شناسه خبر: 18477 منتشر شده در مورخ: 1398/6/10 ساعت: 11:19 گروه: ورزشی  
کیفی‌گرایی؛ چشم‌انداز موفقیت در پارالمپیک

کیفی‌گرایی؛ چشم‌انداز موفقیت در پارالمپیک

دستورالعمل کمیته ملی پارالمپیک برای اعزام کیفی ورزشکاران جانباز و معلول به بازی‌های پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو نشان می‌دهد که مدال آوری و قرار گرفتن در سکو مهم‌ترین راهبرد این کمیته به شمار می‌رود.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا شاید زمانی که کاروان ورزشی ایران در جدول رده‌بندی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا با ۵۱ مدال طلا بالاتر از ژاپن عنوان سوم را از آن خود کرد بسیاری از کارشناسان این کار را نتیجه استقلال کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک می‌دانستند. البته این استقلال بدون شک بی‌تاثیر نبود بلکه تعریف یک سازمان جدید برای ورزش معلولان، موجب شد تا آنان با بودجه مستقل و تصمیمات سازنده زمینه را برای موفقیت ایران در رقابت‌های آسیایی و پارالمپیکی فراهم کند.

یکی از راهبردهای کمیته ملی پارالمپیک که نباید در سایه استقلال این کمیته به حاشیه برود تصمیم مسوولان برای اعزام کیفی کاروان‌ها بود؛ اعزام‌هایی که بدون شک ضمن کنترل هزینه، می تواند بودجه های اضافه را به سوی تامین نیاز ورزشی معلولان سوق دهد. در این زمینه چندی پیش «هادی رضایی» دبیر اجرایی کمیته ملی پارالمپیک به خبرنگاران گفت: هدف گذاری ایران برای پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو قرار گرفتن در جمع ۱۰ کشور برتر است و این مهم محقق نمی‌شود جز آنکه اولویت بر اعزام کسانی است که امید به کسب سکو از طرف آنان وجود دارد.

البته رضایی در هدف گذاری خود به ۲ گروه دیگر اشاره گرد و گفت: در کنار این دسته از ورزشکاران، گروه جوانان و کسانی که مدال آور در آسیا هستند به توکیو ۲۰۲۰ اعزام می شوند تا در جریان رقابت با بزرگان ورزش قرار گیرند.

این چشم انداز در حالی به یکی از مهمترین راهبردهای کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش تبدیل شده است که بنا به تصمیم مسوولان این کمیته تمام کسانی که امید به کسب سکو  دارند و توسط کارشناسان رکوردهای آنان مورد بررسی قرار می‌گیرد از حقوق و مزایای خاصی برخوردار هستند. در این شیوه از حمایت، کمیته از ۱۲ ماه پیش حقوقی برای مدال آوران در نظر می‌گیرد و ماهانه مبلغی بر حسب رنگ مدال احتمالی به آنان پرداخت خواهد کرد.

البته این سیاست تنها برای اعزام به رقابت‌های توکیو ۲۰۲۰ نیست بلکه در مسابقات گزینشی پارالمپیک نیز مورد توجه قرار دارد. «بهمن رضایی» پس از برگزاری رکوردگیری مجدد پارادوومیدانی‌ به خبرنگار ایرنا گفت: بدون شک ملاک انتخاب به اردوی تیم ملی همسنجی رکورد ورزشکاران با رقیبان جهانی آنان است. دوومیدانی کارانی که رکورد آنها بین اول تا سوم رنکینگ جهانی از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ باشد برای حضور در مسابقات امارات به تیم ملی دعوت می‌شوند

دعوت از ملی‌پوشان با رکوردهای جهانی بدون شک می تواند از هزینه‌های اضافه برای اعزام‌های خارجی جلوگیری به عمل خواهد آورد. اگر این ورزشکاران بتوانند رکوردهای فردی خود را در امارات تکرار کنند بدون شک هم جایگاه ایران در جدول رده بندی بهبود می‌یابد و هم اینکه انتخاب نفرات برتر برای توکیو ۲۰۲۰ راحت تر از گذشته خواهد شد.

اینکه ملاک اعزام به المپیک توکیو صرف گرفتن سهمیه نیست یک راهکار تمام اقتصادی است راهکاری که در شرایط کنونی می‌تواند صرفه اقتصادی و ارزی برای ورزش ایران داشته باشد و سیاهی لشکر اعزام‌ها را نیز کنترل کند سیاهی که در برخی از مواقع می‌شود نفرات آن را برحسب نتایجی که کسب می‌کنند با عنوان توریست ورزشی خطاب کرد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *