شناسه خبر: 18067 منتشر شده در مورخ: 1398/5/6 ساعت: 10:38 گروه: اجتماعی  
جزئیات اقدامات محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در پنج سال گذشته
رئیس پیشین بنیاد مستضعفان خبر داد:

جزئیات اقدامات محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان در پنج سال گذشته

رئیس سابق بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، جزییات اقدامات محرومیت زدایی این بنیاد در پنج سال گذشته را تشریح کرد.

به گزارش ایران سپید  محمد سعیدی‌کیا در مراسم تودیع و معارفه ریاست بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، با تشکر از رهبر معظم انقلاب برای اعتماد به وی ظرف پنج سال خدمت در این نهاد گفت: رهبر معظم انقلاب پنج سال پیش در حکم خود، چند مورد از جمله تجدید ساختار بنیاد، کاهش بروکراسی، ترویج مدیریت جهادی، به‌کارگیری جوانان متعهد، رفع محرومیت و بهینه‌سازی فعالیت‌های اقتصادی بنیاد را متذکر شدند.

رئیس سابق بنیاد مستضعفان افزود: برای محرومیت‌زدایی واقعی، بنیاد علوی را به عنوان بازوی توانمند بنیاد مستضعفان، محور محرومیت‌زدایی قرار دادیم؛ بر این اساس بودجه بنیاد علوی در سال ۹۳ معادل ۶۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۷ به ۵۱۵ میلیارد تومان و در سال ۹۸ به ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت که معادل ۴۰ درصد بودجه امسال بنیاد مستضعفان است.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: از دیگر اقدامات محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان، تأمین مسکن برای خانوارهای دارای چند معلول با همکاری بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن، سازمان بهزیستی و انجمن خیرین مسکن‌ساز است؛ ضمن اینکه برای خانوارهای دارای سه نوزاد و بیشتر، مسکن تهیه کرده‌ایم؛ از سوی دیگر، طراحی سفر زیارتی ارزان به مشهد و تأمین سیمان رایگان بازسازی واحدهای مسکونی حادثه‌دیده در سوانح طبیعی در کنار تأمین سبد کالای مادران باردار مستضعف، از دیگر اقدامات بنیاد مستضعفان در حوزه محرومیت‌زدایی بوده است.

رئیس هیات امنای بنیاد مستضعفان اظهار داشت: با همکاری بنیاد علوی و معاونت روستایی نهاد ریاست جمهوری، دو بانک متعلق به بنیاد در دو سال گذشته تسهیلات یارانه‌ای برای اشتغال روستایی مناطق محروم تأمین کرده‌اند که در سال اول برای هر استان ۲۰ و در سال دوم ۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در نتیجه این اقدامات، ظرف سه سال اخیر تا تیرماه امسال، جامعه هدف، امکان دریافت تسهیلات از بانک مربوطه را دریافت کردند که تاکنون به ۳۲۰۰ طرح، وام اعطا شده، ۲۲۰۰ طرح نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته و محصولات آنها وارد بازار شده است.

سعیدی‌کیا با اشاره به الگوی توسعه منطقه محروم قلعه‌گنج در استان کرمان به عنوان الگو و مدل آبادانی و پیشرفت مناطق محروم، گفت: با وام‌های روستایی در قلعه‌گنج، اشتغال خوبی ایجاد شد که بنا بر اعلام استانداری کرمان، نرخ بیکاری در این شهر از ۲۵ درصد تک رقمی شد و آمار جرم و جنایت نیز ۷۰ درصد کاهش یافت؛ ضمن اینکه الگوی توسعه قلعه‌گنج از طرف وزیر کشور به عنوان الگوی توسعه مناطق محروم به همه استانداران ابلاغ شده؛ سپس در ۱۱ منطقه دیگر و ۱۶۰۰ روستا الگوی قلعه‌گنج آغاز شده است.

وی درباره ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی بنیاد مستضعفان گفت: تعداد هلدینگ را از ۲۲ به ۱۰ هلدینگ کاهش داده؛ ۸۰ شرکت را منحل و ۹ شرکت را وارد بورس کردیم و ۱۱ شرکت دیگر، شرایط ورود به بورس را دریافت کرده‌اند.

رئیس هیات امنای بنیاد مستضعفان با اشاره به تدوین آئین‌نامه ترویج مدیریت جهادی و استفاده از جوانان متعهد در سطوح مدیریتی بنیاد افزود: ۴۴ جوان متعهد را به عضویت هیات مدیره شرکت‌های تابعه بنیاد درآورده‌ایم.

سعیدی‌کیا با اشاره به رشد سالانه ۱۰ درصدی اقتصادی بنیاد مستضعفان گفت: برای بهینه‌سازی فعالیت‌های اقتصادی بنیاد، در پروژه‌های زیر ۱۰۰ میلیارد تومان حضور نداریم و فعالیت‌هایی چون توسعه کاشت زیتون، پرورش دام سبک شیری و واگذاری آن به متقاضیان محروم، شکل‌گیری زنجیره تولید فولاد و صادرات محصولات فولادی آن به ۱۵ کشور را اجرا کرده‌ایم.

وی درباره حضور بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: این پروژه به آرزوی مردم تبدیل شده؛ اما با ورود بنیاد مستضعفان، با استفاده از توان مهندسان ایرانی، اکنون در حال نهایی شدن است و طی ماه‌های آینده، قطعه یک آزادراه تهران- شمال به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین نیروگاه‌های خرمشهر، خرم‌آباد و چابهار در دست ساخت است.

سعیدی کیا با بیان اینکه صادرات بنیاد مستضعفان از ۳۰۰ میلیون یورو در سال ۹۳ به ۹۰۰ میلیون یورو در سال ۹۷ افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: مجموع فروش شرکت‌های بنیاد ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۳ به ۳۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته که رشد ۱۵ درصدی داشته است؛ ضمن اینکه مالیات بنیاد مستضعفان نیز تا پایان سال ۹۶ به طور کامل پرداخت شده است./ مهر 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *