شناسه خبر: 17695 منتشر شده در مورخ: 1398/4/10 ساعت: 10:58 گروه: اجتماعی  
نماینده مجلس: مهمترین محور برنامه ششم توانمندسازی محرومان است

نماینده مجلس: مهمترین محور برنامه ششم توانمندسازی محرومان است

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طرح توانمندسازی محرومان با اولویت زنان سرپرست خانوار، مهمترین مورد برنامه ششم توسعه دولت بشمار می آید که به مسائل محوری آن توجه شده است.

به گزارش ایران سپید فریده اولاد قباد روز یکشنبه در کارگروه امور بانوان فرمانداری شهرستان شمیرانات اظهار داشت: دختران مجرد که سنشان به احتمال قوی تا ۴۵ سال محاسبه می‌شود نیز شناسایی می‌شوند تا از مزایای این طرح که مهم‌ترین دستور کار آن آموزش‌های لازم جهت حرفه آموزی، کارآفرینی و اشتغالزایی است بهرمند شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همچنین از اجبار ارائه گواهی انجام غربالگری جهت ثبت ازدواج دائم به دفاتر ازدواج بمنظور شناسایی ازدواج‌های پرخطر از نظر بروز اختلالات ژن شناسی نیز خبر داد.

وی اعلام کرد: دولت نسبت به تهیه طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مکلف شده است.

سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز در این جلسه تاکید کرد: افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی گامی مؤثر در احقاق حقوق بانوان جامعه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تنها ۱۷ نفر برابر ۶ درصد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را زنان تشکیل می‌دهند ابراز کرد: بانوان جامعه می‌توانند برای احقاق حقوق خود پای صندوق‌های رأی بیشتر زنان را انتخاب کنند تا از این طریق نظارت و پافشاری برای قوانین آنها نیز بیشتر شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه از تصویب طرحی خبر داد که طی آن مادرانی که حضانت فرزند خود را می‌گیرند بتوانند به راحتی مبلغی را برای هزینه کودک خود از اموال قیم یا خانواده پدری دریافت کنند.

ثریا شارقی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری تهران نیز خطاب به نمایندگان حاضر در جلسه ابراز کرد: شایسته است تشکیل وزارتخانه زنان و کودکان در دستور کار قرار بگیرد زیرا با تغییر شرایط زندگی، نیازها و مشکلات نیز تغییر کرده و نیازمند ساختاری منسجم‌تر هستیم.

ذوالقدر نیز در پاسخ به این مطالبه خاطرنشان کرد: این امر پیگیری شده اما به دلیل اینکه یکی از مصوبات برنامه توسعه ششم کوچک سازی دولت بوده و این اقدام بار مالی دارد رأی نمی‌آورد مگر اینکه از طریق دولت به عنوان یک لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی باشد که بسیار هم امری مؤثر و لازم به شمار می‌آید.

شارقی در ادامه تاکید کرد: برای اعزام ورزشکاران خانم به خارج و حتی اعزام‌ها داخلی کشور با مشکلات فراوانی مواجه هستیم که اگر مرتفع شود بانوان توانمند ایرانی در سطح جهانی مطرح می‌شوند.

اولاد قباد نیز در این خصوص توصیه کرد: حال امکان تفکیک و تخصیص بودجه به این امر میسر نیست و باید مجدداً برای بودجه سال ۹۹ به صورت مستقل مطرح و اختصاص یابد.

فرماندار شمیرانات نیز اظهار داشت: با توجه به موقعیت خاص سیاسی و اجتماعی شهرستان که از جمله شهرستان‌های مدرن و بزرگ کشور به شمار می‌آید از زنان منطقه انتظار داریم تا وظایف بیشتری را در فرآیندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … برای خود ترسیم کنند.

سیاوش شهریور افزود: بانوان در توسعه جامعه امروز نقش چشمگیری دارند که از آن غافل شده‌ایم؛ توسعه کشور بدون در نظر گرفتن بانوان محقق نخواهد شد.

وی تاکید کرد: حاکمان باید زن مؤثر ایرانی را به عنوان یک نظریه پرداز، کنش گر و نیروی رسمی در تمام سطوح مدیریتی پذیرا باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: حتی احزاب سیاسی برای اینکه بتوانند در آینده جایگاه مثبتی داشته باشند باید در راستای جلب نظر و رضایت بانوان تلاش کنند.

فرماندار شمیرانات گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی محصول تصمیمات اشتباه در سیاستگذاری حوزه بانوان هستند.

دبیر کارگروه نجات فرمانداری شمیرانات نیز با تاکید بر اهمیت حمایت مسئولان متولی بر نتیجه فعالیت‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: حمایت از طرح‌های کنترل و پیگشیری آسیب‌ها اجتماعی در حد حرف باقی می‌مانند و در اجرا از هیچ حمایتی برخوردار نمی‌شویم.

شهره صادقی بیان داشت: زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در شمیرانات به خوبی فراهم است و از افراد شاخص بسیاری نیز در این شهرستان حضور دارند که با به کارگیری آنها می‌توان بسیاری از مسائل را ریشه یابی و مرتفع کرد لذا خواهشمندیم نهادهای بالادست حمایت‌های ویژه داشته باشند تا فعالیت‌های اینچنینی نتیجه بخش باشند.

به گزارش ایرنا کارگروه نجات فرمانداری شمیرانات در قالب ۱۳ برنامه از جمله کافه مشاوره، نوستالژی بازگشت و … در جهت کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارد که مهم‌ترین اقدام آن در زمینه کاهش آمار طلاق شهرستان برآورد می‌شود.

به گفته مسئول امور بانوان فرمانداری شمیرانات ۱۳۴ خانوار تحت پوشش بهزیستی و ۳۵۳ خانوار تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان هستند.

ناهید موسوی همچنین از اجرای طرح تاب آوری اجتماعی زنان و خانواده در لواسان بزرگ، ثبت نام اکثریت بانوان کارآفرین شمیرانات در سایت حامی بانو (اولین سامانه حمایتی از بانوان کارآفرین ایرانی) و اجرای طرح اقتصاد دیجیتال در روستاهای دو بخش لواسانات و رودبارقصران در دولت تدبیر و امید خبر داد.

شهرستان شمیرانات متشکل از شهر شمیران (منطقه یک، شمال و شرق منطقه دو و بخش اعظمی از منطقه سه تهران) و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر ۶۰۰ هزار نفر در شمال و شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *