شناسه خبر: 18249 منتشر شده در مورخ: 1398/5/19 ساعت: 15:27 گروه: فرهنگی  
مشکلی با نقد شدن در رسانه ها نداریم
مدیر رادیو نمایش در نخستین نشست رسانه ای:

مشکلی با نقد شدن در رسانه ها نداریم

نخستین نشست رسانه ای رادیو نمایش به مناسبت برگزاری " سومین جشنواره نمایش های کوتاه رادیویی " نوایش با حضور حمید رضا افتخاری مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش در میدان ارگ  برگزار شد.

به گزارش ایران سپید به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو ، در این نشست حمیدرضا افتخاری ضمن قدردانی از زحمات خبرنگاران  گفت: مشکلی با نقد شدن در رسانه ها نداریم چرا که هر چه از رادیونمایش در رسانه ها نوشته شود به نفع ماست و کمک می کند تا مسیر درست و بهتری را در رادیو نمایش دنبال کنیم ، چرا که در برخی مواقع شاید ندانیم تصمیمی که می گیریم درست است یا نه و قطعا نقد سازنده اصحاب رسانه می تواند بسیار سازنده باشد.  

مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش همچنین درباره تغییرات جدید در رادیو نمایش گفت : از این پس ، از تهیه‌کنندگان طرح نمایشی دریافت می‌کنیم و آن‌ها با شکل‌گیری تیم‌های نمایشی، این فرایند را پیش می‌برند. پیش از این،  نویسنده‌ها طرح های شان را ارائه می کردند و در نهایت انتخاب می شد که چه متنی کار شود اما  در حال حاضر تهیه کننده ایده اولیه را با همکاری گروهی که شامل نویسنده ، کارگردان و مشاور متن است ، آماده و ارائه می کند .
وی افزود : از ابتدای مهر 98 ، شیوه برنامه سازی در رادیو نمایش تفییر خواهد کرد در حال کارشناسی بسیاری از موضوعات در زمینه برنامه سازی هستیم .
افتخاری ادامه داد : گونه‌های مختلفی داریم که از گونه‌های سنتی نمایش بگیرید تا گونه‌های مدرنی که در دنیای نمایش به آن‌ها پرداخته می‌شود و به تدریج به جدول پخش اضافه می‌شوند، اولویت با این مدل از فرم‌های جدید است و شانس تصویب بیشتری به سایر طرح‌ها داریم که البته ایده و موضوع هم مهم است .
این مقام مسوول در خصوص تولید برنامه های طنز برای رادیو نمایش تأکید کرد : ماموریت اصلی اداره کل هنرهای نمایشی، تولید نمایش است؛ پیش از این هم کار طنز تولید شده است اما اکنون قرار است اتفاقات جدیدی رخ دهد که کارشناسی آن از همین حالا آغاز شده است و باید آسیب شناسی شود.
افتخاری درباره برنامه‌هایی که در دو دوره قبل از رادیو نمایش پخش می شد ولی پخش آن متوقف شده است گفت:  درباره رادیو فیلم در حال بررسی هستیم. باید مزایای برنامه‌های موفقی را که به هر دلیلی تعطیل یا متوقف شده اند، بررسی کرد چرا که  رادیو نمایش شبکه ای جوان است و قدمت زیادی ندارد.
مدیر رادیو نمایش همچنین درباره نمایش‌های فاخری که پیش از این در رادیو نمایش پخش می‌شد بیان کرد: آرشیو رادیو نظم درستی ندارد، موجودی آنالوگ به دیجیتال تبدیل شده است ولی هنوز قابل استفاده نیست و خود ما باید ساز و کاری طراحی کنیم که از زحمات دوستان بهره بگیریم. برخی از کارها فقط یک بار اما برخی آثار چندین بار پخش شده اند که به طور کلی در حال بررسی اینها هستیم.
وی در ادامه درباره تولید برنامه‌های غیرنمایشی گفت: رادیونمایش تا حدی عقب نشینی داشت که در زمان خود تصمیم درستی بود ولی الان برنامه ریزی‌هایی داریم و برنامه‌هایی از ابتدای مهر اضافه خواهند شد. ما اکنون ۲ برنامه زنده غیرنمایشی داریم که در حدود ۴ ساعت است و به بیش از ۱۰ عنوان و با ۱۰ ساعت برنامه خواهد رسید.
افتخاری همچنین درباره جشنواره نوایش نیز تصریح کرد: رادیو نمایش پیش از این ۲ جشنواره در حوزه نمایش‌های کوتاه رادیویی اجرا کرده بود که با نام‌های دیگری برگزار شدند. از آنجایی که شبکه نمایش نیاز به نوعی شوک داشت نوایش را در سومین دوره آن طراحی  کردیم و قرار است سالی یک بار یا دوبار آن را برگزار کنیم.
افتخاری اضافه کرد: از ۲۵ تیر دریافت آثار را شروع کردیم در زیرساخت‌ها مشکلاتی داشتیم با این حال از تغییر سایت آثار را دریافت کردیم که جمع آثار به ۴۸۶ رسید که با توجه به فرصت کم ، این عدد ، رقم قابل توجهی است و در این بین  ۳۶۸ اثر به بخش داوری راه پیدا کرد.داوری آثار شروع شده که  روز یک شنبه ، اسامی آن اعلام خواهد شد، در حال حاضر  ۲۲۴ اثر در بخش حرفه ای و ۱۴۴اثر هم به  بخش مردمی راه پیدا کرد و دلیل انتخاب نشدن آن 118 اثر ، عدم رعایت زمان و موضوع در جشنواره بود.
مدیر جدید رادیو نمایش همچنین مشارکت استانها را در جشنواره نوایش قابل توجه دانست و افزود : از 20 استان  به نوایش اثر رسیده است ، که بالاترین تعداد به چهار محال و بختیاری و بعد از آن به اصفهان ، کرمانشاه ، گلستان و سایر استان ها اختصاص می یابد .
افتخاری درباره عدم حضور رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر بیان کرد : جلسه ای با برهانی مرند داشتم که چرا رادیو تئاتر در جشنواره تئاتر فجر نیست چون ما به شدت علاقمندیم که بخش رادیو تئاتر در این جشنواره دیده شود؛ خود ما هم برای رادیو تئاتر برنامه‌های زیادی داریم و امیدوارم در جلسات بعدی اتفاقات بهتری رخ دهد.
مدیر رادیو نمایش درباره اینکه چقدر از طریق بخش مردمی جشنواره نوایش کشف استعداد خواهد شد، گفت: بخش مردمی جشنواره نوایش با هدف کشف استعداد طراحی شده است و قرار است برگزیده‌های این آثار در دهه ولایت از رادیو نمایش پخش شود و به نوعی به صورت غیررسمی جذب استعداد خواهیم داشت. همچنین ما اینجا فضایی را هم برای کارهای دانشجویی دیده‌ایم.
وی همچنین درباره همکاری با دیگر شبکه‌ها تاکید کرد: بنای ما در دوره جدید تعامل با شبکه هاست و بنا به نیاز آنها نمایش تولید می‌کنیم. تعامل را با رادیو ورزش شروع کردیم و قرار است با رادیو سلامت، رادیو معارف و دیگر شبکه‌ها هم همکاری کنیم.
افتخاری درباره همکاری با تلویزیون نیز گفت: ممکن است برخی رادیو تئاترها را با تلویزیون تولید کنیم که باید خود شبکه‌ها این درخواست را مطرح کنندکه البته باید در این خصوص کارشناسی شود تا به خیال انگیزی آثار رادیویی لطمه ای وارد نشود .
وی درباره تولید نمایشی کارهای فاخر جهان اظهار کرد: کارهای ارزشمند ادبیات جهان پیش از این به نمایش‌های رادیویی تبدیل شده اند اما دوستان در حال بررسی هستند تا آثاری را که جا مانده اند به اثر نمایشی تبدیل کنند.
افتخاری در پایان گفت: برای کیفیت بهتر «قصه شب» در رادیو ایران برنامه ریزی کرده ایم و قرار است بهتر از گذشته از رادیو نمایش پخش شود .همچنین قرار است ، مدیران مراکز استان ها ، تولیدات خود را ارسال کنند تا در کنداکتور پخش زمانی را برای پخش آثار آنها در نظر بگیریم .
گفتنی است در پایان این نشست ، خبرنگاران در بازدید از پشت صحنه تمرین نمایش رادیویی "شب تاریک" دیدن کردند و رضا عمرانی کارگردان این اثر، ضمن بازآفرینی صحنه ای از نمایش با هنرمندی بازیگران این مجموعه 15 قسمتی ، به سوالات خبرنگاران در خصوص نحوه تولید نمایش رادیویی پاسخ داد .
 
  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *