شناسه خبر: 18135 منتشر شده در مورخ: 1398/5/12 ساعت: 10:44 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه شنبه 12 مرداد 1398

روزنامه شنبه 12 مرداد 1398

مرز انتظارات درست و نادرست نابینایان کجاست؟! - رویارویی انسان و زندگی در مجموعه آثار چخوف - با اپلیکیشنهای مخصوص، فیلمهای توضیحدار در جیب شما خواهند بود - مهاجرت پرحاشیه مزدک - جدول ترکیبی - اطلاعیه ایران سپید

روزنامه «ایران سپید»

شنبه 12 مرداد 1398

1 ذی الحجه 1440

3 آگوست 2019

سال بیست و سوم شماره 6199

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

مرز انتظارات درست و نادرست نابینایان کجاست؟! 2

رویارویی انسان و زندگی در مجموعه آثار چخوف 5

با اپلیکیشنهای مخصوص، فیلمهای توضیحدار در جیب شما خواهند بود 8

مهاجرت پرحاشیه مزدک 12

جدول ترکیبی 17

اطلاعیه ایران سپید 20

...............سخن هفته

* مرز انتظارات درست و نادرست نابینایان کجاست؟! یکی از محورهای ثابت گفتگوهای جمعی نابینایان با یکدیگر -آگاهانه یا ناآگاهانه-، به انتظارات آنان از جامعه بر میگردد. بسیار شنیده میشود در این گفتگوها بسته به موضوع و گروهی که گفتگو در آن صورت میپذیرد مثلاً در میان دانشجویان، از انتظاراتشان در مورد خدمات دانشگاهها سخن در میان است یا در میان دانشآموزان، انتظاراتشان از سازمان آموزش و پرورش استثنایی یا در جمع بزرگتر نابینایان، انتظار از سازمان بهزیستی و خدمات آن. در این میان یک پرسش اساسی وجود دارد: آیا همه این انتظارات درست است؟ چه معیار و مرزی این انتظارات را از یکدیگر تفکیک میکند؟ به عبارت دیگر چه انتظاراتی از جامعه  درست است و چه انتظاراتی غلط؟ به طور کلی اگر انتظارات گروه هدف گفتگو به نیازهایی برگردد که حقوق برابر نابینایان را مد نظر داشته باشد، شاید به عنوان یک معیار بتوان آن را در سنجش آن انتظارات به عنوان توقعات درست تلقی کرد. مثلاً نابینایان باید بتوانند به شکل برابر در آزمونهای تحصیلی یا استخدامی شرکت کنند؛ به منشی مناسب وقت کافی متناسب با تأثیر محدود کننده نابینایانی بر انتقال و نگارش پاسخ آزمونها یا پرسشنامه بریل دسترسی داشته باشند یا برای انجام پژوهشهایشان به منابع اطلاعاتی کافی و قابل دسترس. اما برخی انتظارات با این معیار به عنوان انتظارات غلط نابینا ارزیابی میشوند. مثلاً اگر نابینایان خواستند به سینما بروند، باید الزاماً به طور رایگان از فیلمها استفاده کنند یا حتی فراتر از آن شنیده میشود که هر گاه نابینایان برای یک برنامه فرهنگی مثلاً نمایش یک فیلم، حضور برای دیدن یک تئاتر و رویدادهایی از این قبیل دعوت شدند، باید الزاماً پذیرایی شوند. اینها انتظارات نادرست و غیر متعارفی است. زیرا حق نابیناست که به فناوری توصیف تصاویر فیلم یا توضیح آن بخش از نمایشهای تئاتر که فاقد گفتگوست دسترسی داشته باشند و حتی برای دسترسی به این فناوریها و امکانات هزینه اضافه ای نپردازد؛ اما دلیلی بر رفتن به سینما و تئاتر به شکل رایگان وجود ندارد؛ زیرا اگر نابینایی برابر حقوق است، برابر مسئولیت هم هست. یعنی مثل هر تماشاگر دیگری که برای لذت و نوعی آموزش به سینما و تئاتر میرود، باید هزنیه آن را نیز پرداخت کند یا اگر برای دیدن نمایشی دعوت شد، نباید انتظار داشته باشد حتماً قبل یا بعد از نمایش از او پذیرایی شود. این گونه رویدادها میهمانی نیستند، فرصتهای فرهنگی برای لذت بردن و آموختن هستند؛ اما متأسفانه دیده میوشد در میان گروهی از نابینایان، این انتظارات وجود دارد. یعنی اگر برای دیدن فیلم یا نمایشی دعوت شدند، انتظار دارند رایگان دعوت شوند و حتی پذیرایی هم شوند. این تصویر غلطی است که گروهی از نابینایان از خود به جامعه نشان میدهند که دارای پیامدهای منفی برای اعتبار آنهاست. نخبگان فعال و مسئولان تشکلهای نابینایان باید مراقب ترویج این انتظارات غلط و زیانبخش باشند.

.............چوب الف

* رویارویی انسان و زندگی در مجموعه آثار چخوف: با هر معیار و میزانی اگر بخواهیم ده نمونه از برترین آثار ادبی جهان را انتخاب و به عنوان برترینهای تاریخ ادبیات دنیا معرفی کنیم، بیتردید مجموعه آثار آنتوان پاولویچ چخوف، نویسنده نابغه روس، یکی از آنها خواهد بود. چخوف در سال 1960 میلادی به دنیا آمد. در دانشکده پزشکی طبابت خواند و در تمام طول زندگی کوتاهش به این کار اشتغال داشت. برای بررسی وضعیت تبعیدیهای روسیه تزاری به ساخالین و سیبری رفت و کتابهایی ارزشمند و روشنگرانه در این خصوص نوشت. زمانی که در سال 1904، در چهل و چهار سالگی دنیا را ترک کرد، انبوه نامه هایش را برای آیندگان به یادگار گذاشت و از همه اینها مهمتر، چنان نمایشنامه ها و داستانهای کوتاه و بلندی نوشت که پس از گذشت بیش از یک قرن هنوز تازگی و گیرایی خود را حفظ کرده اند. طنز لطیف و هوشمندانه ای که هنوز عمیقاً ما را میخنداند و شخصیتهای واقعی و درک پذیری که روزها و بلکه ماهها ذهن خواننده را با خود همراه و به خود مشغول میکنند. سالها پیش در نخستین مواجهه ام با داستانهای کوتاه چخوف، بیش از همه این واقعیت برایم جذاب و شگفت بود که داستانها با وجود فاصله زمانی بیش از صد سال و تعلق داشتنشان به فرهنگ و مردمی یکسره متفاوت با ما، گویی بسیار به اندیشه ما، به دغدغه ها و رنجهایمان، به تجربه بیواسطه مان از زندگی، به ترسها و نگرانیهایمان، به امیدها و شادیهایمان و خلاصه به روح زندگی ما بسیار نزدیکند و به سادگی میتوان با شخصیتها و موقعیتهای داستان همراه و همدل شد. حالا پس از گذشت سالها درمییابم که رویارویی انسان و زندگی و دستیابی هوشمندانه یک نویسنده خلاق و نکته بین به رموز زندگی اجتماعی و روانشناختی آدمی، راز این موفقیت چشمگیر بوده است. موفقیتی که به سادگی مرزهای زمان و مکان را درمینوردد. نمیتوان مخاطب علاقه مند ادبیات داستانی بود و آثار داستانی و نمایشی چخوف را نخواند و نمیشود آثار چخوف را خواند و به غایت غرق لذتی به یاد ماندنی نشد. خوشبختانه گزیده بسیار جالب و مغتنمی از آثار چخوف را که در روسیه در هجده جلد به چاپ رسیده، مترجم فقید و با ذوق کشورمان، سروژ استپانیان در هفت جلد مستقیماً از زبان روسی به فارسی ترجمه کرده و ناهید کاشیچی با ترجمه نامه های چخوف، جلد هشتم را نیز به ای مجموعه ارزشمند افزوده است. چهار جلد نخست داستانهای کوتاه را شامل میشود. یک جلد به سفرنامه ساخالین دو جلد به نمایشنامه ها و چنان که گفته شد، یک جلد هم به نامه ها اختصاص دارد. توضیح اینکه به جز مجموعه یاد شده که به همت نشر توس به بازار کالاهای فرهنگی عرضه شده، باقی گزیده ها از آثار چخوف، اغلب از زبانهای دیگر مانند انگلیسی به فارسی ترجمه شده اند. نسخه صوتی این مجموعه ارزشمند و به واقع کمنظیر در مؤسسه رودکی تهیه شده است.

«پرستو ولدخان»

..........فناوری های امیدبخش

* با اپلیکیشنهای مخصوص، فیلمهای توضیحدار در جیب شما خواهند بود: یکی از ملزوماتی که حتماً باید فراهم باشد تا نابینایان بتوانند از تماشای فیلمها لذت ببرند، نسخه توضیحدار آن فیلمها است. توضیحاتی که بر روی فیلم ضبط میشوند، به نابینایان امکان میدهند از جزئیات تصاویر مطلع شوند. وقتی بخواهید به تنهایی فیلم ببینید و نسخه توضیحدار دم دستتان باشد، قاعدتاً مشکلی هم وجود نخواهد داشت. مشکل زمانی بروز میکند که بخواهید فیلم را در جمع اطرافیانتان تماشا کنید. احتمالاً صدای راوی دیگران را آزار خواهد داد و حتی ممکن است راوی توضیحاتی را پیش از وقوع یک حادثه در فیلم ارائه کند که برای مخاطب نابینا لازم است؛ اما قصه را برای مخاطب بینا لوث میکند.

شاید نیاز به توضیح نباشد که در حال حاضر در برخی سالنهای سینما در کشورهای پیشرفته گوشیهای مخصوصی تعبیه شده است و نابینایان در زمان مراجعه به این سالنها میتوانند با استفاده از آن گوشیها نسخه توضیحدار فیلم را بشنوند. این موضوع اما دردسرهای خاص خود را هم دارد. اولاً تعداد سالنهایی که به این سامانه مجهز شده اند آن قدرها هم که ما تصور میکنیم زیاد نیست و ممکن است کاربر نابینا نتواند در هر موقعیتی به چنین امکانی دسترسی داشته باشد. در ثانی، خیلی محتمل است که کارکنان سالنها در زمینه چگونگی راه انداختن سامانه برای نابینایان توجیه نشده باشند یا حتی سامانه در اثنای تماشای فیلم دچار اشکالات نرم افزاری یا سخت افزاری شود. حالا چند سالی است که با رواج گوشیهای هوشمند، پای اپلیکیشنهای ویژه فیلمهای توضیحدار هم به میان آمده و کاربران نابینا میتوانند خدمات مختلفی را از این اپلیکیشنها دریافت کنند. مثلاً میشود به کمک این نرم افزارها به پرده یا صفحه نمایشی که در حال پخش فیلم است متصل شد و همزمان با تماشاگران بینا، از فیلم استفاده کرد. یکی از مشکلات نسخه های اولیه این نرم افزارها، عدم امکان همگامسازی توضیحات ضبط شده با فیلمِ در حال پخش بود. کاربران باید به صورت دستی و به کمک نشانه های مختلف، توضیحات را از نظر زمانی با فیلم مطابقت میدادند. بعدها البته امکانی فراهم شد که اپلیکیشن بتواند به کمک میکروفونِ دستگاه هوشمند فرد نابینا صدای نسخه اصلی فیلمی را که در سالن پخش میشود بشنود و کار همگامسازی یا به اصطلاح sync کردن را انجام دهد. اپلیکیشنهای توزیع فیلمهای توضیحدار در اروپا و آمریکا هر روز با قابلیتهای تازه ای به روز میشوند. یکی از خوش آتیه ترینِ این اپلیکیشنها نرم افزار «Actiview» است که به تازگی از سوی شرکت «Empowered Entertainment» در آمریکا از طریق فروشگاه نرم افزارهای apple در اختیار کاربران قرار گرفته است. Actiview تنها یک نرم افزار ارائه فیلمهای توضیحدار نیست. این برنامه علاوه بر این، میتواند نسخه هایی را مخصوص کاربران کم شنوا ارائه کند که از صدای تقویت شده برخوردار است. ترجمه فیلمها به زبان اشاره، نمایش متن گفتگوها و نمایش ترجمه گفتگوها به سایر زبانها به صورت زیرنویس، از دیگر امکاناتی است که Actiview در اختیار کاربران قرار میدهد.

ممکن است تصور کنید گنجاندن این همه امکانات در یک برنامه آن را به یک اپلیکیشن پیچیده بدل کرده است؛ اما سخت در اشتباهید و اتفاقاً این اپلیکیشن به گونه ای کاملاً کاربر پسند طراحی شده است. با ورود به اپلیکیشن، در بالای صفحه یک کادر برای جستجو و یک دکمه راهنما قابل مشاهده است. همچنین کاربر میتواند عناوینی نظیر «فیلمهای بارگیری شده» یا «فیلمهای در حال اکران» و «فیلمهای قابل تماشا در خانه» را مشاهده کند. به عنوان مثال، کاربری که قصد رفتن به سالن سینما را داشته باشد، میتواند با مراجعه به سربرگ «فیلمهای در حال اکران» از این موضوع خبردار شود که نسخه توضیحدار برای کدام یک از فیلمها قابل دسترس است و در کدام سالنها میتواند این فیلمها را به شکل توضیحدار تماشا کند.

.............هشتگ

* مهاجرت پرحاشیه مزدک. وقتی خبر مهاجرت مزدک میرزایی توسط یکی دو نفر از خبرنگاران ورزشی منتشر شد، خیلیها با تعجب میپرسیدند: «واقعاً؟!». شاید کسی فکر نمیکرد در این دعوایی که چند ماهی است شبکه سه را بهم ریخته، این گزارشگر آرام و بیحاشیه تلویزیون باشد که نامش به عنوان مهاجر ثبت میشود. اما نه تنها دوستانش تأیید کردند که مزدک به انگلستان رفته، بلکه مشخص شد به احتمال زیاد قرار است تصویر و صدای او را از شبکه ایران اینترنشنال ببینیم و بشنویم و در واقع کسی که چند روز پیش شایعه شده بود شبکه ایران اینترنشنال به او پیشنهاد همکاری داده، مزدک میرزایی بوده نه عادل فردوسیپور. همین جا شوک بعدی وارد شد. همکاری مزدک با شبکه ای که مدتهاست گفته میشود با سرمایه گذاری سعودیها علیه ایران فعالیت میکند نقطه ای است که راه انتقاد از مزدک را باز گذاشته و حالا خیلیها او را متهم به وطن فروشی میکنند. اما در مقابل کسانی هستند که ریشه مهاجرت میرزایی را نه در پول، که در بیمهری تلویزیون میدانند و میگویند شبکه سه و علی فروغی مدیر جوان آن، همان طور که با عادل فردوسیپور عجیب رفتار کرد، با مزدک میرزایی هم نامهربان بود. زایمان زن جوان در خط یک متروی تهران از جالبهای فضای مجازی بود. این زن که همراه همسرش سوار مترو شده و از ایستگاه حرم مطهر امام خمینی (ره) به سمت ایستگاه تجریش در حرکت بودند، با درد زایمان رو به رو شده و مجبور شد در ایستگاه دروازه دولت پیاده شود. با کمک پرسنل اورژانس مترو این زن زایمان کرد و به این ترتیب اولین نوزاد دختر در متروی تهران به دنیا آمد. این موضوع در کنار اخبار پرتنشی که معمولاً منتشر میشود، به نظر بسیاری از کاربران بامزه آمد و درباره اش مینوشتند و بعضیها هم نام متناسب با محل تولد برای این نوزاد پیشنهاد میدادند. اما 5 مرداد، سالگرد عملیات مرصاد بود. عملیاتی برای نقش بر آب کردن نقشه منافقین که میخواستند با عملیاتی که خودشان به آن نام «فروغ جاویدان» داده بودند، به ایران بازگردند. به بهانه این روز، کاربرانی در فضای مجازی با هشتگ روایت مرصاد درباره این روز، این عملیات و شهدایش نوشتند. بسیاری از آنها جزئیات عملیات مرصاد را یادآوری کردند؛ ضمن اینکه نام شهید صیاد شیرازی که نقش مهمی در این عملیات داشت هم در بسیاری از نوشته های کاربران ایرانی دیده میشد. دستگیری حامد زمانی، خواننده جوان در فرودگاه به جرم حمل مواد مخدر و البته درگیری با مأموران ناجا خبری بود که در شبکه های اجتماعی بازتاب زیادی داشت. فیلمی که گفته میشود حامد زمانی گرفته، نشان میدهد که او به مأموران ناجا اعتراض میکند و این فیلم بارها بازنشر شد. مدیر برنامه این خواننده موضوع دستگیری به دلیل حمل مواد مخدر را تکذیب کرد و به گفته او، یکی از مأموران ناجا اقدام به تفتیش یکی از همراهان زمانی کرده که با اعتراض او مواجه شده است. به گزارش خبرگزاری فارس هم دادستانی تهران موضوع حمل مواد مخدر از سوی این خواننده جوان را تکذیب کرد و گفت: موضوع احضار او به دادسرا، درگیری و نزاع با یکی از مأموران فرودگاه بوده است. در مقابل مخالفان زمانی که او را با تتلو مقایسه میکنند، بعضی اصولگرایان و طرفدارانش در شبکه های اجتماعی از پروژه ای برای زمین زدن این خواننده حرف میزدند. دانشکده خبر پلمب و خبرش همراه عکس و فیلمهای آن بسرعت در شبکه های اجتماعی منتشر شد. گفته شد ساختمان این دانشکده با شکایت بنیاد مستضعفان پلمب شده است. هر چند کاربری نوشت که پلمب دانشکده از مسیر قانونی صورت نگرفته و عده ای از افراد بنیاد آمدند برای پلمب! البته ساعتی پس از این خبر با توئیت پرویز فتاح، این پلمب برداشته شد. در حالی که بعضی کاربران از این اقدام انتقاد میکردند و حتی خبرهایی درباره برخورد پلیس با دانشجویان منتشر میشد، سید پرویز فتاح، رئیس جدید بنیاد مستضعفان در توئیترش نوشت: «عمداً از دانشکده خبر شروع کردیم تا خبرش به گوش همه برسد عزم جدی است. اموال بنیاد مستضعفان دست هر مقام و منصبی باشد باید برگردد. این بار را ملاحظه کردیم، ولی بعداً ملاحظه ای در کار نیست.» پرونده بانک سرمایه و متهمانش هم بسته شد. هادی رضوی که نامش با سریال شهرزاد هم گره خورده و ماجرای اتهامش این سریال را هم به چالش کشید، به 20 سال حبس، رد مال، ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت دائم از مشاغل دولتی محکوم شد. این پرونده هم مانند پرونده محمدعلی نجفی بازتاب زیادی داشت. این ماجرا و محکومیت رضوی باعث شد هشتگ هادی رضوی از هشتگهای پرکاربرد باشد و نوشته های زیادی درباره اش خواندیم. حکم محمدعلی نجفی به اتهام قتل همسرش و نگهداری اسلحه غیر مجاز اعلام و او به 2 سال حبس و قصاص محکوم شد. پرونده ای که دو ماهی است مردم آن را پیگیری میکنند و منتظر اعلام حکم بودند. با انتشار این خبر کاربران زیادی در شبکه های اجتماعی درباره این موضوع نوشتند.

 

............کشکول

* جدول ترکیبی: برای بدست آوردن رمز باید به 25 سؤال که جوابهای شش حرفی دارند، پاسخ دهید؛ همچنین برای پاسخهای شش حرفی سؤالات، سه واژه چهار حرفی ارائه کرده ایم که هر کدام از این واژه ها دو حرف از کلمه شش حرفی را در خود دارند. دقت کنید که این دو حرف حتماً در کنار هم قرار دارند. در انتها از بهم پیوستن حروف اول پاسخهای شش حرفی سؤالات، رمز بدست میآید. رمز این جدول بخشی از شعری سروده شفیعی کدکنی است. سؤالات جدول: 1. اسپرانژ (تنها-گدار-مانا) 2. اصلاح متن (نوید-راسو-سریش) 3. شایسته (سزار-آواز-بهار) 4. دستگاه (ساری-آمار-نهان) 5. دستور (افرا-گرما-میشی) 6. استراتژی (رازی-هبوط-نرده) 7. نیمه خوردن غذا (منشی-بخور-کارت) 8. تقسیم فیلمنامه بر اساس فصل (دکان-نوپا-اژدر) 9. یخزدگی (اندک-جمیل-مادی) 10. طناب (ریما-سماک-فانی) 11. چهار نعل (یوان-برتر-مهار) 12. جلاجل (سوزن-گوار-ابله) 13. بوتیمار (نغمه-خونی-مرکز) 14. نوار پیچ (بارز-سمند-واژه) 15. پایتخت ترکیه (آنجا-کافر-مراد) 16. سعادتمند (رسمی-تگرگ-آرنج) 17. شیطان (اهرم-ریزش-کمند) 18. بیهوده گو (دریا-گوهر-گوشت) 19. پدر سام (نرجس-سیما-انبر) 20. صبح دم (مربا-مدیر-عناد) 21. کبوتر کوچک (ثریا-کردی-شیمی) 22. باز شدن (آنان- آبسه- رباط) 23. دستور کار (رهبر-ناظم-مهری) 24. چراغ پایه دار (عابر-پاژن-وراج) 25. الیاف مصنوعی (ناقص-یلدا-ونیز). شما تا چهارشنبه هفته جاری فرصت دارید رمز جدول را با شماره پیامک 3000465040 به ما اعلام کنید. رمز جدول هفته گذشته: با مدعی نگویید، اسرار عشق و مستی، تا بی خبر بمیرد، در درد خودپرستی. برنده این هفته آقای قدرت ا... رحمتی از کرج است.

* جدی نگیرید: اون قدر هوا گرمه که کولر خونه مون نه تنها جواب نمیده، بلکه سؤالم میپرسه! - طرف میره خواستگاری، ازش میپرسن: شغلت چیه؟ روش نمیشه بگه چوپانم. میگه: روی دامنه های کوه نمایشگاه گوسفند دارم. – آدمای پیر یه قانون نانوشته دارن که میگه تا وقتی همه بیدارن تو بخواب؛ وقتی همه خوابیدن بلند شو سر و صدا کن تا بفهمن رئیس کیه.

* پاسخ سؤالات جدول هفته گذشته: 1. بت 2. ابن سینا 3. منبر 4. دماپا 5. عیادت 6. یاک 7. مسری 8. گلایدر 9. ومو 10. یرموک 11. یوم القرار 12. درساژ 13. ایاز 14. سیرک 15. رد 16. الکساندر فلمینگ 17. روزبه 18. عرف 19. شتر 20. قبه 21. ویلا 22. مانی 23. ساز 24. یاقوت 25. یالان 26. تاس 27. انگلستان 28. بازوله 29. یوما 30. خسی در میقات 31. بلومتر 32. درشکه 33. بوقلمون 34. مارمالاد 35. یلمان 36. رودبار 37. دامدار 38. دبیر 39. رسام 40. دبه 41. رفرنس 42. درا 43. خروس 44. وش 45. دربان 46. پرانتز 47. رادون 48. ساویت 49. تئاتر 50. یتیمخانه.  

.............اطلاعرسانی

* اطلاعیه فوری: ایران سپید در نظر دارد جلسه پرسش و پاسخی را با حضور رئیس مطالعات و رویه های وصول حق بیمه تأمین اجتماعی برگزار کند. به اطلاع میرساند: این برنامه که مقرر بود روز یکشنبه 13 مرداد برگزار شود، به روز چهارشنبه 16 مرداد ساعت 11 صبح موکول شد. افرادی که تمایل دارند سؤالات خود را به صورت مستقیم با این مقام مسئول مطرح نمایند، میتوانند در ساعت و تاریخ ذکر شده با شماره 84711201-021 تماس حاصل نمایند. لازم به یادآوری است: مخاطبانی که قادر به تماس تلفنی نیستند، میتوانند سؤالهای خود را به شماره 3000465040 پیامک کنند.

* بدین وسیله اعلام میدارد: دفتر جامعه نابینایان کرج به شماره ثبت 471 از خیابان ادهم، پلاک 660 به کرج میدان شاه عباسی، ابتدای بلوار امامزاده حسن، رو به روی دار الشفاء امامزاده حسن، جنب عطاری مؤمنی، ساختمان مؤمنی، طبقه اول منتقل شده است. شماره تماس: 02632225893

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *