شناسه خبر: 18951 منتشر شده در مورخ: 1398/7/21 ساعت: 18:50 گروه: اجتماعی  
پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی عصای سفید

پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی عصای سفید

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی بیست و سوم مهرماه مصادف با روز جهانی عصای سفید را فرصت هم‌سویی و تعامل موثر میان بخش‏‌های دولتی، غیردولتی و آحاد جامعه برای برابرسازی فرصت‏‌ها، رفع تبعیض‏‌ها و تلفیق اجتماعی نابینایان دانست و گفت: در قانون حمایت از حقوق معلولان، صراحتاً بر لزوم ایجاد فرصت‏های آموزشی و شغلی برابر برای افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان تاکید شده است.

به گزارش ایران سپید، دکتر «وحید قبادی‌دانا» معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در پیامی بیست و سوم مهرماه مصادف با روز جهانی عصای سفید را فرصت هم‌سویی و تعامل موثر میان بخش‏‌های دولتی، غیردولتی و آحاد جامعه برای برابرسازی فرصت‏‌ها، رفع تبعیض‏‌ها و تلفیق اجتماعی نابینایان دانست.

متن پیام به شرح ذیل است:

بسمـه تعالی

((عزمی برای تکریم هویت اجتماعی نابینایان))

بیست و سوم مهرماه، فرصت مغتنم هم سویی و تعامل موثر میان بخش‌‏های دولتی، غیردولتی و آحاد جامعه برای برابرسازی فرصت‌‏ها، رفع تبعیض‏‌ها و تلفیق اجتماعی نابینایان است تا اذهان عمومی جامعه را بر هویت اجتماعی افراد نابینا و کم بینا و نقش موثر آنان در عرصه‌‏های مختلف زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود و جامعه معطوف سازد. حضور پرفروغ نابینایان در میان رتبه‌‏های برتر علمی، سکوهای قهرمانی میادین ورزشی، رده‌‏های مدیریتی و دانشگاهی، تعجب برانگیز نیست؛ چراکه ثابت شده است در صورت برابرسازی فرصت‏‌های آموزشی و اجتماعی برای افراد نابینا مسیرهای موفقیت، همگام با سایر افراد توسط ایشان به شایستگی پیموده می‌‏شود. درک این حقیقت موجب شد تا تلاش‏‌های بسیاری از سوی سازمان بهزیستی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت بازبینی و اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان صورت گیرد و مطالبات برحق جامعه نابینایان به شکل جدی‏‌تری در اصلاحیه این قانون مطرح شود. در قانون حمایت از حقوق معلولان، صراحتاً بر لزوم ایجاد فرصت‏‌های آموزشی و شغلی برابر برای افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان تاکید شده است. از دیگر موضوعات مورد تاکید این قانون که نقش بسزایی در توانمندسازی افراد نابینا و کم بینا ایفا می‌‏کند، تسهیل دسترسی این افراد به فضاهای مجازی، متون آموزشی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری است. پر واضح است که رویکرد قانون جدید در ملزم ساختن دستگاه‏‌ها به متناسب سازی مقررات خود در زمینه جذب نیروی انسانی و دسترس پذیر ساختن شرایط شغلی برای نابینایان، کمک شایانی به حل مسائل شغلی و آموزشی آنان می‌‏نماید. اگرچه برای تقویت ضمانت اجرایی قانون مذکور شورایی تحت عنوان کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون، متشکل از نمایندگان دستگاه‌‏های اجرایی و نهادهای نظارتی پیش بینی شده لیکن حرکت منسجم سازمان‏‌های غیردولتی نابینایان، مکمل اقداماتی است که به منظور نظارت بر حسن اجرای قوانین مرتبط با معلولان انجام می‌‏شود. سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری حقوق تمامی گروه‏‌های معلولین از جمله افراد نابینا و کم بینا همواره تلاش می‌‏کند تا نقش فعال خود را در انسجام بخشیدن به روند نظارت بر عملکرد دستگاه‏‌ها در شورای نظارتی ایفا نماید و ضمن تعامل گسترده با دستگاه‏‌های اجرایی، مطالبات به حق افراد نابینا و کم بینا را متناسب با نیازهای روز جامعه تشریح نماید تا تلفیق اجتماعی نابینایان در عرصه‌‏های مختلف به عنوان وسیع ترین چشم انداز در برنامه‏‌های توسعه با عزمی ملی و نگاهی انسان مدار تحقق یابد.     

دکتر وحید قبادی دانا

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *