شناسه خبر: 18954 منتشر شده در مورخ: 1398/7/22 ساعت: 09:49 گروه: اجتماعی  
۱۰درصد جمعیت معلولان گیلان را نابینایان تشکیل می دهند/پوشش۴۵۰۰نفر

۱۰درصد جمعیت معلولان گیلان را نابینایان تشکیل می دهند/پوشش۴۵۰۰نفر

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه ۱۰.۵ درصد جمعیت معلولان گیلان را نابینایان تشکیل می دهند، گفت: چهار هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر  حسین نحوی نژاد در نشست خبری به مناسبت هفته نابینایان که در سالن جلسات اداره کل بهزیستی گیلان برگزار شد با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ مهدکودک در این استان، اظهار کرد: از این تعداد ۳۵۸ مهد کودک در حوزه شهری، ١٢٢ مهد در حوزه روستایی و ٢١ مهد کودک نیز در حاشیه شهرها فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه کمتر از ٨ درصد کودکان در این مهد کودک‌ها تحت آموزش هستند، گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ کودک در مهدهای کودک زیر نظر بهزیستی هستند.

شناسایی ۱۳ کودک دارای ۱۰۰ درصد افت شنوایی در سال گذشته

مدیرکل بهزیستی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه براساس مصوبه شاهد افزایش ۲۹ درصدی شهریه مهدهای کودک بودیم، افزود: برای نخستین بار طرح شامل سازی در مهدهای کودک استان گیلان اجرایی می شود و کودکانی که دارای معلولیت های خفیف هستند از مزایایی آموزش پیش دبستانی بهره‌مند خواهند شد.

وی به فعالیت ١١ مرکز خانواده و رفاه در استان گیلان اشاره و تصریح کرد: ۲۵۰ مهد کودک در استان گیلان از این مراکز استفاده می کنند این مراکز مربوط به کودکان در سن پیش دبستانی است که البته خانواده‌های آنها شاغل هستند.

مدیرکل بهزیستی گیلان در ادامه اشاره به اجرای طرح غربالگری و با بیان اینکه بیش از ۲۴ هزار کودک در سال گذشته در این طرح شرکت کردند، بیان کرد: از این تعداد ۱۳ نوزاد با ۱۰۰ درصد افت شنوایی شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای ۱۷۰ کودک عمل کاشت حلزون انجام شده است، افزود: دو هزار زوج جوان نیز در سال گذشته برای پیشگیری از تولد کودکان دارای معلولیت مشاروه ژنتیک شدند و حدود ۵۷۸ هزار نفر نیز در برنامه‌های آگاه سازی بهزیستی گیلان در این زمینه شرکت کردند.

شرکت ۷۵ هزار کودک سه تا شش ساله در طرح غربالگری

نحوی نژاد با اشاره به اینکه ۷۵ هزار کودک سه تا شش ساله نیز مورد غربالگری قرار گرفتند، گفت: از این تعداد ۳۰۰ کودک دچار مشکل شناسایی شدند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از کودکان آسیب پذیر کودکان کار هستند، اظهار کرد: اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، از کار افتادگی پدر و مادر، سودجویی والدین سبب شده کودکانی زیر سن قانونی به فعالیت های غیر مفید روی آوردند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه ١١ ارگان براساس قانون مسئول ساماندهی کودکان کار هستند، تصریح کرد: در گیلان سازمان بهزیستی با حمایت بخش غیر دولتی، مرکزی برای بازپروی و توانمند سازی کودکان کار راه‌اندازی کرده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار در سه ماه نخست امسال ۱۴۸ کودک کار در استان گیلان شناسایی شده‌اند، افزود: این کودکان با هدایت مددکاران به مرکز آموزشی ۱۴۴ ارجاع شده و خدمات متنوع مددکاری اجتماعی، بهداشتی و درمانی، حقوقی و سایر اقدامات بهره‌مند شدند و همچنین ۳۱ کودک آسیب دیده و بدسرپرست در مرکز کودکان کار نگهداری می شوند.

نحوی نژاد با بیان اینکه یکی از نگرانی های ما بحث اشتغال کودکان بوده که از مراکز ترخیص می شوند، است، گفت: کودکان با انواع آسیب‌ها مواجه هستند در گذشته هیچ دستگاه اجرایی استخدام این کودکان را قبول نمی کرد اما در حال حاضر سه درصد استخدامی‌ها مربوط به این کودکان است که در سال گذشته شاهد استخدام هزار و ۸۰۰ نفر بودیم.

۳ تا ۵ درصد معلولان گیلانی بیکار هستند

وی با اشاره به بیکاری ۳ تا ۵ درصدی معلولان در استان گیلان، تصریح کرد: امسال ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کارآفرینی پرداخت شده تا بتوانیم این آمار را به ۲۲۰۰ نفر افزایش دهیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان به ٢٣ مهر ماه روز جهانی ایمنی عصای سفید اشاره و بیان کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از نابینا تحت پوشش بهزیستی استان گیلان هستند که حدود ۱۰.۵ درصد جمعیت معلول گیلان را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر مستمری بگیر و حدود دو هزار نفر نیز در نوبت قرار دارند، اظهار کرد: در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم حدود ۷۴ هزار نفر در استان گیلان مورد معاینه قرار گرفتند.

نحوی نژاد با اشاره به شرکت ۲۷ هزار و ۵۰۰ نفر در شش ماهه نخست امسال در این طرح، افزود: یکی از بیماری‌هایی که باید مورد توجه قرار گیرد بیماری آلپی است که ناشناخته بود و یک از عوارض آن از بین رفتن شبکیه چشم است که در همین راستا طرح غربالگری ژنتیکی نابینایی انجام می شود.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ نفر از نابینایان و کم بینایان دانش آموز و ۱۷۰ نفر دانشجو هستند، تصریح کرد: بهزیستی گیلان لوازم کمک آموزشی در میان این افراد توزیع می کند. از میان نابینایان و کم بینایان در استان گیلان ٢٧٠ نفر جزو ورزشکاران حرفه‌ای هستند که ۵۰ نفر از آنها مدال‌های مختلفی کسب کرده‌اند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه متاسفانه امسال شاهد این بوده‌ایم که برخی از معلولان و زنان سرپرست خانوار توسط صاحبخانه‌های خود جواب شده‌اند، گفت: این موضوع دغدغه ما را نیز برای ساماندهی به وضعیت این افراد افزایش داده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *