شناسه خبر: 18364 منتشر شده در مورخ: 1398/6/2 ساعت: 11:26 گروه: دانش و فن آوری  
لنزی با قابلیت های فراتر از چشم انسان تولید شد
با کمک هوش مصنوعی؛

لنزی با قابلیت های فراتر از چشم انسان تولید شد

محققان نوع جدیدی از لنز را ابداع کرده اند که عملکرد آن شباهت زیادی به چشم انسان دارد و می تواند به طور واقعی تمرکز کند و حتی برخی قابلیت های آن از چشم انسان نیز بیشتر است.

به گزارش ایران سپید اختراعی جدید به زودی طراحی تمام ابزارهای بصری موجود در بازار از جمله دوربین، عینک و تلسکوپ ها را دگرگون می کند.

 گروهی از محققان در دانشگاه  هاروارد با کمک پیشرفت هایی که اخیرا در حوزه هوش مصنوعی و لنزهای مسطح به وجود آمده، نوع جدیدی از لنز را ابداع کرده اند که عملکرد آن شباهت زیادی به چشم انسان دارد.

این ابزار به کمک یک ماهیچه انعطاف پذیر  قادر به تمرکز به طور واقعی است و حتی برخی قابلیت های آن فراتر از چشم انسان است مانند انطباق آستیگماتیسم و تغییر تصویر. این دو عامل وضوح بینایی فرد را از بین می برند.

 البته این لنز با توجه به فناوری های پیشین همین گروه از محققان ابداع شده است.  طراحی لنزهای مسطح  با کمک فناوری به نام «متالنز » انجام شده است. متالنز از نانوساختارهای ریز برای تمرکز نور استفاده می کند. به این ترتیب ، قادر است تمام طیف نور مرئی را در یک نقطه متمرکز کند. حال آنکه در لنزهای فعلی برای دستیابی به همین قابلیت از چند عنصر استفاده می شود و به همین دلیل آنها حجیم هستند.

به گفته محققان قبل از این دستاورد آنها فقط قادر به ساختن متالنزهایی به اندازه یک قطعه پولک  بود. اما قطر آخرین اختراع آنها تقریباً یک سانتی متر  بزرگتر است و  در نتیجه می توان آن را در فناوری هایی با کاربردهای مدرن استفاده کرد. 

البته باید در نظر داشت این متالنز هم مانند هر فناوری جدید دیگری، احتمالاً سال ها طول می کشد تا در گجت های مصرفی استفاده شود. با این حال ، پتانسیل آن غیرقابل توصیف است. می توان این فناوری را در کنار تراشه های رایانه ای کوچکتر در هدست های واقعیت مجازی و  واقعیت افزوده به کار برد تا گجت ها کوچکتر شوند و استفاده از آنها برای مصرف کنندگان عادی نیز تسهیل شود./به نقل مهر

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *