شناسه خبر: 18661 منتشر شده در مورخ: 1398/6/30 ساعت: 10:33 گروه: اجتماعی  
ایجاد اشتغال معلولان و افراد نابینا با کسب مهارت قالیبافی

ایجاد اشتغال معلولان و افراد نابینا با کسب مهارت قالیبافی

کارآفرین نمونه تولید فرش در استان البرز با اشاره به امکان اشتغال معلولان در عرصه قالیبافی، گفت: ارزش و قدمت فرش ایرانی با دانشی محک زده می شود که تاریخچه 4 هزار ساله دارد اما لازم است برای رقابت در بازار جهانی، برندهای ایرانی به دنیا معرفی شود.

به گزارش ایران سپید مجید کرمی در ارتباط با ارزش فرش ایرانی، اظهار داشت: به گفته دانشمندان و محققان، دانش فرش در کشور ما با قدمت 2 هزار و 500 سال، شناخته شده است اما این واقعیتی است که با استناد از یافته های کشف شده و بجز فرش پاتریک، می توان اطمینان داشت که این صنعت در ایران بالغ بر 4 هزار سال قدمت دارد.

کرمی افزود: فرش به کشور ما کمک میکند که در بحث اشتغالزایی و فقرزدایی حرفی برای گفتن داشته باشیم. همچنین در کشور، صادرات فرش بعد از نفت، سهم بالایی را به خود اختصاص داده است.

این کارآفرین البرزی به اشتغال معلولان در مجموعه تولیدی خود اشاره کرد و گفت: سعی می کنیم به جای بخشیدن ماهی، ماهیگیری را به معلولان یاد بدهیم لذا با تجربیاتی که داریم حتی افراد نابینا نیز با مهارت خواندن نقش برجسته و تشخیص رنگ های مختلف از صدای زنگ های متفاوت، می توانند قالی بافی را بیاموزند. 

بنیانگذار فرش وزرا، گفت: در بسیاری از شهرها، معلولی که با ناتوانی جسمی، مشغول به بافت قالی است به واسطه ارزش افزوده فرشی که تولید می کند، درآمدزایی خوبی دارد و در اغلب موارد کمک خرج خانواده شده است.

وی با اشاره به اشتغال حدود 2 میلیون نفر در صنعت فرش کشور، تصریح کرد: با توجه به وجود رقبا در بازار بین الملل، ولی همچنان فرش ایرانی دارای ارزش است چرا که ما در هنر رنگرزی و هنر بافت از دانشی برخورداریم که کشورهای رقیب از این امکان برخوردار نیستند.

کرمی ادامه داد: اخیرا فرش ایرانی در آمریکا با قیمت 123 میلیارد تومانی،  فروخته شد که این بها به دلیل نقش متفاوتش ارزشمند نشد بلکه با دانش فرش ایرانی، طول عمر 800 ساله خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در قدیم برای هنر رنگرزی از منابع طبیعی همچون گیاهان و حشرات، استفاده می شد، تصریح کرد: رنگهای طبیعی علاوه بر ثبات خوب باعث می شد که آفت، تار و پود فرش را از بین نبرده و بافت قالی سالهای بسیار، حفظ شود.

کرمی گفت: یکی دیگر از رموز ماندگاری فرش ایرانی استفاده از پشم چیده شده از گوسفند زنده است. این پشم، رنگ را خوب جذب می کند و فرش بافته شده از آن، کیفیت بالایی دارد در حالیکه در کشورهای رقیب از پشم پوست دباغی شده، استفاده می کنند که با آهک پشم از پوست جدا میشود و این باعث متلاشی شدن تارو پود پشم خواهد شد.

مدیرعامل فرش وزرا با عنوان اینکه تولید محصول خوب تنها دغدغه تولید کنندگان نیست بلکه شناساندن محصول نیز در فروش بیشتر تاثیرپذیر است، تصریح کرد: امروز کشور چین محصولات خود را با برند فرش کاشان به دنیا عرضه می کند و در بازار بین المللی در فروش از کشور ایران، پیشی گرفته اند چراکه صاحبان این صنعت در چین سالها به عنوان کارگر در ایران با این صنعت آشنا شده و با استفاده از اسامی برند ممتاز ایرانی بر روی محصولات خود، مشتریان فرش کشور را جذب محصولات قلابی خود می کنند و دلیل آن عدم تبلیغ بر روی برندهای ممتاز کشور است در حالیکه به جرات می توان گفت که "دانش قدمت 800 ساله فرش، تنها نزد ایرانیان است و بس".

این کارآفرین نمونه البرزی در ارتباط با مزیت فروش فرش در فروشگاههای بزرگ، گفت: این حق خریدار است که بتواند تنوع بیشتر از محصول را ببیند تا با توجه به بودجه، خرید قابل قبولی داشته باشد.

وی افزود: فروشگاههای بزرگ، خدماتی ارائه می کنند که فروشگاههای کوچک این قابلیت را ندارند. امروز در زمینه فروش صرفه نظر از نیاز خریداران، شرکت های بزرگ روی آرزوهای مشتریان فکر می کنند تا علایق خریدار را به واقعیت تبدیل کنند.

کرمی گفت: فروش متنوع محصولات فرش در کنار تنوع ایجاد شده، اجتناب ناپذیر است و اینکه اگر عده ای مخالف این سبک از فروش هستند، باید در مسیر رقابت حرکت کنند و خدمات بیشتری برای جذب مشتری ارائه کنند. البته این فروشگاهها تنها 10 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده اند و بیش از آن را نخواهند داشت اما مشتریان این فروشگاه ها با رضایت از خدمات ارائه شده، خودشان این مراکز را انتخاب می کنند. ایلنا

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *