شناسه خبر: 17660 منتشر شده در مورخ: 1398/4/6 ساعت: 02:57 گروه: اجتماعی  
در مهر هنر تنها عشق قلم میزند

در مهر هنر تنها عشق قلم میزند

درآغازین روزهای گرم تابستان شهرمان میزبان هنرمندانیست که هنر را با جانشان خلق کردند. افرادی که هنرشان پنجره‌ای است که با جهان اطراف مرتبطشان میکند و نگاه ها را نسبت به واژه معلولیت تغییر میدهد.

به گزارش ایران سپید در آغازین روزهای گرم تابستان شهرمان میزبان هنرمندانیست که هنر را با جانشان خلق کردند. افرادی که هنرشان پنجره‌ای است که با جهان اطراف مرتبطشان میکند و نگاه ها را نسبت به واژه معلولیت تغییر میدهد.

حال این هنرمندان توانیاب از نقاط مختلف کشور در پایتخت حوالی میدان تجریش گرد هم آمدند تا با نمایش آثارشان توانایی شان را به رخ بکشند و معلولیت را تسلیم کنند. شاید بگوید معلول هر چقدر هم که توانمند باشد باز هم معلول است و در نگاه آدمهای شهر نیازمند کمک.

کافیست سری به این نمایشگاه بزنید و برق نگاه بازدید کنندگان را ببیند. افرادی که در باورشان هم نمیگنجد تصاویر خلق شده رو به رویشان نه از سرانگشتان دست بلکه با کمک انگشتان پا شکل گرفته اند. هنرمندی که از دو دست معلول است پاهایش خلاء دستانش را پر میکنند. برای ما برداشتن یک قاشق از روی زمین با انگشت پا مشکل است اما فاطمه مقیمی با معلولیت 90 درصدی با کمک از همان انگشتان  نقش عشق میزند.

او و دیگر دوستانش بزرگترین نمایشگاه گروهی هنرمندان توانیاب ایران را در گالری مهر هنر به نمایش و بازدید عموم گذاشتند. گالری که میزبان 34 هنرمند معلول با 60 اثراز بهترین آثارشان است. بعد بازدید از آثار دوستان هنرمندم به گفتگو با مدیریت این گالری پرداختم تا برایم از چرایی برگزاری این نمایشگاه بگوید و اینکه چطور در روزگاری که مسئولان هم به زور به معلولان می اندیشند او و دوستانش دست در دست هم داده اند و این اتفاق زیبا را رقم زده اند.

کریم پاشازاده، مدیر «گالری مهر هنر» که وابسته به مؤسسه خیریه متوسلین به امام رضا (ع) است درباره برگزاری این نمایشگاه میگوید:« گالری مهر هنر در بهمن سال گذشته با نمایش آثار فاطمه حمامی هنرمند توانیاب کشورمان افتتاح شد. رسالت این نمایشگاه موضوعات اجتماعی  و توانمندسازی معلولان و البته به نمایش گذاشتن هنر این افراد است. خیریه امام رضا (ع) هنرمندان توانیاب ارتباط خوبی داشت به همین دلیل ما به فکر ایجاد گالری برای به نمایش گذاشتن آثار این دوستان بودیم.

بعد از افتتاح و استقبال خوب شهروندان، مسئولان و هنرمندان کشور از نمایشگاه اول تصمیم گرفتیم جمع بزرگی از این خانواده هنرمند را در این مکان گرد همآوریم. با تلاش و پشتکار دوستان توانیاب این نمایشگاه از 2 تیر تا 7 تیر ماه برگزار میشود و تا کنون مورد استقبال خوبی از طرف عموم مردم قرار گرفته است.

 این نمایشگاه میزبان ۳۴ هنرمند معلول از شهرهای مختلف کشور و ۶۰ اثر از بهترین کارهایشان است. رویکرد ما در تاسیس این نمایشگاه ایجاد فضایی بود برای کسانی که دارای معلولیت هستند و به مکانی برای نمایش و عرضه هنرمندانشان نیاز داشتند.

 یافتن این مکان برای دوستان معلول بسیار سخت و البته با هزینه خواهد بود که با تاسیس این نمایشگاه این مکان به رایگان در اختیار هنرمندان معلول با هر هنری  قرار خواهد گرفت. هدف دوم ما در اختیار قرار دادن این مکان به دانشجویانیست که هنری برای عرضه دارند و بعد از فارغ التحصیلی نیازمند یاری برای عرضه هنرشان هستند که گالری مهر هنر به یاری این افراد میشتابد.

هدف بعدی ما معرفی این گالری در میان هنرمندان بزرگ کشور است که بدانند با حضور در این گالری میتوانند استعدادهای درخشانی بیابند و زمینه همکاری فراهم شود. البته بزرگترین و اصلیترین هدفمان یاری معلولان است تا بتوانند در شرایطی برابر استعدادهایشان را به نمایش بگذارند. همانطور که گفتم این گالری برای نمایش آثار معلولان رایگان است و حتی اگر افراد عادی بخواهند از این مکان استفاده کنند اگر نمایش آثارشان با آثار معلولان ادغام شود میتوانند از تخفیفات ویژه گالری مهر هنر بهره مند شوند. هدف ما از این کار به نمایش گذاشتن آثار معلولان در کنار افراد عادیست.

 دوستان هنرمند معلولی که میخواهند نمایشگاهی از آثارشان داشته باشند، کافیست با  شماره تلفن  22241743 تماس بگیرند تا گالری مهر هنر اتفاق خوبی را برایشان رقم بزند.

بازدید مردم و مسئولان در کنار هم از نمایشگاه آثار هنرمندان معلول میتواند قوت قلبی برای این گروه از جامعه باشد و البته خواسته ای هم از مسئولان داریم. آثار هنرمندان توانیاب هم برای نمایش است هم فروش چه خوب می شود مسئولان نهادهای مختلف با حضور و خرید از این نمایشگاه دوستان هنرمند را حمایت کنند.

قطعاً مسئولان و مدیران کشور مهمانان خارجی دارند و در دید وبازدیدهایشان هدایایی به رسم مهمان نوازی و یاد بود به آنها اهدا می کنند، چه خوب میشود این هدایا از میان آثار و هنرهای افراد دارای معلولیت باشد تا هم به اقتصاد زندگی معلولان کمک شود و هم  نشان از هنر و توانمندی مردمان کشوری باشند که با وجود محدودیت در جسم، ذهن خلاقی دارند و به ذات هنرمند هستند.»

گفتگویم به پایان رسید و اکنون ساعت چهار بعدازظهراست و آفتاب تابستان گرمایش را بر صورتم می نوازد. از اتاق مدیریت برون امدم و نگاهی به اطراف گالری مهرهنر انداختم. اکثر نمایشگاه های هنری در طبقات بالای ساختمان و برج ها برگذار میشود اما این گالری هنری در خیابان دزاشیب شمیرانات و به قولی بر خیابان است و نکته مهم دیگر وجود رمپ مناسب برای حضور معلولان هنرمند و البته بازدید کنندگانیست که باید با عصا و ویلچر چند پله ی ورودی گالری را طی کنند. امیدوارم بازهم برای دیدن آثار زیبای دیگر هنرمندان معلول کشورم پا در «مهرهنر» بگذارم و شاهد توانمندی های بی وصف آنها باشم.   

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *