شناسه خبر: 18296 منتشر شده در مورخ: 1398/5/26 ساعت: 10:49 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 26 مرداد 1398

روزنامه شنبه 26 مرداد 1398

تحریمها نباید شامل نیازهای انسانی شوند - سؤال از شما، پاسخ از تأمین اجتماعی - هدیه ای کمنظیر برای علاقه مندان به هنر و ادبیات - درخواست نابینایان ایرانی از شرکت اپل برای پایان دادن به تبعیض علیه فارسی زبانان - هشتگ - کشکول

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 26 مرداد 1398

15 ذی الحجه 1440

17 آگوست 2019

سال بیست و سوم شماره 6210

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

میلاد دهمین منظومه کهکشان هستى، طلایه دار پاکى و هدایت، امام على النقى (ع) گرامی باد.

........عناوین این شماره......

تحریمها نباید شامل نیازهای انسانی شوند 2

سؤال از شما، پاسخ از تأمین اجتماعی 4

هدیه ای کمنظیر برای علاقه مندان به هنر و ادبیات 7

درخواست نابینایان ایرانی از شرکت اپل برای پایان دادن به تبعیض علیه فارسی زبانان 10

هشتگ

کشکول

.............سخن هفته

* تحریمها نباید شامل نیازهای انسانی شوند؛ بیایید حق خود را طلب کنیم: آنچه به عنوان اصول بدیهی انسانی و اخلاقی در حقوق بین الملل تثبیت شده است، عدم شمول تحریمهای اقتصادی روی نیازهای پایه ای انسان مانند غذا، دارو، وسایل درمانی و توانبخشی است؛ حتی اعمال کنندگان تحریم نیز یارای آن را ندارند که رسماً اعلام کنند تحریم یک کشور به معنای تحریم تأمین عمده نیازهای انسانی مانند موارد بالاست. اما متأسفانه علیرغم این وضوح و تأکید جامعه جهانی، اعلام کننده های تحریم در عمل و چراغ خاموش این موارد را تحریم میکنند که قطعاً باید آن را در عرصه حقوق بین الملل پیگیری کرد؛ اما منظور از این یادداشت، پرداختن به اقدام ارزنده گروهی از دوستان نابیناست که با به راه انداختن یک جنبش اینترنتی خواهان استثنا شدن حق نابینایان ایران در دسترسی به فناوریهای کمکی شده اند. این دوستان طی طوماری که همچنان در حال جمع شدن است، از شرکت اپل خواسته اند یک فناوری تبدیل متن به صدای فارسی را به موتور صوتی گوشیهای خود اضافه کند. واقعاً امکان دارد با اضافه شدن خیل دوستان امضا کننده شرکت اپل، تصمیمی در این خصوص بگیرد؛ هرچند به دلیل تحریمهای موجود علاقه ای برای این کار از خود نشان نداده است. بنا بر این، ضمن اینکه با پیوستن دوستان به این اصطلاح طومار اینترنتی شاید شرکت اپل در رویه خود تجدید نظر کند و به دلیل وجه انسانی عملکردش این فناوری را به گوشیهای خود اضافه کند که دنیایی از ارتباطات و اطلاعات را به روی نابینایان فارسی زبان باز میکند، در حد اقل قضیه موجب همبستگی نابینایان ایران و تلاش برای پیگیری حق است که تحریم از آنها گرفته است. ما به این تمرینهای جمعی نیاز داریم؛ اقدامی که سالهاست در جهان باب شده است. دوستان میتوانند برای پیوستن به این اقدام به لینک زیر مراجعه کنند.

http://chng.it/NSbjkcnLrb

.............گزارش ویژه

* سؤال از شما، پاسخ از تأمین اجتماعی: در شماره قبل تعدادی از سؤالاتی را که احمد رشیدی، رئیس مطالعات و رویه های وصول حق بیمه تأمین اجتماعی در ایران سپید پاسخ داد، درج کردیم. در ادامه ... سؤال یکی از خوانندگان این بود که دو سال آخر اشتغال مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی است. اگر کسی به هر دلیل در این دو سال دستمزد پایینی داشته باشد، مورد ظلم واقع میشود. آقای رشیدی در این مورد گفت: در اغلب موارد غیر از این است و در دو سال آخر حقوق بالاتر است؛ ولی به هر حال همین دو سال آخر مبنای محاسبه حقوق است و تنها در مواردی که در دو سال آخر افزایش حقوق غیر متعارف باشد، بازنشسته نمیتواند از این افزایش استفاده کند. سؤال کننده دیگر در مورد بیمه زنان خانه دار پرسید. ج: حدود ده درصد حق بیمه زنان خانه دار را بهزیستی میدهد که البته تا حال هم پرداخت نشده است و بقیه را خود فرد میپردازد و بازنشستگی این افراد از بقیه نظرات فرقی با بیمه شدگان دیگر ندارند. این افراد خویشفرما حساب میشوند و باید سی سال سابقه و پنجاه سال سن داشته باشند. تماس تلفنی دیگر مربوط به دوستی بود که پرسید: سال 86 ؛ 54 درصد از کار افتادگی گرفتم  و الآن از کار افتادگی فوت و نقص عضو را پرداخت میکنم و دفترچه درمانیم را حذف کرده اند. ج: حد اقل آسیبدیدگی در از کار افتادگی کلی حد اقل 66 درصد است. شما باید مجدداً درخواست بررسی وضعیت خود را به کمیسیون پزشکی بدهید و به رأی اولیه اعتراض کنید؛ به ویژه اگر معلولیت شدیدتر شده باشد، احتمالاً از کار افتادگی کلی محسوب میشود و مستمری تعلق میگیرد. اگر ادله ای داشته باشید که از کار افتادگی شما بیشتر از این میزان است، آنها را ارائه دهید. س: با این درصد از کار افتادگی، بهتر است با این درصد بیمه را ادامه دهم یا نه؟ ج: طبیعتاً اگر میخواهید از تمام تعهدات بیمه استفاده کنید، باید پرداخت حق بیمه خود را ادامه دهید تا شرایط سنی و سابقه لازم برای بازنشستگی را پیدا کنید. سؤال دیگر نیز در مورد بازنشستگی این بود که اگر اداره ای حاضر نشود مابه التفاوت حق بیمه را پرداخت کند، تکلیف چیست؟ ج: شما میتوانید از اداره خود به مرجع قضایی شکایت کنید. سؤالی نیز در مورد مابه التفاوت حق بیمه مشاغل سخت و زیانآور بود که چه کسی باید پرداخت کند؛ کارفرما یا خود شخص؟ ج: کارفرمایی که در حال حاضر برایش کار میکنید باید این مبلغ را بپردازد. در مورد مبنای حقوق بازنشستگی و حق بیمه سنوات ارفاقی باید گفت که مبنای حق بیمه سنوات ارفاقی آخرین حقوق شما است. پاداش سنوات خدمت نیز به تعداد سنواتی که کار کرده اید تعلق میگیرد و حقوق بازنشستگی بر اساس میانگین حقوق دو سال آخر خدمت محاسبه میشود. دوست دیگری نیز پرسید آیا خود فرد میتواند حق بیمه سنوات ارفاقی را به جای دولت پرداخت کند یا خیر؟ آقای رشیدی گفت: ما نمیپرسیم چه کسی این هزینه را میدهد. شما میتوانید آن را از ناحیه دولت پرداخت کنید.

..........چوب الف

* هدیه ای کمنظیر برای علاقه مندان به هنر و ادبیات: آنها که به مطالعات فرهنگی، هنری، ادبی و زمینه های مرتبط با این مباحث علاقه مند هستند، به خوبی میدانند که یکی از دشواریهای این گونه مطالعات مفاهیم و اصطلاحات تخصصی و دقیقی است که در بسیاری مواقع ندانستن معنا و گستره دقیق آنها درک آثار و اندیشه های محوری و مهم در خصوص این موضوعات را جداً دچار اشکال میکند. فکرش را بکنید اگر دقیقاً ندانیم رمانتیسم، استعاره، آیرونی، کلاسیسیسم، اکسپرسیونیسم، پیکارسک، درام و... چه معنایی دارند، در درک بسیاری مطالعات هنری، فرهنگی و ادبی انجام شده در سراسر جهان، همواره دچار سوء تفاهم و کجفهمی خواهیم شد. این موضوع در مورد حوزه های دیگر اندیشه بشری همچون علوم سیاسی، علوم اجتماعی، روانشناسی، اقتصاد، فلسفه و البته در مورد علوم تجربی هم صادق است. از این رو بسیاری از صاحبنظران در رشته های مختلف دانش بشری در صدد برآمده اند دانشنامه ها و اصطلاحنامه های مناسب در سطوح مختلف از ساده تا تخصصی تدوین کرده در اختیار دانشجویان، پژوهشگران و علاقه مندان به هر حوزه قرار دهند. اما مجموعه ارزشمند و کمنظیری که در این شماره بنا داریم خدمت فرهیختگان گرامی معرفی کنیم، در تعریف دقیق دایره المعارف یا اصطلاحنامه نمیگنجد. این مجموعه شامل کتابهایی کوچک و مستقل با عنوان سری «مجموعه مکتبها، سبکها و اصطلاحات ادبی و هنری» هستند که بسیار هوشمندانه و تا حد امکان دقیق و کارگشا نوشته شده اند. همچنان که انتظار میرود هر کتاب را نویسنده ای متخصص در زمینه مربوطه نوشته و از این رو نگارش همه کتابها الزاماً از شیوه ای واحد تبعیت نمیکند. اما رسالت همگی روشن کردن و توضیح هرچه دقیقتر اصطلاح یا مفهوم مورد نظر و ارائه مثالهای متنوع برای فهم بهتر مطلب است. البته با توجه به اینکه بسیاری از مفاهیم و اصطلاحات تاریخ هنر و ادبیات مجموعه ای از معانی متفاوت و گاه پیچیده را شامل میشوند، نویسندگان در اغلب موارد تاریخچه ای از هر مفهوم و درک متنوع آن را نیز در کتاب آورده اند. گاه حتی ممکن است ابهام و عدم وضوح یا در بعضی موارد حتی اختلاف نظر جدی یا درک متفاوت نسبت به مفهومی واحد در میان اندیشمندان تاریخ هنر و ادبیات در اقصا نقاط جهان وجود داشته باشد که نویسندگان اغلب کوشیده اند این تعارضها و ابهامها را هم امانتدارانه منعکس کنند. این مجموعه ارزشمند در حوزه نهضتها جنبشها و مکتبها و در حوزه انواع ادبی کتابهایی همچون درام، تراژدی، کمدی،  حماسه و.... و در حوزه ویژگیهای سبکی و اصطلاحات عناوینی چون تمثیل، استعاره، آیرونی و.... را شامل میشوند. این مجموعه که حدود سی کتاب مستقل را شامل میشود، توسط مترجمان متخصص انتخاب و به فارسی ترجمه شده و به همت نشر مرکز به بازار نشر عرضه شده است. نسخه گویای بسیاری از کتابهای این مجموعه در کتابخانه حسینیه ارشاد تهیه شده و در دسترس علاقه مندان است. «پرستو ولدخان»

.........فناوری های امیدبخش

* درخواست نابینایان ایرانی از شرکت اپل برای پایان دادن به تبعیض علیه فارسی زبانان: گوشیهای هوشمند امروزه نقشی فراتر از یک گوشی تلفن همراه را برای کاربران دارای نیازهای خاص ایفا میکنند. به عنوان مثال، گوشی هوشمند برای یک کاربر نابینا وسیله ای است که افزون بر امکان برقراری تماس، بیشمار، امکانات و تسهیلات دیگر را هم در اختیارش میگذارد. یک کاربر نابینا میتواند به وسیله گوشی همراهش به کمک نقشه های مختلف مسیریابی کند؛ اسکناسهای توی جیبش را مرتب کند؛ منو رستورانها را بخواند؛ تاریخ انقضای مواد درون یخچال خانه اش را بفهمد و از منوهای ماشین لباسشویی و تلویزیون و مایکرو ویو استفاده کند. به فهرست بالا موارد متعدد دیگری را هم میتوان اضافه کرد که قطعاً همه نابینایان با آنها آشنا هستند و مرور کردنش جز اطاله این نوشته، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.

محصولات شرکت Apple, از جمله ابزارهایی است که مورد علاقه بسیاری از کاربران دارای معلولیت است؛ اما عدم پشتیبانی این شرکت از موتور مبدل متن به گفتارِ فارسی باعث شده کاربران فارسی زبان نتوانند از محصولات این شرکت استفاده کنند. «ابوذر سمیعی»، دانشجوی نابینای رشته سیاستگذاری فرهنگی در مقطع دکتری است که اخیراً تلاشی را برای رفع این تبعیض آغاز کرده است. او در گفتگو با ایران سپید در خصوص نخستین جرقه های شکلگیری این تلاش میگوید:  «همه نابینایان بر این نکته اتفاق نظر دارند که محصولات تولید شده در شرکت Apple, همگی از با کیفیتترینها در نوع خود در بازار محسوب میشوند و کمپانی اپل با وسواسی که در زمینه دسترسی پذیر بودن محصولاتش برای افراد دارای معلولیت به خرج میدهد، این دستگاهها را به گونه ای طراحی میکند که کارهایی که در بالا ذکرش به میان رفت، در محصولات این شرکت به بهترین شکل ممکن قابل انجام باشند. اما عدم پشتیبانی صفحه خوان این شرکت موسوم به Voice over از زبان فارسی موجب شده نابینایان فارسی زبان نتوانند به اندازه سایر نابینایان از این محصولات استفاده کنند. کاربران ایرانی در سالهای گذشته هم حرکتهایی را برای متقاعد کردن اپل به افزودن فارسی به Voice over انجام داده بودند؛ اما هیچ کدام نتیجه ای در بر نداشت. در سفری که به نیویورک داشتم، توانستم به کمک چند دانشجوی ایرانی دانشگاه Stony Brook، این موضوع را با مدیر پروژه Voice over مطرح کنم.» ابوذر در باره پاسخ این مقام مسؤول در اپل میگوید: «مدیر پروژه Voice over این طور اظهار کرد که فارسی جزو اولویتهای اپل محسوب نمیشود و اگر نابینایان میخواهند کاری در این زمینه صورت بگیرد، باید بتوانند این موضوع را به یک خواست عمومی در فضای مجازی بدل کنند.»

سمیعی در باره نحوه تبدیل این موضوع به یک خواست عمومی میگوید: «پیامی را که از کمپانی اپل دریافت کرده بودم با کنشگران حوزه فناوریهای ویژه نابینایان از جمله امیرحسین سلیمانی و امید هاشمی هم در میان گذاشتم و با همکاری این دو نفر و به کمک نگین حسینی، خبرنگار نامآشنای حوزه حقوق افراد دارای معلولیت، شکواییه ای را به فارسی و انگلیسی تنظیم و در یکی از وبسایتهایی که به منظور انتشار شکواییه ها وجود دارد، بارگذاری کردیم و با استفاده از ارتباطاتی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی داشتیم، شروع به خبر رسانی در خصوص این طومار کردیم.» سمیعی در خصوص میزان تأثیرگذاری امضاهای پای این طومار میگوید: «تمام تلاش ما باید معطوف به افزایش تعداد امضا کنندگان باشد؛ چرا که تعداد بالای امضا کننده احتمال توجه مسؤولان اپل به آن را افزایش میدهد. از همین رو از همه کاربران میخواهیم ضمن امضای طومار، اطرافیانشان را هم به امضای آن تشویق کنند و در جلب توجه جامعه نسبت به این خواسته به حق کاربران نابینا ما را یاری کنند.»

علاقمندان میتوانند پیوند این طومار را در وبسایت ایران سپید، مشاهده کنند.

 https://www.change.org/p/apple-apple-should-end-discrimination-against-its-persian-speaking-blind-users?source_location=petitions_browse

...............هشتگ

* آب دوغ خیارخوری وزیر ارتباطات. تصاویر و فیلمهای نشست خبری وزیر امور خارجه ایران و دیدارش با رئیس مجلس را کاربران زیادی در شبکههای اجتماعی بازنشر میکردند؛ اما در کنار حرفهای ظریف اینکه شبکه خبر این نشست را پخش نکرد مورد توجه قرار گرفت. در حالی که نشست خبری وزیر امور خارجه از شبکه هایی چون ایران اینترنشنال در حال پخش بود، پخش زنده آن در شبکه خبر با توقف همراه بود و به جای بخشی از حرفهای ظریف گزارشی درباره مانتوفروشیها پخش شد. این مسأله اعتراض و تعجب کاربران را به همراه داشت و خیلیها به صدا و سیما انتقاد کردند. از طرف دیگر وزارت امور خارجه امریکا نامه ای به شرکتهای توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام نوشته و اعلام کرده که بسرعت صفحات مجازی وزیر امور خارجه ایران را مسدود کنند؛ مسألهای که از ابتدای مطرح شدن تحریم ظریف از سوی فعالان فضای مجازی احتمالش گوشزد میشد. مارک دوبوویتز، مدیر عامل اجرایی اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی (FDD) هم در توئیترش نوشت: «به صدای امریکا گفتم ظریف باید فوراً به دلایل قانونی از شبکه های اجتماعی مجازی اخراج شود. حتی اگر این دلیل اخلاقی را ذکر نکنیم که او از پلتفرمی همچون توئیتر استفاده میکند که او و رژیمش از ایرانیان دریغ میکنند.» با اعلام این خبر و نوشته شدن این توئیت، خیلیها موضعگیری و از امریکا انتقاد کردند. کاربران در صفحات مجازیشان دلایل این دستور امریکا و عواقبش را مینوشتند.

وزیر ارتباطات که به گناباد سفر کرده، عکسی از این شهر در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و یکی از گنابادیها برایش در کامنتی نوشت که کاش خبر میدادید و برای خوردن آب دوغ خیار میهمانمان میشدید. آذری جهرمی در پاسخ به او نوشت که هنوز هم در گناباد است و نشانی خواست. خلاصه اینکه وزیر ارتباطات به خانه جوان گنابادی رفت و میهمان سفره و آب دوغ خیارشان شد و بعد هم این جوان عکسی از این میهمانی با توضیحات کامل در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت. با این پست هم در اینستاگرام و هم در توئیتر خیلیها درباره این کار وزیر ارتباطات نوشتند. بعضیها از او تعریف کردند و بعضیها کارش را پوپولیستی دانستند. این واکنشها با هشتگ آذری جهرمی به اشتراک گذاشته شد. پنجشنبه و جمعه فیلم و عکسی از تلاش آتشنشانها برای نجات جان یک سگ در شبکه های اجتماعی دست به دست میچرخید. آتشنشانهای ایستگاه 93 تهران در حال اطفای حریق یک باتریسازی بودند که با یک سگ نیمه جان رو به رو شدند و همه تلاششان را کردند تا او را نجات دهند. بعد هم یکی از آتشنشانها در اینستاگرامش نوشت که حال سگ خوب است. این فیلم کاربران و بخصوص دوستداران حیوانات را تحت تأثیر قرار داد و درباره اش مینوشتند. با آغاز بادهای 120 روزه در منطقه سیستان استان سیستان و بلوچستان، دردسرهای هر ساله مردم این استان محروم باز هم آغاز شده است. کاربران زیادی با هشتگهای سیستان هوا ندارد و سیستان و بلوچستان، درباره این موضوع نوشتند. اما نوزده مرداد  روز جهانی شیر بود و با اینکه مدتهاست نسل این حیوان در ایران منقرض شده، خبرهای خوبی درباره اش منتشر شد. یک خبر بامزه که بازتاب زیادی هم در شبکه های اجتماعی داشت، این بود که به مناسبت این روز کامران و ایلدا، دو شیر آسیایی که به شیر ایرانی هم مشهورند برای اولین بار در باغ وحش به هم معرفی شدند تا زندگیشان را آغاز کنند و به این ترتیب نسل شیر ایرانی تکثیر شود. این خبر را کاربران زیادی با شوخی و خنده بازنشر میکردند. مرتضی رکنآبادی، برادر شهید رکنآبادی، دیپلماتی که در منا شهید شد، یکشنبه شب (20 مرداد) در برنامه جهانآرا در شبکه افق حرفهایی زد که بازتاب زیادی داشت و میشود گفت که جنجالی شد. او گفت: «مسئولان ما برای اینکه راه حج باز شود، سال گذشته در عربستان امضا دادند و پذیرفتند که مقصر فاجعه منا ایرانیها بودند.» این ادعا به نظر بسیاری از کاربران، ادامه زیر سؤال بردن وزارت خارجه و دیپلماسی کشور بود و خیلیها از این جهت به آن پرداختند.

...............کشکول

* جدول حذفی: در جدول حذفی 13 گروه سؤال ارائه شده که هر گروه شامل سه سؤال و سه پاسخ است. پاسخها به ترتیب پنج، چهار، سه حرفی هستند. در هر گروه از سؤالات، اگر از پاسخ اول یک حرف کم کنیم، حروف باقیمانده پاسخ دوم و اگر از پاسخ دوم یک حرف کم کنیم، حروف باقیمانده پاسخ سوم را تشکیل میدهند. در انتها اگر حروف حذف شده پاسخهای اول را به ترتیب مرتب کنیم، رمز اول جدول و اگر حروف حذف شده پاسخهای دوم را به ترتیب بچینیم رمز دوم به دست میآید. رمز اول جدول نام رودی به طول 2915 کیلومتر واقع در آمریکای جنوبیست که به اقیانوس اطلس میریزد. رمز دوم نام یکی از قله های رشته کوه آند به ارتفاع 6908 متر که در آرژانتین واقع است، بدست میآید. سؤالات هر گروه: گروه اول: (1. بندری ترانزیتی در جنوب و در انتهای راه آهن سراسری فرانسه که صدور کالا به آفریقا از این بندر انجام میگیرد 2. فرمانده و فرمانروا 3. چرک بدن) گروه دوم: (1. خراب و بایر 2. قدرت و توانایی 3. روشنایی دهنده) گروه سوم: (1. وقایع و اتفاقات پیشینیان 2. ستاره 3. کدر) گروه چهارم: (1. پایتخت کشور "آفتاب تابان" 2. مرکز اکوادور 3. فیلمی با بازی پورعرب و به کارگردانی اسماعیل فلاحپور) گروه پنجم: (1. نمایندگی دائم یک کشور در کشوری دیگر 2. پوشاننده 3. هنر انگلیسی) گروه ششم: (1. حیوان مرده 2. والده 3. خزنده گزنده) گروه هفتم: (1. مجرای وسیع که بین دو دریا ساخته شود 2. اما، ولی 3. معدن) گروه هشتم: (1. هادی برق 2. سوره ای در قرآن 3. عقاید و نظرات) گروه نهم: (1. کتابی از ارسطو 2. فرمان توقف 3. بز نر) گروه دهم: (1. شهری در شمال "ایتالیا" که محصولات عمده آن منسوجات و ماشینآلات شیمیایی است 2. با مال میآید؛ به معنای جایی که از آن سود و حاصل به دست آید 3. اسم) گروه یازدهم: (1. اثری از "پیرکرنی" نویسنده فرانسوی 2. طعام زندانیان 3. خورشید) گروه دوازدهم: (۱. برزگر و کشاورز 2. رگی که خون را به قلب برمیگرداند 3. نیرنگ و فریب) گروه سیزدهم: (1. زاییده شده 2. دینام، تولیدگر 3. زخم و ورم چرکی). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: گرفتاری این دنیا از این است که نادان از کار خود اطمینان دارد و دانا از کار خود مطمئن نیست. برنده این هفته قدرت ا... رحمتی از کرج است.

* جدی نگیرید: نوشدارو پس از مرگ سهراب فقط اون مسواکى که قبلِ رفتن به دندونپزشکى میزنى. – ولی درستش این بود اونایی که تازه ازدواج کردن رو یه سال اینترنتشونو قطع کنن تا بتونن کنار هم زندگی کنن.  

* حرفهای تکان دهنده: نیکی همه چیز را مغلوب میکند و خودش هرگز مغلوب نمیشود. تولستوی - برای رسیدن به آرامش باید دری آهنی بر روی گذشته و آینده کشید و تنها به زمان حال اندیشید. دیل کارنگی

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: ۱. دماوند 2. مازاد 3. کاردانی 4. نادانی 5. طهارت 6. تاکستان 7. نگرانی 8. فریاد 9. زیرزمین 10. کانادا 11. اخطار 12. خودنویس.

 

 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *