شناسه خبر: 18220 منتشر شده در مورخ: 1398/5/18 ساعت: 06:44 گروه: اجتماعی  
فرودگاه ها و راه آهن مکلف به مناسب سازی برای معلولان هستند

فرودگاه ها و راه آهن مکلف به مناسب سازی برای معلولان هستند

قائم مقام دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور گفت: شرایط واگن قطارها به عنوان پرمشتری ترین سیستم حمل و نقل کشور به هیچ وجه مناسب وضعیت معلولان و واجد پذیرش آنان نیست. در حالی که فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن بر اساس ماده پنج قانون مکلف به مناسب سازی هستند.

به گزارش ایران سپید سیدحسین خادم حسینی در هشتمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور افزود: این مساله در طرح پژوهشی بررسی وضعیت مناسب سازی در دسترس پذیری ایستگاه های راه آهن و فرودگاه های کشور با بررسی ۱۰۴ ایستگاه قطار و ساختمان های اداری مربوطه و ۵۴ فرودگاه و ساختمان اداری، مشخص شده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه مذاکرات مقدماتی با مسئولان سیستم حمل و نقل ریلی کشور داشتیم؛ حتی مسئولان راه آهن نمی دانستند که مناسب سازی قطارها در آیین نامه آنها ذکر شده اما جزء آیین نامه های غفلت شده قرار گرفته است.

قائم مقام دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور گفت: با این وجود وضعیت ایستگاه ها برای افراد دارای معلولیت مناسب است اما برخی ایستگاه های راه آهن وضعیت مناسبی ندارند.  

خادم حسینی افزود: به طور مثال ایستگاه سمنان که به عنوان ایستگاهی که مسافران تهران-مشهد در آن نماز می خوانند، مشخص شده به شدت مورد اعتراض جامعه هدف بهزیستی است. این اعتراضات در سامانه معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ ثبت شده است.

جای خالی خدمات ویژه معلولان در فرودگاه ها و هواپیماها

قائم مقام دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور گفت: در ارزیابی ورودی ساختمان های فرودگاه های کشور نیز مشخص شد که فرودگاه ها در این زمینه تا ۹۷ درصد آمادگی دارند اما برای ارائه خدمات ویژه معلولان فقط ۴۰ درصد آمادگی دارند که متاسفانه رقم خوبی نیست.

خادم حسینی افزود: متاسفانه در زمینه ارائه خدمات ویژه به معلولان حتی خودم شاهد بودم که در پروازی معلولان از پرواز به خاطر نبود این خدمات، بازماندند.  

وی ادامه داد: در طرح پژوهشی بررسی وضعیت مناسب سازی در دسترس پذیری ایستگاه های راه آهن و فرودگاه های کشور، این اماکن در دو شاخص عمومی و اختصاصی مورد بررسی قرار گرفتند که به طور مثال در شاخص های اختصاصی، فرودگاه ها تا ۷۵ درصد فاقد علائم هشدار برای معلولان بودند اما در شاخص های عمومی بهتر بودند به طوری که در جشنواره شهید رجایی (جشنواره شاخص های مناسب سازی) رتبه نخست را به دست آوردند.

خادم حسینی خاطرنشان کرد: فرودگاه ها و ایستگاه های راه آهن بر اساس ماده پنج قانون مکلف به مناسب سازی هستند.  

یکی از نمایندگان افراد دارای معلولیت و جانبازان نیز در این جلسه گفت: در سالن ترانزیت فرودگاه امام (ره)، سرویس بهداشتی ویژه معلولان تعبیه شد اما هنگامی که افراد دارای معلولیت با ویلچر وارد آن می شوند، در بسته نمی شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *