شناسه خبر: 17739 منتشر شده در مورخ: 1398/4/13 ساعت: 03:37 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 13 تیر 1398

روزنامه پنجشنبه 13 تیر 1398

نگران نباشید! شهریه دانشگاه پرداخت میشود - دیدار کارگزاران حج با رهبری - افراد با اندام «گلابی شکل» سالمتر هستند - رنگ و روشنی, هدیه معلم نابینای تبتی به هموطنان تاریک چشمش - ورزشکاران معلول باید حرفه ای عمل کنند - اقدام به خودکشی یکی از دانشآموزان ماجرای کودکآزاری در اصفهان - چاردیواری - اطلاعرسانی

روزنامه «ایران سپید»

پنجشنبه 13 تیر 1398

1 ذی القعده 1440

4 جولای 2019

سال بیست و سوم شماره 6174

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

ولادت کریمه اهل بیت، حضرت معصومه (س) را تبریک میگوییم

......عناوین این شماره......

نگران نباشید! شهریه دانشگاه پرداخت میشود 2

دیدار کارگزاران حج با رهبری 4 

افراد با اندام «گلابی شکل» سالمتر هستند 6

رنگ و روشنی, هدیه معلم نابینای تبتی به هموطنان تاریک چشمش 8

ورزشکاران معلول باید حرفه ای عمل کنند

اقدام به خودکشی یکی از دانشآموزان ماجرای کودکآزاری در اصفهان 16

چاردیواری 18

اطلاعرسانی

...............ویژه

* نگران نباشید! شهریه دانشگاه پرداخت میشود: سه شنبه 11 تیر خبری در گفتگو با دبیر ستاد امور دانشجویان بهزیستی در روزنامه به چاپ رسید مبنی بر اینکه تاریخ اعتبار تفاهمنامه دانشجویان در دانشگاه آزاد به پایان رسیده است و احتمال اینکه این تفاهمنامه تمدید نشود وجود دارد. این خبر موجی از نگرانی را میان دانشجویان مددجو، به ویژه دانشجویان دارای معلولیت که تازه وارد دانشگاه شدند یا وسط راه هستند به وجود آورد. چرا که هزینه های دانشگاه آزاد بسیار سنگین است و اگر دانشجویان بخواهند خود پرداخت کرده و فیشهای مالی را به بهزیستی ارائه دهند، دوباره به مشکلات قبل از وجود تفاهمنامه برخواهند گشت. با انتشار این خبر از سوی روزنامه ایران سپید در خصوص اتمام تاریخ تفاهمنامه فی مابین سازمان بهزیستی و دانشگاه آزاد اسلامی، بسیاری از مددجویان دانشجو نگرانیهایی را به تحریریه این روزنامه منتقل کردند و خواستار پیگیری بیشتر و چاره جویی شدند. به همین جهت برای اطلاع دقیقتر از نحوه پرداخت شهریه ها در سال جاری با محمد نفریه، معاون توانبخشی بهزیستی کل کشور به گفتگو پرداختیم. این مقام مسئول با اشاره به دو برابر شدن بودجه بهزیستی در سال جاری گفت: «دانشجویان نگران نباشند. حتی اگر این تفاهمنامه تمدید هم نشود، شهریه افراد از سوی بهزیستی پرداخت خواهد شد.» وی افزود: «با توجه به افزایش بودجه در سال ۹۸ و بودجه ای که به قانون حمایت از حقوق معلولان اختصاص پیدا کرده است، دانشجویان نگران شهریه هایشان نباشند؛ چرا که این سازمان ردیف بودجه ای را برای این امر در نظر گرفته است که با تخصیص بودجه به سازمان بهزیستی مشکلی در پرداخت شهریه دانشجویان، به ویژه دانشجویان دارای معلولیت وجود نخواهد داشت.» (جعفری)

* امام رضا (ع) میفرمایند: «کسى که حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند پاداش او بهشت است.»

 

................سیاسی

* دیدار کارگزاران حج با رهبری. در آستانه آغاز اعزام حجاج بیت ا... الحرام به سرزمین وحی، دست اندرکاران و کارگزاران حج کشورمان،  روز چهارشنبه با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

* حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در توئیتر نوشت: «ای کاش در همه جا از دانه درشتها آغاز شود، نه از دله دزدها! فرزندان طمعکار و پرتوقع فقط آفت یک قوه نیستند. شفافیت قضایی برای مبارزه با فساد ضروری است. امنیتی زدایی از دادگاهها و پایبندی به آئین دادرسی از لوازم موفقیت در اصلاحات قضایی است.»

* علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: باید همبستگی ملی را حفظ کرد. اگر امروز آمریکا در مسئله هسته ای، رفتار پریشانی از خود نشان میدهد، به دلیل عدم شناخت از ایران است.

* حجت الاسلام محسن قرائتی گفت: آخوندهای ما باید بلد باشند قصه بگویند؛ در حالی که فقط روضه میخوانند. مگر ما گاز اشکآوریم؟! چرا نباید مردم را بخندانیم؟ امروزه مردم بیحوصله شده اند؛ پس کتابها باید مختصر شود. مثلاً اگر قرار است برای فلسفه حجاب کتابی چاپ شود، به جای آن بروشور اما با تیراژ بالاتر منتشر شود.

* محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مواضع اخیر آمریکاییها درباره برجام را طنز تلخ سیاسی دانست و گفت: آنها با وجود خروج از برجام، جمهوری اسلامی ایران را با استناد به همین توافق محکوم میکنند. * محسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاحطلب در تحلیل برجام گفت: اگر بعد از پذیرش برجام اجازه سرمایه گذاری به امریکاییها میدادیم، آنها نمیتوانستند از برجام خارج شوند. * غرویان، استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تجربه نشان داده که مردم انتخاب افراد مورد نظر پایداریها را به عنوان انتخاب اصلح قبول ندارند، گفت: بر همین اساس شاهد بودیم بسیاری از اعضای جبهه پایداری از لیست منتخب مردم حذف شدند و مردم به پایداریها رأی ندادند.

 

.............بهداشت و سلامت

* افراد با اندام «گلابی شکل» سالمتر هستند: پزشکان در یک مطالعه جدید خاطرنشان کردند که اشخاص با اندام «گلابی شکل» نسبت به افرادی که اندام به اصطلاح «سیب شکل» دارند، سالمتر هستند. بررسی این متخصصان نشان میدهد زنان میانسالی که در ناحیه شکم و کمر چربی بیشتری دارند، در مقایسه با آنهایی که در ناحیه رانها دچار چاقی هستند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. به گزارش نیویورک تایمز، این متخصصان با در نظر گرفتن فاکتورهای متعدد دریافتند حجم و نسبت چربی بدن با خطر بیماریهای قلبی-عروقی مرتبط نیست. اما در افرادی که میزان چربی اطراف کمر بیشتر است، احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی یا سکته مغزی ۹۱ درصد افزایش پیدا میکند.

* شورترین نانهای کشور کدامند؟ رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اهمیت مقدار نمک دریافتی در ایجاد بیماری پرفشاری خون گفت: در راستای برنامه ریزی وزارت بهداشت، انستیتو تغذیه برای سیاستگذاری در جهت کاهش عوامل خطر تغذیه ای، برنامه پایش عوامل خطر تغذیه ای شامل نمک، قندهای ساده، چربی و اسیدهای چرب ترانس و اشباع را در مواد غذایی صنعتی و سنتی اجرا میکند. حسینی با اشاره به برنامه های کنترل و کاهش فشار خون در وزارت بهداشت ادامه داد: بیشترین مقدار نمک دریافتی از طریق مواد غذایی در کشور، مربوط به نان است و در بین انواع نانها، نان بربری بیشترین مقدار نمک را داراست. وی ادامه داد: البته با توجه به سرانه مصرف بالای نان لواش در کشور و بالا بودن مقدار نمک در تولید این نان بیشترین مقدار نمک را از بین مواد غذایی، نان لواش به سبد مصرف غذایی ایرانیها وارد میکند. بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پایان یادآور شد: بر این اساس، کاهش نمک در انواع نان، به ویژه لواش و بربری میتواند نقش مهمی در کاهش دریافت نمک روزانه و پیشگیری از پرفشاری خون داشته باشد.

..........از شش نقطه جهان

* رنگ و روشنی, هدیه معلم نابینای تبتی به هموطنان تاریک چشمش: «kyila»، 29 ساله است و نابینای مادرزاد. اما دوست دارد یک ترانه تبتی را به شاگردانش که همگی مثل خودش نابینا هستند بیاموزد: «ما همه چشمان روشن و زیبایی داریم. من روانهای زیبا در جهان را میبینم و شما نوری که در قلب من است را.» از دوران کودکیش این طور یاد میکند: «12 سال اول زندگی را از صبح تا شب در کنجی امن و دور از دنیا سر کردم. صبح تا شب منتظر بودم تا والدینم مرا لباس بپوشانند یا غذا بخورانند.» والدین کیلا هم مثل بسیاری از ساکنان تبت، به تناسخ باور داشتند و معتقد بودند نابینایی، تنبیهی است که به خاطر گناهی که فرزندشان در زندگی پیشین خود مرتکب شده نصیبش شده است. «ناراحت میشدم وقتی مردم با دیدنم آه میکشیدند و به خاطر سرنوشتم تأسف میخوردند.» 12 ساله بود که یک اتفاق، زندگیش را زیر و رو کرد: برخورد و آشنایی با سبریه تنبرکن، معلم نابینای آلمانی. کیلا توانست در مدرسه ای که این معلم آلمانی برای نابینایان تبتی تأسیس کرده بود، بریل را فرا گیرد و متنهایی را به زبانهای تبتی، چینی و انگلیسی بخواند. او توانست رایانه و تکنیکهای ماساژ را هم فرا بگیرد و این فرصت را یافت که در کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، انگلستان و آلمان تحصیل کند. در سال 2011، کیلا بالاخره رؤیایش را عملی کرد و مهد کودکی را ویژه آسیبدیدگان بینایی در تبت راه اندازی کرد. او نام مهد کودکش را «kiki» گذاشت. کیکی در زبان تبتی به معنای شادی است و او تلاش میکند در این مکان، شادی واقعی را به کودکان نابینا عرضه کند. کیلا در مورد مهد کودکش میگوید: «در اینجا نابینایان یاد میگیرند که شاد باشند. این طرف و آن طرف بدوند. با هم بازی کنند. از درختان بالا بروند. برقصند و آواز بخوانند. به آنها یاد میدهم که نابینایی آخر دنیا نیست». این مهد کودک غیر دولتی، با کمک و همکاری فدراسیون معلولین تبت و سازمان «بریل بدون مرز» اداره میشود. هزینه اداره این مهد چیزی معادل 32 هزار دلار در سال است که تمامش را افراد یا سازمانهای داوطلب از چین و کشورهای خارجی تأمین میکنند.

این مهد کارش را با 8 دانشآموز آغاز کرد که حالا همگی پس از فراگیری مهارتهای اولیه و تکنیکهای برقراری ارتباط، در مدارس ابتدایی تبت مشغول به تحصیلند. امروز 26 دانشآموز 4 تا 7 ساله در این مکان مشغول مهارتآموزی هستند که همگی از خانواده های فقیر و روستانشین تبت به آنجا آورده شده اند. همه این کودکان تحت پوشش مهد هستند و هیچ هزینه ای بابت اسکان، غذا و شهریه پرداخت نمیکنند. کیلا در گفتگویی با خبرگزاری شینهوا به خبرنگاران گفت: «من دلم میخواهد کودکان نابینا هم مثل بقیه سالم و شاداب باشند». در این مرکز به نابینایان مهارتهایی مثل آواز، بریل، نقاشی و موسیقی آموزش داده میشود. در این مهد چند ساز از جمله گیتار، آکوردیون و کیبرد در اختیار کودکان نابینا قرار گرفته است. نقاشی کردن کودکان در این مهد کودک هم خود پدیده جالبی است. رنگهایی در اختیار نابینایان قرار گرفته که هر یک با بوی خاصی از رنگهای دیگر متمایز میشود. رنگ سبز بوی سیب میدهد و صورتی با بوی توت فرنگی از بقیه متمایز شده. کیلا در روزهای آفتابی بچه ها را به مزارع اطراف میبرد تا بازی و جست و خیز کنند. به جز سه پرستاری که به شکل تمام وقت با مرکز همکاری دارند، سایر همکاران کیلا اعم از پزشک و آموزگار و نیروهای خدماتی را افراد داوطلب تشکیل داده اند. کیلا هم اکنون مشغول بازسازی ساختمانی است که قرار است طی ماه آینده مهد را به آنجا منتقل کند. ساختمانی که دسترسی بهتری به امکانات شهری دارد. رئیس فدراسیون معلولین تبت ضمن تقدیر از تلاشهای کیلا در جهت ساختن زندگی و آینده بهتر برای نابینایان این کشور، عنوان میکند در این کشور بیش از 200 هزار معلول زندگی میکنند و بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹، چیزی حدود یک میلیون یوان چین، برای آموزش پیشدبستانی این معلولین هزینه شده است.

.................ورزشی

* ورزشکاران معلول باید حرفه ای عمل کنند: در شماره های قبل خواندید هادی رضایی، دبیر کل کمیته پارالمپیک در نشست خبری با اصحاب رسانه، به تشریح وضعیت فعلی ورزشکاران جانباز و معلول کشورمان برای پارالمپیک 2020 توکیو پرداخت. وی در پاسخ به این سؤال که آیا به تمام افرادی که موفق به کسب سهمیه شوند حقوق پرداخت خواهد شد یا نه، گفت: برای کسب سهمیه حقوق پرداخت نمیکنیم، بلکه بر اساس شانس مدالآوری، حق الزحمه پرداخت خواهیم کرد. هیچ تفاوتی بین رشته های تیمی و انفرادی نداریم، بلکه حتی دید من این است که به رشته های تیمی باید توجه بیشتری شود. در آیین نامه، حتی پاداشهای پای سکو هم دیده شده است. رضایی درباره گلایه برخی ورزشکاران مبنی بر عدم امکانات لازم برای تمرینات گفت: ما کمیته پارالمپیک هستیم و فدراسیونها را تحت پوشش داریم. درباره تجهیزات هر کدام وظیفه ای داریم. فدراسیون، کمیته و ورزشکار. ورزشکاران طلایی ما حدود 480 میلیون پاداش دریافت کرده اند و اگر ورزشکار موفقیت میخواهد، باید حرفه ای فکر، زندگی، تمرین و هزینه کند. هر ورزشکاری که کسب سهمیه کند، تجهیزات برای او پیشبینی شده است. حالا این تجهیزات ممکن است از طریق فدراسیون پرداخت شود یا مستقیم در اختیار خود ورزشکار قرار بگیرد. در جاکارتا این کار انجام شد. وی درباره رشته هایی که از فدراسیون جانبازان و معلولان جدا شده و اینکه آیا شرایط بهتر شده یا نه، عنوان کرد: برخی از این فدراسیونها از نظر سازمان جهانی سالهاست این رشته ها را دارند. 9 سال است مکاتبات تنیس روی میز از طریق فدراسیون انجام میشود. تکواندو، قایقرانی، دوچرخه سواری، تیر و کمان و خیلی رشته های دیگر همین طور است. هدف از این ادغام این بوده که ورزشکاران معلول بتوانند از امکانات ورزشکاران سالم نیز بهره مند شوند. از طرفی طبق آیین نامه به تمام این فدراسیونها پول داده ایم. حتی جالب است بدانید به فدراسیون تیر و کمان از فدراسیون نابینایان بیشتر پول پرداخت کرده ایم. تیر و کمان میتواند به ازای هر ورزشکار طلایی 25 روز در ماه از ما پول بگیرد. خوب هم پول میدهیم، اما در چارچوب قانون و آیین نامه بر اساس سیاستی که داریم، به ورزشکاران طلایی، نقره ای و برنزی پول پرداخت میکنیم. سرپرست کمیته ملی پارالمپیک افزود: 8 رئیس فدراسیون مقابل وزیر ورزش تفاهمنامه را امضا کردند. حالا اگر مشکلی دارند، با وزارت ورزش و فدراسیون جانبازان و معلولان طرف هستند. سرپرست کاروان ایران در بازیهای پارالمپیک 2020 توکیو در خصوص اخذ تضمین از ورزشکاران برای بازگشت به کشور بعد از مسابقات و اجرای مباحث فرهنگی گفت: درباره 10 هزار دلار تضمین دوپینگ، نامه وادا است که خواستار دریافت این تضمین شده است و برای تمام کشورهاست. درباره تضمین بازگشت، این موضوع مربوط به وزارت ورزش است که به چه صورت عمل شود. در پارالمپیک نمیخواهیم سخت یا ساده بگیریم و هدف ایجاد تعادل و تعامل است. رضایی درباره پناهندگی ورزشکاران معلول عنوان کرد: این سؤال باید از فدراسیون جانبازان مطرح شود، اما به عنوان فردی که سالها در ورزش معلولین حضور داشته ام، میگویم نمیتوانیم درباره همه افراد یک طور قضاوت کنیم، اما تضمینهای لازم از تمام ورزشکاران گرفته میشود. تصمیم داریم برای هر ورزشکار خلأهایی را که قبلاً داشتیم، پر کنیم و نقاط قوت را تقویت کنیم. ورزشکاری که اعزام میشود، از توانایی لازم برای حضور در چنین میادینی برخوردار باشد. تمام ورزشکاران ما پرونده های پزشکی و روانشناسی دارند. 14 ماه زمان داریم و روز به روز اخبار بهتری خواهیم شنید. رضایی تصریح کرد: مربی بدنساز و فیزیوتراپ متخصص آورده ایم که هر کدام از ورزشکاران نیاز دارند از امروز برای رفع نیاز و مشکلات خود مراجعه کنند. سعی میکنیم تا جایی که توان ما است، دغدغه ورزشکاران را برطرف کنیم تا در بهترین شرایط، آماده حضور در مسابقات شوند.

................حوادث

* اقدام به خودکشی یکی از دانشآموزان ماجرای کودکآزاری در اصفهان: اواسط آذر سال گذشته بود که خبر کودکآزاری ۴ دانشآموز ۸ و ۹ ساله در یک مدرسه دولتی در اصفهان منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که بچه ها از اوایل سال تحصیلی دچار آزار و اذیت از طرف متهم پرونده میشدند؛ متهمی که پیشتر رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه و سال گذشته نایب رئیس انجمن اولیا و مربیان بود. بعد از فاش شدن این ماجرا و اقرار دانشآموزان، یکی از بچه ها به دلیل فشار زیاد حاصل از این اتفاق و تهدیدهای زیادی که از طرف متهم شده بود، اقدام به خودکشی کرده بود. سارا باقری، وکیل پرونده گفته است: «این کودک طنابی را دور گردن خود بسته و خواسته خودکشی کند و وقتی مادر این بچه، عکس کودکش را برای من فرستاد، تمام آثار طناب روی گردن او مشهود بود و به شدت زخم شده بود.» مادر همین کودک هم در توضیح گفته است: «پسر من اقدام به خودکشی کرد. روانشناس میگفت پسرتان را در جریان همه چیز قرار دهید تا بعداً فکر نکند که شما پیگیری نکرده اید. به دلیل این ماجراها هم به شدت عصبانی شد. به خانه خواهرم رفتیم که شاید حالش بهتر شود؛ یک دفعه دیدم که صدای خرخر میآید و بعد دیدم پسرم طنابی را دور گردنش محکم پیچیده است و دارد خودش را خفه میکند. سریع کمکش کردم تا از این وضعیت بیرون بیاید و وقتی پرسیدم چرا این کار را کردی؟ گفت: مامان این آقا به ما گفته بود وقتی من این کار را با شما کردم، شما دیگر نجس هستید و برای پاک  شدن باید خودتان را بکشید. حتی به بچه من چطور مردن را آموزش داده بود؛ گفته بود با طناب و کمربند و تیغ زدن روی شاهرگ باید خودتان را بکشید.» این کودکآزار به خاطر ارتکاب عمل شنیع تفخیذ به عنف به صد ضربه شلاق حدی محکوم شده است. علاوه بر این، وی بابت آدمربایی و اتهاماتی که گفته شد، به تحمل ۴ بار حبس ۲۰ سال تعزیری محکوم شد.

 

 

............چاردیواری

* با سلام و تبریک روز ولادت حضرت معصومه (س) که به عنوان روز دختر نامگذاری شده است، برای تمام دختران آینده ساز نابینا و کمبینا آرزوی توفیق در عرصه های تحصیل، اشتغال و خانواده دارم. اما نظرات و پیشنهادهای شما عزیزان: آقای سیادتی خواهان درج گزارشهایی در خصوص زندگی داریوش رفیعی، نصرت ا... محتشم و توران مهرزاد در بخشهای مربوطه شده اند. آقای خداکرم عسگری از نورآباد ممسنی همچنان پیگیر زمان پرداخت مستمریهای افزایش یافته هستند که البته پرسش بسیاری دیگر از عزیزان مستمریبگیر نیز هست و زمان پرداخت آن منوط به ابلاغ بودجه جدید سازمان بهزیستی است. آقای فرزادیان از مازندران در خصوص کاغذ چاپ شکوه کردند. آقای بابایی از تبریز و خانم دانش راد از مطالب روزنامه تشکر کردند. آقای حضوری از شاهرود از عدم کارایی بیمه های تکمیلی افراد بازنشسته گله کردند که قطعاً درست است و عدم کارایی خدمات بیمه ای یکی از مهمترین درخواستهای شهروندان کشور به ویژه افراد حقوقبگیر و نیازمند به خدمات درمانی است. محمد چراغی از قم از راه اندازی برنامه ویژه نابینایان «از امید تا روشنایی» در رادیو قم در روزهای یکشنبه از ساعت 17 الی 17:30 با کارگردانی و اجرای نابینایان خبر دادند که خبر واقعاً مسرتبخشی است. ضمن تبریک به آنها خوشنودیم که از اخبار ایران سپید هم در این برنامه استفاده میشود. آقای پارسا از تهران ضمن استقبال از گزارش مربوط به پارکینگ خودروی معلولان، از رعایت این امر اظهار نا امیدی کردند که البته نباید نا امید بود و راه تحقق هر درخواست اجتماعی به حق پیگیری تا تحقق آن است وگر نه با نا امیدی مشکلی حل نشده و نمیشود. آقای چیتسازیان با اشاره به راه اندازی سامانه گویا در اتوبوسهای تهران، از عدم اجرای این امر در شهرستان ورامین اظهار تأسف کردند. البته این امر پس از تهران به سایر سامانه های اتوبوسرانی تعمیم خواهد یافت؛ البته با فشار و پیگیری تشکلهای معلولان.

............اطلاعرسانی

* انجمن روشنبین اصفهان برگزار میکند: آموزش طب سنتی و پرورش گیاهان دارویی با مدرک معتبر کاربر از سوی سازمان فنی و حرفه ای. جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر تا 18 تیر با شماره 09911898656 تماس حاصل فرمایید.

* بخش نابینایان کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) استان خراسان رضوی فعالیت خود را آغاز نموده است. از نابینایان و کمبینایان فرهنگ دوست و کتابخوان دعوت میگردد جهت عضویت و بهره مندی از خدمات و امکانات این بخش به کتابخانه مرکزی واقع در مشهد- بلوار هفت تیر- میدان هشتم شهریور مراجعه نمایند. همچنین نابینایان عزیز جهت شرکت در مسابقه جشنواره کتابخوانی رضوی میتوانند با شماره تلفن 05138915560 تماس حاصل نمایند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *