شناسه خبر: 17789 منتشر شده در مورخ: 1398/4/17 ساعت: 10:41 گروه: اجتماعی  
خدماتی برای مسافران ویژه شهر/ تسهیل استفاده از قطار شهری برای نابینایان

خدماتی برای مسافران ویژه شهر/ تسهیل استفاده از قطار شهری برای نابینایان

وجود حدود 8 هزار نابینا در شهر شیراز موضوع جدی است که برای تسهیل تردد آنها با استفاده از وسایل نقلیه عمومی به آموزش نیاز دارد.

به گزارش ایران سپید به نقل از  خبرگزاری فارس از شیراز، قطار شهری به عنوان یک وسیله نقلیه پرسرعت که در وقت و هزینه مسافران صرفه‌جویی می‌کند برای معلولان نابینا به عنوان یک گزینه مطلوب قابل استفاده موثر است. در این حوزه لازم دیده شد تا به مسافران نابینا لقب مسافران VIP در قطار شهری داده شود.

 مدیر بهزیستی شهرستان شیراز با اشاره به اهمیت قوانین جامع حمایت از معلولان به خبرنگار فارس می‌گوید: در این قانون پیگیری حقوق نابینایان به ویژه در ترددهای شهری مورد توجه ویژه قرار دارد.

حمید آزرمی معتقد است: با تسهیل‌گری استفاده از خدمات شهری برای نابینایان گام موثری در جلوگیری از انزوای اجتماعی این قشر از جامعه برداشته می‌شود.

وی تصریح می‌کند: شعار معلولیت، محدودیت نیست، زمانی تحقق می‌یابد که محدودیت‌ها برای حضور معلولان در جای جای جامعه حذف و در مقابل خدمات مناسب برای استفاده روزانه آنها در نظر گرفته شود.

 

قطاری برای نابینایان

رئیس هیات مدیره انجمن کم‌بینایان و نابینایان شیراز با تاکید بر اهمیت آموزش به جامعه در مورد نابینایان به خبرنگار فارس می‌گوید: انجمن نابینایان شیراز از ابتدا آموزش به جامعه را اساس کار خود قرار داد.

عبدالله کمالی سروستانی ادامه می‌دهد: در این حوزه مسایل ایمنی برای تردد نابینایان در شهر مورد توجه ویژه قرار گرفت و برای نخستین بار آموزش به کارکنان مترو در این حوزه در نظر گرفته شد.

وی اضافه می‌کند: بر این اساس در روزهای 11، 13 و 15 تیرماه جاری 3 جلسه یک ساعته برای 150 تن از نیروهای قطار شهری شیراز توسط این انجمن که تحت نظارت بهزیستی شهرستان شیراز فعالیت می‌کند، برگزار شد.

کمالی سروستانی با اشاره به موضوعاتی که در این 3 ساعت آموزشی ارائه شد، عنوان می‌کند: در این جلسات از زمان ورود افراد نابینا و راهنمایی آنها تا سوار و پیاده شدن در ایستگاه مورد نظر برای کارکنان با حضور مدرسی که ساکن لندن بود و با توجه به استانداردهای جهانی مطالب خوبی ارائه شد.

 

مسافران ویژه شهر

وی نابینایان را مسافران ویژه قطار شهری می‌داند و بیان می‌کند: در این جلسات آموزشی به کارکنان قطار شهری تاکید شد تا از واژه مسافران ویژه یا VIP برای نابینایان استفاده کنند.

کمالی سروستانی می‌افزاید: لازم است تا در حوزه آموزش برای خدمات‌رسانی به نابینایان شهرمان به تمام ادارات مرتبط و زیربط اقدامات جدی و موثری داشته باشیم.

وی تصریح می‌کند: قرار است تا با ابلاغ از سوی شورای اسلامی شهر شیراز، استفاده از مترو برای نابینایان شدید با ارائه کارت شناسایی معلولیت بهزیستی رایگان شود که خوشبختانه در حال حاضر و قبل از این ابلاغ به منظور حمایت از این قشر جامعه استفاده رایگان در حال اجرااست.

رئیس هیات مدیره انجمن کم‌بینایان و نابینایان شیراز با گلایه از برخی افراد سودجو اظهار می‌کند: برخی شهروندان، باوجود داشتن گواهینامه رانندگی به شیوه‌هایی تحت پوشش معلولیت کم‌بینایی قرار دارند و از خدمات بهزیستی سوء استفاده می‌کنند که با آنها در صورت مشاهده برخورد خواهد شد و حق استفاده رایگان از چنین خدماتی را ندارند.

 

قانون سفید

وی از ارائه آموزش‌هایی به پلیس راهور شیراز در حوزه نابینایان خبر می‌د‌هد و می‌گوید: قانون عصای سفید در این برنامه‌ها مورد تشریح قرار گرفته است.

کمالی سروستانی ادامه می‌دهد: در تمام دنیا، نابینایان با در دست داشتن عصای سفید شناخته می‌شوند و لازم است تا افراد جامعه بدون ترحم کردن به آنها در تردد شهری کمک کنند.

وی همچنین با اشاره به در نظر گرفته شدن جریمه برای رانندگانی که به عصای سفید بی‌توجهی می‌کنند، عنوان می‌کند: هر گاه در عرض خیابان، عصای سفید توسط یک نابینا به صورت افقی قرار بگیرد به معنای چراغ قرمز است و رانند باید این موضوع را برای تردد وی رعایت کند، در غیر این صورت پلیس می‌تواند راننده را به مبلغ 200 هزار تومان جریمه کند.

گزارش از مریم شمالیان

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *