شناسه خبر: 17557 منتشر شده در مورخ: 1398/3/30 ساعت: 09:47 گروه: دانش و فن آوری  
آشنایی با مخترع نابینای کروز کنترل

آشنایی با مخترع نابینای کروز کنترل

وقتی در ۱۷ اوت ۱۸۹۰ در ایندیانای آمریکا متولد شد، اطرافیانش فکرش را هم نمیکردند زندگی کودک تازه متولد، آنقدر پر فراز و نشیب باشد. اولین نقطه عطف زندگی در پنج سالگی رخ نشان داد؛ جایی که یک تصادف، بینایی «Ralph Teetor» را کاملاً از کار انداخت.

به گزارش ایران سپید وقتی در ۱۷ اوت ۱۸۹۰ در ایندیانای آمریکا متولد شد، اطرافیانش فکرش را هم نمیکردند زندگی کودک تازه متولد، آنقدر پر فراز و نشیب باشد. اولین نقطه عطف زندگی در پنج سالگی رخ نشان داد؛ جایی که یک تصادف، بینایی «Ralph Teetor» را کاملاً از کار انداخت. کودک نابینا اما مصمم بود زندگی را طوری ادامه دهد که نبود بینایی هیچ تأثیری در مسیری که طی میکند، نداشته باشد.

Ralph برخلاف عادت نابینایان در آن روزگار، نه سراغ موسیقی رفت و نه ماساژ و فیزیوتراپی را به عنوان مسیر زندگی برگزید. او به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و در آنجا مهندسی مکانیک خواند. بعد از تحصیل هم شغل عجیب و غریبی نصیبش شد. به مدد لامسه قوی توانست روشی برای طراز کردن توربینهای بخار اژدرهای زیردریایی پیدا کند و با استفاده از همین روش خلاقه هم برای نخستین بار جذب بازار کار شد.

معروف است که میگویند احتیاج، پدر اختراع است. پدرِ معروفترین اختراع فیفر هم احتیاج بود. تیتر وکیلی داشت که با حفظ سمت، راننده اش هم محسوب میشد. این راننده به طرز آزار دهنده ای عادت داشت موقع صحبت کردن از سرعت خودرو میکاست و وقتی گوش میکرد بر آن می افزود. این کار، تیتر را به شدت عصبانی و آزرده خاطر میکرد. این بود که به صرافت اختراع وسیله ای افتاد تا خود را از شر این معضل برهاند. حاصل سالها آزمون و خطا بالاخره ابزاری شد که ما امروزه آن را با نام «Cruise control» میشناسیم. وسیله ای که به رانندگان کمک میکند سرعت خودرو را بر روی یک عدد خاص، ثابت نگهدارند. تیتر در ۱۹۴۵ بعد از ده سال تلاش توانست ابزار مورد نظرش را تولید کند. نامهای مختلفی برای اختراعش در نظر گرفت. اسمهایی مثل Controlmatic, Touchomatic, Pressomatic و Speedostat, سر انجام هم اختراعش را با همین اسم آخر به ثبت رساند. نامی که البته زیاد نام شناخته شده ای نیست و همه این محصول را با نام کروز کنترل میشناسند. احتیاج یک نابینا منجر به اختراع وسیله ای شد که حالا کمتر کمپانی خودروساز را میتوان یافت که از آن استفاده نکند. کرایسلر، اولین شرکتی بود که در ۱۹۵۸ از این وسیله در اتومبیلهایش استفاده کرد.

تیتر طوری زندگی کرد که نابینایی نتواند عامل باز دارنده ای در مسیر موفقیتهایش باشد. او اختراعات دیگری را هم به نام خود ثبت کرده. نخستین ماشین برقی چمنزنی، نوعی قفل مکانیکی و همینطور نگهدارنده چوبهای ماهیگیری از جمله اختراعاتی است که به نام تیتر ثبت شده است. تیتر از ۱۹۳۶ تا ۱۹۶۳ به طور پیوسته مدیر جامعه مهندسان موتور خودرو در آمریکا بود. او همچنین یک دکترای افتخاری در مکانیک و یکی هم در حقوق از دانشگاه ایندیانا دریافت کرد. Ralph Teetor در ۱۹۸۲ و در ۹۱ سالگی درگذشت. به نام Teetor جایزه ای هم تأسیس شده که با هدف ترویج ارتباط مؤثر میان دانشجویان و صنعتگران، به فعالان این حوزه اهدا میشود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *