) و دیگر دستگاه‌های مورد نیاز برای خواندن، مطالعه و برنامه‌های نرم افزاری‌های کمکی برخوردار می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان بیان کرد: بهزیستی در سه حوزه پیشگیری، درمان و پس از درمان خدمات خود را به متقاضیان و نابینایان ارائه می‌دهد.

شرکت ۲۲ هزار کودک در طرح پیشگیری از تنبلی چشم

ایزدپور افزود: طرح پیشگیری از تنبلی چشم (آمبلیوپی) در حوزه پیشگیری است که میان کودکان ۳ تا ۶ ساله در پایگاه‌های بهزیستی و مهدهای کودک هر سال اجرا می‌شود.

وی افزود: سال گذشته بیش از۲۲ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله در استان سمنان در طرح پیشگیری از تنبلی چشم شرکت کردند که اجرای این طرح از ابتلای تعدادی از کودکان به نابینایی جلوگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ادامه داد: بیماری تنبلی چشم اگر به موقع و در سنین ۳ تا ۶ سال شناسایی شود، قابل درمان است و در صورت بی‌توجهی می‌تواند به نابینایی فرد منجر شود.

وی مهم‌ترین مشکل کم بینایان و نابینایان را وضعیت اشتغال عنوان و اظهار کرد: اجرای قانون اختصاص سه درصد از جذب ارگان‌های دولتی به افراد معلول، بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه برطرف می‌کند.

ایزدپور بیان کرد: مطابق قانون کارفرمایانی که از افراد معلول و نابینا استفاده کنند از معافیت پرداخت سهم بیمه کارفرما به مدت ۵ سال برخوردار می‌شوند .

وی مناسب‌سازی معابر را از دیگر نیاز نابینایان بیان و تصریح کرد: نصب موزائیک‌های ویژه کم بینایان و نابینایان در پیاده‌روها، رفع مشکل پل‌های روی جوی آب،همسطح سازی و برطرف کردن موانع در معابر و بهسازی مسیر تردد معلولان و نابینایان می‌تواند بخش مهمی از مشکلات نابینایان برای حضور در جامعه را برطرف کند.

۲۳ مهرماه روز جهانی نابینایان(عصای سفید) نامگذاری شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *