شناسه خبر: 17995 منتشر شده در مورخ: 1398/4/31 ساعت: 12:29 گروه: اجتماعی  
به یک نهضت ملی برای مناسب سازی نیاز داریم
دکتر قبادی دانا در برنامه تلویزیونی« تهران ۲۰»-بخش اول

به یک نهضت ملی برای مناسب سازی نیاز داریم

وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور،با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «تهران۲۰» ،مهمترین برنامه ها و اقدامات سازمان بهزیستی را تشریح کرد.

به گزارش ایران سپید به نقل روابط عمومی و امور بین‌الملل، رییس سازمان بهزیستی کشور در آغاز سخنانش، ضمن تبریک ایام سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی به ۲۲هزار پرسنل خدوم این سازمان در سراسر کشور، گفت:در سی و نهمین سالگرد تأسیس سازمان بهزیستی و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در فصل نوین زندگی جمهوری اسلامی قرار داریم و اصول و چهارچوب های ما برای پیشبرد کارها در بهزیستی شامل:تاکید بر مدیریت جهادی، اعتقاد به اصل ما می توانیم، مسابقه خدمت رسانی، عدالت در تقسیم منابع عمومی و... هستند. همچنین جوانان محور فعالیت های ما خواهند بود و با نگاه خوشبینانه به آینده، انشالله بتوانیم سبک زندگی جدید را در سازمان بهزیستی تبلیغ و تمرین کنیم. اینها فرازهایی از بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب بود که امیدواریم در اصول و چهارچوب این فرازها و با مد نظر قرار دادن اصل شفافیت پیش برویم.

وی افزود: شعار ما در هفته بهزیستی امسال:به زیستن در گام دوم؛ شفافیت، توانمند سازی، ارتقای سلامت اجتماعی» است. سازمان بهزیستی با ۷۰درصد پرسنل دارای تحصیلات دانشگاهی و ۴۰ درصد مدیر زیر سن چهل سال، و با دریافت حداقل حقوق در خدمت جامعه هستند.  
دکتر قبادی دانا با اشاره به اینکه پرسنل این سازمان از نظر دریافت حقوق در رتبه دوم از آخر هستند، گفت:از روزی که وارد این سازمان شده ام، تلاش کردم تا این شکاف را پر کنم و برای همکاران ما با این سختی کار، شایسته نیست که شرایط دریافتی آنها به این شکل باشد. حتی در بودجه نیز مبلغ مورد نیاز برای افزایش ۵۰درصدی حقوق و دستمزد پرسنل بهزیستی تامین شده بود، اما سازمان امور اداری و استخدامی کشور موافقت نکرد. با این وجود پیگیر موضوع هستیم و نگاه دولت نیز به فعالیت های بهزیستی خوب و مثبت است و امیدواریم در این زمینه همکاری لازم را با ما داشته باشند.

نهضت ملی برای مناسب سازی

رییس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به  سئوال عدم تناسب سیمای شهری با نیازهای افراد دارای معلولیت، گفت: جامعه هدف ما بسیار گسترده تر از افراد دارای معلولیت است و حدود ۶میلیون و ۳۵هزار نفر از خدمات بهزیستی استفاده می کنند. افراد در معرض آسیب، زنان، کودکان، سالمندان، افراد دارای معلولیت و... از گروه های شاخص ما هستند. همچنین سازمان بهزیستی طبق قانون برنامه ششم توسعه؛ متولی سلامت اجتماعی است و به همین دلیل در حوزه های کلینیک های مددکاری، مشاوره، روانشناسی، مهدهای کودک و... که تمامی جامعه را در بر می گیرد به ویژه افراد دارای معلولیت.

هدف ما این است که یک فرد دارای معلولیت بتواند زندگی مستقل همراه با شأن و منزلت انسانی را مانند همه شهروندان دیگر در بستر جامعه و درون خانواده تجربه کند. شغل آبرومندی داشته باشد و بتواند به ادارات مراجعه کند. از خدمات بانکی بهره مند شود. به سیاحتگاه ها و زیارت گاه ها برود و... که همه اینها مستلزم مناسب سازی و دسترس پذیری شرایط و فرصت های مختلف برای افراد دارای معلولیت است.
طبق مطالعه ای که در سال ۹۴ انجام شده است، حدود ۲۳درصد از اماکن دولتی مناسب سازی شده بودند.
در سال ۹۷ این پژوهش با حجم نمونه بیشتر در آیتم های مختلف همچون وجود رمپ مناسب، آسانسور، شرایط سرویس بهداشتی و...انجام گرفت و به نتیجه ۳۸درصدی رسید. یعنی وضعیت مناسب سازی و دسترس پذیری در ادارات دولتی ۱۵درصد افزایش نشان می دهد.
البته در معابر شهری و معابر و همچنین در منازل این عزیزان نیز نیاز به مناسب سازی داریم و به همین منظور به یک نهضت ملی مناسب سازی احتیاج است.
سازمان بهزیستی فعالیت های خوبی در این زمینه در دست دارد. برای نمونه هتل تراز معلولین تا پایان امسال در مشهد مقدس راه اندازی می شود تا فرد معلول بتواند با اعضای خانواده در آن حضور پیدا کند، اما این سئوال پیش می آید که آیا معابر شهری مشهد هم مناسب سازی شده است و یا اینکه فرد معلول می تواند برای رسیدن به این هتل از قطار و یا اتوبوس های بین شهری استفاده کند؟
اولین و مهمترین نکته برای رفع این مشکل، «دیده شدن» فرد معلول است.
برای این هدف هم سه راهکار داریم: اول اینکه تک تک ما عزیزان دارای معلولیت را ببینیم.
دوم همه دستگاه ها با بودجه ای که می توانند به میدان بیایند و ما را یاری دهند و سوم همه مردم مشکلات معابر را در نزدیک محل زندگی خودشان گزارش دهند.
 نقش بهزیستی در این زمینه مطالبه گری است و پیگیر هم هستیم. عمده ترین نیاز ما تغییر نگرش و فرهنگ سازی است.

تحویل۷۵هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی در دولت یازدهم و دوازدهم

دکتر قبادی دانا در خصوص تامین مسکن مددجویان بهزیستی نیز گفت: در سال ۹۴ و با همکاری وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(دکتر ربیعی) یک کنسرسیوم با ۵عضو شامل: سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز تشکیل شد که ابتدا خانوارهایی با دو عضو معلول و یا بیشتر را احصا کردند و به رقم ۱۴هزار خانوار رسیدند.از این تعداد،۶هزار و ۲۵۰ خانوار،مسکن خود را تحویل گرفته اند .۶هزار و ۵۸۸ واحد مسکونی در دست احداث است و مابقی افراد نیز به دلایلی همچون نداشتن زمین مناسب و دیگر مشکلات ،پشت نوبت قرار گرفته اند.خیرین عزیز در روز پنجشنبه گذشته،تامین اعتبار ۱۶۰۰واحد را عهده دار شدند.همچنین خیرین جامعه پزشکی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز قول همکاری داده اند.

وی افزود: در سیل فروردین ماه سال جاری ،مددجویان که منزل خود را به طور کامل از دست دادند و یا دچار خسارت شدند نیز به آمار ما افزوده شد.دو هزار و ۵۰۰مسکن احداثی و سه هزار و ۵۰۰مسکن تعمیری در دستور کار ما قرار گرفت.خوشبختانه در هفته گذشته نخستین مسکن احداثی در شهرستان سیمرغ در استان مازندران تحویل داده شد و پایان عملیات ۲۶۰ واحد تعمیری در این استان نیز اعلام شد.

همچنین صبح دیروز،دو هزارمین مسکن احداثی- که بر اثر زلزله کرمانشاه تخریب شده بود- در روستایی  از شهرستان سرپل ذهاب واگذار شد و پایان این عملیات نیز اعلام شد.

همه این موارد نشان می دهد که همکاران عزیز من پیگیر کارها هستند.

رییس سازمان بهزیستی کشور افزود:از ابتدای تأسیس سازمان بهزیستی تا به امروز۱۱۰هزار واحد مسکونی به مددجویان واگذار شده است که ۷۵هزار مورد آن در دولت یازدهم و دوازدهم اجرایی شده است .در حال حاضر ۵۰ هزار واحد مسکونی در حال ساخت است.

همچنین ۱۱۳هزار خانوار پشت نوبت دریافت مسکن  هستند که با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بسیج سازندگی  برای احداث این واحدهای مسکونی،تفاهم نامه امضا کرده ایم و در کرمانشاه و مازندران نیز برای ساخت ۱۵ هزار واحد مسکونی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تفاهم نامه امضا کرده ایم تا بتوانیم از تمامی ظرفیت های خیرین،امکانات ،دستگاه های دولتی،نهادها و... بهره مند شویم تا در جهت توانمند سازی افراد دارای معلولیت و جامعه هدف ،قدم برداریم.زیرا مسکن بخش عمده ای از سبد خانوار است./ بهزیستی

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *