شناسه خبر: 17571 منتشر شده در مورخ: 1398/4/1 ساعت: 11:12 گروه: اجتماعی  
راه اندازی اولین مرکز ماساژ توسط نابینایان

راه اندازی اولین مرکز ماساژ توسط نابینایان

اشتغال، یکی از دغدغه های مهم افراد نابیناست. در این بین بعضی از مشاغل برای این گروه از افراد جامعه مناسبسازی شده اند. بعنوان مثال بحث آموزش ماساژ و شغل ماساژوری است که در حال حاضر در سازمان فنی حرفه ای به عموم متقاضیان آموزش داده میشود.

به گزارش ایران سپید اشتغال، یکی از دغدغه های مهم افراد نابیناست. در این بین بعضی از مشاغل برای این گروه از افراد جامعه مناسبسازی شده اند. بعنوان مثال بحث آموزش ماساژ و شغل ماساژوری است که در حال حاضر در سازمان فنی حرفه ای به عموم متقاضیان آموزش داده میشود. مهرداد کرمی، از دوستان نابینای اصفهانی به تازگی با گرفتن مجوز راه اندازی یک مرکز ماساژ در اصفهان توانسته برای خود و جمعی از دوستان نابینا اشتغالزایی کند. او میگوید: من حدود ده سال سابقه کار در بخش خصوصی داشتم، ولی مجبور به تغییر کار شدم که یکی از دوستان نابینا به من پیشنهاد داد حال که جمعی از نابینایان مدرک کاربری ماساژ را گرفته اند، خوب است مرکز ثابتی برای این خدمات راه اندازی شود که من هم استقبال کردم.

برای شروع کار باید مجوز گرفته میشد؛ این بود که به صورت فشرده دوره آموزش ماساژ را پیش آقای مهرآئین گذراندم و از ایشان قول همکاری و همفکری گرفتم. بعد برای گرفتن مجوز اقدام کردم. کرمی در  اصفهان در مرکز ارگ جهان نما، یک واحد آپارتمان را برای این منظور اجاره کرده است و نام مرکز نیز مرکز ماساژ جهان نما شده است. او می افزاید: سپس با پنج نفر از آقایان و پنج نفر از خانمهای نابینا که مدرک کاربری ماساژ را اخذ کرده اند صحبت کردم و قرار شد در این مرکز با من همکاری داشته باشند به صورت زوج و فرد و تمام وقت، یعنی صبح و عصر. این مرکز ماساژ اولین مرکز متمرکز ماساژ است که توسط نابینایان اداره میشود، چند روزی است کار خود را آغاز کرده و اگر کسی به مرکز مراجعه داشته باشد، کارش را انجام میدهد. کرمی ادامه میدهد: در روزهای آینده سعی میکنیم از ظرفیت فضای مجازی و رسانه ها برای معرفی کار مرکز استفاده کنیم.

او در مورد مجوز راه اندازی این مرکز نیز می افزاید: مجوز مرکز را از اتحادیه آرایشگران اصفهان گرفته ایم و وزارت بهداشت نیز بازرسیهای لازم را انجام داده است. اما کار برایم راحت نبود و بارها تا مرز پشیمانی رفتم. کاش مسئولان قوانین را در مورد نابینایان با دید بازتری اعمال کنند تا ما نیز بتوانیم در این شرایط سخت با افراد بینا رقابت کنیم. اما کار آموزش ماساژ و ایده اشتغالزایی از این راه، از سال 93 در انجمن جوانان روشنبین اصفهان شکل گرفته است. آقای حیدری مسئول این انجمن میگوید: افراد نابینا میتوانند بعد از آموزش سبکهای مختلف ماساژ و گرفتن مدرک مربوط به آن از سازمان فنی حرفه ای  برای خود شغلی فراهم کنند.

انجمن تا به حال توانسته به حدود چهارده نفر مدرک کاربر ماساژ بدهد که عالیترین مدرک سازمان فنی حرفه ای است و 8 نفر دیگر هم در مرحله ثبت هستند و بزودی مدرک خود را دریافت خواهند کرد و به طور کلی حدود سی نفر دوره های مختلف ماساژ را در این انجمن گذرانده اند. تا حال ما کار آموزش نابینایان را با چند مؤسسه "مؤسسه یانا، آرامش، ایرانیان، جزیره و مهرآیین نوین" انجام داده ایم. البته آموزش در خود انجمن انجام میشود و این مؤسسات در زمینه ورود به پرتال فنی حرفه ای با ما همکاری میکنند و در آینده نزدیک قصد داریم خودمان مجوزهای لازم را بگیریم تا مستقیماً با فنی حرفه ای در ارتباط باشیم.

در حال حاضر آموزشها به نتیجه رسیده و جمعی از دوستان آماده به کار هستند و همان طور که میبینید با سرمایه گذاری یکی از خودشان این سالن را راه انداخته اند که امیدوارم سالن ماساژ جهان نما در تمام شهرها الگویی شود تا افراد نابینا متوجه شوند، میتوانند از این راه اشتغال یابند. البته در حال حاضر علاوه بر دوستانی که در این سالن اشتغال مییابند، خیلی از دوستان بعد از آموزش در استخرها و سالنهای ورزش به صورت خصوصی اشتغال یافته اند. ما در سطح استان اصفهان ماساژورهای نابینای حرفه ای هم داریم که حتی از شهرهای دیگر نیز مشتری دارند.

تعدادی از این دوستان علاوه بر آموزشهای کامل کاربری ماساژ برخی دوره های تخصصی و درمانی دیگر را هم دیده اند و الآن کار ماساژ را در حد بسیار حرفه ای انجام میدهند. حیدری می افزاید: دوره ماساژ در انجمن مربوط به ماساژهای ریلکس کننده عضلات است و جنبه درمانی ندارد. این دوره شامل چند نوع ماساژ از جمله ماساژ سوئدی، تایلندی، و روسی میشود که گرفتگی عضلات را برطرف میسازد و از جمله برای ورزشکاران قبل و بعد از ورزش مناسب است، اما این ماساژها جنبه درمانی ندارند. هر یک از این سبکهای ماساژ یک دوره آموزشی 30-40 ساعته دارد، اما آموزش کامل انواع ماساژ شامل یک دوره 200 ساعته است که شامل آموزش تئوری و عملی میشود.

در بخش تئوری افراد نابینا با آناتومی و فیزیولوژی بدن آشنا میشوند و در بخش عملی ماساژ را به صورت عملی آموزش میبینند. میآموزند ماساژ برای چه افرادی مناسب است و برای چه کسانی مناسب نیست. بعد از گذراندن آموزش، فرد برای گذراندن کارورزی معرفی میشود. آزمون فنی حرفه ای نیز در دو بخش تئوری و سپس عملی برگزار میشود و افرادی که بتوانند مدرک کاربری ماساژ را بگیرند اجازه راه اندازی مرکز ماساژ را دارند.

راضیه کباری

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *