شناسه خبر: 18751 منتشر شده در مورخ: 1398/7/6 ساعت: 10:17 گروه: اجتماعی  
فروشگاه های زنجیره ای رفاه مناسب سازی می شوند

فروشگاه های زنجیره ای رفاه مناسب سازی می شوند

مراسم امضای تفاهم نامه سازمان بهزیستی کشور با شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه، با موضوع "مناسب سازی فروشگاه های رفاه به منظور سهولت انجام خرید توسط توانیایان"، پیش از ظهر امروز برگزار شد.

به گزارش ایران سپید دکتر "محمد نفریه "معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در این مراسم، ضمن تشکر از پیشقدم شدن فروشگاه رفاه در مناسب سازی فضاهای فروشگاهی گفت:این اقدام فروشگاه رفاه در راستای کاری که مسئولیت اجتماعی همه ماست قابل تقدیر است. آن را به فال نیک می گیریم و امیدواریم سرمشقی برای باقی فروشگاه ها و دوایر دیگر باشد.

وی افزود ۱۰ درصد از جمعیت هر جامعه ای، از معلولیت رنج می برند و به زبان دیگر بزرگترین اقلیت هر جامعه افراد دارای معلولیت آن هستند. بین ۱.۵  تا ۲ درصد اعضای جامعه معلولیت شدید و بسیار شدید دارند و در حدود ۱.۵ میلیون نفر معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی؛ از همین قشر هستند.

معاون امور توانبخشی کشور گفت: رویکرد جهانی و سیاست سازمان ما حضور افراد دارای معلولیت در بستر خانواده و اجتماع است و اگر بخواهیم توانبخشی را در یک جمله خلاصه کنیم:"استفاده برابر افراد دارای معلولیت از خدماتی که عامه جامعه از آن بهره مند هستند" و شاید معلولین ما بیشتر از این درخواستی نداشته باشند.

وی افزود:مناسب سازی اماکن، "رکن اساسی" این امر است و در مواد دو، سه، چهار و پنج قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، صراحتا بر امر مناسب سازی در دوایر دولتی و عمومی، نهادهای انقلابی و...  تاکید شده است و شهرداری ها، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و... در اجرای این امر وظایف مختلفی بر عهده دارند.

نفریه با تاکید بر مناسب سازی تمامی مکان ها گفت:مناسب سازی یک ساختمان در حال ساخت به کمتر از ۳ درصد هزینه کل ساخت نیاز دارد در صورتی که اگر این مناسب سازی پس از تکمیل ساختمان صورت گیرد، بیش از ۱۰ درصد هزینه می برد.

وی با تاکید بر این نکته که مناسب سازی تنها در تجهیز فضای فیزیکی و کارگذاری رمپ و ... خلاصه نمی شود؛ گفت:شیوه برخورد پرسنل فروشگاه با یک ناشنوا، یک معلول جسمی و حرکتی، یک نابینا و ... نیز باید مناسب سازی شود و با توجه به اهمیتی که این موضوع برای دولت دارد، این فرهنگ در حال شکل گیری و پیشروی است و سازمان بهزیستی برای گروه های مختلف جامعه، قضات و... دوره های آموزشی برخورد با این عزیزان را برگزار می کند.

معاون امور توانبخشی گفت: افراد دارای معلولیت؛ یکی از تحصیل کرده ترین اقشار جامعه هستند و حیف است که جامعه از این نعمت و پتانسیل حضور آنان محروم باشد. همه افراد دارای معلولیت حق حضور در محیط جامعه و گرفتن خدمات را دارند و نه تنها نیازهای اولیه، بلکه تفریحات، مسائل فرهنگی، مسائل ارتقایی و ... باید برای آنها تامین شود و با دسترسی یافتن هر چه بیشتر آنها به فضاهای مختلف جامعه، حضور فعال آنها بیشتر می شود.

رونمایی از نشان فروشگاه های مناسب سازی شده رفاه

"رسول محمدی " مدیر عامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه نیز در این مراسم گفت:نبود فضای مناسب سازی شده برای افراد دارای معلولیت، نقطه ضعفی است که باید به آن پرداخته می شد و با توجه به اینکه در جامعه امروز ما، خرید یک تفریح محسوب می شود، بایدتا جایی که می توانیم  تمامی اقشار جامعه و به خصوص توانیابان را با آن آشتی دهیم.

وی افزود:این اقدام فروشگاه رفاه در راستای مسئولیت اجتماعی ماست و آمادگی کامل خود را برای همکاری با سازمان بهزیستی و طراحی و راه اندازی مراکز خرید استاندارد در اسرع وقت، اعلام می کنیم.

مدیر عامل فروشگاه رفاه گفت: در طراحی فروشگاه های جدید حتما موضوع مناسب سازی مورد توجه است و در فروشگاه هایی که از قبل وجود داشته است نیز این کاربه مرور انجام می شود و امیدواریم بتوانیم  طی مدت ۴ تا ۵ سال تمامی فروشگاه های رفاه کشور را به سطح استاندارد برسانیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از "نشان فروشگاه های مناسب سازی شده رفاه" رونمایی شد./ ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *