شناسه خبر: 18383 منتشر شده در مورخ: 1398/6/3 ساعت: 11:07 گروه: اجتماعی  
از تسهیلات تا معافیت‌های ساخت «مسکن» برای نیازمندان و مددجویان

از تسهیلات تا معافیت‌های ساخت «مسکن» برای نیازمندان و مددجویان

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به گروه‌های هدف دارای اولویت سازمان بهزیستی کشور برای دریافت مسکن، نحوه و شرایط دریافت این تسهیلات را تشریح کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایسنا ذوالفقار یزدان مهر، با بیان این که در شرایطی که ساختار هزینه‌های خانوار اصلاح نشده باشد هر گونه افزایش درآمد منجر به افزایش قدرت خرید خانوار نمی‌شود گفت: به همین دلیل لازم است ابتدا هزینه نیازهای اساسی خانوار لحاظ شود تا سیاست‌های افزایش درآمد موثر واقع شود. مهمترین مسئله اساسی و ابتدایی ترین نیازهای افراد تامین مسکن است و اصول  سه، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی ضمن این که مسکن را حق مسلم هر فرد و خانواده ایرانی می‌داند، تامین این حق را به ویژه برای اقشار کم درآمد جزو لاینفک وظایف دولت برشمرده است.

وی با بیان این که براساس مطالعات انجام شده بیش از ۷۰ درصد هزینه ماهیانه خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی شامل هزینه‌های مسکن می‌شود اظهار کرد: درصد مذکور در حوزه مستمری بگیران تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور به شدت افزایش می‌یابد، در این راستا تامین مسکن این قشر از جامعه حذف هزینه‌های سرسام آور مسکن از سبد هزینه‌های خانوارها را در پی خواهد داشت.

گروه‌های در اولویت دریافت مسکن

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور در برنامه کمک به تامین مسکن تصریح کرد: معلولان سرپرست خانوار، زنان سرپرست خانوار، خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول تحت تکلف، معلولان مجرد بالای ۲۰ سال، زنان و دختران خود سرپرست بالای ۳۵ سال، فرزندان ترخیص شده از مراکز شبانه روزی بهزیستی و بهبود یافتگان از جمله گروه‌های دارای اولویت برای دریافت مسکن هستند.

یزدان‌مهر به آمار واحدهای مسکونی واگذار شده از سال ۹۴  تاکنون اشاره کرد و گفت: در سال ۹۴ بیش از ۶۸۰۰ واحد مسکونی در اختیار مددجویان سازمان بهزیستی قرار گرفته که این تعداد در سال ۹۵ به بیش از ۱۰ هزار و ۱۶۰ واحد افزایش یافت. همچنین تعداد واحدهای مسکونی واگذار شده در سال ۹۶ حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی بود که این رقم در سال ۹۷ به  حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی افزایش یافت.

به گفته وی در سه ماه نخست امسال نیز ۲۴۲۹ واحد مسکونی در اختیار مددجویان قرار گرفته است.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که از زمان تشکیل سازمان بهزیستی در مجموع ۱۱۰ هزار و ۷۲۰ واحد مسکونی به مددجویان و معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی واگذار شده است گفت: حدود ۷۴ هزار و ۸۵۰ واحد مسکونی از این تعداد از ابتدای دولت یازدهم به جمعیت هدف واگذار شده است.

۱۱۳ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی فاقد مسکن هستند

یزدان مهر  با اشاره به این که در حال حاضر حدود ۵۰ هزار و ۱۵۰ واحد مسکونی در سطح استان‌های کشور برای معلولان و مددجویان تحت پوشش در دست احداث است ادامه داد: در حال حاضر در مجموع حدود ۱۱۳ هزار خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی فاقد مسکن هستند.

وی در ادامه طرح تامین مسکن خانوارهای شهری عادی تحت پوشش را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر با مشارکت وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید همچنین مشارکت با خیرین و موسسات خیریه مسکن ساز، پرداخت کمک هزینه احداث مسکن و پرداخت کمک هزینه خرید مسکن این طرح‌ها در حال انجام است.

به گفته معاون مشارکت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور براین اساس تا سقف صد میلیون تومان پرداخت کمک بلاعوض، معرفی مددجویان تحت پوشش به دستگاه‌های خدمت رسان جهت بهره مندی از معافیت‌های قانونی مندرج در برنامه ششم توسعه و قانون حمایت از حقوق معلولان شامل معافیت حق انشعاب آب و  فاضلاب، برق، گاز، عوارض صدور پروانه ساختمانی و پیگیری عملیات احداث واحدهای مسکونی در خصوص خانوارهای شهری تحت پوشش انجام می‌شود.

شناسایی ۱۴ هزار خانوار دارای حداقل دو معلول برای دریافت مسکن

یزدان مهر در ادامه به طرح تامین مسکن خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول اشاره کرد و گفت: از مهمترین طرح‌های آغاز شده در دولت یازدهم و دوازدهم طرح تامین مسکن خانوارهای دارایی حداقل دو عضو معلول فاقد مسکن است که طرح مذکور از ابتدای سال ۹۴ در قالب امضای تفاهم‌نامه پنج جانبه بین سازمان بهزیستی کشور، بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز آغاز شده است. در این طرح ۱۴ هزار و ۳۲۸ خانوار فاقد مسکن شامل ۷۷۴۰ خانوار شهری و ۶۵۸۸ خانوار روستایی شناسایی شدند.

به گفته وی در این طرح تعهد بنیاد مستضعفان پرداخت ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به مسکن هر خانوار شهری و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار روستایی بوده است. براین اساس بنیاد مسکن نیز متعهد شده است تا هر به خانوار روستایی دو میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کند و برای خانوارهای فاقد زمین در مناطق روستایی زمین رایگان تامین کند. همچنین خدمات فنی و مهندسی را نیز به آنها ارائه می‌دهد.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور افزود: سازمان ملی زمین و مسکن نیز متعهد شده است تا در مناطق شهری  زمین رایگان تامین کند و برای واحدهای مسکونی در دست احداث خانوارهای شهری جانمایی انجام دهد.

به گفته وی سازمان بهزیستی در قالب این تفاهم‌نامه باید ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار شهری و ۶  میلیون تومان به هر خانوار روستایی کمک بلاعوض انجام دهد. همچنین انجمن خیرین مسکن ساز ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار شهری اپرداخت و واحدهای مسکونی شهری در زمین‌های واگذار شده از طرف ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها را احداث می‌کند.

یزدان مهر با بیان این که در پایان سه ماه اول سال ۹۸ ، ۶۲۲۶ واحد مسکونی شامل ۳۱۶۱ واحد شهری و ۳۰۶۵ واحد روستایی به خانوارهای دارای حداقل دو عضو معلول واگذار شده است اظهار کرد: همچنین عملیات احداث ۶۴۵۵ واحد مسکونی شامل ۴۷۵۵ واحد شهری و ۱۷۰۰ واحد روستایی در دست اقدام است.

شناسایی ۱۷ هزار خانوار روستایی برای تامین و بازسازی مسکن

وی در ادامه به طرح تامین مسکن خانوارهای روستایی تحت پوشش اشاره کرد و گفت: این طرح در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شده است و به تامین مسکن خانوارهای روستایی فاقد مسکن یا دارای مسکن غیر مقاوم و فرسوده می‌پردازد. در این طرح ۱۷ هزار و ۳۰۰ خانوار روستایی شناسایی شدند و تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آغاز شده است؛ براین اساس بنیاد مسکن متعهد شده است تا تشکیل پرونده و معرفی به بانک معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی را در اولویت قرار دهد و بدون اخذ هزینه‌های طراحی به ارائه نقشه ساختمانی بپردازند.

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور افزود: اتخاذ تهمیدات لازم جهت مناسب سازی واحدهای مسکونی ویژه معلولان و نظارت فنی بر روند عملیات احداث و اجرای عملیات احداث برای مددجویان دارای شرایط خاص، بخشی از این تعهدات است. براین اساس سازمان بهزیستی نیز متعهد شده است تا معلولان ومددجویان تحت پوشش روستایی فاقد مسکن یا دارای مسکن غیر مقاوم را شناسایی کنند و آنان را به منظور احداث و بازسازی واحد مسکونی مورد نیاز در قالب طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی ترغیب کنند.

به گفته یزدان مهر، معرفی معلولان و مددجویان تحت پوشش به سازمان‌ها و ادارات ذی‌ربط به منظور برقراری معافیت جمعیت هدف از پرداخت هزینه حق انشعابات مختلف و عوارض صدور پروانه ساختمانی، تامین سهم آورده تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای هر یک از معلولان و مددجویان از جمله تعهدات سازمان بهزیستی است.

وی در پایان افزود: در پایان سه ماه اول سال ۹۸ عملیات احداث ۵۴۰۴ واحد مسکونی به  اتمام رسیده و پیگیری ساخت بیش از ۱۰۲ هزار واحد در دست اقدام است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *