شناسه خبر: 17860 منتشر شده در مورخ: 1398/4/23 ساعت: 11:48 گروه: اجتماعی  
‏۱۱ درصد جمعیت آذربایجان شرقی سالمند هستند/ وجود ۱۶۰ هزار معلول ‏

‏۱۱ درصد جمعیت آذربایجان شرقی سالمند هستند/ وجود ۱۶۰ هزار معلول ‏

مدیر کل بهزیستی آذربایجان شرقی از وجود جمعیت ۴۲۰ هزار نفری سالمند در استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۱ درصد جمعیت آذربایجان ‏شرقی سالمند هستند.‏

به گزارش ایران سپید محسن ارشدزاده عصر شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان با اشاره ای به فرا رسیدن هفته بهزیستی گفت: به مناسبت فرا رسیدن این هفته، بیش از ۷۶ پروژه و طرح عمرانی به بهره برداری خواهد رسید که ۵۶ مورد مربوط به مسکن مددجویان و معلولان بوده و ۲۰ مورد نیز مربوط به مراکز خدمات اجتماعی و پیشگیری است که برای ساخت و افتتاح این پروژه ها ۱۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی استان آذربایجان شرقی را دارای رتبه اول در زمینه مشارکت های مردمی دانسته و گفت: در طول هفته بهزیستی نیز شش پروژه توسط خیران مورد بهره برداری قرار می گیرد.

ارشدزاده ادامه داد: در طول سال گذشته مردم استان ۱۰۰ میلیارد تومان به بهزیستی کمک کرده اند که با احتساب ۲۸۵ میلیارد تومان اعتبار دولتی در مجموع بهزیستی استان توانسته ۳۸۵ میلیارد تومان برای جامعه هدف و ارائه خدمات به آنان هزینه کند.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره ای به بهره مندی ۳۸۵ هزار نفر از خدمات بهزیستی استان گفت: در این راستا ۱۴۵ هزار نفر از خدمات مستمری بهره مند بوده و بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیز از خدمات موردی یک یا چند خدمت برخوردار هستند.

وی در خصوص جمعیت دارای معلولیت استان گفت: هم اکنون این تعداد جمعیت ۱۶۰ هزار نفری را شامل می شود که نیمی از آنان از خدمات مستمری و نیمی دیگر، یک یا چند خدمت را در سال دریافت می کنند.

ارشدزاده در خصوص جمعیت سالمند استان نیز گفت: هم اکنون ۴۲۰ هزار نفر از جمعیت استان در سن سالمندی قرار گرفته اند که ۱۱ درصد جمعیت استان را شامل می شود که طبق آمار پنجمین استان از نظر جمعیت سالمندی هستیم.

مدیرکل بهزیستی استان افزود: ۸۰ درصد سالمندان استان نیاز به خدمات بهزیستی ندارند اما در بخش مراقبت و نگهداری از دیگر سالمندان، ۹۹ درصد خدمات، خانواده محور و یک درصد آنان به دلیل بی سرپرستی و بیماری در مراکز انجام می شود.

وی با اشاره ای به جمعیت ۹ هزار نفری بیماران روانی مزمن نیازمند به کمک استان گفت: در استان آذربایجان شرقی ۱۲۷ مرکز خدمات توانبخشی وجود دارد که ۳۵ مرکز شبانه روزی برای نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن و ۹۲ مرکز به صورت مراکز روزانه است که در مجموع همه ساله برای ۱۰ هزار نفر خدمات ارائه می‌دهد.

ارشدزاده در خصوص تهیه لوازم و تجهیزات لازم برای درمان افراد تحت پوشش بهزیستی نیز گفت: سال گذشته برای کاشت حلزون به ۳۵ نفر کمک شد که به دنبال آن، دستگاه حلزون به صورت رایگان در اختیار افراد قرار گرفت که در این راستا، برای عمل جراحی نیز کمک سه میلیون تومانی پرداخت می شود.

وی از پرداخت شهریه به ۷۸۰ دانشجوی تحت پوشش بهزیستی محصل در دانشگاه های دولتی و غیردولتی خبر داد و گفت: سه هزار و ۶۵۱ نفر دانش آموز نیز تحت پوشش این اداره کل قرار داشته و در مدارس عادی و استثنائی تحصیل می کنند.

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد: در سال ۹۳ میزان مناسب سازی فضای شهری برای معلولان یا سالمندان ۳۰ درصد بود که هم اکنون این میزان به ۴۵ درصد رسیده است.

ارشدزاده از فعالیت اورژانس اجتماعی در ۱۷ شهرستان استان خبر داده و گفت: سال گذشته میزان خدمات انجام گرفته در این مراکز ۴۰ هزار و ۶۳۰ مورد بوده است.

وی در خصوص تعداد کودکان بی سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش بهزیستی استان گفت: این تعداد در استان به یک هزار و ۹۲۰ مورد رسیده بود که با تلاش همکاران بهزیستی توانستیم یک هزار و ۶۳۰ کودک را به خانواده و اقوام درجه یک خود برگردانیم و ۲۹۰ نفر مابقی در خانه های بهزیستی نگهداری می شوند.

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد: تعداد مهدکودک های استان نیز یک هزار مورد است که ۴۵ هزار نفر کودک در سن زیر مدرسه از خدمات مهدهای کودک بهره مند می شوند.

وی همچنین تعداد زنان سرپرست خانواده استان را ۱۱ هزار فرد دانست و ادامه داد: این زنان از خدمات تسهیلاتی وتوانمندسازی بهره‌مند شده‌اند.

ارشدزاده از ارائه خدمات بهزیستی به یک هزار و ۴۹۹ خانواده دارای چندقلو و سه هزار و ۱۱۷ قل خبر داد و گفت: ۵۳۸ دانشجو و ۲ هزار و ۶۳۰ دانش آموز چند قلو در استان وجود دارد.

وی همچنین از ارائه دو هزار و ۲۰۰ خدمات مشاوره ای و ۳۳۰ هزار مورد خدمات پیشگیری از معلولیت، مشاوره ژنتیک، پیشگیری از تنبلی چشم، غربالگری و پیشگیری از معلولیت‌های سالمندان خبر داد.

مدیر کل بهزیستی استان ادامه داد: یک‌هزار و ۷۳۶ موسسه و مرکز غیردولتی فعال و همکار بهزیستی در استان وجود دارد که در این راستا حدود هفت هزار نفر از جوانان تحصیل کرده و جویای کار مشغول به کار شده‌اند.

وی از افزایش مستمری مددجویان تحت پوشش بهزیستی از سال ۹۶ خبر داد و گفت: تا قبل از سال ۹۶ مستمری یک نفر ۵۳ هزار تومان بود که از ابتدای سال ۹۶ این مقدار با تدبیر دولت تا ۴.۵ برابر افزایش یافته و به ۱۵۰ هزار تومان رسید که امسال نیز این مقدار به ۱۶۲ هزار تومان رسید.

ارشدزاده افزود: بیش از ۵۵ هزار مددجوی جدید تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته است که در مجموع ماهانه در حدود ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مستمری به این افراد پرداخت می‌شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *