شناسه خبر: 18372 منتشر شده در مورخ: 1398/6/3 ساعت: 10:47 گروه: بهداشت و سلامت  
نگران هپاتیت و اعتیاد به الکل هستیم

نگران هپاتیت و اعتیاد به الکل هستیم

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، گفت: در خصوص گسترش بیماری هایی همچون هپاتیت و HIV، تمرکز بخش های مختلف وزارت بهداشت همچنان بر HIV و نهادینه کردن تست آن در مراکز اقامتی و سرپایی است

به گزارش ایران سپیدبه نقل از مهر، مهدی شادنوش، در سیزدهمین کنگره دانش اعتیاد که در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود، با بیان این مطلب که صنعت وظیفه خود را به صورت کامل و دقیق انجام نمی دهد و نظارت کافی بر تولید مواد خوراکی پرنمک و پرشکر وجود ندارد، افزود: بیماری هایی چون پر فشاری خون، از دست رفتن کلیه و ایجاد نیاز به دیالیز در افراد ایجاد می شود، در حالی که در نهایت وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد

وی همچنین با اشاره به اینکه جاده ها مهندسی صحیح نداشته و خودروها استاندارد لازم را ندارند، گفت: توقع بر این است که وزارت بهداشت برای طولانی مدت، پاسخگوی بار تصادفات جاده ای باشد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با بیان این که مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر بار بیماری ها تاثیر گذار است و وزارت بهداشت باید در جهت کاهش آسیب ها تمهیدات مختلفی را پیش بینی کند، افزود: در صورتی که سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف کشور نیز پاسخ به نیازها و مشکلات را از وزارت بهداشت مطالبه می کنند و از این دست می توان به حوزه سنگین و پیچیده اعتیاد اشاره کرد.

شادنوش گفت: گاهی اوقات امور به صورت غیر حرفه ای و غیر علمی انجام می شوند و همکار رسانه‌ای ما نیز برای جذب خواننده بیشتر ممکن است مطالب را به گونه‌ای منعکس کند که روان اجتماعی جامعه دچار خدشه شده و مشکلات اجتماعی بعدی ایجاد شود بنابراین در اظهار نظرات نیز باید دقت کافی کرد

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت با اشاره به چند مطالعه اپیدمیولوژی گسترده در کشور که در سال های ۹۰ ،۹۴ و ۹۷ توسط سازمان های مختلفی در زمینه اعتیاد صورت گرفته است، گفت: در این مطالعات به بررسی آمار انواع مواد مصرفی، نحوه مصرف و مسائل مختلف پرداخته شده است. به عنوان مثال بنابر پژوهش سال ۹۴ بررسی شیوع مصرف سیگار در طول عمر حدود ۲۰ درصد و میزان شیوع مصرف در افرادی که طی هفته گذشته مضرف سیگار داشته اند حدود ۱۳ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص مصرف قلیان، حدود ۲۳ درصد افراد در طول عمر خود مصرف قلیان داشتند.

شادنوش با بیان اینکه  شیوع مصرف مواد در افراد ۱۵ تا ۲۹ سال حدود ۳.۷ درصد بوده است، عنوان کرد: نوع ماده مصرفی نیز در طول زمان دچار تغییراتی شده است. در سال ۹۴ بیشترین میزان مصرف مربوط به تریاک و مشتقات آن بوده، نوع مصرف ۱۹ درصد خوراکی و ۳.۴ درصد تزریقی و ۱.۳ درصد به صورت استنشاقی بوده است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، تصریح کرد: پژوهش ملی که در سال ۹۷ صورت گرفته کاهش مصرف تریاک نسبت به قبل را نشان می دهد، در حالی که میزان مصرف بعضی از مواد همچون هروئین و شیشه افزایش یافته است. همچنین ۳۷ درصد از افراد تجربه درمان در یک سال اخیر را داشته و دو سوم درمان اعتیاد کشور بر عهده مراکز سرپایی و مراکز اقامتی ترک اعتیاد بوده است

وی با بیان اینکه امروز نگرانی اصلی ما شیوع بیماری هپاتیت است، گفت: در حالی که معضل جدیدتر ما مسئله هپاتیت است. آمارها نشان می دهد  که به ازای هر دو مصرف کننده تزریقی یک نفر HCV مثبت است، در حالی که در میان هر هشت مصرف کننده تزریقی یک نفر HIV مثبت است. یعنی ما براساس یک تجربه قدیمی از دیرباز، نگران بیماری HIV  هستیم در حالی که نگرانی ما در خصوص هپاتیت بیشتر است.

وی افزود: مطالعه ای که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ در خصوص بار بیماری براساس استاندارد و بر حسب سن صورت گرفته نشان می دهد که  سلامت روان و سوء مصرف در مردان از رتبه نهم به رتبه سوم در کل جهان جهش داشته و در میان زنان از رتبه هشتم به رتبه پنجم رسیده است. این آمار تاکید بر نیاز به تمرکز بیش از پیش براین حوزه، پیش بینی برنامه و اختصاص هزینه‌های کافی به آن را دارد.

شادنوش با ذکر این نکته که با پدیده جدیدی در جامعه و در حوزه اعتیاد به نام الکل مواجه هستیم، ادامه داد: این پدیده مشکلات مختلفی را به وجود می آورد و باید آمادگی کافی و لازم برای پاسخگویی را داشت. ما نیز باید بتوانیم معضلات مربوط به مسائل درمانی این  پدیده را به درستی تدبیر کنیم. تاکنون حدود ۱۰۷ مرکز درمان ترک اعتیاد الکل در سراسر کشور فعال شده است. همچنین  آموزش های لازم برای کارکنان اورژانس های کشور و مراکزی که این امر را مدیریت می کنند در نظر گرفته شده و دوره های مختلفی برای مسئولان فنی و افراد دست اندرکار در این حوزه مطرح شده است و امیدواریم که این مراکز توسعه یابند و معضل و مشکل جامعه مدیریت و درمان شود.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت، تاکید کرد: در خصوص بیماران مبتلا به HIV و هپاتیت به صورت رسمی بارها اعلام شده که کمپ ها اجازه جداسازی این دسته از بیماران را از سایر درمان پذیران ندارند. این افراد باید شناسایی و معرفی شوند و درمان خود را در کنار سایر افراد درمان پذیر ادامه دهند.  این پروتکل درمانی است که با مرجعیت وزارت بهداشت و طی صورتجلسات مختلف به ذینفعان از جمله  قوه قضاییه، نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی اعلام شده است. بنابراین نباید به دلیل نوع بیماری این افراد جداسازی و یا رهاسازی شوند بایستی درمان خود را که البته رایگان و بر عهده مراکز بهداشتی و درمانی است به صورت کامل دریافت کنند.

شادنوش در خصوص معتادان متجاهر که دارای زخم باز هستند نیز گفت: برای این دسته از بیماران در تهران و در شهرستان ها بیمارستان های معینی تعیین شده اند که باید افراد به آنجا منتقل شوند و درمان خود را کامل نمایند.

وی یادآور شد: پدیده اعتیاد، یک پدیده چند وجهی است و مسائل مختلفی در آن دخیل است اگر تنها به فکر درمان باشیم و از ریشه ها غافل شویم مسلماً کار پر هزینه ای خواهد بود. برای کاهش آن، باید شادابی اجتماعی و مسائل مختلفی همچون  مسئله اشتغال، مسائل اقتصادی و فرهنگی توسط ارگانهای مختلف در نظر گرفته شوند . امیدواریم بتوانیم وظیفه خود را به ‌صورت سنجیده و کامل انجام دهیم چنانچه تا کنون نیز کارنامه وزارت بهداشت در این زمینه کارنامه قابل دفاعی است

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری ها گفت: پس از سالهای متمادی یک اتفاق بسیار خوبی در چندسال اخیر صورت گرفته بود و آن تحت پوشش بیمه قرار گرفتن حوزه اعتیاد بود . متاسفانه در سال گذشته این موضوع حذف شد اما جدیداً در آخرین جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مقرر شده این پوشش برای سال ۹۹ باز گردد. این اتفاق یقینا مورد نیاز و مبارک است و تدابیر مختلفی برای پوشش بیمه باید اندیشیده شود.

وی افزود: همچنین در خصوص مراکز سرپایی نیز به دلیل مصوبات جدیدی که در جلسه ۱۳۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته و ابلاغیه های جدیدی که ارسال شده آیین‌نامه‌ها باید مورد بازنگری قرار گیرند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت در خصوص تعرفه های خدماتی حوزه درمان اعتیاد گفت: تعرفه ها نیز با پیگیری وزارت بهداشت و مصوبه شورای عالی بیمه در مراحل نهایی است و به هیات دولت ارسال شده  است. امیدواریم با پیگیری‌هایی که صورت گرفته امکان ادامه فعالیت و اثرگذاری این مراکز در بخش خصوصی  که بار اعظم درمان سرپایی کشور در حوزه ترک اعتیاد بر عهده آنها است بیشتر و  زمینه گسترش فعالیت ها فراهم شود.

شادنوش بیان کرد: انتظار و امیدواری ما این است که انجمنها و صنف هایی که در استان های مختلف در این زمینه شکل گرفته اند خود نظارتی را بیشتر کنند تا کمتر شاهد اشتباهاتی که توسط تعداد کمی از افراد صورت می گیرد و کل دستاوردها را زیر سوال می برند، باشیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *