شناسه خبر: 18607 منتشر شده در مورخ: 1398/6/25 ساعت: 10:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه دوشنبه 25 شهریور 1398

روزنامه دوشنبه 25 شهریور 1398

واکنش رئیس دبیرخانه ستاد مناسبسازی به حادثه فوت جواد ایزدی - زمینه حضور بانوان در ورزشگاهها فراهم شده است - بیکاران ایرانی چه سن و سالی دارند؟ - از این مواد غذایی برای تأمین آهن بدنتان استفاده کنید - نفوذ اینترنت به ۹۰ درصد رسید - اسامی نفرات اعزامی به مسابقات جهانی دو و میدانی امارات - رؤیای لاغری، زن جوان را به کام مرگ برد - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

دوشنبه 25 شهریور 1398

16 محرم 1441

16 سپتامبر 2019

سال بیست و سوم شماره 6233

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

واکنش رئیس دبیرخانه ستاد مناسبسازی به حادثه فوت جواد ایزدی 2

زمینه حضور بانوان در ورزشگاهها فراهم شده است 5

بیکاران ایرانی چه سن و سالی دارند؟ 6

از این مواد غذایی برای تأمین آهن بدنتان استفاده کنید

نفوذ اینترنت به ۹۰ درصد رسید 13

اسامی نفرات اعزامی به مسابقات جهانی دو و میدانی امارات 15

رؤیای لاغری، زن جوان را به کام مرگ برد 17

اطلاعرسانی

............ویژه

* واکنش رئیس دبیرخانه ستاد مناسبسازی به حادثه فوت جواد ایزدی: ایرنا نوشت: رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسبسازی کشور گفت: حمل و نقل شهری برای استفاده افراد دارای معلولیت مناسب نیست. رفع این مسئله در دبیرخانه ستاد پیگیری میشود و جلساتی در این زمینه با مسئولان امر داشته ایم. ابراهیم کاظمی مؤمنسرایی افزود: برخی ورودی ایستگاههای مترو مناسب نیست؛ ورودی مترو از پله های معمولی آغاز و به پله برقی منتهی میشود یا اینکه آسانسور برخی ایستگاهها مشکل دارد. بنا بر این در جلساتی با شرکت بهره برداری مترو، مقرر شد تیمی متشکل از کارشناسان مترو و ستاد مناسبسازی کشور ایجاد شود. وی اضافه کرد: این تیم مشترک از تمام ایستگاههای مترو بازدید خواهد کرد، ایرادات احصا خواهد شد و این ایرادات به صورت عملیاتی برطرف میشود و برای اجرایی شدن آن، نیاز به تفاهمنامه نیست. وی گفت: جلسه مفصلی با شرکت راه آهن داشتیم و تفاهمنامه ای در حال انعقاد است تا واگنهای مناسبسازی شده به سیستم حمل و نقل ریلی کشور افزوده شود. ایرادات ضمنی به آسانسور و سرویسهای بهداشتی سیستم حمل و نقل ریلی کشور برای استفاده معلولان وارد کردیم که این ایرادات برطرف شد و در حال حاضر پیگیر مناسبسازیِ فضای کل ایستگاههای راه آهن کشور هستیم. همچنین افزودن واگنهای مناسبسازی به سیستم حمل و نقل ریلی کشور را پیگیری میکنیم تا جلسه ای با شرکت واگنسازی در این زمینه داشته باشیم. در کشورهای پیشرفته در مسیرهای پرتردد راه آهن، واگنهایی هست که ورودی و کوپه های مناسبی دارند. مؤمنسرایی تصریح کرد: تلاش میکنیم حتی اگر واگن مناسبسازی برای قطارها میسر نشد، حد اقل دو کوپه مناسبسازی شده در هر مسیر وجود داشته باشد. وی با تأکید بر اهمیت دسترسی حمل و نقل شهری برای معلولان گفت: هیچ خوشحالی برای افراد ناتوان، بالاتر از استفاده مستقل از امکانات شهری نیست. سوار شدن معلولان به قطار، مترو و دیگر وسایل نقلیه به طور مستقل به مفهوم تحقق عدالت و حقوق شهروندی است. رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسبسازی کشور با ابراز تأسف از حادثه پیش آمده برای جواد ایزدی، نابینای اصفهانی که هنگام استفاده از خطوط تندرو بی آر تی این شهر، جان خود را از دست داد، گفت: درگذشت این نابینا ارتباطی به مسئله مناسبسازی ندارد؛ بلکه راننده دقت نکرده و سریعتر راه افتاده و باعث شده که فرد نابینا از اتوبوس به بیرون پرت شود. مؤمنسرایی با تأکید بر لزوم صبر و حوصله رانندگان و تمام اقشار جامعه در مواجهه با نابینایان افزود: فرد نابینا برای اینکه از وسیله نقلیه پیاده شود، به زمان بیشتری نسبت به افراد معمولی نیاز دارد و ممکن است چند دقیقه تاخیر داشته باشد؛ بنا بر این، این افراد به مساعدت بیشتری نیاز دارند. وی ادامه داد: چگونگی برخورد با افراد ناتوان و کمتوان مانند سالمندان و معلولان یک مسئله فرهنگی-اجتماعی است و نمیتوان ۸۰ میلیون نفر را در این زمینه به طور مجزا آموزش داد.

...........سیاسی

* زمینه حضور بانوان در ورزشگاهها فراهم شده است. امیری، معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: دولت تمهیدات لازم برای حضور بانوان در ورزشگاهها را فراهم کرده است تا در کوتاهترین زمان ممکن این امر محقق شود. * حجت الاسلام شیخ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: صدا و سیما مدافع جریان خاصی شده است که این موضوع اعتبار این رسانه را در مسائل سیاسی زیر سؤال میبرد. * موسوی، سخنگوی وزارت خارجه گفت: آمریکاییها سیاستی به نام «فشار حد اکثری» را علیه ایران در پیش گرفتند که به دلیل ناکامیها به سمت «دروغ حد اکثری» گرایش پیدا کرده است. * سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهور گفت: پراید در سال آینده قطعاً پلاک نمیشود. وی در ادامه افزود: اسنپ و تپسی هم به این نکته توجه کنند که اگر راننده ای را که دو سال از دریافت گواهینامه اش نگذشته باشد و همچنین سنش کمتر از ۲۳ سال سن باشد به کار گیرند، با آنها برخورد میشود.

 

.......گزارش روز

* بیکاران ایرانی چه سن و سالی دارند؟ مرکز مطالعات و آمارهای کاربردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت بیکاران بر اساس طول مدت بیکاری در سال گذشته منتشر کرده است. بررسی جداول آماری نشان میدهد که جوانان بیکار زیر ۳۰ سال در واقع اصلیترین گروه جویای کار هستند و دلیل آن افزایش تعداد جوانان تحصیلکرده و نیز افزایش مشارکت زنان است که در نتیجه آن تقاضا برای ورود به بازار کار به خصوص برای گروه سنی کمتر از ۳۰ سال در حال افزایش است. همچنین بررسی نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال ۱۳۹۷ نشان دهنده آن است که نرخ بیکاری در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال، ۱۱ درصد است و دلیل آن پایان تحصیلات تکمیلی و توقع کسب شغل بهتر و متناسب با تحصیلات تکمیلی است. همچنین کمترین نرخ بیکاری بلندمدت در میان مردان و زنان در سال گذشته مربوط به رده سنی ۳۰ ساله با نرخ ۲.۸ درصد است و دلیل آن نیز علاوه بر افزایش سن، اولویت داشتن شغل نسبت به ماهیت آن است. معمولاً بخشی از بیکاران را «بیکاران قبلاً شاغل» تشکیل میدهند؛ بر این اساس سال گذشته ۲۳.۶ درصد از بیکاران افرادی بودند که در پنج سال گذشته شاغل بودند و در واقع بیکاری بلندمدت را تجربه کرده اند. این در حالی است که این نسبت برای «بیکاران غیر شاغل» ۵۷.۵ درصد است. بر اساس آمار، ۴۲ درصد مردان و ۵۶ درصد زنان در سن ۲۵ تا ۲۹ سال به مدت یک سال و بیشتر در انتظار یافتن شغل بودند؛ حال آنکه در گروه سنی ۳۰ ساله، درصد مردان کاهش یافته است  (۲۹.۴)؛ اما جمعیت زنان رشد داشته و به رقم ۵۷.۱ درصد رسیده است و دلیل آن نیز حساسیت زنان برای یافتن کار مورد علاقه شان است. در مجموع، در سال گذشته سهم بیکاران ۱۵ تا ۲۹ ساله از کل بیکاران کشور ۵۲.۹ درصد و سهم بیکاران با طول مدت بیکاری بلندمدت از کل بیکاران در این دوره زمانی ۳۷.۸ درصد بوده است.

...........آموزشی

* از این مواد غذایی برای تأمین آهن بدنتان استفاده کنید: بیش از یک قرن است که آهن به عنوان یک ماده مغذی ضروری شناخته شده است. با وجود دسترسی وسیع به مواد غذایی غنی از آهن در قرن ۲۱، هنوز کمبود تغذیه ای آهن و کمخونی فقر آهن شایعترین بیماری کمبود تغذیه ای در دنیا است. آهن یک ماده معدنی است که در مقادیر جزئی در تمامی سلولها یافت میشود. این عنصر به خوبی توسط بدن نگهداری میشود و تقریباً هر روز ۹۰ درصد آهن بازیافت شده و مجدداً استفاده میشود و بقیه آهن به طور عمده از صفرا دفع میشود. برای حفظ تعادل آهن و تأمین ۱۰ درصد اتلاف آن، آهن باید از طریق مواد غذایی در دسترس بدن قرار گیرد که در غیر این صورت کمبود آهن ایجاد میشود. آنمی فقر آهن در کودکان، دختران نوجوان و زنان در سنین باروری شایع است. درمان فقر آهن شامل تشخیص علت ایجاد این نوع کمخونی، مکمل یاری آهن و رژیم غذایی حاوی آهن است. در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی جامعه، ترکیبات سبد غذایی بسیاری از خانوارها تغییر کرده است و برخی مواد غذایی از مصرف روزانه به مصرف هفتگی و برخی، از مصرف هفتگی به مصرف ماهانه تبدیل شده اند و همین امر ممکن است امنیت غذایی را در برخی خانوارها، بخصوص مناطق حاشیه شهر و استانهای محروم به خطر اندازد. گوشت قرمز منبع اصلی و خوب دریافت آهن در سفره خانوارهای ایرانی محسوب میشود که آهن آن از نوع "آهن هِم" است و جذب آن حدود ۱۵ تا ۳۵ درصد و نیز دسترسی بیشتری نسبت به "آهن غیر هِم" دارد. آهن غیر هِم در منابع گیاهی وجود دارد و جذب آن ۲ تا ۲۰ درصد است. منبع غنی آهن هِم، جگر گاو است و به غیر از این ماده غذایی، زرده تخم مرغ و گوشت مرغ نیز دارای آهن هِم هستند، اما مقدار آهن آن از جگر گاو کمتر است. افرادی که به دلایلی از جمله گیاهخواری نمیتوانند گوشت قرمز یا جگر گاو یا تخم مرغ مصرف کنند، میتوانند از منابع گیاهی حاوی آهن تا حد زیادی از نیاز خود به این عنصر را تأمین کنند. به عنوان مثال حبوباتی مثل عدس، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید و سبزیهایی مثل شوید، ترخون و جعفری منابع خوب آهن گیاهی هستند. همچنین تخم ریحان، گردو، پسته، توت خشک، بادام خشک از منابع بسیار خوب آهن گیاهی هستند. گندم یا عدس به صورت جوانه زده نیز از منابع بسیار خوب آهن محسوب میشوند که میتوانید آنها را همراه سالاد با آبلیمو میل کنید و حتی از این جوانه ها به صورت تازه یا خشک شده در غذاهای کودکان استفاده کنید. باید توجه داشت که برای افزایش جذب آهن منابع گیاهی، منابع گیاهی ذکر شده را با منابع ویتامین C مثل لیمو ترش یا نارنج باید مصرف کرد.

* کنترل قند خون بالا با مصرف مغزیجات آجیلی: افراد دیابتی علاوه بر مصرف دارو باید میان وعده مناسبی هم انتخاب نمایند؛ چرا که اکثر میان وعده ها حاوی چربیهای ناسالم بوده و میزان کالری زیادی دارند. میوه ها حاوی گلوکز بوده و ممکن است گزینه مناسبی نباشند. اما مغزیجات آجیلی گزینه مناسبی محسوب میشوند. مغزیجات آجیلی حاوی کربوهیدرات کمتری بوده و سرشار از پروتئین و فیبر هستند. آنها حاوی مقادیر زیاد چربیهای سودمند بوده و موجب تحریک رشد سلولی شده و از اعضای بدن محافظت مینمایند. مغزیجات با ایجاد حس سیری، از اضافه وزن پیشگیری میکنند؛ از این رو برای افراد مبتلا به دیابت یا در آستانه ابتلا به دیابت بسیار مفید هستند. اما محققان توصیه میکنند از مصرف مغزیجات شور اجتناب شود. در ادامه به مغزیجات مناسب برای افراد دیابتی اشاره میشود. بادام: بادام به کنترل میزان قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک میکند. همچنین میزان کلسترول بد را کاهش میدهد. آنتی اکسیدانهای موجود در بادام از سلولها در مقابل آسیب اکسایشی محافظت مینمایند. منبع خوب منیزیم هستند که برای افراد مبتلا به سندروم متابولیک و دیابت نوع 2 مفید است. گردو: گردو کالری زیادی دارد، اما تأثیر نامناسبی بر وزن بدن ندارد. در حقیقت مصرف منظم گردو موجب بهبود نسبت کلسترول HDL به LDL میشود، بدون آنکه تأثیر منفی بر ترکیب بدن داشته باشد. همچنین ریسک ابتلا به دیابت را کاهش میدهد. بادام هندی: مملو از ویتامینها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانهاست. میتواند موجب کاهش کلسترول بد بدن شده و در نتیجه خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. همچنین میتواند فشار خون را کاهش دهد. بادام هندی نه موجب کاهش میزان قند خون و نه موجب افزایش آن میشود. پسته: پسته مملو از فیبر و چربیهای سالم است. میتواند تری گلیسیریدها را کاهش داده و سلامت قلب را تقویت نماید. پسته همچنین دارای شاخص گلوکز پایین است که موجب کاهش میزان قند خون میشود. همچنین منبع خوب چربیهای سالم، فیبر، پروتئین، آنتی اکسیدانها و سایر مواد مغذی نظیر ویتامین B6 و پتاسیم است.

بادام زمینی: بادام زمینی سرشار از پروتئین و فیبر است. به تنظیم وزن و کاهش خطر بیماری قلبی کمک میکند. بعلاوه به کنترل میزان قند خون هم کمک میکند.

.......... دانش و فناوری

* نفوذ اینترنت به ۹۰ درصد رسید/ استفاده ۶۴ میلیون نفر از اینترنت موبایل: آخرین آمار و اطلاعات بخش فناوری اطلاعات کشور مربوط به پایان خرداد امسال توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منتشر شد. بر مبنای این آمار، تعداد مشترکان اینترنت باند پهن در کشور به ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ نفر رسیده و ضریب نفوذ اینترنت در کشور ۹۰.۷۸ درصد است. ضریب نفوذ اینترنت بر مبنای استفاده افراد از فناوریهای دسترسی xDSL، نسل ۳ و ۴ موبایل، اینترنت وای فای و TDLTE به دست آمده است. آمارها نشان میدهد که ۸۶ درصد ضریب نفوذ اینترنت مربوط به فناوری نسل ۳ و ۴ موبایل، ۱۲ درصد مربوط به ADSL و ۲ درصد مربوط به TD-LTE است. بر این اساس ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ نفر در کشور از طریق سیمکارت و گوشی موبایل به اینترنت متصل میشوند و ۱۰ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۳ نفر مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند. به بیان دیگر، ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار در کشور ۷۸.۱۴ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ۱۲.۶۵ درصد است. این بررسیها حاکی از آن است که ضریب نفوذ اینترنت باند پهن ثابت از سال ۹۵ تا کنون رشد قابل توجهی نداشته است و ضریب نفوذ اینترنت موبایل که در سال ۹۵ حدود ۴۰ درصد بوده، در منحنی رشد، سیر صعودی خود را طی میکند و در سال ۹۶ به نزدیک ۶۰ درصد رسیده، در سال ۹۷ ضریب نفوذ ۷۰ درصد را رد کرده و در سال ۹۸ به ضریب نفوذ ۸۰ درصد نزدیک میشود. در همین حال تعداد مشترکان اینترنت موبایل نیز که در سال ۹۵ حدود ۳۵ میلیون نفر برآورد میشده، در سال ۹۶ به حدود ۵۰ میلیون نفر رسیده و با عبور از مرز ۶۰ میلیون نفر در سال ۹۷، در ۳ ماهه امسال به بیش از ۶۴ میلیون نفر رسیده است.

* گلواژه: تواضع یعنی تحمل رنج و زحمتی مداوم در راه خدمت به بشریت، خداوند همیشه حاضر و ناظر است. ماهاتما گاندی

 

...........ورزشی

* اسامی نفرات اعزامی به مسابقات جهانی دو و میدانی امارات: تیم منتخب دو و میدانی نابینایان و کمبینایان ایران برای حضور در رقابتهای جهانی، عازم امارات خواهند شد. بر اساس اعلام کمیته ملی پارالمپیک، ورزشکاران اعزامی به مسابقات جهانی امارات مشخص شدند. مهدی اولاد، بهزاد عزیزی، نورمحمد آرخی، مسعود حیدری، وحید علی نجیمی و عذری مهدویکیا ورزشکارانی هستند که مجوز حضور در رقابتهای جهانی امارات را کسب کرده اند تا سهمیه پارالمپیک 2020 را به خود اختصاص دهند. هرمز صادقی به عنوان مربی در کنار تیم حضور دارد.

* آمادگی شش نامزد برای هیأت اجرایی پارالمپیک: با پایان یافتن مهلت قانونی ثبت نام از داوطلبان تصدی مسئولیت هیأت اجرایی کمیته پارالمپیک، شش نفر جهت احراز پست هیأت اجرایی اعلام آمادگی کردند. با توجه به انتخاب آقای هادی رضایی به عنوان دبیر اجرایی کمیته پارالمپیک و نظر به اینکه وی سال گذشته در جریان مجمع انتخاباتی کمیته به عنوان عضو هیأت اجرایی انتخاب شده بود، بر این اساس و به منظور تکمیل اعضای هیأت اجرایی، انتخابات جهت مشخص شدن فرد جایگزین، در جریان برگزاری هفدهمین مجمع عمومی، برگزار خواهد شد. جهانگیر فدایی، بهروز برجسته محبی، سید محمدکاظم واعظ موسوی، امیر ماندگارفرد و خانمها الهه شیعه و فریبا محمدی، برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کردند. همچنین با توجه به استعفای آقای مسعود اشرفی، بازرس اسبق کمیته ملی پارالمپیک که در جریان مجمع انتخاباتی این کمیته در آذر سال ۹۷ به این سمت انتخاب شده بود، مقرر شد انتخاب بازرس جدید در جریان برگزاری هفدهمین مجمع عمومی کمیته پارالمپیک صورت پذیرد. آقایان سید محمد پولادگر، جهانگیر فدایی و امیر ماندگارفرد جهت تصدی پست بازرسی اعلام آمادگی کردند. هفدهمین مجمع عمومی کمیته پارالمپیک اول مهر برگزار میشود.

 

..............حوادث

* رؤیای لاغری، زن جوان را به کام مرگ برد: زن جوان که برای لاغر شدن خود را به دست جراح زیبایی سپرده بود، بر اثر پاره شدن روده اش جان باخت. «ستاره» در آستانه 40 سالگی و با داشتن دو دختر کوچک همیشه از اضافه وزنی که بعد از بارداری دچارش شده بود رنج میبرد. هرچند خانواده و اطرافیانش معتقد بودند وی با توجه به قد و قامت و نوع استخوانبندیش نیازی به جراحی ندارد و با کمی رژیم غذایی به اندام ایده آلش خواهد رسید، اما ستاره با پیدا کردن یک پزشک زیبایی برای مشاوره نزد او رفت. وی از دکتر خواست او را از شر چربیهای اضافه شکم و پهلو خلاص کند. جلسات مشاوره در مطب پزشک زیبایی انجام و وقت جراحی برای اواسط مرداد سال 97 تعیین شد. ظهر روزی که قرار بود جراحی انجام شود «ستاره» با معرفینامه ای که پزشک به او داده بود به یکی از بیمارستانهای خصوصی تهران رفت و پس از انجام مقدمات جراحی، ساعت چهار و نیم وارد اتاق عمل شد. جراحی یک ساعت زمان برد و با تشخیص پزشک «ستاره» ساعت 11 و نیم شب از بیمارستان مرخص شد و به خانه رفت. زن جوان درد شدیدی در شکم داشت و با خوردن چند آرام بخش خوابید اما نیمه های شب حال او وخیمتر شد و با تماس خانواده اش توسط اورژانس به بیمارستان انتقال یافت. با توجه به اینکه بیمار نیمه هوش بود، در بخش مراقبتهای ویژه تحت درمان قرار گرفت؛ اما تلاش پزشکان برای نجات او بینتیجه ماند و «ستاره» چند ساعت بعد جان باخت. شکایت از پزشک زیبایی: با مرگ «ستاره» خانواده او خواستار تعیین علت مرگ شده و همزمان با حضور در دادسرای ناحیه 19 (پزشکی و دارویی) تهران، از پزشک معالج شکایت کردند. جسد با دستور بازپرس پرونده به پزشکی قانونی منتقل و علت مرگ عفونت شکمی بر اثر سوراخ شدگی روده باریک در جریان عمل اعلام شد. در ادامه رسیدگی، با توجه به شکایت خانواده «ستاره» از پزشک معالج، پرونده به کمیسیون سه نفره فرستاده شد و کارشناسان پس از بررسی شواهد و مدارک، مرگ بیمار را به دلیل انجام عمل غیر اصولی ساکشن چربی تشخیص داده و پزشک معالج را به دلیل نداشتن مهارت کافی و لازم در تکنیک جراحی، پاره کردن روده باریک و عدم مدیریت صحیح عوارض پس از عمل، به میزان 80 درصد مقصر شناختند. با این نظریه کیفرخواستی با عنوان مباشرت در قتل شبه عمدی ناشی از قصور پزشکی به میزان 80 درصد صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه 1043 دادگاه کیفری 2 (مجتمع شهید قدوسی) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد. قاضی پرونده پس از بررسی شواهد و مدارک و بررسی نظریه پزشکی قانونی، پزشک زیبایی را در مرگ زن جوان 80 درصد مقصر شناخت و او را از جنبه عمومی جرم به پرداخت 15 میلیون تومان جریمه جایگزین حبس و از جنبه خصوصی به پرداخت بهای ریالی 80 درصد دیه زن مسلمان در حق خانواده «ستاره» محکوم کرد.

 

...........اطلاعرسانی

* مؤسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز، دوره های آموزشی تخصصی زیر را برای نابینایان و کمبینایان داخل و خارج کشور برگزار میکند: 1- تربیت مربی و فراگیر در رشته های کامپیوتر، شالبافی و کانوابافی ماشینی با اعطای مدرک رسمی سازمان فنی و حرفه ای کشور 2- تربیت مربی و فراگیر در مهارتهای ویژه نابینایان شامل بریلآموزی، خودیاری و تحرک و جهتیابی.

تلفن تماس: 17-07138318815 – تلفن همراه:  09178328259 (غزنوی)

* بدین وسیله به اطلاع کلیه اعضای انجمن نابینایان ایران میرساند: نظر به اینکه قرار است انجمن به مناسبت روز جهانی نابینایان جلساتی با تعدادی از مسئولین در خصوص مسائل و مشکلات نابینایان برگزار نماید، خواهشمند است مطالبات، نظرات و پیشنهادهای خود را تا پایان شهریور جاری از طریق پیامرسان واتساپ به شماره 09339602055 به اطلاع انجمن نابینایان ایران برسانید.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *