شناسه خبر: 17965 منتشر شده در مورخ: 1398/4/30 ساعت: 10:42 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه یکشنبه 30 تیر 1398

روزنامه یکشنبه 30 تیر 1398

اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خدمت به معلولان - حضور آمریکا و بیثباتی در منطقه - ردیابی توزیع و مصرف دارو - سه روایت از یک دیدار - بازگشت دیلماج - رؤیای آسیا؛ با حضور شش تیم در جام جهانی - دامـاد از آرایشگاه فرار کرد

روزنامه «ایران سپید»

یکشنبه 30 تیر 1398

18 ذی القعده 1440

21 جولای 2019

سال بیست و سوم شماره 6188

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خدمت به معلولان 2

حضور آمریکا و بیثباتی در منطقه 5

ردیابی توزیع و مصرف دارو 6

سه روایت از یک دیدار 8

بازگشت دیلماج 13

رؤیای آسیا؛ با حضور شش تیم در جام جهانی 16

دامـاد از آرایشگاه فرار کرد 18

 

.................ویژه

* اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای خدمت به معلولان: معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: برای نخستین بار ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای خدمت به جامعه معلولان در نظر گرفته شده است. حمید پور اصغری اظهار کرد: امروز همه شاهد تغییر در سازمان بهزیستی هستیم؛ چرا که با انتخاب مدیران جوان، روحی تازه در رابطه با حمایتهای اجتماعی ایجاد شد و این سازمان توانست جامعه هدف را علاقمند به کمک  رسانی کند. یکی از نکات مورد توجه این است که در ایران معلولان دیده نمیشوند و در حصار خانه ها هستند؛ بنا بر این اگر بخواهیم به جامعه معلولان خدمت کنیم، باید همه ابعاد زندگی را برای آنها در نظر بگیریم و به آنها به گونه ای دیگر بنگریم. وی افزود: یکی از نکات مهم مورد توجه ما این است که بسته خدمت نباید تنها معیشت را در نظر داشته باشد، بلکه اشتغال، مسکن و توانمندسازی این افراد نیز باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنا بر این باید در این زمینه گامهایی برداشت. پور اصغری ادامه داد: در این راستا سازمان برنامه و بودجه گزارشی تهیه کرد و این نکته را مورد توجه قرار داد که اگر بحث هدفمندی یارانه ها مطرح است، باید این یارانه ها در جایی درست هزینه شده و برای جامعه معلولان صرف شود. در این راستا در طول سه سال اخیر بحث اعتبارات و بودجه از محل تبصره ۱۴ برای هدفمند کردن یارانه ها مورد توجه قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: در این راستا با اعتباری 3400 میلیارد تومانی شروع کردیم و در سال جاری این اعتبار به 9200 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. وی با بیان اینکه بحث نیکوکاران این است که قانون مصوب شده حمایت از معلولان تنها در حد کتاب و کتابخانه نباشد، گفت: در واقع نیکوکاران تأکید دارند که اجرایی کردن این قانون بسیار حائز اهمیت است. برای نخستین بار 1100 میلیارد تومان برای بسته خدمت به جامعه هدف در نظر گرفته شده است. امید داریم از این اعتبارات بهره وری کامل صورت گرفته و خدمات لازم را به جامعه هدف خود ارائه دهیم. پور اصغری با اشاره به وضعیت خانوارهای پشت نوبت در بهزیستی اظهار کرد: یکی از اقدامات ما در سال جاری که در امتداد خدمات سال گذشته مان است، این بود که بخشی از خانوارها سالیان سال پشت نوبت بودند و نمیتوانستند از اقدامات و خدمات لازم استفاده کنند. گفتنی است که تعداد خانوارهای تحت پوشش بهزیستی در سال ۱۳۹۷ تقریباً دو برابر شده و این افتخار را داریم که با تلاشهای دوستانمان توانستیم تمامی آنها را تحت پوشش قرار دهیم. گفتنی است که حدود ۱۰ درصد از هر جامعه در دنیا را معلولان تشکیل میدهد که ۲ درصد آنها معلولیت شدیدی دارند. معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: ما با این حجم از نیازهایی که وجود دارد، نمیتوانیم با اعتبارات منابع عمومی مسائل و مشکلات موجود را رفع کنیم؛ بلکه نیاز به همکاری مردم و نیکوکاران داریم.

 

..............سیاسی

* حضور آمریکا و بیثباتی در منطقه. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به ونزوئلا گفت: حضور آمریکا در هر نقطه از جهان باعث بیثباتی، فشار به مردم و افزایش تندروی و تروریسم است. * حسام الدین آشنا، رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری نوشت: اینکه آمریکاییها در قلب کشور خود مجبور شدند منفعلانه ظریف، وزیر امور خارجه ایران را محدود کنند، مهمترین نشانه توفیق او است. * محسن رهامی، از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاحطلبان گفت: نباید اشخاص حقیقی رأی و وزنی یکسان با دبیران کل احزاب در این شورا داشته باشند. او از دیدارها با رهبری، برخی اصولگرایان و شورای نگهبان برای تسهیل حضور اصلاحطلبان در انتخابات خبر داد. * "گوترش" دبیر کل سازمان ملل خواستار خویشتنداری طرفها در منطقه خلیج فارس شد.

..............بهداشت و سلامت

* ردیابی توزیع و مصرف دارو: رئیس مرکز مدیریت آمار وزارت بهداشت گفت: با رونمایی از اپلیکیشن پرونده الکترونیک سلامت، امکان ردیابی مسیر توزیع دارو فراهم شد. حمیدرضا صفیخانی افزود: تمام داروها با کد مورد نظر در سامانه ثبت میشوند و ما میتوانیم از میزان مصرف دارو و اینکه دارو برای چه کسی و به چه میزان تجویز شده، مطلع شویم. با استفاده از این سرویس، سازمان غذا و دارو مسیر توزیع دارو تا رسیدن به مصرف کننده را رهگیری میکند. معاون مرکز مدیریت آمار وزارت بهداشت نیز گفت: با استقرار پرونده الکترونیک سلامت، نوبتدهی و نوبتگیری در نظام ارجاع این گونه مهیا میشود که وقتی بهیار یا پزشک در سطح یک خدمات، تشخیص میدهد بیمار باید به سطوح بالاتر، از جمله پزشک متخصص یا فوق تخصص مراجعه کند، امکان ارجاع و نوبتگیری در چندین مرکز برای بهیار یا پزشک در سطح یک خدمات وجود دارد و بیمار گرفتار نوبتگیری نیست و این خدمت در حال گسترش است.

* کمآبی شدید بدن خطرناک است: رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: نوشیدن آب در فصل گرما برای سلولها حیاتی و ضروری است. برلیانت بزرگمهر افزود: در فصل گرما به دلیل عرق کردن، مقدار زیادی از آب بدن از دست میرود. کمآبی بدن باعث بروز اختلال در کارایی افراد میشود. مواد مغذی موجود در غذاها به کمک آب به خون و از طریق خون باز هم به وسیله آب به سلولها میرسند. همچنین آب مواد زائد را از روده ها دفع میکند، بنا بر این کمآبی شدیدتر موجب مرگ میشود. افراد باید مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب در فصل تابستان را جدی بگیرند و مصرف مواد غذایی مثل سبزیها و میوه هایی را که آب فراوانی دارند، افزایش دهند. میتوان از شیر و دوغ نیز برای تأمین آب مورد نیاز بدن استفاده کرد. نوشیدن آب به میزان کافی نه تنها از گرمازدگی در فصل گرما جلوگیری میکند، بلکه باعث رقیق شدن شیره های گوارشی شده که در جهت هضم و جذب بهتر غذا مؤثر هستند.

.............دُریافت

* سه روایت از یک دیدار: اسماعیل فصیح در ۲۵ تیر ۸۸ درگذشت. نویسنده پرکار و کمحرفی که نویسندگیش تأثیر دیدارش با ارنست همینگوی در آوریل ۱۹۶۱ یعنی دو ماه پیش از مرگ همینگوی بود. این دیدار، چنان در زندگی فصیح تعیین کننده بود که در تنها مصاحبه های عمرش هم آن را تعریف کرده. جالب اینکه هر بار، جزئیات خاطره کمی با هم تفاوت دارد. جزئیاتی که انگار با احوالات آقای نویسنده مرتبط است. یکجا داستان را با طنز تمام میکند و جای دیگر با تراژدی. - روایت اول: سال ۱۹۶۱ که من به مزولا آمده بودم و مدرک ادبیات انگلیسیم را میگرفتم، ایشان در شهر کوچک کچوم در آیداهو عمرش را میگذراند، جنوب مانتانا. دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه مانتانا در مزولا ایشان را دعوت کرد. بالاخره یک روز همینگوی آمد، در محوطه نشست ولی تو نیامد. در همان جا روی چمنها نشست و صحبت کرد و دانشجوها و استادان هم دایره وار جلوش توی چمن. یک روز بهاری آفتابی مانتانا بود. من و یکی از دوستان، خیلی جلو تقریباً کنار همینگوی نشسته بودیم. او آن  روز یک شلوار کوتاه نظامی پوشیده بود، یک پیراهن اسپرت و صندل. هر کس سؤالی میکرد و او جواب کوتاهی میداد، کمی با دلخستگی. من فقط محو خودش و کلام و صدایش بودم که برای مردی به آن قویهیکلی و عاشق شکار و تیر اندازی، نازک و ظریف بود. خودش هرگز در این دانشگاه حضور پیدا نکرده بود، ولی من خوب یادم بود که رابرت جردن، قهرمان اصلی رمان بزرگش «زنگها برای که به صدا درمیآید» را یکی از استادان این دانشگاه انتخاب کرده بود. در دقایق آخری که میخواست بلند شود، نفس بلندی کشید، به اطراف به صورت وداع نگاه کرد، بعد باز به من که نزدیکش بودم نگاه کرد و چون قیافه ام زیاد مانتانائی نبود، به شوخی پرسید: «شما از کجایین؟» لابد فکر میکرد مال امریکای لاتین و آنجاها هستم که خودش چندین سال آخر را در آنجا، در کوبا گذرانده بود قبل از این که انقلاب ضد امریکایی فیدل کاسترو بشود و او بیاید به کچوم، آیداهو. من همان طور که نشسته بودم با لهجه خوب امریکایی گفتم: “Iran…Good old Persia.” با لبخند سرش را تکان تکان داد و گفت: “Right…” حالا نمیدانم مقصودش “Right” بود یا “Write” به هر حال گفتم: “I’m”

پرسید: “?Going back” گفتم: “I will” بعد جمله ای گفت که هنوز توی مغزم مثل ناقوس طلسم شده زنگ میزند و در آن لحظه نفهمیدم مربوط به آینده زندگی من بود یا زندگی خودش؟ گفت: “There’s hard times in the end.” این اواسط آوریل بود. اوایل ژوئیه، یک روز صبح از رادیو شنیدم همینگوی با شلیک گلوله تفنگ توی دهانش خودکشی کرده. شب خاکسپاری او، من فکر میکردم آن جمله «hard times» آن روز توی میزولا، لابد مال  آخرین ایام عمر خودش بوده، اما حالا مطمئن نیستم. - از  ماهنامه «کلک» مهر و آبان ۷۳ (شماره ۵۵ و ۵۶) صفحه ۲۰۹ و ۲۱۰ - روایت دوم: وقتی در سانفرانسیسکو ازدواج کردم، با همسرم رفتم به مزولا در مانتانا. یک روز دانشگاه همینگوی را دعوت کرد تا برای دانشجویان صحبت کند، همینگوی بعد از ۱۵ سال اقامت در کوبا، آن وقتها در همان نزدیکی ایالت ما در مانتانا زندگی میکرد. مانتانا یکی از ایالتهای بزرگ آمریکا بود و همانجا بود که لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی گرفتم. همینگوی هم آمد، آن هم با یک شلوار کوتاه و زیرپوش. البته نیامد توی دانشگاه. جلوی در دانشگاه همه به شکل نیمدایره دور همینگوی نشستیم و به سؤالهای مختلف جواب داد. همینگوی وقتی چهره متفاوت و شرقی من را دید فکر کرد که احتمالاً باید اهل کوبا یا کشورهای شرقی باشم. به من نگاه کرد و گفت: Where are you come from؟ به زبان انگلیسی خیلی خوب و همان طور که آمریکاییها «ایران» را تلفظ میکنند، جواب دادم: Iran و او هم گفت: You ran؟ و من هم جواب دادم: Yes, from Iran. [فصیح با صدای بلند میخندد] بعد گفت: Try very hard و من هم گفتم: Yes I’ll try و بعد پرسیدم: Writing or something else؟

گفت: Write یا شاید هم Right که آن موقع نفهمیدم منظورش کدامیک است، که البته احتمالاً منظورش همان «نوشتن» بوده. بعد هم من مثل نظامیها دست راستم را بردم بالا و به او سلام نظامی دادم. - از روزنامه «اعتماد» ۲۷ فروردین ۸۶ (شماره ۱۳۶۸) صفحه ۱

- روایت سوم، از دفتر یادداشتهای فصیح است و در ماهنامه «اندیشه پویا» مرداد ۹۶ (شماره ۴۴) منتشر شد. در این روایت، همینگوی در جواب lean (آی رَن) فصیح پرسیده: «تمام راه را؟ از آسیا تا آمریکا؟» فصیح از «پیرمرد و دریا» تعریف کرده و همینگوی پرسید «با خنده ای کم حوصله یک انگشتش را به طرف من دراز کرد و پس از مکث کوتاهی فقط گفت: Right. همه دست زدند. آنابل [همسرم] برگشت و با عشق و تحسین به من نگاه کرد. نمیدانستم همینگوی به من گفته Right یعنی درست است، یا Write یعنی بنویس. روزی شگفت انگیز و نازنین از آب درآمد.»

.........فرهنگ و هنر

* بازگشت دیلماج. ظهر جمعه ۲۸ تیر، جمعی از نابینایان در پردیس چارسو گرد هم آمدند تا یکی از فیلمهای روی پرده را در کنار هم تماشا کنند.

به گزارش ایران سپید، دومین برنامه فرهنگی تحت عنوان «سوینا» به همت مؤسسه ی راش با پیگیریهای گلاره عباسی، بازیگر سینما و تلویزیون و عوامل برنامه رادیویی «شش نقطه» ظهر جمعه ۲۸ تیر در پردیس چارسو برگزار شد.

در این برنامه جمعی از نابینایان در کنار همراهانشان فیلم سینمایی «سرخپوست» آخرین ساخته نیما جاویدی را تماشا کردند.

نکته حائز اهمیت در این برنامه، توضیح فیلم به صورت همزمان توسط حبیب رضایی، بازیگر و بازیگردان بود که با استقبال زیادی از سوی تماشاگران نابینا همراه شد.

- این کار تجربه ی اولم بود

در حاشیه این برنامه و بعد از پایان نمایش فیلم، حبیب رضایی که فیلم را به صورت همزمان توضیح میداد، در گفتگو با ایران سپید، ضمن ابراز خوشحالی از این اتفاق، عنوان کرد که تا به حال چنین تجربه ای نداشت: «این اولین تجربه من بود. اصلاً جملات را ننوشته بودم و به فراخور روند فیلم، توضیح میدادم.» او معتقد است این اقدامات کمک میکند تا شهروند نابینا مثل دیگر شهروندان در جریان رویدادهای فرهنگی-هنری قرار بگیرد. به اعتقاد رضایی، پیشبینی امکانات سخت افزاری میتواند در ادامه اجرای چنین اقداماتی راه گشا باشد: «باید پیشبینیهای سخت افزاری صورت بگیرد تا نابینایان بدون هیچ مشکلی به سینماها بروند. ایجاد تسهیلات در رفت و آمد، اختصاص سالنهای کوچک در پردیسها، از تمهیدات سخت افزاری به شمار میرود.» حبیب رضایی با اظهار اینکه همیشه در ذهن خود این اندیشه را داشت که آیا روزی می شود نابینایان هم مثل دیگران فیلم ببینند، تأکید کرد که خود و همکارانش بدون هیچ چشمداشتی حاضر به همکاری در چنین اقدامات فرهنگی و انسان دوستانه هستند: «همکاران من به قدری حسن نیت دارند که از هیچ کمکی دریغ نمیکنند و این همکاری را بدون چشمداشت خواهند داشت. اگر باز از من دعوت شود، حتماً همکاری میکنم.»

- تجربه فوق العاده ای بود

از اتفاقاتی که در این برنامه رخ داد و باعث شادی مضاعف نابینایان حاضر در پردیس چارسو شد، حضور پریناز ایزدیار، بازیگر نقش اول زن فیلم «سرخپوست» بود. او در گفتگو با ایران سپید تماشای فیلم در کنار نابینایان را تجربه ای فوق العاده عنوان کرد: «وقتی گلاره عباسی موضوع را به من گفت، با اشتیاق به سینما آمدم. این تجربه برای من فوق العاده بود. حتی بعضی جاها سعی کردم چشمهایم را چند لحظه  ببندم تا بهتر این تجربه را درک کنم. من گلاره را واقعاً تحسین میکنم؛ چرا که در روزگاری که همه به فکر خودشان هستند، او دست به این کار زد و این واقعاً اتفاق بزرگی برای یک بازیگر است.

گفتنیست بعد از نمایش فیلم، حاضران در سینما تولد گلاره عباسی را جشن گرفتند.

..............ورزشی

* رؤیای آسیا؛ با حضور شش تیم در جام جهانی: کمی بیشتر از یک سال، از پایان جام جهانی 2018 روسیه سپری شده که سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال بر روی وبسایت رسمی خود، نحوه رسیدن به جام جهانی 2022 قطر را در قاره های مختلف اعلام کرده و میگوید 204 کشور برای قرار گرفتن در جمع 32 تیم پایانی با یکدیگر رقابت خواهند کرد. پس از قرعه کشی رقابتهای جام جهانی در قاره آسیا، حالا سایت جهانی فوتبال در مطلبی به قرعه کشی و نحوه صعود سایر قاره ها نیز پرداخته است. قاره آسیا در واقع اولین قاره در بحث قرعه کشی رقابتهای جام جهانی بود که روز چهارشنبه 17 جولای 2019 این رویداد مهم را برگزار کرد و طبق آن، ایران در شرایطی که هشت گروه پنج تیمی تشکیل شدند، در گروه سوم، باید برای رسیدن به مرحله دوم با کشورهای عراق، بحرین، کامبوج و هنگکنگ مصاف بدهد. در آسیا 40 کشور برای کسب 4.5 سهمیه با یکدیگر رقابت خواهند کرد. ضمن اینکه در جام جهانی پیش رو به دلیل میزبانی قطریها، آسیا برای اولین بار در تاریخ جامهای جهانی 5.5 سهمیه خواهد داشت. البته با توجه به حضور قطریها در گروه بندی ای که اخیراً انجام شده، در صورتی که آنها به مرحله دوم رقابتهای مقدماتی جام جهانی صعود کنند، از قرعه کشی جام جهانی در مرحله بعدی کنار گذاشته خواهند شد. (باید به این نکته اشاره داشت که گروه بندی قاره آسیا توامان برای مقدماتی رقابتهای جام جهانی 2022 و جام ملتهای 2023 چین بوده و به همین دلیل هم قطریها در قرعه کشی حضور داشته اند.) طبق برنامه، قرار است از 5 سپتامبر 2019 (14 شهریور 1398) رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2022 و جام ملتهای 2023 چین در آسیا آغاز شود. با این حال، تیم ملی ایران در هفته اول بازیها با استراحت روبرو شده و در هفته دوم که 19 شهریور ماه خواهد بود در هنگکنگ با تیم ملی این کشور بازی خواهد کرد.

............حوادث

* داماد از آرایشگاه فرار کرد: پسر جوان که به اصرار مادرش قرار بود پای سفره عقد بنشیند، روز عروسی از آرایشگاه فرار کرد. چندی پیش زن میانسالی با پلیس تماس گرفت و از ناپدید شدن پسرش خبر داد و گفت: پسرم به تازگی از آلمان آمده بود. من به او یک دختر معرفی کردم تا ازدواج کند. امشب مراسم عقدش بود. صبح پسرم برای رفتن به آرایشگاه از خانه خارج شد. قرار بود بعد از آرایشگاه به سراغ عروس برود و به مراسم بیایند، اما دیگر از او خبری نشد. هرچه با تلفنش تماس میگیرم، جواب نمیدهد. با شکایت زن میانسال تحقیقات برای یافتن داماد جوان آغاز شد. در ادامه بررسیها مادر داماد به پلیس مراجعه کرد و گفت: از گوشی تلفن همراه پسرم -سروش- پیامکی برای من ارسال شد. میگویند پسرم را ربوده اند و برای آزادی او پول میخواهند. - رهایی بعد از 24 ساعت: در حالی که تحقیقات برای یافتن داماد جوان ادامه داشت، کارآگاهان 24 ساعت بعد از اعلام این ماجرا، با خبر شدند که پسر جوان موفق شده از دست آدمربایان فرار کند و به خانه برگردد. بدین ترتیب بلافاصله تحقیقات از او صورت گرفت. وی مدعی بود که در راه رفتن به آرایشگاه از سوی سرنشینان ناشناس یک خودرو ربوده شده، اما در فرصتی مناسب موفق شده از دست آنها فرار کند. در ادامه تحقیقات کارآگاهان به گفته های پسر جوان شک کردند و با بررسیهای بیشتر دریافتند وی دروغ میگوید. بدین ترتیب بار دیگر تحقیقات از سروش ادامه یافت و وی به ناچار راز آدمربایی دروغین خود را برملا کرد. سروش گفت: برای تحصیل به آلمان رفتم. هر وقت به ایران میآمدم، مادرم میگفت باید ازدواج کنی. اما من اصلاً قصد ازدواج نداشتم. مادرم مدام عکس دخترهای ایرانی را به من نشان میداد و میگفت یکی را انتخاب کن. ولی من توجهی نمیکردم و به آلمان برمیگشتم. تا اینکه آخرین بار چند روزی از مادرم خبری نشد و بعد هم یکی از خواهرهایم با من تماس گرفت و گفت مادرمان بیمار شده است. من هم بلافاصله به ایران آمدم. چند روز بعد هم مادرم گفت آرزو دارد قبل از مرگ عروسی مرا ببیند. بدین ترتیب با دختری که مادرم معرفی کرد نامزد شدم، ولی خیلی اتفاقی متوجه شدم مادرم بیمار نیست و برای اینکه مرا وادار به ازدواج کند خودش را به بیماری زده است. خیلی عصبانی شدم. از طرفی علاقه ای هم به آن دختر نداشتم. به همین دلیل نقشه ای کشیدم تا بتوانم از ازدواج اجباری فرار کنم. روز عقد به بهانه آرایشگاه از خانه خارج شدم و به شمال رفتم. بعد هم از گوشی تلفن همراه خودم به مادرم پیامک تهدیدآمیز آدمربایی را ارسال کردم. روز بعد که دیگر مراسم به هم خورده بود، از شمال به تهران آمدم و گفتم که از دست آدمربایان فرار کرده ام.

* چهارشنبه 26 تیر، مأموران پلیس شهرستان فنوج برای دستگیری متهمی که با تیر اندازی و شرارت منطقه را ناآرام کرده بود، وارد عمل شدند. این عملیات با مقاومت متهم به درگیری مسلحانه رسید که در این تیر اندازیها دو مأمور ناجا شهید شدند و شرور مسلح نیز کشته شد.

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
ناشناس 1398/4/30 - 12:45
rateup0
ratedown0
پاسخ
comment سلام مطالب روزنامه اصلا خوب نیست به تنها چیزی که شبیه نیست روزنامه است بنده پیشنهاد میکنم یکی از روزنامه های رسمی کشور را به این روزنامه ملحق کنید‌
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *