شناسه خبر: 18050 منتشر شده در مورخ: 1398/5/5 ساعت: 10:37 گروه: اجتماعی  
نمایش مد لباس؛ جایی برای عرضه توانمندی توانیابان

نمایش مد لباس؛ جایی برای عرضه توانمندی توانیابان

حاضران در جشنواره مد و پوشاک ویژه معلولین و بچه های با سندروم داون در مجتمع خدمات بهزیستی و توانبخشی شهدای هفتم تیر شاهد حضور ۳۰ مدل دارای۲۲ نوع معلولیت بودند که لباس هایشان را به نمایش گذاشتند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا «محبوبه رحیمیان» بنیانگذار پوشاک افراد دارای معلولیت و طراح مد و لباس درباره این برنامه گفت: از ۷ سال پیش شروع به تحقیق درباره پوشاک بچه های دارای معلولیت کردم. در همین راستا با دوستان و بچه های معلول در مراکز توانبخشی ارتباط گرفته و نظراتشان را درباره پوشاک جویا شدم.

وی افزود: ۷ سال پیش کارم را شروع کردم و دو سال قبل اولین نمایش را راه انداختیم.

رحیمیان اضافه کرد: اولین نمایش مد را در برج میلاد و با شرکت معلولان جسمی و حرکتی برگزار کردیم.

این طراح مد ادامه داد: برنامه جاری به دعوت مجموعه مرکز نیکوکاری هفتم تیر برگزار شد که ۵۴ فرد دارای معلولیت در اینجا زندگی می کنند. در این بین ۳۰ مدل از سراسر کشور با ۲۲ نوع معلولیت در این برنامه شرکت کرده اند که نیمی دختر و نیمی پسر هستند. همچنین ۵ شرکت کننده با سندروم داون هم حضور دارند.

رحیمیان درباره ویژگی های پوشاک طراحی شده برای معلولان گفت: لباس ها با توجه به ویژگی های فیزیکی و نوع معلولیت این بچه ها طراحی شده است. همچنین جنس لباس ها ۱۰۰درصد نخ است و از پارچه هایی مثل کتان، پشمی و ابریشم سیلک استفاده کردیم زیرا خیلی از بچه ها به دلیل عدم تحرک باید لباس های نخی برای جلوگیری از زخم بستر بپوشند.

وی افزود: گروه هایی از افراد دارای معلولیت از سوند یا ایزی لایف استفاده می کنند و به همین دلیل یکسری لباس هایشان طوری طراحی شده که برای تعویض پوشک از کمر تا زانو باز می شود یا لباس افرادی که سوند استفاده می کنند، جیب های پنهانی دارند که سوند دیده نشود. از آنجایی که عده ای بر روی ویلچر می نشینند، کیف دوشی اذیتشان می کند و کیف های کمری برای آنها در نظر گرفته ایم.

رحیمیان با اشاره به اینکه این برنامه ها باعث ایجاد فرهنگ سازی در جامعه می شود خاطرنشان کرد: خیلی از این بچه ها گوشه گیر بودند اما حالا مجری مد هستند، جلوی دوربین عکاس ها ظاهر می شوند و ژست می گیرند و اعتماد به نفسشان بالا رفته است. همچنین این برنامه ها باعث می شود نوع نگاه جامعه به این افراد و نوع پوششان تغییر کرده و عادی شود.

«سعید سعدآبادی» مدیرعامل بنیاد «همیاران خیر جمعی ایرانیان» با اشاره به اهمیت برگزاری این برنامه گفت: ۲۵۰۰ مرکز ویژه معلولین داریم که همگی درتلاش برای ارائه خدمات توانبخشی، اشتغال و ساختن آینده ای بهتر برای این بچه ها هستیم که برگزاری فشن شو یکی از راه های معرفی این افراد به جامعه و نشان دادن توانمندی ها و قابلیت هایشان است‌.

وی تاکید کرد: شرکت کنندگان مد، معلولان جسمی و ذهنی حرکتی و بچه های با سندروم داون هستند.

سعدآبادی ادامه داد: جامعه ما نسبت به معلولین غریب است و عمده مردم آنها را به چشم ناتوان نگاه می کنند. اما خیلی از معلولین، توانایی های زیادی مثل توانایی کلامی همچون پاسخگویی تلفن یا روابط عمومی یا توانایی کار با کامپیوتر و... دارند. به همین دلیل، این برنامه ها زمینه ای برای نشان دادن توانایی معلولین است‌ و احساس خوبی را در آنها ایجاد خواهد کرد و به زندگی شان رنگ و بوی دیگری می بخشد.

مدیرعامل بنیاد همیاران تصریح کرد: غیر از نمایش مد، ما ایده ها و برنامه های دیگری نیز داریم؛ مثل ایجاد کافی شاپ و ارائه نوشیدنی سرد و گرم یا ساخت و فروش گلدان های خاص و زیبا توسط خود معلولین.

«فرح سادات غضنفری هاشمی» مسئول «موسسه هنری سندروم داون» نیز گفت: در این نمایش مد لباس و پوشاک، ۵ نفر از بچه های سندروم داون نیز شرکت کردند.

وی افزود: این بچه ها حس خوبی نسبت به این برنامه دارند و استقبال کردند. حتی دو نفر از آنها خودشان لباس هایشان را برای شرکت در این نمایش مد انتخاب کردند.

هاشمی تاکید کرد: این بچه ها دارای ایده و نظر هستند و مثل افراد دیگر درباره لباسشان نظر می دهند. خانم رحیمیان طراح لباس، این بچه ها را از نزدیک دیده و آنها را برای شرکت در این شو مناسب یافتند و انتخابشان کردند. آنها قرار است با موسیقی در این برنامه حضور پیدا کنند.

«شهاب مرتضوی» یکی از بچه های سندروم داون نیز گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم و می توانم لباس هایم را نشان بدهم‌.

وی افزود: آرزو دارم تا هر وقت زنده ام لباس های شیک بپوشم و در برنامه های مد شرکت کنم.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *