شناسه خبر: 18221 منتشر شده در مورخ: 1398/5/19 ساعت: 10:20 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 19 مرداد 1398

روزنامه شنبه 19 مرداد 1398

به چه مینازیم؟ - وقتی دیگران حساب کار خودشان را بکنند - دورهمی پکتوس با طعم notetaker 6 - طوفان توییتری برای آزادی شیخ زکزاکی جواب داد - جدول اعداد و حروف/ احمقانهترین اتفاقات تاریخ بشر/ جملات رایج فارسی در انگلیسی

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 19 مرداد 1398

8 ذی الحجه 1440

10 آگوست 2019

سال بیست و سوم شماره 6205

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

........عناوین این شماره......

به چه مینازیم؟ 2

وقتی دیگران حساب کار خودشان را بکنند 4

دورهمی پکتوس با طعم notetaker 6

طوفان توییتری برای آزادی شیخ زکزاکی جواب داد 9

جدول اعداد و حروف/ احمقانهترین اتفاقات تاریخ بشر/ جملات رایج فارسی در انگلیسی 12

 

..............سخن هفته

* به چه مینازیم؟ در چند روز گذشته پخش یک خبر، بازتاب وسیعی در رسانه های گروهی جهان داشت: ورود دو شهروند دارای معلولیت بسیار شدید مغزی و عصبی به عنوان نماینده به مجلس سنای ژاپن. تصاویر منتشر شده در این خبر مبین محدودیت بسیار شدید جسمی این دو نماینده بود؛ به گونه ای که حضور آنها در سنای ژاپن بدون افراد و تجهیزات کمکی ممکن نبود. همچنین دولت ژاپن به منظور امکان پذیری حضور این افراد در مجلس سنای آن کشور اقدام به مناسبسازی وسیع در ساختمان مجلس سنا کرده بود. این خبر در جهان امروز که باور عمومی جوامع دیگر محدودیتها و تفاوتهای جسمی را مانعی برای مشارکت برابر  شهروندان در امور اجتماعی نمیدانند، پدیدیه عجیب و استثنایی نیست؛ اما در بعد بین المللی شدت معلولیت این دو نماینده، اقداماتی که برای جبران محدودیت جسمی آنان از سوی دولت ژاپن صورت پذیرفته بود از یک سو مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و در سوی دیگر اعتماد مردم جامعه توسعه یافته ای مانند ژاپن به این دو شهروند معلول که علیرغم محدودیت بسیار شدید در توانمندی جسمی به عنوان وکلای مردم مورد اعتماد قرار گرفتند. حال این سطح از نگرش مثبت جامعه محافظه کار و سنت باور ژاپن را به توانمندی انسانها و فراهم آوردن امکان مشارکت برابرشان در بالاترین سطح تصمیمگیری در یک کشور را با جامعه خودمان مقایسه کنید که سالهاست حتی حضور نابینایان بسیار تحصیلکرده و فقط دارای محدودیت بینایی را در مجلس کشور بر نتابیده اند. این امر را با پاسخ مسئولانی در کشورمان مقایسه کنید که حضور افراد معلول تحصیلکرده را در مدارس کشور به توان کادر آموزشی نمیپذیرند. واقعاً دنیا به کدام سو میرود و ما به چه ریشه ها و دستاوردهای فرهنگی و معنویمان مینازیم؟ جهانی شدن فقط باز کردن مرزهای گمرکی برای انتقال کالا نیست؛ بلکه برداشتن مرزها و سدهای مبادله اندیشه و باورهای مردم در سیاره خاکی ماست.

.............چوب الف

* وقتی دیگران حساب کار خودشان را بکنند...

در این شهر عجیب و غریب! همه دستشان توی جیب یکدیگر است. هر وقت سردشان میشود دستشان را میکنند توی جیب هم تا گرم شوند. همین است که مدام کیف پولها، کلیدها، کارتها و... همه همشهریها گم میشود و خلاصه همه حسابی کلافه و سردرگم شده اند. اما واقعاً این ناراحتی و نا امنی من تقصیر چه کسی است؟ خب معلوم است دیگر؛ تقصیر دیگرانی که مدام دستشان توی جیب من است و هیچ جوری هم نمیتوانم وادارشان کنم دست از این کار زشتشان بردارند. این است که بچه های شجاع و پیگیر مدرسه دست به کار میشوند تا دیگران را هر طور شده گیر بیاورند و مشکل را برای همیشه حل کنند.

داستان این شهر عجیب و غریب و مردم عصبانیش را سید علی شجاعی در کتاب داستانی جذاب و گیرا برای کودکان روایت کرده است. کتابی به نام «شاید دیگران از آسمان آمده است». داستانی زیبا و استعاری که با زبانی روایی یکی از مهمترین اصول اخلاقی در زندگی اجتماعی را به کودکانمان میآموزد. مهمترین اصلی که بسیاری از بزرگسالان نیز به واقع آن را فراموش کرده اند. اصلیی حیاتی که تنها با آموختن و درونی کردن آن میتوانیم به تجربه اجتماعی سالم و لذتبخش امیدوار باشیم. اصلی که جای خالی آن در روابط انسانی بسیار احساس میشود. این داستان کوتاه، اگرچه مانند بسیاری از داستانهایی که برای کودکان نوشته میشود، با هدفی آموزشی نوشته شده؛ اما از ذوق ادبی و زبان زیبای روایی نیز بهره دارد که اثر را خواندنیتر میکند. مطالعه این داستان کوتاه و زیبا را به کودکان امروز و کودکان سالها پیش پیشنهاد میکنیم.

کتاب داستان «شاید دیگران از آسمان آمده است» به همت انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر عرضه شده و نسخه گویای آن در کتابخانه حسینیه ارشاد تهیه شده است.

«پرستو ولدخان»

 

..........فناوریهای امیدبخش

* دورهمی پکتوس با طعم notetaker: «برجسته نگار هوشمند»، نامی است که پکتوس برای محصول جدید خود انتخاب کرده است. محصولی که مدتها است که تمام حم و غمش را گذاشته تا بتواند آن را طبق سلیقه و نیاز کاربران تجهیز کند. در همین راستا و در پی به روز شدن بخشهایی از این دستگاه، پنجشنبه گذشته جمعی از نابینایانِ علاقمند در محل شرکت پکتوس گرد هم آمدند تا جزئیات این به روز رسانیها را مورد بازبینی و آزمایش قرار دهند. «فایلخوان»، یکی از بخشهایی است که دستخوش تغییرات زیادی شده است. پشتیبانی از پسوندهای مختلف متنی نظیر TXT, RTF, و DOCX از جمله قابلیتهایی است که به تازگی به این اپلیکیشن اضافه شده است. کاربران میتوانند فایلهایی با هر کدام از پسوندهای بالا بسازند یا فایلهایی را که از پیش در اختیار دارند، با فایلخوان بخوانند. از دیگر سو امکان دیگری هم به فایلخوان اضافه شده تا کاربران دیگر برای نوشتن نیاز به مراجعه به اپلیکیشن ویرایشگر نداشته باشند. در قالب این امکان تازه، کاربران علاوه بر امکان خواندن متن در فایلخوان، امکان ویرایش را هم در اختیار خواهند داشت. مهمترین تغییر در فایلخوان اما به اضافه شدن امکان استفاده از پسوند BRF در این اپلیکیشن مربوط میشود. BRF پسوندی مخصوص خط بریل است که به کاربران اجازه میدهد صرفاً بر مبنای نقاط بریل بخوانند و بنویسند. به این معنا که دستگاه نقاط نوشته شده را به هیچ علامت خاصی در خط بینایی تبدیل نمیکند و دقیقاً همان نقاطی را که فشرده میشوند، نمایش میدهد. این قابلیت به خصوص برای کسانی که قصد نوشتن متون غیر معمول نظیر نتهای موسیقی را داشته باشند به کار میآید. همچنین این فایلها به گونه ای ذخیره میشوند که در نرم افزارهای مربوط به چاپ بریل هم قابل استفاده خواهند بود؛ بنا بر این، امکان چاپ این فایلها به صورت بریل هم برای کاربران مهیا است. در فایلخوان امکان نوشتن به آلمانی و فارسی به طور همزمان فراهم شده تا کاربرانی که ترجیح میدهند به جای انگلیسی، آلمانی را در کنار فارسی بخوانند و بنویسند، از این امکان برخوردار شوند. زبان فرانسه، زبان دیگری خواهد بود که به زودی امکان استفاده از آن در برجسته نگار هوشمند فراهم خواهد شد. درایورها ی سخت افزارهای تولید شده در پکتوس در بسیاری مواقع محل مناقشه کاربران با این شرکت بوده است. حالا اما این شرکت بسته ای را آماده و منتشر کرده که کاربران میتوانند تمامی انواع برجسته نگار را به به کمک همان یک فایل، به صفحه خوان JAWS بشناسانند. رفع اشکالات مربوط به اتصال بلوتوث هم از دیگر به روزرسانیهایی است که به تازگی در برجسته نگار هوشمند اتفاق افتاده است. کاربران برجسته نگار هوشمند از امروز میتوانند با پکتوس تماس بگیرند و هماهنگیهای لازم برای به روز کردن برجسته نگار هوشمندشان را انجام دهند.

..............هشتگ

* طوفان توییتری برای آزادی شیخ زکزاکی: شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه که داغ شهادت شش فرزند و مجروحیت و حبس خود و همسرش را در دل دارد، از سال ۱۳۹۴ با وجود صدور حکم برائت و بدون­ هیچ گونه اتهامی با فشار وهابیون متعصب در حبس به سر میبرد و به دلیل مسمومیت ناشی از سرب گلوله های دژخیمان، در معرض شهادت قرار گرفته است. در حال حاضر فریاد دوستداران او در نیجریه و سازمانهای غیر دولتی حقوق بشر به نتیجه ای نرسیده است. کاربران فضای مجازی شب دوشنبه همزمان با مسلمانان دیگر کشورهای جهان، طوفان توییتری عظیمی به راه انداختند و در این پویش جهانی، آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی را مطالبه کردند. کاربران فضای مجازی پستهای خود را با هشتگهای FreeZakzaky# (آزادی زکزاکی)، #زکزاکی_آزمون_انسانیت و FreeZakzakyForTreatment# (آزادی زکزاکی برای درمان) در توییتر به اشتراک گذاشتند و همگی یکصدا مظلومیت شیخ شیعه نیجریه را فریاد زدند. - تصویر حکم یکی از شعب دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام نیروی انتظامی به تشکیل پرونده برای گواهینامه رانندگی موتورسیکلت توسط بانوان، در فضای مجازی در حال انتشار است. محسن قائمینسب، مدیر کل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری، با تأیید حکم منتشرشده اظهار کرد: حکم صادره، رأی هیأت عمومی نیست؛ بلکه رأی صادره توسط یکی از شعب با شکایت یکی از بانوان اصفهانی از نیروی انتظامی است. نظر یک استاد حوزه و دانشگاه درباره موتورسواری زنان: محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: اگر به دنبال بعد دینی و شرعی موتورسواری زنان باشیم، بر این باورم که این موضوع هم مانند ترک موتور نشستن و راندن ماشین است و فی نفسه هیچ مشکل شرعی ندارد. نشستن بر یک مرکب چه ماشین باشد، چه موتور و دوچرخه تفاوتی ندارد؛ اگر در پی اثبات حرمت شرعی آن باشید، باید دلیل شرعی هم برایش داشته باشید و اگر شک داشته باشید، اصل بر برائت است و حلیت. - واکنش جالب کاربران شبکه های اجتماعی به اظهارات رئیس جمهوری: اظهارات چند روز پیش حسن روحانی مبنی بر اینکه “اگر به تلفن اوباما جواب نمیدادم برجام شکل نمیگرفت” با واکنش جالب کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شده است. این کاربران با دستمایه قرار دادن جمله “اگر به تلفن اوباما جواب نمیدادم” مشکلات اقتصادی پس از برجام را ناشی از تن دادن به این توافق عنوان کرده اند! - الون ماسک، مدیر ارشد اجرایی تسلا به دلیل انتشار توئیتی درباره تولید پنلهای خورشیدی سقفی احتمالاً با قانونگذاران آمریکایی دچار چالش شود. او روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره میزان پیشرفت سقفهای خورشیدی در توئیتر اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری هر هفته هزار سقف خورشیدی تولید کند.

.............کشکول

* جدول اعداد و حروف: برای بدست آوردن رمز جدول کافیست به سؤالات دوازده گانه پاسخ دهید. به همراه هر سؤال اعدادی به تعداد حروف هر پاسخ داده شده؛ به طوری که هر حرف پاسخ شما یک عدد دارد که انتهای هر سؤال به ترتیب جایگیری حرف، در پاسخ آمده است. در انتها با مرتب کردن اعداد، رمز جدول که سخنی از "برتراندل راسل" است، بدست میآید. برای تفهیم بهتر این جدول، 70 خانه خالی را از شماره 1 تا 70 در نظر بگیرید که قرار است با پاسخ دادن به هر سؤال، شماره مربوط به هر حرف پاسخ را داخل خانه های جدول جای دهید که در آخر خانه های جدول، به ترتیب رمز را تشکیل میدهند. سؤالات: 1. قله مرتفع کشورمان (61-64-28-60-19-48) 2. آنچه زیاد آمده (62-57-31-30-50) 3. مقطع فوق دیپلم (56-8-34-37-17-66-41) 4. جهالت (25-53-27-15-29-18) 5. پاک شدن (63-24-43-47-4) 6. باغ انگور (22-14-32-21-70-5-44) 7. اضطراب و دلواپسی (52-1-6-33-42-68) 8. صدای بلند و بانگ (3-2-13-38-45) 9. بخشی از خانه های قدیمی (55-9-47-16-40-65-10) 10. کشور نوشابه (23-51-67-26-11-46) 11. آگهی و هشدار (20-35-39-54-58) 12. از وسایل نوشتن (59-36-50-12-49-7-69). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: هوس سفر نداری، ز غبار این بیابان. برنده این هفته آقای حمیدرضا رضایی از شیراز  است.

* جدی نگیرید: خدایا! اگه همینجوری پیش بره، ما دیگه نمیتونیم پیش بریم. – این قدر که ماههای تولّد ایرانیها خاصیت داره، جدول مندلیف نداره. - دماغ ما معمولیا... عمل نمیخواد... عملیات میخواد. - خانومه خیلی وقت بود رفته بود بازار. وقتی اومد به شوهرش گفت یه زنگی میزدی حالمو میپرسیدی. شوهرش اس ام اسهای بانکو نشونش داد و گفت: پیامای سلامتیت دائم میومد. - عاقد روز عقد رو به داماد میکنه و میگه: همسرت حق طلاق میخواد، نظرت چیه؟؟ داماد میگه: من به همسرم هم حق طلاق میدم، هم مهریه بالا میدم،

هم شیربها میدم، هم جهاز کامل میدم و هم هزاران جوایز نقدیِ دیگر. فقط در عوضش حق تیر میخوام. – به یکی پیام میدم، میبینم دو دقیقه پیش آنلاین بوده. میگم خب الان میاد جواب میده، ولی انگار همون دو دقیقه پیش تصمیم گرفته یک هفته تلگرام نیاد. – الان که 4 تا صفر از پولمون کم شد، مقدار داراییم رو میتونم با 4 رقم اعشار بگم. –

سؤالهای مهم وقتی رفیقت میگه بیا بریم عروسی: 1. شام چه ساعتی میدن؟ 2. شام چی میدن؟ 3. شام چی هست حالا؟ 4. مطمئنی اونجا شام بهمون میدن؟ 5. اینهمه بریم شام داده باشن چی؟ 6. خواستن شام بدن یه تک زنگ میزنی؟ 7. واسم جا میگیری موقع شام؟ - تو سریالای ایرانی هر خانواده ای که پول ندارن، دلهاشون به هم نزدیکتره و خوشبختن. نمیدونم چرا ما هر وقت پول نداشتیم پاچه همدیگرو گرفتیم؟! – هر وقت تو بحث کم آوردید، به طرف بگید این چیزی که گفتی قیاس مع الفارقه. درسته نمیدونی یعنی چی، ولی اونم نمیدونه یعنی چی و برای اینکه کم نیاره هیچ وقت ازت معنی مع الفارق رو نمیپرسه و برنده میشی. – رفتم مسواک بخرم، فروشنده میگه زنونه میخوای یا مردونه؟ گفتم: زنونه. با توجه به حساسیت لثه بانوان و اندازه فکشون مهندسی شده؟ گفت نه. گفتم پس چه فرقی داره؟ گفت زنونه هاش صورتیه.

* احمقانه ترین اتفاقات تاریخ بشر: گاهی تاریخ خنده دارتر از کُمدی میشود. درسهای زیادی هست که باید از تاریخ بیاموزیم و بدون آگاهی از گذشته، ممکن است اشتباهات را دوباره تکرار کنیم. بیشتر این وقایع و رویدادهای تاریخی منطقی هستند. اما اگر فکر میکنید تاریخ همیشه خشک، خسته کننده و جدی است، اشتباه میکنید. تاریخ اتفاقات جالب زیادی هم دارد. برخی از آنها احمقانه تر از آن هستند که باور کنید. آماده اید با جالبترین رویدادهای تاریخ بشر آشنا شوید؟ جنگ استرالیا با شترمرغها خوب پیش نرفت: هیچ مجموعه تاریخی خنده داری بدون ماجرای جنگ ایمو یا شترمرغ کامل نمیشود. در آغاز جنگ جهانی اول، استرالیا کوشید تا جمعیت شترمرغهایش را با مسلسل کنترل کند. اما شرایط آن گونه که انتظار داشتند پیش نرفت، شترمرغها سریع و زیرک بودند و بعد از چند روز نقشه کشی و شلیک هزاران گلوله تعداد ناچیزی از آنها کشته شدند. نهایتاً ارتش استرالیا ناتوانی خود در کاهش جمعیت شترمرغها را قبول و عقبنشینی کرد. - ماراتن مردان در المپیک ۱۹۰۴: این احمقانه ترین رویداد ورزشی تاریخ بود. برنده اول این مسابقه رد صلاحیت شد، چون مشخص شد که از نیمه راه سوار ماشین شده و تا خط پایان رانندگی کرده است. رقیب او هم در طول مسابقه بیمار شد، چون در میانه راه در یک باغ میوه توقف کرده و میوه خراب خورده بود. دو شرکت کننده دیگر هم که فکر میکردند شانس بردن مدال را دارند، نهم و دوازدهم شدند، چون سگهای وحشی آنها را دنبال کرده بودند. حتی برنده این مسابقه هم، چند کیلومتر آخر مسابقه دوپینگ کرده و به زحمت به خط پایان رسیده است. همه اینها در یک مسابقه اتفاق افتاد. - بمباران بوقلمون در جنگ داخلی اسپانیا: در آغاز جنگ داخلی اسپانیا، مقر نیروهای ملیگرا محاصره شد. ملیگرایان تصمیم گرفتند از راه هوایی برای آنها تجهیزات بفرستند. آنها میتوانستند از چتر نجات استفاده کنند، اما نکردند. در عوض بسته های ارسالی خود را به بوقلمونها بستند و آنها را پرتاب کردند. از آنجا که بوقلمونها بالبال میزدند، سرعت فرود آمدنشان کم میشد و بار به سلامت به مقصد میرسید و نیروهای تحت محاصره هم غذایی برای خوردن داشتند. - آخرین درگیری نظامی لیختناشتاین ۱ تلفات داشت: کشور اروپایی کوچک لیختناشتاین درگیریهای نظامی زیادی نداشته است. درواقع آخرین درگیری نظامی آنها در سال ۱۸۸۶ و با ایتالیا بوده است. ۸۰ سرباز از این کشور رفتند و بعد از درگیری ۸۱ سرباز برگشتند! نه تنها هیچ سربازی صدمه ندید، بلکه یک سرباز ایتالیایی هم تصمیم گرفت به این کشور بپیوندد و با آنها به لیختناشتاین آمد. - ارتش روسیه سگها را به سلاح تبدیل کرد: روسیه در جنگ جهانی دوم بحران منابع داشت؛ بنا بر این بهترین ذهنهای نظامی کشور برای مقابله با پیشروی آلمان به کار افتادند. یکی از ایده ها این بود که به سگها بمب ببندند و آنها را تربیت کنند تا زیر تانکهای آلمانی بروند. فقط یک مشکل وجود داشت: آنها با تانکهای خودشان به سگها آموزش دادند. بله درست حدس زدید: سگها زیر تانکهای خود روسیها دویدند و آنها را منفجر کردند. - دو دولتشهر ایتالیایی بر سر یک سطل جنگ کردند: در دهه ۱۳۰۰، چند نفر از شهر مودنا از شهر بولونیا یک سطل دزدیدند. ماجرای این سرقت مثل بمب ترکید و بسیاری از مردم و مقامات شهر بولونیا اعلام کردند که این سرقت برای آنان حکم تجاوز و توهین علنی را دارد. در نهایت این دزدی منجر به جنگ کوتاه، اما بزرگی شد که ۲۰۰۰ کشته به جای گذاشت. واقعاً خنده دار است، جنگ به خاطر یک سطل؟! ظاهراً این درگیری جنگ سطل نام دارد. - زیردریایی آلمانی به خاطر توالتش غرق شد: آلمانیها در جنگ جهانی دوم همه چیز را بیش از حد مهندسی میکردند و زیردریایی آنها هم از این قاعده مستثنی نبود. زیردریایی U-۱۲۰۶ توالت خاصی داشت که سیفون آن را باید تیمی از مهندسان میکشیدند. اما یک نفر تصمیم گرفت خودش این کار را انجام دهد و با این کار باعث نشت گاز کلر شد. در این شرایط کاپیتان باید بین «رفتن روی سطح آب» و «خفه شدن» یکی را انتخاب میکرد و او تصمیم گرفت روی سطح آب برود. زیردریایی پس از رسیدن به سطح آب توسط هواپیماهای بریتانیایی بمباران و غرق شد. همه اینها فقط به خاطر یک توالت بود!

* جملات رایج فارسی در انگلیسی: Kick The Bucket: مردن – stick to your guns: روی حرفت وایسا – Let me have my say! بذار حرفمو بزنم - business is business: حساب حسابه کاکا برادر – I’m gonna level with you: میخوام باهاتون روراست باشم –

Do your best: تمام تلاشت رو بکن – I have extra mouth to feed: یه شکم دیگه رو هم باید سیر کنم - to affect piety: جانماز آب کشیدن -  come rain or shine: هر اتفاقی که بیافتد، هرچی که پیش بیاد – I get into hot water: تو مخمصه افتادم، گرفتار شدم – thank your lucky stars: جای شکرش باقیه، شانس آوردی – tie the knot: ازدواج کردن – weather the storm: بر مشکلات فائق آمدن.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. هاگدان 2. ویرایش 3. سزاوار 4. سامانه 5. فرمایش 6. راهبرد 7. نشخوار 8. دکوپاژ9. یخزدگی 10. ریسمان 11. یورتمه 12. زنگوله 13. غم خورک 14. بانداژ 15. آنکارا 16. رستگار 17. اهریمن 18. یاوه گو 19. نریمان 20. بامداد 21. یاکریم 22. انبساط 23. برنامه 24. آباژور 25. نایلون.

 

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *