شناسه خبر: 18374 منتشر شده در مورخ: 1398/6/3 ساعت: 10:49 گروه: دانش و فن آوری  
تسهیل جهت‌یابی برای نابینایان با ابزار پوشیدنی هوشمند

تسهیل جهت‌یابی برای نابینایان با ابزار پوشیدنی هوشمند

محققان چینی یک ابزار کمکی پوشیدنی مبتنی بر یادگیری عمیق طراحی کردند که به افراد نابینا یا کم بینا در جهت‌یابی و درک بهتر محیط پیرامون کمک می‌کند.

به گزارش ایران سپید به گزارش پایگاه اینترنتی «تک اکسپلور»، سیستم کمکی جدید شامل یک پایانه پوشیدنی، یک پردازنده قدرتمند و یک تلفن هوشمند بوده و پایانه پوشیدنی آن از دو جزء اصلی مشتمل بر یک دوربین RGBD و یک هدفون، تشکیل شده است.

محققان در گزارش خود در این باره نوشتند، «ما یک سیستم پوشیدنی مبتنی بر یادگیری عمیق برای بهبود کیفیت زندگی افراد نابینا وکم بینا ارائه داده‌ایم. این سیستم برای جهت‌یابی ایمن و ادراک جامع چشم انداز در زمان حقیقی، طراحی شده است.»  

 این دستگاه با استفاده از دوربین RGBD از محیط اطراف کاربر داده جمع‌آوری می‌کند. این اطلاعات در ادامه به یک شبکه عصبی پیچشی convolutional neural network  منتقل شده که آن را آنالیز کرده و کارآمدترین راهبردهای پرهیز از مانع و جهت‌یابی را پیش‌بینی می‌کند. در مرحله بعد این راهبردها در کنار دیگر اطلاعات به دست آمده در مورد محیط پیرامون، از طریق هدفون به کاربر مخابره می‌شود.

این سیستم پوشیدنی جدید می‌تواند درآینده کمک رسانی موثرتر و دقیق‌تری را به افراد نابینا یا کم بینا ارائه دهد. تیم چینی در زمان حاضر در حال برنامه‌ریزی برای آنند تا با گنجاندن یک سنسور سونار (ناوبری و فاصله‌یابی صوتی) و یک حسگر ضربه ای (Bump sensor) در این سیستم، امنیت کاربران را به هنگام جهت یابی در محیط‌های ناهموار و خطرناک بهبود بخشند.

جزئیات بیشتر درباره این پروژه در وبگاه arXiv منتشر شده است./ ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *