شناسه خبر: 17858 منتشر شده در مورخ: 1398/4/23 ساعت: 11:44 گروه: اجتماعی  
۳۵۰۰ خانوار دارای معلول دزفول مستمری دریافت می‌کنند

۳۵۰۰ خانوار دارای معلول دزفول مستمری دریافت می‌کنند

رئیس اداره بهزیستی دزفول گفت: تعداد سه هزار و ۵۰۰ خانوار دارای معلول در سطح شهرستان، مستمری دریافت می‌کنند.

به گزارش ایران سپید به نقل از مهر فریدون عبدی اظهار کرد: سازمان بهزیستی در چهار حوزه توانبخشی، اجتماعی، پیشگیری و حوزه مشارکت‌های مردمی و اشتغال فعالیت می‌کند و به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی با بیان اینکه خدمات حوزه توانبخشی مربوط به معلولان است، افزود: حدود ۶ هزار پرونده در ارتباط با توانبخشی افراد معلول در اداره بهزیستی دزفول وجود دارد که از این تعداد بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ خانوار دارای معلول از این اداره مستمری دریافت می‌کنند.

رئیس بهزیستی دزفول با بیان اینکه در سال ۹۷ صرفاً یک هزار معلول توسط این اداره مستمری دریافت می‌کردند، افزود: این در حالی است که با جهش بیش از ۱۰۰ درصد این آمار اکنون به بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ معلول بهره مند از مستمری، افزایش یافته که قابل توجه بوده و ناشی از اهتمام ویژه بهزیستی نسبت به حمایت از معلولان است.

عبدی با بیان اینکه این افراد عمدتاً دارای معلولیت‌های ذهنی، قطع نخاع، فلج اطفال، نابینایی و ناشنوایی هستند، تصریح کرد: به مابقی افراد که دارای معلولیت‌های خفیف هستند نیز بسته به شرایطی که دارند خدمات جانبی در راستای توانبخشی از سوی این اداره ارائه می‌شود که تهیه ویلچر، واکر، عصا، پوشینه و ارائه دفترچه خدمات درمانی به معلولانی که تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نیستند ازجمله این خدمات جانبی است.

وی با بیان اینکه در حوزه توانبخشی و اجتماعی، شهریه ۱۳۰ دانشجو در سطح شهرستان توسط اداره بهزیستی پرداخت می‌شود، عنوان کرد: بر اساس قراردادهای منعقد شده با هلال احمر بخشی از هزینه دریافت پروتز و کفش‌های طبی مختص معلولان نیز توسط اداره بهزیستی تأمین و پرداخت می‌شود.

رئیس بهزیستی دزفول با بیان اینکه ماهانه بین ۲۵ تا ۳۰ معلول جدید نیز در سطح شهرستان شناسایی می‌شود، گفت: این افراد عمدتاً براثر تصادفات، بیماری‌های مادرزادی، فلج اطفال و بیماری‌های ژنتیکی به معلولیت دچار شده‌اند.

عبدی با اشاره به طرح سازمان بهزیستی مبنی بر شناسایی معلولان فاقد پرونده توضیح داد: یک تیم مجرب توسط بخش خصوصی در سطح شهرستان وجود دارد که با نظارت و هماهنگی اداره بهزیستی به شکل‌های مختلف از جمله حضور در در منازل اقدام به شناسایی خانوارهای دارای سرپرست یا عضو معلول می‌کنند که پس از شناسایی و معرفی به اداره، برای آنها تشکیل پرونده می‌شود تا از خدمات بهزیستی بهره مند شوند.

رئیس بهزیستی دزفول تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که هیچ معلولی از خدمات این سازمان بی بهره نباشد هر چند این امر بسته به این شرط است که فرد معلول شاغل نباشد.

مناسب سازی فضای شهری برای معلولان

وی همچنین با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان در سال گذشته و ابلاغ آن به تمامی دستگاه‌ها در سال جاری گفت: بر اساس این قانون تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها موظف شدند تا برای معلولان زیرساخت‌های رفاهی همچون مناسب سازی فضای شهری از جمله معابر، پارک‌ها و ادارات را آماده و تأمین کنند.

عبدی با اشاره به برگزاری جلسات مناسب سازی در شهرستان اضافه کرد: خوشبختانه با همکاری ادارات مختلف برخی پارک‌ها و معابر شهری برای تردد افراد معلول مناسب سازی شده‌اند اما همچنان باید این رویه ادامه داشته باشد چرا که معلولان باید همچون سایر افراد از امکانات رفاهی برخوردار باشند ضمن اینکه تلاش ما این است تا افراد معلول خودشان به انجام اموراتشان بپردازند و محدودیتی نداشته باشند.

رئیس اداره بهزیستی دزفول در خصوص تأمین مسکن معلولان تحت پوشش این اداره نیز گفت: خانوارهای روستایی دارای دو معلول که فاقد مسکن هستند در صورت برخورداری از زمین می‌توانند به اداره بهزیستی مراجعه کنند تا با همکاری بنیاد مسکن ساخت و ساز مسکن این خانوارها انجام شود ضمن اینکه در برخی مناطق روستایی شهرستان اقداماتی در حال انجام است به گونه‌ای که در سال گذشته دو خانوار دارای دو معلول در شمس آباد که دارای زمین بودند از مسکن بهره مند شدند.

عبدی بیان کرد: در حال تلاش و پیگیری هستیم تا مکانی را برای ساخت مسکن برای خانوارهای شهری دارای دو عضو معلول یا بیشتر نیز تعیین کنیم تا این خانوارها نیز بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی در خصوص اعتراض برخی از معلولان مبنی بر عدم دریافت ارزاق توضیح داد: ارزاق معلولان به صورت سبد کالا و بر روی حقوق به آنها ارائه می‌شود اما در برخی موارد مشارکتی همچون تحویل مقادیری مواد غذایی توسط خیران، مددکاران اداره متناسب با بضاعت معلولان دارای پرونده این ارزاق را بین آنها توزیع می‌کنند؛ بنابراین هیچ گونه قصد و غرضی در این امر وجود نداشته و کاملاً برنامه ریزی شده و اصولی انجام می‌شود.

رئیس اداره بهزیستی دزفول در ادامه با اشاره به آغاز هفته بهزیستی اظهار کرد: سازمان بهزیستی از سال ۱۳۵۹ تأسیس شده و تنها نهاد دولتی است که در زمینه آسیب‌های اجتماعی، معلولان و نیازمندان فعالیت می‌کند. این سازمان حدود یکصد نوع وظیفه دارد که این گستردگی وظایف و خدمات در نوع خود کم نظیر است.

عبدی با بیان اینکه بالغ بر ۱۳۰ مرکز غیردولتی با برخورداری از ۷۰۰ نیرو با اداره بهزیستی دزفول همکاری دارند، گفت: اما در بخش دولتی با وجود این گستردگی وظایف صرفاً ۶۰ نیرو فعالیت دارند که با تمام توان به انجام خدمات حتی بیشتر از حوزه وظایف خود می‌پردازند که لازم است این مناسبت را ابتدا به آنها و سپس به تمامی مردمی که به هر نحوی از خدمات بهزیستی بهره مند می‌شوند تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، یک هزار و ۶۵۰ خانوار با جمعیت حدود پنج هزار نفر تحت پوشش خدمات اداره بهزیستی دزفول هستند. چندین هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم از خدمات جانبی این اداره در حوزه‌های مختلف بهره مند هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *