شناسه خبر: 18358 منتشر شده در مورخ: 1398/6/2 ساعت: 10:58 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 2 شهریور 1398

روزنامه شنبه 2 شهریور 1398

مشاوره ندادن بهتر از مشاوره غلط دادن است - سفر به دورترین نقاط دنیا - ورود به بازار کار به کمک شبکه اجتماعی Linkedin - از بخشش تا سگ کشی - جدول ترکیبی/ خوش شانسترین افراد دنیا

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 2 شهریور 1398

22 ذی الحجه 1440

24 آگوست 2019

سال بیست و سوم شماره 6215

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

آغاز هفته دولت را گرامی میداریم.

........عناوین این شماره......

مشاوره ندادن بهتر از مشاوره غلط دادن است 2

سفر به دورترین نقاط دنیا 4

ورود به بازار کار به کمک شبکه اجتماعی Linkedin 

از بخشش تا سگ کشی 10

جدول ترکیبی/ خوش شانسترین افراد دنیا 15

.............سخن هفته

* مشاوره ندادن بهتر از مشاوره غلط دادن است: یکی از انتظارات رایج نابینایان و تشکلهای آنان از مسئولان امر، گرفتن مشاوره های تخصصی از این تشکلها یا صاحبنظران نابینا در اموریست که مسئولان میخواهند در مورد نابینایان تصمیم بگیرند. مبنای این انتظار این است که در بسیاری موارد مسئولان به علت فقدان دانش تخصصی نمیتوانند تصمیمات صحیحی در امور نابینایان بگیرند یا راه حلهای کارشناسی ارائه دهند. مشکل اینجاست که فقدان دانش مسئولان که آن هم در مورد همه مسئولان صادق نیست و بسیاری از تصمیمگیران یا خود متخصص امرند یا از وجود کارشناسان صاحبنظر بهره میگیرند، اما بر فرض صحت این باور، کارشناس بودن مدیران تشکلها نیز امر صحیح و قطعی نیست. مصداق این ادعا مشاوره های غلط از سوی یکسری از تشکلهای نابینایان به مسئولان در زمینه های مختلف است. این مشاوره ها به ویژه در برنامه ریزیهای شهری در امور زیرساختهای بسیار مهمی مانند مناسبسازی شهری، طراحی و ارائه خدمات شهری به چشم میخورد. مثلاً دوستانی که به جای توجه به حل مهمترین مشکلات نابینایان در عرصه حمل و نقل عمومی مانند عدم امنیت تردد به ایستگاههای بی آر تی یا مترو یا فقدان سیستمهای اطلاعرسانی گویا در اتوبوسها پیشنهاد نصب تابلوی بریل اعلام ایستگاههای خطوط اتوبوسرانی را در ایستگاههای اتوبوس ارائه کردند بدون توجه به مشکلات جایگاه نصب این تابلوها به صورت ثابت در همه ایستگاهها. ضرورت اطلاعات این تابلوها برای نابینایان و وجود مشکلات عمده تر توصیف شده برای استفاده نابینایان از سامانه اتوبوسرانی یا مترو. قابل تذکر است اگر تشکلی فاقد کارشناسان لازم است، از کارشناسان خارج از تشکل به عنوان مشاور بهره گیرد و مناسب با دانش روز به مسئولان مشاوره دهد تا آنکه  مشاوره غلط دهد، موجب تصمیمات اشتباه در امور نابینایان شود و پس از اثبات اشتباه عملاً موجب آسیب به اعتبار تشکلها شود.

 

.............چوب الف

* سفر به دورترین نقاط دنیا: چندی پیش در ستون حاضر سفرنامه ای جذاب و خواندنی با نام چای نعنا را خدمت همراهان گرامی معرفی کردیم. گزارشی جذاب و صمیمی از سفر به مراکش که به شیوه ای نو و خلاقانه نوشته شده بود و خوشبختانه بسیار مورد استقبال کتابدوستان و سفردوستان قرار گرفت. از این رو در این شماره بنا داریم دو سفرنامه دیگر از نویسنده کتاب چای نعنا را که به همان سبک و سیاق نوشته شده اند و ما را به سفری دور و دراز و هیجان انگیز تا اقصا نقاط دنیا میبرند خدمت دوستان و همراهان گرامی معرفی کنیم.

کتاب اول سفرنامه ای است به کوبا با نام «سباستین» کتابی کوچک و بسیار جذاب که ما را به دل یکی از خاصترین کشورهای دنیا میبرد. کشوری که علیرغم شکست کمونیسم بلوک شرق تحت سلطه شوروی، همچنان تحت حکومتی کمونیستی و با اقتصاد سوسیالیستی اداره میشده است. کشوری به راستی در آن سوی دنیا، در نیمکره دیگر کره زمین، با آب و هوا و میوه های استوایی و با مردمانی خونگرم و دوست داشتنی. مردمی که به گفته نویسنده از فقیرترین و در عین حال از شادترین مردم دنیا هستند. آنها آن قدر مهربانند که مسافر گردشگری را که اتاقی برای اقامت از آنها اجاره کرده، به میهمانی خانوادگیشان دعوت میکنند و کسی او را که تنها برای دقایقی کنار خانه شان ایستاده، برای تماشای فوتبال به خانه میبرند. همین است که نویسنده میتواند از مردم کوبا بنویسد. از آداب و رفتارهایشان و دقایق جالب و ظریفی از کشورشان که به سادگی نمیتوان در کتابهای راهنما پیدا کرد.

کتاب دوم سفرنامه ایست به ویتنام در آسیای شرقی. در سوی دیگر دنیا، در یکی از شرقیترین نقاط دنیا. از آن جاهایی که خیلی زودتر از شهرها و کشورهای دیگر صبح میشود. نام کتاب «موآ» است که به زبان مردم ویتنام یعنی باران. بارانی که وقت و بیوقت بیوقفه میبارد و آدم را وامیدارد حتی در آفتابیترین روزها در هر لحظه آماده بارشی بی امان باشند. نام ویتنام دستکم نسل ما را به یاد جنگ می اندازد. جنگی تمام نشدنی و دلخراش با امریکا. به یاد برنجهایی که در دهه شصت از ویتنام وارد کشورمان میشد و البته به گفته نویسنده، این روزها نام ویتنام برندهای مرغوب و مشهور لباسها و لوازم ورزشی را در ذهن جوانان تداعی میکند. سفرنامه ویتنام ما را به دل فرهنگ یکسره متفاوت و جذاب شرق آسیا میبرد. فرهنگی بافته شده از عناصری معنوی از آیین بودا و هندو، جنگی دردناک که زمانی پایانناپذیر به نظر میرسید، باران و طبیعتی بکر،تلاش بسیار برای معاش و خلاصه بسیاری دیدنیها و شنیدنیها که با مطالعه کتاب موآ خواهیم دید و خواهیم شنید. این دو کتاب جالب را منصور ضابطیان نوشته و نشر مثلث  منتشر کرده است. نسخه گویای این دو کتاب هم در کتابخانه حسینیه ارشاد تهیه شده است. «پرستو ولدخان»

* گلواژه: افراد سست اراده همیشه منتظر معجزه ها و رویدادهای شگفت انگیزند؛ اما افراد قوی، خود آفریننده معجزه ها و رویدادهای شگفت انگیزند. ژان ژاک روسو

..........فناوریهای امیدبخش

* ورود به بازار کار به کمک شبکه اجتماعی Linkedin: اشتغال یکی از دغدغه های همیشگی معلولین و به طریق اولی، نابینایان در هر نقطه از دنیا به حساب میآید. کسب توانمندیهای حرفه ای خود ماجرای طول و درازی دارد، اما هستند بسیاری از نابینایانی که این مسیر پر درد سر را هم طی میکنند، اما باز هیچ کارفرمایی حاضر نمیشود موقعیت شغلی متناسب با توانمندیهای متقاضیان نابینا را در اختیارشان قرار دهد. نداشتن شناخت واقعی از خصوصیات و توانمندیهای افراد نابینا یکی از دلایلی است که موجب میشود کارفرماها برای به کارگیری نابینایان تمایلی از خود نشان ندهند. داشتن یک رزومه قابل توجه اما به متقاضیان نابینا کمک میکند تا حدودی بتوانند بر این ذهنیت غلط کارفرماها فائق آیند و نقاط تاریک ذهنشان را روشن کنند. این روزها کاریابی هم مثل هر حوزه دیگری به شدت وابسته به اینترنت و متعلقاتش شده است. با امکاناتی که حدوداً از یک دهه پیش در این زمینه در اختیار کاربران قرار گرفته، شانس اینکه نابینایان هم بتوانند با طراحی رزومه ها و برقراری ارتباطات مؤثر، نظر صاحبان کسب و کارها را به خود جلب کنند، به مراتب افزایش یافته است.

شبکه اجتماعی «Linkedin»، یکی از همین دست ابزارهایی است که افراد در حال حاضر از آن برای یافتن موقعیتهای شغلی یا تثبیت یا ارتقای آن بهره میگیرند. لینکدین در واقع یک شبکه اجتماعی حرفه ای است که اساساً برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آن ها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکدین تنها به این موضوع محدود نمیشود و کاربران این شبکه اجتماعی میتوانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاریشان فعالیت میکنند، آشنا شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

همچنین میتوان از این سیستم برای پیدا کردن کار یا استخدام افراد استفاده کرد. این موضوع چندان مسئله عجیبی نیست؛ کافی است سری به صفحات اشخاص یا شرکتهای مختلف بزنید تا از این مسئله با خبر شوید. علاوه بر این، کاربران محدود به داشتن یک حساب کاربری نیستند و میتوانند با در اختیار داشتن چند اکانت مختلف، استفاده های متعددی از لینکدین داشته باشند. به طور مثال اگر در دو حوزه تخصص دارید و میخواهید در هر دو حوزه شانس خود را در بازار کار امتحان کنید، میتوانید از دو پروفایل یا نمایه مجزا استفاده کنید. خوشبختانه منابع فارسی و انگلیسی فراوانی در باره چگونگی استفاده صحیح از لینکدین تولید شده و با یک جستجوی ساده در اختیارتان خواهد بود. همچنین این شبکه اجتماعی در زمینه طراحی، چه در اپلیکیشن اندروید و چه وبسایت، به شکل کاملاً دسترسی پذیر طراحی شده و کاربران نابینایی که میخواهند به کمک صفحه خوانهایشان از این پلتفرم استفاده کنند، با هیچ مشکلی در این زمینه رو به رو نخواهند شد. برای ثبت نام در این شبکه اجتماعی کافی است به نشانی Linkedin.com مراجعه و مراحل پیشبینی شده را دنبال کنید.

............هشتگ

* از بخشش تا سگ کشی. یکی از پرکاربردترین هشتگها بخشیده شدن محمدعلی نجفی بود. پست اینستاگرامی مسعود استاد، برادر میترا استاد که از بخشش محمدعلی نجفی خبر داده بود بسرعت دست به دست چرخید و بازتاب پیدا کرد. او این پست را همزمان با اذان صبح منتشر و در آن تأکید کرد که معامله ای در کار نبوده است. کاربران زیادی اسکرینشاتی از این پست را به اشتراک میگذاشتند و نظرشان را با هشتگ نجفی مینوشتند. بعضیها خوشحال بودند و بعضیها میگفتند خانواده استاد نباید میبخشیدند. کسانی هم بودند که شک داشتند ماجرای بخشش بدون معامله بوده باشد. نفتکش گریس ۱ بالاخره رفع توقیف و آزاد شد. خبری که پنجشنبه 24 مرداد  منتشر و با اعلام تغییر نام، مقصد سفرش و البته تحریم کارکنان کشتی توسط امریکا تکمیل شد. ایرانیها از همان پنجشنبه اخبار مربوط به این موضوع را با دقت پیگیری و در صفحات مجازیشان با هشتگ گریس ۱ منتشر میکردند. بازار تحلیل و تبریک هم داغ بود. اما به بهانه 26 مرداد، سالگرد ورود آزادگان به کشور در شبکه های اجتماعی عکسهای زیادی از این روز و استقبال از اسرا در مرز و شهرهای مختلف دیدیم. کاربرانی هم حس و حالشان را از آن روزها مینوشتند و آنهایی هم که کسی را بین آزادگان داشتند خاطره شان را با هشتگهای آزادی اسرا و بوی پیراهن یوسف با بقیه در میان میگذاشتند. مسابقهای که در قالب مسابقات والیبال زنان قهرمانی آسیا برگزار شد و با شروع آن هم نوشته ها و بحث دربارهاش در شبکه های اجتماعی زیاد و زیادتر شد. تیم ایران در نهایت مسابقه اش با کره جنوبی را با نتیجه سه بر صفر به حریفش واگذار کرد، اما بسیاری از کاربران ایرانی از قدرت و شجاعت تیم ایران مینوشتند؛ هرچند که بازی این تیم منتقد هم کم نداشت. البته به یک مسأله دیگر هم بسیار اشاره میشد؛ عدم پخش مسابقه از تلویزیون در حالی که برخی شبکه های آنور آبی بازی را به طور مستقیم پخش میکردند. واکنشها به این مسابقه و حواشیش با هشتگهای والیبال زنان و والیبال نوشته میشد.

ممنوعیت ثبت نام زنان در اپلیکیشن مخصوص دوچرخه های اشتراکی تهران چند روزی تعداد زیادی از مردم را درگیر کرد. از زنانی که از این دوچرخه ها استفاده میکردند تا کسانی که دوچرخه سوار نبودند؛ اما این محدودیت برایشان عجیب بود. بسیاری از آنها هم صفحات مجازیشان را برای بیان نظرشان انتخاب میکردند. حتی علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در امور اجتماعی، فرهنگی و اطلاعرسانی در واکنش به شایعه اعمال این محدودیت از سوی شهرداری در توئیترش نوشت: «شهرداری نه برای دوچرخه های خودش محدودیت استفاده خانمها تعیین کرده، نه برای دوچرخه های شرکت بیدود. دوچرخه سواری زنان منع قانونی ندارد؛ موضوعی که سخنگوی قوه قضائیه هم اخیراً دو بار تصریح کرده. بزودی شرکت بیدود توضیح میدهد مشکل چه بوده. به هر حال قرار نیست نصف جامعه محروم شوند.» در همین حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ممنوعیت دوچرخه سواری زنان را رد کرد و گفت: برای ما خودرو، موتور و دوچرخه فرقی ندارد؛ بلکه رعایت عفاف و حجاب مهم است. بحث درباره این موضوع در شبکه های اجتماعی ادامه پیدا کرد. انتشار فیلمی از کشتار سگها در کهریزک موجی از واکنشها را در شبکه های اجتماعی همراه داشت. در کنار کاربرانی که این مسأله را پیگیری میکردند، از سیاستمداران تا چهره های ورزشی و سینمایی هم درباره اش در صفحاتشان نوشتند. بیشتر واکنشها هم در انتقاد از کار شهرداری و کشتار سگها بود؛ تا جایی که دوشنبه شب (28 مرداد) پیروز حناچی، شهردار تهران در پاسخ به این انتقادات در توئیترش نوشت: «ضمن احترام به نگرانی دلسوزان حقوق حیوانات، بر اساس مبانی انسانی و دینی، احترام به همه مخلوقات خدا و توأمان توجه به بهداشت و امنیت شهروندان را از وظایف مجموعه شهرداری میدانم. از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماریهای خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پیگیری لازم برای تکرار نشدن آن به جدیت دنبال شود.» سید عباس صالحی، وزیر ارشاد هم با نوشتن توئیتی نگاه بعضیها را که معتقدند توجه به حیوانات دغدغه مرفهان است، نقد کرد و نوشت: «امام علی فرمود: «مباد بهنگام جمع زکات از حیوانات، شبهنگام به آغلشان بروید! مباد میان مادران و بچه هایشان جدایی بیفکنید! مباد..» رعایت حقوق حیوانات دستورنامه حکومت علوی بود. آن را دلمشغولی مرفهان بیدرد ندانیم.» با وجود توضیحات شهردار تهران، همچنان کاربران خواهان اقدام قطعی شهرداری برای ممنوعیت این نوع برخورد با سگها بودند؛ هرچند کسانی هم بودند که به این دغدغه میتاختند و با انتشار تصاویری از تجمع معترضان به این مسأله مقابل شهرداری تهران، از مردم میخواستند به مسائل انسانها بپردازند.

 

............کشکول

* جدول ترکیبی: برای بدست آوردن رمز باید به 22 سؤال که جوابهای شش حرفی دارند، پاسخ دهید؛ همچنین برای پاسخهای شش حرفی سؤالات، سه واژه چهار حرفی ارائه کرده ایم که هر کدام از این واژه ها دو حرف از کلمه شش حرفی را در خود دارند. دقت کنید که این دو حرف حتماً در کنار هم قرار دارند. در انتها از بهم پیوستن حروف اول پاسخهای شش حرفی، رمز بدست میآید. رمز این جدول اثری از "شل سیلور استاین" نویسنده آمریکایی متولد 1932 است.  سؤالات جدول: 1. رودخانه ای در استان تهران (مجال-مجرم-دوده) 2. خدای موسیقی یونان (اپرا-سوله-نگون) 3. یکی از حرکات اسب (شیون-برتر-مهار) 4. سازمان فرهنگی وابسته به سازمان ملل (یوگا-مونس-کوله) 5. نوعی گل (کالج-ملاک-نیاز) 6. شهری در آذربایجان شرقی (مدهش-ترقه-کبود) 7. رخداد (پیله-عشاق-سرمد) 8. از معجزات حضرت موسی (ع) (ایده-زبیر-ضامن) 9. همه گیر (شاپو-ویدا-سمیه) 10. نام دیگر بیماری خناق (سردی-سفته-ریشه) 11. گدای سمج (هالو-پادو-خرید) 12. جیره و مستمری (وزرا-ستون-ادیب) 13. آزاد و رها (جوار-رستم-هفته) 14. پایتخت سلسله ساسانیان (متین-سفید-پونه) 15. کشور جزیره ها در اقیانوس هند (یمام-یلدا-میوه) 16. سرزمین یخهای جاودانی (بایر-سلام-ندیم) 17. دیدار (املا-باقر-هرات) 18. مهارت اجرایی (مداد-غدیر-لیته) 19. یادگار (یاسر-مدبر-روده) 20. اثری از شکسپیر (مشام-هلاک-سیرت) 21. لوسیون پوست (سوار-عزلت-مینا) 22. از پیامبران بنی اسرائیل مدفون در شوش (دامن-انیس-ماله). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: سایوفرانسیسکو-اوخوس دلسالادو. این جدول برنده ای نداشت.

* جدی نگیرید: بعضیا هم هستن وقتی میرن مسافرت انگار تنها نمایندگان نسل بشرن که بر روی سیاره ای ناشناخته پا گذاشتن و باید از لحظه لحظه سفرشون فیلم و عکس بگیرن و ما رو هم در جریان بذارن! – وقتی تو یه مهمونی با یه بچه کوچولو بازی میکنی، شروع بازی با خودته، ولی تموم شدنش به زمان مرگت بستگی داره. - خود تایلندیها دارن کم کم زبان فارسی رو یاد میگیرند تا توی کشورشون راحتتر زندگی کنن. – امروز استادم رو دیدم که موقع سوار شدن به مترو بقیه رو هل میداد و میگفتَ بزارید سوار شم. ازش پرسیدم استاد شما دیگه چرا؟ گفت مدرک تحصیلی که شعور نمیاره. - سنِ من بستگی به خواستِ مامانم داره؛ یه وقتا میگه تو دیگه بچه نیستی، این کارا چیه! از تو بعیده! یه وقتا میگه تو هیچی حالیت نیست، بچه ای و هنوز این چیزا رو نمیفهمی.  

* حرفهای تکان دهنده: الهی! دلی ده که در حرص و آز بر ما باز نشود و قناعتی ده که چشم امید ما جز به روی تو باز نشود. الهی! دستم گیر که دستآویز ندارم و عذرم بپذیر که پای گریز ندارم. الهی! تحقیقی ده که از دنیا بیزار شویم و توفیقی ده که در دین استوار شویم. خواجه عبد ا... انصاری

* خوش شانسترین انسانهای تاریخ! لنا پالسون: لنا پالسون حلقه ازدواجش را در حالی یافت که ۱۶ سال پیش در حال کاشت سبزیجات آن را در باغچه منزلش گم کرده بود. – استیو فلیگ: استیو بدون مادرش بزرگ شده بود و سالها در جستجوی مادرش بود. یک اتفاق و تصادف ساده باعث شد تا او مادرش را پیدا کند. استیو در یک فروشگاه زنجیره ای مشغول به کار شد و یک روز داستان خود را به صورت اتفاقی برای رئیس خود تعریف کرد. در نهایت معلوم شد که مادر استیو هم داستانی مشابه را برای رئیس تعریف کرده است و در شعبه دیگری از این فروشگاه مشغول به کار است. این اتفاق باعث شد تا این مادر و فرزند پس از بیست سال همدیگر را پیدا کنند. - ویرجینیا فایک: کارشناسان برآورد کرده اند که شانس شما برای برنده شدن در لاتاری یک در ۱۷۵ میلیون است. در آوریل ۲۰۱۲، ویرجینیا فایک، اهل ایالت ویرجینیا، دو بلیت بخت آزمایی به ارزش هر کدام یک میلیون دلار از فروشگاهی خرید. او شماره های قرعه کشی را بر اساس سالگرد ازدواج والدینش و سن آنها در آن زمان انتخاب کرد. در نتیجه هنگامی که وی در بیمارستان در کنار مادر بیمار خود نشسته بود، از تلویزیون شنید که دو بلیت وی برنده شده اند. - فرین سلاک: آقای سلاک استاد موسیقی در کشور کرواسی است. در سال ۱۹۶۲ میلادی،او سوار بر یک قطار از شهر سارایوو به سمت «دوبروونیک» در حال حرکت بود که به دلایلی که هرگز مشخص نشد، قطار از ریل خارج شده و به درون دریاچه ای یخزده چپ میشود. در این حادثه ۱۷ نفر جان خود را از دست دادند، ولی سلاک زنده ماند. یک سال بعد، در سفری هوایی، درِ هواپیمایی که او در آن قرار داشت از جا کنده میشود و تمامی ۲۰ سرنشین آن به هوا پرتاب میشوند. در این حادثه ۱۹ نفر از آنها بر اثر سقوط به زمین جان خود را از دست میدهند و تنها آقای سلاک به طرز معجزه آسایی بر روی پته ای از کاه و یونجه فرود میآید و زنده میماند. در سال ۱۹۶۶ میلادی،او سوار بر اتوبوس بود که اتوبوس به داخل رودخانه ای می افتد. در این حادثه ۴ نفر جان خود را از دست میدهند، ولی آقای سلاک بار دیگر جان سالم به در میبرد! او همچنین از چندین حادثه تصادف با ماشین نیز جان سالم به در برده است؛ در آخر، در سال ۲۰۰۳ میلادی در کرواسی، بلیت بختآزمایی آقای سلاک برنده قرعه کشی میشود و او صاحب ۱ میلیون دلار میشود. او در سن ۷۴ سالگی ادعا کرد که این اولین بلیت بختآزمایی خریداری شده توسط او در ۴۰ سال اخیر است. * پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: گروه 1 (مارسی-امیر-ریم) گروه 2 (ویران-نیرو-نیر) گروه 3 (تاریخ-اختر-تار) گروه 4 (توکیو-کیتو-تیک) گروه 5 (سفارت–ستار-ارت) گروه 6 (مردار-مادر-مار) گروه 7 (کانال-لاکن-کان) گروه 8 (رسانا-اسرا-ارا) گروه 9 (سیاست–ایست-تیس) گروه 10 (میلان-منال-نام) گروه 11 (هوراس-رواه-هور) 12 (کدیور–ورید-ریو) 13 (مولود-مولد-دمل).

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *