شناسه خبر: 17991 منتشر شده در مورخ: 1398/4/31 ساعت: 10:44 گروه: اجتماعی  
۱۶ میلیارد ریال به گروه های هدف بهزیستی شهربابک اختصاص داده شد

۱۶ میلیارد ریال به گروه های هدف بهزیستی شهربابک اختصاص داده شد

به گفته رئیس اداره بهزیستی شهرستان شهربابک سال گذشته ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات خوداشتغالی به معلولان، مددجویان و بهبودیافتگان به عنوان گروه های هدف این نهاد حمایتی اختصاص یافته است.

به گزارش ایران سپید رئیس بهزیستی شهرستان شهربابک روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه شعار امسال بهزیستی "به زیستن در گام دوم، توانمند سازی، ارتقا سلامت اجتماعی" است گفت: جامعه هدف در بهزیستی زیاد و فعالیت‌ها متنوع است.

یاسر حاجی زاده افزود: پیشگیری و توانمندسازی از اهداف مهم بهزیستی به شمار می‌رود و ۱۲۰ فعالیتی که این نهاد در شهرستان شهربابک ارائه می کند در قالب این ۲ هدف می گنجد.

حاجی زاده با اشاره به اینکه بهزیستی در سه حوزه توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری فعالیت می‌کند اظهار داشت: بهزیستی برای افراد بدو تولد تا مرگ برنامه دارد.

وی تصریح کرد: بهزیستی شهرستان شهربابک در حوزه توانبخشی هزار و ۴۰۰ معلول دارد که به آنان خدماتی نظیر کمک هزینه نگهداری در منزل، حق پرستاری به صورت ماهانه، تحویل وسایل کمک توانبخشی، درمان و هزینه‌های دیگر ارائه می کند.

حاجی زاده با بیان اینکه مشکلات معلولان از طریق شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه (C.B.R)، شورای مناسب سازی و شورای سالمندان در محل فرمانداری و با حضور اعضا پیگیری می‌شود یادآور شد: بر اساس شورای توانمندی مبتنی بر جامعه (C.B.R) همه افراد جامعه در قبال معلولان متعهدند.

رئیس اداره بهزیستی شهربابک با اشاره به اینکه طرح‌های غربالگری شنوایی و بینایی و انجام آزمایش‌های ژنتیک از مهمترین طرح‌های کاهش معلولیت به شمار می رود بیان داشت: در مرکز نوید شهربابک روزانه ۲۷ معلول ذهنی را نگهداری می کند و آموزش می دهد.

وی ادامه داد: مرکز نگهداری کودک بهزیستی شهربابک نیز ۱۷ کودک کم شنوا و ناشنوا را تحت حمایت دارد.

وی با بیان اینکه هر فرد معلول ماهانه مبلغی بالغ بر چهار میلیون تومان بر خانواه تحمیل می‌کند خاطر نشان کرد: زوج های جوان انجام آزمایش ژنتیک را قبل از ازدواج و در زمان بارداری جدی بگیرند زیرا بالغ بر ۹۸ درصد از معلولیت‌ها در آزمایش‌های ژنتیک تشخیص داده می‌شود.

وی به حوزه امور اجتماعی بهزیستی اشاره کرد و افزود: ما در این مرکز ۲۳۱ پرونده زنان سرپرست خانواده داریم که ماهانه از بهزیستی خدمات دریافت می کنند.

حاجی زاده به بهره مندی ۳۰ دانشجو از کمک هزینه دانشجویی در مرکز بهزیستی شهربابک اشاره کرد و اظهار داشت: این نهاد حمایتی به ۳۸ دوقلو یا چند قلو در شهربابک که بضاعت پایین مالی دارند خدمات ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۸۲۳ نفر از بیمه بهزیستی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در شهربابک ۲۰ مهد کودک وجود دارد که ۱۲ مورد از آنها در محدوده شهری و هشت مورد در محدوده روستایی است و هزار و ۴۰۰ کودک در آنها آموزش می‌بینند.

حاجی زاده گفت: ۳۳ کودک بی سرپرست شهرستان شهربابک در منزل اقوامشان نگهداری می‌شوند و ۳۰ فرزند بی سرپرست یا بدسرپرست در مراکز حضرت رقیه (س) و علی اکبر (ع) شهربابک نگهداری می‌شوند.

وی به راه اندازی اورژانس اجتماعی در شهربابک در راستای کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: این اورژانس در سه قالب تیم سیار، خط ۱۲۳ و پایگاه خدماتی اجتماعی و ۶ نیروی تخصصی روانشناس و مددکار خدمات ارائه می‌کنند.

حاجی زاده از مردم خواست در صورت مشاهده کودک و همسر آزاری و یا دختر یا پسران فراری با شماره ۱۲۳ تماس برقرار کنند.

رئیس اداره بهزیستی شهربابک همچنین به حوزه پیشگیری بهزیستی اشاره و تصریح کرد: سال گذشته با معاینه ۲ هزار کودک سه تا ۶ ساله طرح پیشگیری از تنبلی چشم در این شهرستان به مرحله اجرا در آمد.

وی با بیان اینکه مراکز مشاوره باید از بهزیستی و نظام روانپزشکی ایران مجوز دریافت کنند اظهار داشت: یک مرکز مشاوره، ۲ مرکز سلامت روانشناسی، چهار مرکز مشاوره عمومی و تخصصی در شهربابک راه اندازی شده و خدمات ارائه می‌دهند و طرح اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در ۲ منطقه شهربابک اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از آموزش و پرورش، بهزیستی دستگاهی است که بیشترین تفاهم نامه را با بخش غیردولتی دارد، گفت: بهزیستی بیش از ۶۰ درصد از خدمات را به بخش غیر دولتی واگذار کرده در حالی که یارانه‌اش توسط این نهاد پرداخت می شود.

حاجی زاده اظهار داشت: امسال با همکاری اداره راه و شهرسازی به ۱۱ خانوار ۲ معلولی شهربابک زمین واگذار شد و پرداخت کمک بلاعوض به مبلغ ۱۸۰ میلیون ریالی به بخش مسکن سه خانوار ۲ معلول روستایی، پرداخت تسهیلات بلاعوض مسکن به ۱۲ معلول و زن سرپرست خانوار روستایی، پرداخت کمک بلاعوض مسکن به چهار معلول شهری و انعقاد تفاهم نامه با ناحیه مقاومت بسیج به منظور احداث پنج واحد مسکونی از جمله اقدامات بهزیستی شهربابک است.

وی با بیان اینکه شهرداری شهربابک فعالیت‌های خوبی در راستای مناسب سازی معابر شهری برای معلولان انجام داده است، گفت: از مردم می‌خواهیم در طرح‌هایی که بهزیستی ارائه می‌کند مشارکت کنند.

شهربابک در ۲۴۰ کیلومتری کرمان واقع است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *