شناسه خبر: 17820 منتشر شده در مورخ: 1398/4/20 ساعت: 00:38 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 20 تیر 1398

روزنامه پنجشنبه 20 تیر 1398

افزایش 33/3 درصدی سهم اعتبارات بهزیستی در توافق مجدد با کمیته امداد - اولین بخشنامه بی طرفی در انتخابات صادر شد - کمبود داروهای اساسی نداریم - طنین آموزش: وقتی موسیقی مسیر یادگیری و شکوفایی را برای دانشآموزان پرکینز هموار میکند - برنامه ای برای سفر به اسپانیا نداریم - مرگ کودک با نیش زنبور - چاردیواری

روزنامه ایران سپید

پنجشنبه 20 تیر 1398

8 ذی القعده 1440

11 جولای 2019

سال بیست و سوم شماره 6180

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

افزایش 33/3 درصدی سهم اعتبارات بهزیستی در توافق مجدد با کمیته امداد 2

اولین بخشنامه بی طرفی در انتخابات صادر شد 5

کمبود داروهای اساسی نداریم 7

طنین آموزش: وقتی موسیقی مسیر یادگیری و شکوفایی را برای دانشآموزان پرکینز هموار میکند 9

برنامه ای برای سفر به اسپانیا نداریم 12

مرگ کودک با نیش زنبور

چاردیواری

 

..............ویژه

* افزایش 33/3 درصدی سهم اعتبارات بهزیستی در توافق مجدد با کمیته امداد: «وحید قبادی‌دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه هم‌اندیشی علمی_کاربردی سراسری معاونین پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی در سراسر کشور با بیان اینکه یک سیستم خوب، سیستمی کارآمد و سالم است که ذینفعان نهایت رضایتمندی را دارند، گفت: طبق برنامه توسعه کشور، مکلف به راه‌اندازی اورژانس اجتماعی در ۱۵۰ شهر شدیم اما برای تأمین ماشین و اعتبار، فراهم آوردن مکانیزمهای کنترلی، نبود حکم قضایی با مشکلاتی روبرو هستیم؛ لذا باید نگاه سیستمی را برای رفع این چنین مشکلات جایگزین نگاه موردی کنیم. رئیس سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر احصاء اولویت و وظیفه اصلی بهزیستی، تصریح کرد: بسیاری از خدمات ارائه‌شده بالاخص در حوزه پیشگیری موازی‌کاری است بطوری که مخاطبین بهزیستی اعم از مددجویان، خیرین و فعالان سلامت اجتماعی باید به مرکزی جامع از خدمات بهزیستی دسترسی داشته باشند. این در حالی است که بسیاری از افراد مستحق و نیازمند به خدمات بهزیستی زبان گفتن و پای آمدن ندارد. وی با بیان اینکه اولین ملزومه برای برنامه‌ریزی آمار و اطلاعات صحیح و بروز است، ادامه داد: شفافسازی عملکرد، امری پیشگیرانه است که نظارت‌پذیری را هموار میکند؛ بر این اساس اکنون ۲۱ هزار قرارداد بهزیستی بر روی سایت بهزیستی بارگذاری شده است. قبادی‌دانا با تأکید بر اینکه ۱۷۸ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: یک تبعیض ناخواسته برای سرپرستان خانوار معلول شکل گرفته بود که با رایزنیهای صورت گرفته سعی بر این شد که مبلغ مورد نظر برای این افراد تأمین شود؛ لذا در توافق مجدد بین بهزیستی و کمیته امداد مقرر شد تا سهم ۲۵ درصدی اعتبارات بهزیستی به 3/33 درصد افزایش پیدا کند؛ بطوری که مستمری در سال گذشته یکهزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که امسال به ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد رسیده است.

* وعده حناچی به معلولان و نابینایان: شهردار تهران گفت: تلاش خواهیم کرد در این دوره از مدیریت شهری مشکل مناسبسازی معابر شهر تهران برای تردد معلولان و نابینایان برای همیشه برطرف شود. پیروز حناچی در آئین بهره‌برداری از پانزده پروژه مدیریت شهری در منطقه ۱۵ اظهار کرد: بنده سابقه خدمت در منطقه ۱۵ و در فرهنگسرای خاوران را داشتم و در آن زمان البته جوانتر بودم و خوشحال هستم که امروز نیز بار دیگر در منطقه ۱۵ حضور پیدا کردم. حناچی به بهره‌برداری از باغچه حواس (ویژه نابینایان) اشاره کرد و گفت: این مجموعه در ۳۰۰ متر مربع و با مشارکت بخش خصوصی احداث شده است که ویژه نابینایان عزیز خواهد بود و ما تلاش ویژه‌ای را برای مناسبسازی معابر در این دوره از مدیریت شهری خواهیم داشت. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، مناسبسازی معابر در دستور کار قرار گرفته است و تلاش خواهیم کرد این مشکل برای همیشه رفع شود.

..............سیاسی

* اولین بخشنامه بی طرفی در انتخابات صادر شد: یک عضو اقتصادی کابینه در ابلاغیه روز‌های اخیر خود به همه مدیران زیرمجموعه و مسئولان استانی تأکید کرده با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر سال جاری، مخاطبان باید ضمن حفظ بی طرفی آن مجموعه در فضا‌های سیاسی ماه‌های آینده، برای پاسخگویی مناسب و همکاری با مجلس و کمیسیونهای تخصصی مربوط تا پایان دوره کاری نهاد قانون گذاری اقدام کنند.

* آزادی جیسون رضاییان مورد موافقت همه ارکان مؤثر نظام بوده: عطریانفر، عضو حزب کارگزاران گفت: ما نهاد‌هایی داریم که قدرت و نفوذ و کارکردشان از دولت بیشتر است و این نشان میدهد که احتمال نفوذ در آن نهاد‌ها و در پوشش جاسوسی و کار‌هایی از این دست اگر بیشتر از دولت نباشد، کمتر از آن نیست. آقایانی که دست به تولید چنین فیلم‎هایی میزنند، اگر از خود چهره قهرمان و از وزارت خارجه چهره ترسو و تو سری خورده نشان داده‎اند تصور نکنند که گام ارزشمندی برداشته‎اند. آنان بر سر شاخه‎ای نشسته‌اند که آن را از ریشه میبرند. کیست که نداند آزادی آقای رضاییان مورد موافقت و تأیید همه ارکان مؤثر نظام بوده است.

* توصیه‌های پدرانه بهزاد نبوی به اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان باید به فکر امنیت و مصالح کشور باشند. آنها برنده نشوند مهم نیست. آنها حتی میتوانند نامزد معرفی نکنند، ولی انتخابات را تحریم نمیکنند. باید از مأیوس کردن مردم پرهیز کنیم. حتی اگر واقعیت باشد.

..........بهداشت و سلامت

* کمبود داروهای اساسی نداریم: وزیر بهداشت گفت: انتظار داشتیم در طرح بسیج ملی کنترل فشارخون، حداقل ۲ میلیون بیمار جدید مبتلا به پرفشاری خون شناسایی شوند که در این طرح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بیمار جدید شناسایی شدند. دکتر سعید نمکی با بیان اینکه در راستای حمایت از تولید داخل، تجهیزات پزشکی که در داخل کشور تولید میشوند، اجازه واردات نخواهند داشت، افزود: برخی تولیدات داخلی دارویی و تجهیزات پزشکی پاسخگوی نیاز کشور نبود از این رو واردات صورت میگرفت؛ همچنین، برخی بیماران به مصرف داروهای برند عادت کرده بودند و برخی پزشکان که به داروهای داخلی اعتقادی نداشتند، این داروها را تجویز میکردند. به همین دلیل سعی کردیم مردم دچار پریشان خاطری مربوط به داروهایی که مصرف میکنند نشوند، از این رو با شیب ملایم داروهای داخلی جایگزین این داروها شد. نمکی بیان کرد: علیرغم فشارهای اقتصادی، هیچ کمبودی در حوزه داروهای اساسی نداریم. ورود داروهای تک نسخه‌ ای و تجویز آنها نیز درحال حاضر ممنوع است؛ چرا که برخی از این داروها مرتبط با بیماران خاص بوده و وارد کتاب دارویی کشور نشده است و به عنوان داروی مؤثر آنها را نپذیرفته ایم.

* قرن بیماریهای سبک زندگی غلط: رئیس چهارمین جشنواره ملی خود مراقبتی گفت: دو سوم مرگ و میرها و بیماریهای غیر واگیر، ناشی از سبک زندگی غلط است. رستمیان افزود: بیش از ۵۰ درصد مردم، تحرک لازم را ندارند. نداشتن  تحرک، باعث شده سندروم متابولیک در جامعه خیلی شایع شود و اسید اوریک خون افراد بالا رفته است.آمار مرک و میر بیماریهای غیر واگیر در تهران 4 درصد بالاتر از میانگین کشوری است. سرانه مصرف لبنیات در کشور به شدت پایین آمده در عین حال مصرف مواد دخانی در کشور افزایش یافته است مصرف قلیان در افراد بالای ۱۵ سال تهران به بالای ۱۷.۵ درصد رسیده که خیلی نگران کننده است.

..............از شش نقطه جهان

* طنین آموزش: وقتی موسیقی مسیر یادگیری و شکوفایی را برای دانشآموزان پرکینز هموار میکند: این، قصه ای است که در برنامه تابستانه مؤسسه پرکینز برای دانشآموزان مقطع ابتدایی شاهدش هستیم. گروه کر دانشآموزان در سالن Dwight، مشغول تمرین یک اوراتریو از باخ است که قرار است در کنسرت پیش رو اجرایش کند. کودک سه ساله ای در مرکز خردسالان در جلسه درمان با کوبیدن روی شستیهای پیانو، اصوات ناهنجاری تولید میکند. در سر تا سر مرکز پرکینز، شنیده شدن صدای موسیقی به معنای آن است که روند آموزش در جریان است. «موسیقی به ما امکان میدهد به کودکان در سنین پیش از دبستان آموزش دهیم و به اموری همچون توانبخشی و مهارتهای اجتماعی و حتی مسائل درمانی آنها رسیدگی کنیم». اینها را Jill Buchanan، موسیقی درمانگرِ مرکز پرکینز میگوید. او میگوید: «این همان چیزی است که فرایند آموزش را در پرکینز برای دانشآموزان جذاب میکند. به بیان دیگر، در پرکینز، هر درس موسیقی، متناسب با نیاز دانشآموز طراحی و ارائه میشود.» کارشناسان از موسیقی به عنوان اهرمی برای ارتقا سطح توانمندیهای دانشآموزان در سایر حوزه های به ظاهر نامرتبط استفاده میکنند. در مورد بعضی دانشآموزان، به خصوص آنهایی که دچار مشکل تکلم هستند، موسیقی وسیله ای برای ابراز وجود است. آنها با نتهای پر طنین یا آرام و کند یا تندی که بر روی پیانو اجرا میکنند، به نوعی سعی در بیان احساسات درونیشان دارند. در عین حال فراگیری موسیقی میتواند به آموزش تحرک و جهتیابی هم کمک کند. کودکی که سعی میکند به گونه ای حرکت کند که شستی خاصی را روی پیانو فشار دهد یا با چوب درامز بر روی طبل به خصوصی ضربه بزند، راحتتر میتواند یاد بگیرد که چطور قاشق را روی میز پیدا کند یا با صفحه کلید رایانه تایپ کند. البته برنامه های پرکینز در حوزه موسیقی فقط اهداف آموزشی یا درمانی را در بر نمیگیرد. درست مثل هر گروه موسیقی دانشآموزی، اعضای این گروهها با سازهای مختلف آشنا میشوند و یاد میگیرند آواز بخوانند و برای انواع و اقسام شنوندگان برنامه اجرا کنند. معلمان موسیقی در پرکینز هم میآموزند که چطور سازها را برای شاگردان نابینایشان با استفاده از نشانه های قابل لمس، دسترسی پذیر کنند و نتها را برای آنها به بریل برگردانند. «Arnie Harris»، معلم موسیقی در باره آموزش به نابینایان میگوید: «موسیقی یک پدیده کاملاً اجتماعی است. مسأله یادگیری موسیقی همانقدر که به خودِ موسیقی مربوط میشود، به این هم میپردازد که چطور میتوان در جامعه با سایرین رقابت کرد و حتی از آنها جلو زد.» در پرکینز تلاش میشود فرایند آموزش موسیقی علمی، کاربردی و درعین حال جذاب و سرگرم کننده باشد تا دانشآموزان از جهات مختلفی جذب این هنر سودبخش شوند. صدا قطعاً چیزی نیست که بتوان آن را رؤیت کرد اما طنین موسیقی آنچنان فضای پرکینز را پر کرده که همه در سر تا سر مرکز احساسش میکنند.

.............ورزشی

* برنامه ای برای سفر به اسپانیا نداریم: سرمربی تیم ملی فوتبال پنج نفره در پاسخ به این پرسش که آیا تیم ایران هم سفری به اسپانیا خواهد داشت؟، گفت: فعلاً چنین برنامه ای نداریم. البته برای سفر به اسپانیا فقط هزینه بلیت هواپیما با خودمان خواهد بود چراکه اسپانیاییها اعلام کرده اند هزینه اقامت ما را متقبل میشوند. با این حال هنوز برنامه ای برای سفر به اسپانیا نهایی نکرده ایم. منتظر پاسخ اسپانیا هستیم تا بر اساس آن تصمیم بگیریم. وی با یادآوری اینکه در مسابقات قهرمانی آسیا دو سهمیه پارالمپیک توزیع میشود، خاطرنشان کرد: تمام سهمیه های پارالمپیک در مسابقات قاره ای مشخص میشود. رقابتهای قهرمانی اروپا در ایتالیا برگزار میشود و احتمالاً کامرون هم میزبان مسابقات قهرمانی آفریقا است. فلفلی همچنین در پاسخ به این پرسش که پیشبینی شما از کسب سهمیه پارالمپیک برای سومین دوره متوالی چیست؟، گفت: کار سختی است. ژاپن یکی از رقیبان اصلی ما است که برنامه های مفصلی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا دارد. این تیم اسفندماه سال گذشته، برگزار کننده یک جام جهانی کوچک بود. به آلمان و ایتالیا اعزام داشته و حالا هم در تورنمنت ترکیه شرکت کرده است. سرمربی تیم ملی فوتبال نابینایان کشورمان با بیان اینکه دیگر تیمهای آسیایی هم با قدرت پیگیر برنامه های آماده سازی خود هستند، ابراز امیدواری کرد که تیمش امسال هم صاحب سهمیه پارالمپیک شود. ۵ تا ۱۵ مهرماه سال جاری، زمان برگزاری مسابقات فوتبال پنج نفره قهرمانی آسیا در تایلند است. هنوز تیمهای شرکت کننده و گروه بندی این رقابتها مشخص نیست. تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران در صورت صعود به فینال این رقابتها، صاحب سهمیه پارالمپیک توکیو میشود. تیم ملی فوتبال پنج نفره ایران در پارالمپیک لندن به عنوان ششم دست یافت و در پارالمپیک ریو هم عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کرد.

............حوادث

* مرگ کودک با نیش زنبور: پسر بچه 6 ساله نیکشهری به خاطر نیش زنبور قرمز جان خود را از دست داد. این کودک که ساکن روستای چیل بن واقع در منطقه گرگان نیکشهر بود، بلافاصله بعد از حادثه به مرکز بهداشتی درمانی مهبان منتقل شد، اما به علت نبود پزشک جان خود را از دست داد. فاصله روستای چیل بن تا بیمارستان نیکشهر 80 کیلومتر است که 30 کیلومتر آن خاکی و ناهموار است. به گفته مردم محلی، این زنبور از لاشه حیوانات مرده تغذیه میکند و به‌همین علت بسیار خطرناک است.

* خودکشی پس از دعوا با شوهر: زن جوان یک ساعت پس از دعوا با همسرش خود را از بالکن طبقه سوم خانه ‌اش به پایین انداخت. ساعت 8 شب یکشنبه 16 تیر مأموران پلیس در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت از سقوط زن جوانی خبر دادند. با اعلام این خبر تحقیقات به دستور بازپرس جنایی آغاز شد. در بررسیهای اولیه مشخص شد که زن جوان به ‌نام فرنوش ساکن طبقه سوم ساختمانی است که از آن سقوط کرده است. ادامه بررسیها نشان میداد که این زن یک ساعت قبل از مرگش با همسرخود به خاطر اختلافات خانوادگی دعوا کرده بود. پس از آن شوهرش خانه را ترک و در را به روی فرنوش و دو فرزندش قفل کرده بود. وی نیز در حالی که بشدت عصبانی بود مقابل چشم پسر 11 ساله و دختر 6 ساله‌اش به بالکن خانه رفته و خودش را به پایین انداخته است. به دستور بازپرس جنایی تحقیقات در این رابطه همچنان ادامه دارد.

* مرد طلبکار دوستش را آتش زد: مرد افغانستانی که به‌خاطر بدهی 5 میلیون تومانی از سوی طلبکارش به آتش کشیده شده بود در بیمارستان جان باخت. عصر یکشنبه 16 تیر مأموران یکی از بیمارستانهای جنوب پایتخت در تماس با بازپرس کشیک قتل از مرگ مشکوک مردی افغانستانی خبر دادند. به‌دنبال اعلام این خبر تحقیقات آغاز و در بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که سه روز قبل او به علت سوختگی شدید به بیمارستان منتقل شده است. یکی از اعضای خانواده وی در تحقیقات گفت: مراد - مقتول- به یکی از دوستانش 5 میلیون تومان بدهی داشت. چند باری هم دوستش برای پس گرفتن بدهی به سراغ مراد آمد اما او توانایی پرداخت پول را نداشت. تا اینکه جمعه گذشته پسرم را به ساختمانی مخروبه کشاندند و بعد از اینکه او را کتک زدند، رویش بنزین ریختند. با صدای فریاد مراد، اهالی محل به کمکش رفته و او را به بیمارستان منتقل کردند. همزمان با این حادثه ما از کسانی که مراد را آتش زدند شکایت کردیم و پرونده‌ای هم در دادسرای یافت آباد تشکیل شد. باتوجه به اینکه مراد بر اثر آتشسوزی عمدی به قتل رسیده، پرونده او برای رسیدگی به دادسرای جنایی تهران ارجاع شد. دستور تحقیقات برای بازداشت عاملان این جنایت صادر شد.

* مأمور قلابی برق در دام پلیس: مرد جوان که با معرفی خود به‌عنوان مأمور اداره برق از مالکان ساختمانهای نیمه کاره شمال شهر تهران، کلاهبرداری میکرد، دستگیر شد. شاکی این پرونده که مرد میانسالی بود گفت: اواخر سال ۹۷ ساختمانی 5 طبقه در محدوده خیابان پاسداران میساختم که مردی جوان به من مراجعه کرد و مدعی شد یکی از کارکنان اداره برق است و میتواند برای دو کنتور موجود در ساختمان از اداره برق افزایش آمپر بگیرد. من هم به او اعتماد کردم و مبلغ ۵۰ میلیون تومان را طی چند مرحله به حساب‌ این فرد واریز کردم. اما وقتی قصد پیگیری کنتورها را داشتم از آن شخص خبری نشد. در ادامه به اداره برق منطقه پاسداران مراجعه کردم اما کارمندان این اداره گفتند که چنین شخصی اینجا کار نمیکند و اوراقی که در اختیارش بوده نیز جعلی بوده است. در این زمان بود که متوجه شدم آن مرد کلاهبردار است. کارآگاهان در ادامه موفق شدند متهم را دهم تیر ماه در محدوده کیانشهر دستگیر کنند و به پایگاه چهارم منتقل کردند. - رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران: متهم اعتراف کرد با این شیوه تاکنون از 5 نفر مبلغ ۹۰ میلیون تومان کلاهبرداری کرده است.

 

..........چاردیواری

* با سلام و آرزوی توفیق شما عزیزان پیشاپیش تولد حضرت امام رضا (ع) را به عموم شیعیان و پیروان این امام میهمان ایران تبریک میگویم. در هفته پیشرو روز و هفته بهزیستی را نیز داریم. که راستش را بخواهید دلیل و بهانه ای برای گفتن تبریک ندارم چون هر روز زندگی شهروندان معلول و در مورد بحث ما نابینایان کشور به نوعی روز بهزیستی است. عمده محتوای تماسهای شما عزیزان شکوه از کیفیت چاپ بریل روزنامه است از جمله تماسها: آقایان و خانمها دانشراد، شیخه پور، آیین وند، ملکوتی خواه، مجتهدی و احمد سید پشندی. حقیقتش در یک کلام حق با شماست. اما ما هم اگر مسئولیم اما مقصر نیستم زیرا واقعاً تمام تلاش خود را در این آشفته بازار کاغذ به خرج میدهیم تا بلکه کاغذی مرغوب برای چاپ بریل پیدا کنیم. قولی که میتوانم بدهم البته نمیدانم چقدر مؤثر باشد تلاش همه جانبه با کارکنان چاپ روزنامه است تا بلکه با دستکاری در ماشینهای چاپ بتوانیم حداقلی از کیفیت قابل قبول بریل ارائه دهیم. واقعاً وضعیت کاغذ روزنامه ای در کشور خراب است و همه روزنامه ها با مشکل جدی کاغذ اعم از کمبود و گرانی چند برابر و در عین حال کاهش کیفیت روبه رو هستند. با این تفاوت که کاغذ مورد نیاز چاپ تنها روزنامه بریل کشور کاغذ ویژه بالای 120 گرم با تارو پود محکم است که در بازار بسیار نایاب شده است  و کاغذهای موجود هم کیفیت خوبی ندارند. آقای غلام رضازاده از کرمان از تماس خود با بهزیستی کشور و پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان خبر دادند و شکوه از برخورد بسیار بده کارمند پاسخگو اما این دوست توضیح ندادند برخورد بد کارمند مربوطه چه بوده است. و برخورد خود او چگونه بوده است لطفاً هنگام طرح چنین مواردی توضیح کامل و شفاف دهید. آقای میرزایی از همدان ضمن تشکر از بخش سرگرمی و جدول روزنامه از عدم درج اخبار سیاسی شکایت کردند و گفته اند مثلاً محتوای ستونهای چوب الف و وادی شعر قابل دسترس است. اینکه ایشان خواهان مطالب سیاسی هستند قابل فهم است اما برعکس نظر ایشان این اخبار سیاسی است که به وفور و از طریق رسانه ها صوتی تصویری قابل دریافت است اما محتوای ستونهای  ذکر شده از سوی ایشان در هر کجا یافت نمیشود و بسیاری این مطالب را بر اخبار سیاسی ترجیح میدهند. آقایان مجتهدی و اکبری نسب از سخن هفته این هفته تشکر کردند. آقای رحمانی از اصفهان از اقدامات خود برای کاهش مصرف آب خبر دادند و شکایت از شرکت آب که چرا در ازای کاهش مصرف امتیازی به ایشان ندادند. راستش امتیاز کاهش مصرف و صرفجویی کاهش آب بهاء و همچنین کمک به حل مشکل آب کشور است منظور ایشان را از امتیاز نفهمیدم. آقای همرنگ خواهان حل مشکل پلاک ویژه نابینایان شدند که از سازمان بهزیستی پیگیر حل این مشکل هستیم. البته خوب است دوستان علاوه بر روزنامه از سازمان بهزیستی نیز پیگیر شوند. از جناب لطفی برای دو بیتی ویژه شان مادر تشکر میکنیم.  

 

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *