شناسه خبر: 18553 منتشر شده در مورخ: 1398/6/16 ساعت: 13:43 گروه: دانش و فن آوری  
همایش آشنایی با برجسته نگار هوشمند همراه در 5 استان برگزار شد

همایش آشنایی با برجسته نگار هوشمند همراه در 5 استان برگزار شد

شرکت پکتوس قصد دارد از این پس، کارگاه آموزشی و همایش آشنایی با دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه که جز جدیدترین نسل از نمایشگر های بریل در دنیا محسوب می شود را به تدریج در تمامی استان های کشور برگزار کند.

به گزارش ایران سپید  در هفته ای که گذشت، همایش آشنایی با این دستگاه در 5 استان سیستان و بلوچستان، یزد، لرستان، خراسان رضوی و اردبیل برگزار شد.

ابتدا روز جمعه هشتم شهریورماه، این همایش با حضور 70 نفر از نابینایان به همراه خانواده هایشان در یک اردوی تفریحی آموزشی در باغ ثامن زاهدان برگزار شد. در این همایش، نابینایان ضمن مشاهده دستگاه از نزدیک، سؤالاتی را از نماینده شرکت پکتوس در آن استان پرسیدند.
همایش بعدی، روز چهارشنبه 13 شهریور در محل جامعه نابینایان یزد برگزار شد. در این همایش که با استقبال گسترده مسئولین استان یزد و با حضور نمایندگان سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد، 15 نفر از نابینایان استان نیز برجسته نگار هوشمند همراه را از نزدیک مشاهده کردند. در این مراسم، مدیران سازمان بهزیستی برای خرید این دستگاه قول مساعد دادند.
اما روز پنجشنبه 14 شهریور، همزمان سه همایش در استان های خراسان رضوی، لرستان و اردبیل برگزار شد.
در شهر خرم آباد استان لرستان، این همایش با استقبال پر شور نابینایان و مسئولین استانی مواجه شد.
در این مراسم، سرکار خانم توکلی مدیرکل بهزیستی استان لرستان، خانم طهماسبی مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان لرستان، خانم طاهری معاونت توانبخشی بهزیستی استان لرستان، آقای حق نظری مدیرکل بهزیستی شهرستان خرم آباد، آقای پورسیف مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات استانداری لرستان و نمایندگان مؤسسات و انجمن های نابینایان حضور داشتند.
در این مراسم که از ساعت 8.30 دقیقه صبح آغاز شد و تا 12.30 دقیقه ظهر به طول انجامید، 40 نفر از نابینایان در قالب 4 گروه 10 نفری با برجسته نگار هوشمند همراه از نزدیک آشنا شده و با آن کار کردند.
در این همایش، نماینده استانداری برای خرید حداقل یک دستگاه قول مساعد داد و مدیرکل بهزیستی قول دادند در صورت تأمین بودجه، تعدادی برجسته نگار هوشمند خریداری کرده و در اختیار نابینایان نیازمند به فناوری های روز و کسانی که برای خواندن منابع مطالعاتی خود نیازمند خط بریل هستند، قرار دهند.
اما خراسان رضوی و شهر مشهد نیز به میزبانی مدرسه نابینایان امید، روز پنجشنبه 14 شهریور، ساعت 9 الی 13، میزبان تعدادی از نابینایان این شهر بود. در این همایش نیز آقای مجید حکیم مسئول کتابخانه شریعتی مشهد حضور داشت و دستگاه برجسته نگار هوشمند همراه مورد استقبال وی قرار گرفت. سایر نابینایان نیز از نزدیک با دستگاه کار کردند و سؤالات خود را از نماینده شرکت پکتوس در استان خراسان رضوی پرسیدند.
انجمن نابینایان اردبیل نیز روز پنجشنبه از ساعت 11 صبح، میزبان حدود 25 نفر از نابینایان علاقمند به حوزه تکنولوژی بود. در این مراسم، جناب آقای نوروزی کارشناس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز حضور داشتند. تعدادی از نابینایان نسبت به عدم اتصال مستقیم دستگاه به اینترنت، چرایی استفاده از سیستم عامل لینوکس و قیمت بالای دستگاه نقدهایی را مطرح کردند.
در خصوص قیمت دستگاه باید به این نکته اشاره کرد استفاده از فناوری های مربوط به سلول های بریل، باعث می شود در سایر کشور هایی که تولید کننده نمایشگر بریل نیز هستند، قیمت آن جز گرانترین انواع تجهیزات توانبخشی نابینایان باشد. قیمت تجهیزات اینچنینی در آن سوی مرزها نیز از 2000 تا 6000 دلار متغیر بوده و نمونه داخلی ضمن پشتیبانی از زبان فارسی به صورت کامل، حدود یک سوم قیمت نمونه های خارجی است. ضمن اینکه برجسته نگار هوشمند همراه، با اتصال به گوشی اندروید کاربر، می تواند به اینترنت متصل شده و خروجی بریل مطالب در سایت های اینترنتی را نیز نمایش دهد.

امیر سرمدی

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *