شناسه خبر: 17717 منتشر شده در مورخ: 1398/4/11 ساعت: 12:12 گروه: ورزشی  
شجاع ترین دختر نابینای اسکی باز ایرانی در آلمان تجلیل می شود

شجاع ترین دختر نابینای اسکی باز ایرانی در آلمان تجلیل می شود

رئیس فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌ بینایان گفت: الهه قلی‌ فلاح ورزشکار زنجانی، تنها دختر نابینای اسکی باز ایرانی است که با شرکت در مسابقات مختلف به عنوان شجاع ترین زن از سوی ام. بی. سی (فدراسیون جهانی نابینایان و کم بینایان) معرفی شده است و آبان امسال در سفری به کشور آلمان جایزه اش را دریافت خواهد کرد.

به گزارش ایران سپید حمد رضا مظلومی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به محدودیت های پزشکی بانوان نابینا و کم بینا هر سال مسابقه گلبال، دو و میدانی، شنا، جودو و شطرنج برای این گروه برگزار می شود که مدال های مختلفی را کسب کرده اند.

وی یکی از مشکلات کنونی ورزشکاران کم بینا و نابینا را رفت و آمد آنان برشمرد و اظهار داشت: از استان ها در خواست کردیم یک سالن ویژه در اختیار این ورزشکاران قرار دهند که این مهم در ۹ استان عملی شده و وزیر ورزش به استان های دیگر نیز اعلام کرده که چنین کاری انجام بگیرد.

مظلومی اظهار امیدواری کرد که روزی بودجه ورزش معلولان کارشناسی شده باشد، زیرا هزینه های مضاعفی دارد و بیش از گذشته به این مهم توجه شود.

وی خاطر نشان کرد: ورزشکاران کم بینا و نابینای کشورمان توانستند با خود باوری، ۵۵ درصد اعتبارات مدالی مسابقات پارا آسیایی جاکارتا را کسب کنند و این موضوع نشان می دهد که در صورت حمایت و توجه نتایج بسیار درخشانی به دست می آید.

به گفته این مسئول، ورزش نابینایان و کم بینایان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت و هم اکنون این فدراسیون در ۳۱ استان کشور دفتر هیات دارد و هر استانی در شهرستان های مختلف خدمات مورد نیاز را به گروه های هدف ارائه می کنند.

وی اظهار داشت: هم اکنون آقایان در هشت رشته ورزشی و بانوان نیز در پنج رشته فعالیت می کنند که همه ساله برای آنان مسابقات قهرمانی کشور برگزار می شود و این در حالی است که بر اساس آمارهای جهانی و در ایران بین یک تا ۱.۵ درصد جامعه را افراد نابینا و کم بینا تشکیل می دهند که از مشکلات چشمی رنج می برند.

این مسئول ادامه داد: بنا بر تعریف؛ نابیناها شامل نابینایان کامل B۱، نابینایان B۲، "با میدان دید ۲ شصتم"، نابینایی B۳، "میدان دید ۶ شصتم"، در نظر گرفته می شود و بر این مبنا می توان گفت ورزش نابینایان چشم پزشکی بوده و فوق تخصصان مربوطه این کار را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: هم اکنون گلبال ورزش اختصاصی ورزشکاران نابینا و کم بینایان محسوب می شود که پس از جنگ جهانی دوم در کشور آلمان ابداع شد و از سال ۱۹۸۸ نیز در مسابقات پارالمپیک گنجانده شده طرفداران خاص خود را دارد.

رئیس فدراسیون ورزش نابینایان و کم‌بینایان ادامه داد: کم بیناها در رشته دومیدانی فعالیت می کنند و در این میان به جزء پرتاپ چکش در همه رشته ها فعال بوده و ورزشکاران فعال نیز رکوردهای خوبی را به ثبت رساندند.

وی اظهار داشت: طبق هدف گذاری ها ورزشکاران این فدراسیون در المپیک ۲۰۲۰ در رشته دو و میدانی ۲ یا سه رشته بین ۲ تا سه مدال طلا کسب در نظر گرفته شده و در رشته جودو نیز بین یک تا ۲ مدال طلا برای کشورمان پیش بینی شده است.

مظلومی افزود: ایران در رشته فوتبال پنج نفره نیز در مسابقات پا را المیپک ۲۰۱۶ ریو به نایب قهرمانی دست یافت و بر این اساس در مهر امسال به مسابقات قهرمانی آسیا کشور تایلند، انتخابی پارالمپیک ۲۰۲۰ اعزام خواهند شد و در این راستا ۶ اردوی ۹ روزه آماده سازی برای حضور بهتر پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: برای مسابقات گلبال نیز یک سهمیه برای حضور در پارالمپیک ۲۰۲۰ لحاظ شده و بر این مبنا ورزشکاران این رشته نیز آذر ماه در کشور ژاپن شرکت خواهند کرد و در رشته دوچرخه سواری و طبق سیاست‌های جهانی به ورزشکاران معلول نیز باید خدمات دهی شود که این رخداد بسیار مهمی است.

این مسئول ادامه داد: ایران در رشته پاورلیفتینگ نیز به مدت ۱۰ سال قهرمان جهان و به مدت سه سال نایب قهرمانی را یدک می‌کشد که در صورت پارالمپیکی امکان حضور مقتدرانه ورزشکاران فعال را بیش از گذشته فراهم می کنند و در رشته شطرنج نیز ورزشکاران این بخش نیز موفقیت هایی را کسب کردند.

وی اظهار داشت: پارسال حدود ۲ هزار از مرد و ۱۵۰۰ نفر از بانوان کم بینا و نابینا در مسابقات قهرمان کشوری شرکت کردند که خدمات مورد نیاز ورزشی نیز به گروه های هدف ارائه شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *