شناسه خبر: 18144 منتشر شده در مورخ: 1398/5/12 ساعت: 11:17 گروه: ورزشی  
بوچیا برای همه در پایتخت

بوچیا برای همه در پایتخت

ایده اجرایی آن ابتدا در هفته سلامت (اردیبهشت)‌ در پایتخت شکل گرفت و اجرایی شد اما با توجه به بازخوردهایش اجرای آن را متوقف نکردند؛ بازی «بوچیا» که به گفته دست‌اندرکاران، مطالبه‌گری معلولان را از فضای عمومی گسترش می‌دهد.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا ایرنا، بوچیا نوعی ورزش ویژه معلولان جسمی -حرکتی است که در اصل برای افراد دارای فلج مغزی طراحی شده بود اما در حال‌ حاضر توسط ورزشکارانی با معلولیت‌های چندگانه و شدید حرکتی همانند آتروفی عضلانی نخاعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این بازی در قالب برنامه های چهارشنبه های معلولان پایتخت در کنار دیگر برنامه ها هر هفته در این روز اجرایی می‌شود.

هدف این بازی پرتاب توپ‌های رنگی به نزدیکی توپ سفید (جک‌بال) است؛ شرکت‌کنندگان می‌توانند توپ‌ها را برحسب توانایی‌هایشان با دست، پا یا در ناتوانی‌های شدید با سر و یک وسیله کمکی (رمپ) پرتاب کنند و در پایان هر دور، داور براساس میزان نزدیکی توپ‌ها به جک‌بال به بازیکنان امتیاز می‌دهد.

این ورزش نیاز به هماهنگی اندام، پردازش سیستم عصبی مرکزی، کار گروهی و کنترل هیجانی دارد و کیفیت زندگی بسیاری از اشخاص دارای فلج مغزی از طریق شرکت در این بازی و ارتباط با مردم و دوستان جدید افزایش یافته است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با اشاره به بازی بوچیا ذیل برنامه های چهارشنبه های معلولان اظهارداشت: علاوه بر بازی ها و ورزش های ویژه افراد خاص و دارای معلولیت همچون دارت و شطرنج در هفته سلامت (اردیبهشت امسال) برای نخستین بار ورزش بوچیا که به صورت حرفه ای در سطح پارالمپیک شناخته می شود، در قالب طرح «بوچیا برای همه» به همت کانون معلولان در سطح محلات و انجمن های مردم‌نهاد فعال و دعوت افراد با نیازهای خاص از افراد عادی برای مشارکت در آن در گذرگاه های سلامت کلید خورد و با توجه به استقبال شهروندان ادامه یافت.

زینب نصیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این بازی به همت انجمن بوچیا و کانون معلولان شهر تهران در مناطق ۲۲گانه در قالب دورهمی معلولان در بوستان های منتخب انجام می‌شود و همه شهروندان می‌توانند در کنار افراد دارای معلولیت در بازی بوچیا مشارکت کنند.

وی، پارتیله، دارت، شطرنج، بدمینتون، تنگه توپی، طناب‌کشی و شطرنج نابینایان را از دیگر بازی هایی عنوان کرد که در چهارشنبه های معلولان تدارک دیده شده است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: چهارشنبه های معلولان، ویژه برنامه ای است که به همت اداره کل سلامت شهرداری تهران سال گذشته در سطح بوستان های پایتخت با هدف گردهمایی معلولان برای بیان موضوع ها و مشکلات این قشر و حل آنها برگزار شد.

نصیری بیان کرد: این ویژه برنامه تابستان امسال در راستای ارتقای نشاط و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت در جامعه در قالب برنامه های شادستان با بهره مندی از ظرفیت فکری، اجرایی و نظارت افراد دارای معلولیت، کانون های معلولان، انجمن های فعال در این حوزه در بخش های مختلف در حال برگزاری است.

۲۲ دورهمی معلولان

مدیرکل سلامت شهرداری تهران، ۲۲ دورهمی معلولان در سطح مناطق ۲۲ گانه را از بخش های چهارشنبه های معلولان در ایام تابستان عنوان کرد و گفت: این برنامه با همکاری کانون های معلولان، انجمن های مردم نهاد و سازمان های دولتی فعال در این حوزه و بهره مندی از ظرفیت ها و توانمندی های افراد دارای معلولیت و اجرای برنامه هایی در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و هنری همچون کتابخوانی، شعرخوانی، هنرهای نمایشی، تجسمی، صنایع دستی و موسیقی برگزار می شود.

به گفته وی این برنامه دورهمی از ۱۹ تیر شروع شده و تا ششم شهریور ماه ادامه دارد.

نصیری بیان کرد: گفت و گو در شهر با حضور افراد دارای معلولیت و خانواده های آنان، بیان نیازها، مشکلات و تجارب زیسته این افراد با هدف ایجاد تفاهم و شناخت بهتر نسبت به معلولیت، توانمندی‌ها و نیازهای آنان در جامعه، استقرار میزهای خدمت با همکاری مراکز بهداشت، پایگاه های سلامت از دیگر بخش های برنامه چهارشنبه های معلولان است.

به گفته وی، برپایی نمایشگاه دستاوردهای افراد دارای معلولیت، اجرای تئاترهای تعاملی با موضوع معلولیت، اجرای برنامه‌های هنری و تخصصی توسط اعضای کانون‌های معلولان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه های چهارشنبه های معلولان است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: بخش دوم برنامه های چهارشنبه های معلولان در قالب کارگاه های آموزشی، بازی های ویژه افراد دارای معلولیت مانند بوچیا، دارت، شطرنج، عضوگیری در کانون معلولان، نیازسنجی از این افراد، تورهای آموزشی تفریحی ویژه افراد دارای معلولیت و میزهای خدمات سلامت با همکاری مراکز بهداشت و پایگاه های سلامت در سطح سرای محلات و بوستان های مناسب سازی شده برگزار می شود.

نشانی چهارشنبه های معلولان

نصیری با بیان اینکه ویژه برنامه چهارشنبه های معلولان از ۱۹ تیر در بوستان بسیج آغاز شد، اظهارداشت: این برنامه ۲۶ تیر در بوستان آرارات منطقه ۳ و دوم مرداد در بوستان پارک شهر منطقه ۱۲ برگزار شد.

وی گفت: چهارشنبه های معلولان امروز (نهم مرداد) در بوستان های قصر منطقه ۷، پیروزی منطقه ۱۳، صبا منطقه ۱۷، ۱۶ مرداد در بوستان های شهرآرا منطقه ۲، الغدیر منطقه ۴، جانبازان و معلولان منطقه ۵، بهمن منطقه ۱۶، شهدای یافت آباد منطقه ۱۸، نرگس منطقه ۱۹، ساحلی منطقه ۲۲ و ۲۳ مرداد در بوستان ۲۲ بهمن منطقه ۱۰ برگزار می شود.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: این برنامه ۳۰ مرداد در بوستان های ایرانشهر منطقه ۶ و نیلوفر منطقه ۲۱ ، ۶ شهریور در بوستان های فدک منطقه ۸، کوکب منطقه ۹، پامچال منطقه ۱۵، رازی منطقه ۱۱ و گلگون منطقه ۲۰ برگزار می شود.

نبود آمار دقیق جمعیت معلولان

نصیری با بیان اینکه متاسفانه در سرشماری سال ۹۵ برداشت آمار معلولان حذف شد، گفت: آمار دقیقی از تعداد افراد دارای معلولیت شهر تهران وجود ندارد و این موضوع مشکلاتی را در برنامه ریزی و سیاست گذاری برای سازمان ها و نهادها ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه آمار موجود از افراد دارای معلولیت تهران مبتنی بر تعداد افرادی است که در سازمان بهزیستی استان ثبت شده افزود: با توجه به پیش بینی ها، به نظر می رسد آمار موجود با واقعیت از تفاوت معناداری برخوردار است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه براساس آمار بهزیستی استان حدود ۱۰۰ هزار نفر افراد دارای معلولیت ثبت شده اظهارداشت: انجمن های مردم نهاد حوزه معلولیت بر مبنای افرادی که خدمات حمایتی دریافت می کنند، تخمین می زنند که این جمعیت حدود ۴۰۰هزار نفر باشد.

نصیری با اشاره به لزوم احصای آمار و دسترسی به اطلاعات درباره گستردگی افراد دارای معلولیت و توزیع آنان بر اساس معلولیتشان شامال نابینا، ناشنوا، معلولان جسمی حرکتی، ذهنی و یا چندمعلولیتی ابراز امیدواری کرد که در سرشماری بعدی در کشور حتما موضوع افراد دارای معلولیت با طبقه بندی های مختلفی که از آن انجام می شود، اتفاق بیفتد که برنامه ریزان و سیاست گذاران در سطوح مختلف بتوانند بر مبنای آن برنامه ریزی کنند. 

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: ادارات سلامت و تربیت بدنی مناطق ۲۲گانه شهرداری، خانه های سلامت محلات شهر تهران، سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه افراد دارای معلولیت، حوزه های مرتبط مدیریت شهری (خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، اتوبوسرانی، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز) و کانون‌های معلولان شهر تهران در برگزاری این برنامه ها همکاری دارند و در تلاش هستیم چهارشنبه های معلولان را تا پایان سال در مناسبت های مختلف برگزار کنیم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *