شناسه خبر: 17556 منتشر شده در مورخ: 1398/3/30 ساعت: 09:46 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 30 خرداد 1398

روزنامه پنجشنبه 30 خرداد 1398

هدف بهزیستی، زندگی مستقل همراه با منزلت معلولان است - هرگز چنین شرایط پیچیده ای وجود نداشت - اجرای نسخه نویسی الکترونیک در ۶ استان - آشنایی با مخترع نابینای کروز کنترل - اعلام رنکینگ جدید جودوی نابینایان جهان - حوادث - چاردیواری - اطلاعرسانی

روزنامه ایران سپید

پنجشنبه 30 خرداد 1398

16 شوال 1440

20 جون 2019

سال بیست و سوم شماره 6163

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

......عناوین این شماره......

هدف بهزیستی، زندگی مستقل همراه با منزلت معلولان است 2

هرگز چنین شرایط پیچیده ای وجود نداشت 5

اجرای نسخه نویسی الکترونیک در ۶ استان 7

آشنایی با مخترع نابینای کروز کنترل 9

اعلام رنکینگ جدید جودوی نابینایان جهان 12

حوادث

چاردیواری 17

اطلاعرسانی

.............ویژه

* هدف بهزیستی، زندگی مستقل همراه با منزلت معلولان است: معاون وزیر رفاه، کار و تأمین اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: هدف بهزیستی توسعه مراکز نگهداری افراد دارای معلول نیست، بلکه در تلاشیم فرد دارای معلولیت، زندگی مستقل همراه با منزلت در جامعه داشته باشد. قبادی دانا در مراسم معارفه مدیر کل جدید بهزیستی استان گیلان در رشت افزود: هدف ما در بهزیستی این است که فرد دارای معلولیت زندگی مستقل همراه با منزلت در جامعه داشته و فرزند بی سرپرست در آسایشگاه و مراکز شبه خانواده نداشته باشیم تا به فرزندخواندگی بدهیم. آن وقت است که پیشگیری همه جانبه ما به بار نشسته است. وی در ادامه سخنانش با اشاره به قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مصوب مجلس در سال ۹۶ و ابلاغ آن در سال گذشته از سوی رئیس جمهوری اظهار داشت: اگر بتوانیم به خوبی عمل کنیم، قانون خوبی است؛ ما در کشور کمبود قانون، علم، دانش و تجربه نداریم؛ بلکه بیشتر مشکل ما این است که این قوانین و تجربیات در امور جامعه ما ساری و جاری نیست که البته محدودیتها زیاد است. وی خاطرنشان کرد: برآورد اعتبار برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت قبل از وضع تحریمهای ظالمانه، ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که با شرایط امروز باید این رقم سه برابر شود. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت مشارکت خیرین در بهزیستی اظهار داشت: همان طور که دسترسی جوانان ما به آسیبهای اجتماعی طی چند دقیقه است، باید به نقطه ای برسیم که دسترسی خیرین به نیازمندان و معلولان نیز به حد اقل برسد. قبادی دانا تأکید کرد: سازمان بهزیستی باید تسهیلگر باشد، نه اینکه سنگ جلوی پای کسانی بگذارد که میخواهند مهربانی و کار خیر انجام دهند. وی در ادامه سخنانش با اشاره به آمار حدود یکصد هزار خانوار تحت پوشش در بهزیستی گیلان خاطرنشان کرد: زوجها در این استان تمایل به تکفرزندی دارند؛ ضمن اینکه گیلان در موضوع سالمندی استان اول است و اگر سونامی سالمندی در کشور راه بیفتد، این استان در معرض خطر است. قبادی دانا با اشاره به وجود افراد دارای معلولیت در کشور از جمله در گیلان تصریح کرد: معلولیت ناشی از مادرزادی به دلیل مشکلات ژنتیکی قابل پیشگیری است، ولی در عین حال باید آموزشهای لازم برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به ویژه از سنین کودکی داده شود؛ چرا که تابآوری در زندگی اهمیت بسیاری دارد. وی با تصریح اینکه باید با رویکردهای اجتماع محور، محله محور و خانواده محور به اهدافمان برسیم، گفت: میکوشیم در سازمان بهزیستی، به زیستن را بیاموزیم، تجربه و تمرین کنیم و به جامعه انتقال دهیم. در این مراسم ضمن تقدیر از محمدرضا پارسی، حسین نحوینژاد به عنوان مدیر کل جدید بهزیستی گیلان معرفی شد.

* گلواژه: رفتار هر انسان آیینه ای است که او چهره خود را در آن نشان میدهد. گوته

 

............سیاسی

* هرگز چنین شرایط پیچیده ای وجود نداشت. جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه در حال حاضر کشور در شرایط حساس و پیچیده ای قرار دارد، گفت: در طول ۴۰ سال عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هرگز چنین شرایط پیچیده ای وجود نداشت. وی با بیان اینکه امروز در شرایطی قرار داریم که دشمن با بی توجهی به همه تعهدات و پیمانها از جمله برجام رفتار متفاوتی از خود نشان داده، افزود: امروز آمریکا با خروج از برجام و توافقی که همه کشورهای بزرگ و مهم جهان در آن وجود داشته اند و ایران به همه وظایف و تعهدات خود در این توافق عمل کرده بود، رفتار متفاوت و متناقضی از خود نشان داد.

* شهاب الدین صدر، رئیس جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت میگوید: اصولگرایان اگر میخواهند به پیروزی برسند، باید سلیقه های همدیگر را تحمل کنند و تنگنظریها را کنار بگذارند؛ وگرنه اگر متشتت باشند نتیجه انتخابات را دوباره واگذار میکنند. 

* سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به شرایط سخت پیش روی سیاستورزان، به ویژه اصلاحطلبان گفت: اصلاحطلبان راهی جز شرکت و حضور فعال در انتخابات در حد مقدوراتشان ندارند. نمیتوانیم کشور را به جبهه پایداری با آن سیاستهای غلطشان بدهیم. مرعشی تأکید کرد: اصلاحطلبان در انتخابات شرکت نکنند، جلیلی رئیس مجلس میشود و پایداریها حاکم مطلق.

* فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به این مسئله که آمریکاییها به ضعفهای خود اذعان دارند، گفت: به بیان خود آمریکاییها، بزرگترین ضعف آنها فقدان رهبری ازسوی فردی روحانی است که مانع ایجاد قدرت واقعی در آمریکا شده است.

* رئیس جمهوری آمریکا در یک پیام توئیتری از تغییر سرپرست وزارت دفاع آمریکا خبر داد و گفت: مارک اسپر از این پس سرپرستی این وزارتخانه بر عهده خواهد داشت.

...........بهداشت و سلامت

* اجرای نسخه نویسی الکترونیک در ۶ استان: معاون وزیر بهداشت گفت:  زیرساختهای پرونده الکترونیک سلامت آماده شده و هر کس که بخواهد خدمات دریافت کند، در تمام مراکز درمانگاهی اطلاعاتش در سامانه ثبت میشود. دکتر جان بابایی افزود: از اول تیر نیز در شش استان تمام پرونده های بیماران از بیمارستانهای دولتی به صورت الکترونیک به سازمانهای بیمه گر منتقل میشود و تا پایان سال تمام بیمارستانها میتوانند نسبت به ارسال الکترونیکی اسناد خود اقدام کنند. نسخه نویسی الکترونیک از شش استان در بخش دولتی و دو استان در بخش خصوصی شروع شده. استانهای مازندران، گلستان، زنجان، فارس، خراسان رضوی و گیلان در بخش دولتی نسخه نویسی الکترونیک را شروع کرده اند. در زمینه خدمات الکترونیک حدوداً در ۲۰ استان نوبتگیری الکترونیکی دریافت خدمات را نیز آغاز کرده ایم. در حوزه بهداشت تمام ایرانیان پرونده الکترونیک سلامت دارند. در حوزه درمان نیز ساختار آماده است و افراد میتوانند در پرونده الکترونیک خود کاستیهای اطلاعاتی را اضافه کنند. * سفر سالانه ۳۰۰ هزار خارجی برای انجام امور درمانی به ایران: معاون کل وزارت بهداشت گفت: سالانه ۳۰۰ هزار خارجی برای مسائل درمانی به ایران سفر میکنند و هدف ما این است که ایران به مرکز اتصال منطقه در گردشگری سلامت تبدیل شده و به کشورهای دوست و همسایه خدمات ارائه دهد. اتباع کشورهای عراق، افغانستان، جمهوری آذربایجان و پاکستان عمده گردشگران سلامت ورودی به ایران هستند. بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی، ایران  در رتبه ۳۰ سرمایه گذاری در حوزه نظام سلامت و درمان قرار دارد. دومین اجلاس گردشگری سلامت کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو با هدف معرفی توانمندیهای ایران و با محوریت گردشگری سلامت، با حضور ۱۵۰ میهمان داخلی و خارجی در مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی اردبیل در حال برگزاری است.

............از شش نقطه جهان

* آشنایی با مخترع نابینای کروز کنترل: وقتی در ۱۷ اوت ۱۸۹۰ در ایندیانای آمریکا متولد شد، اطرافیانش فکرش را هم نمیکردند زندگی کودک تازه متولد، آن قدر پر فراز و نشیب باشد. اولین نقطه عطف زندگی در پنج سالگی رخ نشان داد؛ جایی که یک تصادف، بینایی «Ralph Teetor» را کاملاً از کار انداخت. کودک نابینا اما مصمم بود زندگی را طوری ادامه دهد که نبود بینایی هیچ تأثیری در مسیری که طی میکند، نداشته باشد. Ralph برخلاف عادت نابینایان در آن روزگار، نه سراغ موسیقی رفت و نه ماساژ و فیزیوتراپی را به عنوان مسیر زندگی برگزید. او به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و در آنجا مهندسی مکانیک خواند. بعد از تحصیل هم شغل عجیب و غریبی نصیبش شد. به مدد لامسه قوی توانست روشی برای طراز کردن توربینهای بخار اژدرهای زیردریایی پیدا کند و با استفاده از همین روش خلاقه هم برای نخستین بار جذب بازار کار شد. معروف است که میگویند احتیاج، پدر اختراع است. پدرِ معروفترین اختراع تیتر هم احتیاج بود. تیتر وکیلی داشت که با حفظ سمت، راننده اش هم محسوب میشد. این راننده به طرز آزار دهنده ای عادت داشت موقع صحبت کردن از سرعت خودرو میکاست و وقتی گوش میکرد، بر آن می افزود. این کار، تیتر را به شدت عصبانی و آزرده خاطر میکرد. این بود که به صرافت اختراع وسیله ای افتاد تا خود را از شر این معضل برهاند. حاصل سالها آزمون و خطا بالاخره ابزاری شد که ما امروزه آن را با نام «Cruise control» میشناسیم. وسیله ای که به رانندگان کمک میکند سرعت خودرو را بر روی یک عدد خاص، ثابت نگهدارند. تیتر در ۱۹۴۵ بعد از ده سال تلاش توانست ابزار مورد نظرش را تولید کند. نامهای مختلفی برای اختراعش در نظر گرفت. اسمهایی مثل Controlmatic, Touchomatic, Pressomatic و Speedostat. سر انجام هم اختراعش را با همین اسم آخر به ثبت رساند. نامی که البته زیاد نام شناخته شده ای نیست و همه این محصول را با نام کروز کنترل میشناسند. احتیاج یک نابینا منجر به اختراع وسیله ای شد که حالا کمتر کمپانی خودروساز را میتوان یافت که از آن استفاده نکند. کرایسلر، اولین شرکتی بود که در ۱۹۵۸ از این وسیله در اتومبیلهایش استفاده کرد. تیتر طوری زندگی کرد که نابینایی نتواند عامل باز دارنده ای در مسیر موفقیتهایش باشد. او اختراعات دیگری را هم به نام خود ثبت کرده. نخستین ماشین برقی چمنزنی، نوعی قفل مکانیکی و همین طور نگهدارنده چوبهای ماهیگیری از جمله اختراعاتی است که به نام تیتر ثبت شده است. تیتر از ۱۹۳۶ تا ۱۹۶۳ به طور پیوسته مدیر جامعه مهندسان موتور خودرو در آمریکا بود. او همچنین یک دکترای افتخاری در مکانیک و یکی هم در حقوق از دانشگاه ایندیانا دریافت کرد. Ralph Teetor در ۱۹۸۲ و در ۹۱ سالگی درگذشت. به نام Teetor جایزه ای هم تأسیس شده که با هدف ترویج ارتباط مؤثر میان دانشجویان و صنعتگران، به فعالان این حوزه اهدا میشود.

 

...............ورزشی

* اعلام رنکینگ جدید جودوی نابینایان جهان: در جدیدترین رنکینگ جودوی نابینایان جهان که برای ماه جاری میلادی است، محمدرضا خیر اللهزاده در وزن +100 کیلوگرم تنها نماینده کشورمان در جمع برترینها است. عملکرد نمایندگان کشورمان در سایر اوزان به شرح زیر است: -60 کیلوگرم: سیدمیثم بنی طبا پانزدهم، -66 کیلوگرم: رضا غلامی شانزدهم و سعید رحمتی هجدهم، -73 کیلوگرم: علی عباسنژاد چهل و چهارم و مهدی برچلو پنجاه و یکم، -81 کیلوگرم: سید امید جعفری پانزدهم، -90 کیلوگرم: وحید نوری ششم، محمدعلی شنانی شانزدهم و وحید عسکره سی و سوم، -100 کیلوگرم: احسان موسینژاد یازدهم، +100 کیلوگرم: محمدرضا خیر اللهزاده اول.

* دو و میدانیکاران همدانی خوش درخشیدند: سمیه سهیلی، رئیس هیأت ورزش نابینایان همدان با اشاره به درخشش دو و میدانیکاران همدانی در رقابتهای قهرمانی کشور اظهار داشت: بیستمین دوره مسابقات دو و میدانی قهرمانی کشور با قهرمانی همدان در هر دو بخش آقایان و بانوان به پایان رسید. رئیس هیأت نابینایان استان همدان با اشاره به نتایج انفرادی بانوان همدانی در این رقابتها گفت: در بخش بانوان پرستو حضرتی در ۴۰۰ متر، معصومه محبیمنش در ۲۰۰ متر و مهوش نیکرویی در ۱۰۰ متر همگی به مدال دست یافتند. وی خاطرنشان کرد: آرزو محبیمنش در ۱۰۰ متر مدال طلا و مهوش نیکرویی در ۲۰۰ متر مدال نقره بر گردن آویختند. سهیلی با اشاره به نتایج انفرادی آقایان نیز بیان کرد: در این بخش حمید اسلامی در ۱۵۰۰ متر و ۵۰۰۰ متر دو مدال طلا گرفت و مهرداد مرادی در ۱۰۰ متر، محمدرضا محمدزاده در ۱۰۰ متر و وحید علی نجیمی در ۴۰۰ متر به مدال طلا رسیدند. رئیس هیأت نابینایان استان همدان افزود: مهرداد مرادی در ۴۰۰ متر و وحید علی نجیمی در ۱۰۰ متر مدال نقره را از آن خود کردند و تیم آقایان همدان به مربیگری مهدی موسوی به عنوان قهرمانی دست یافت.

 

.............حوادث

* قتل دلخراش دختر ۲ ساله در آغوش مادر: جوان ۲۲ ساله ای به نام «سجاد» بستگان و آشنایانش را به جشن تولدی دعوت کرد که قصد داشت پایان خدمت سربازیش را نیز جشن بگیرد، اما او بعد از برگزاری جشن و در اواخر شب از منزل پدربزرگش (محل جشن) بیرون آمد تا نزد دوستش برود. او با «میلاد» در سه راه دانش مشهد قرار گذاشته بود، ولی زمانی که از پل عابر پیاده به آن سوی بزرگراه عبور کرد تا سر قرار برود، به دلیل نامعلومی با یکی از نگهبانان کارگاههای سنگبری درگیر شد. نگهبانان نیز که نمیخواستند کار به نزاع و پلیس کشیده شود، از کارت ملی آن جوان با گوشی تلفن همراه عکس گرفتند که اگر حادثه ای رخ داد بتوانند او را به پلیس معرفی کنند. جوان ۲۲ ساله که مدعی بود به دلیل نوشیدن مشروبات الکلی، مست شده است، کمی آن سوتر، ناگهان تکه آجری را از روی زمین برداشت و به طرف یک خودروی عبوری پرت کرد. این تکه آجر فضا را شکافت تا این که به سر دختر بچه ۲ ساله ای خورد که در صندلی خودرو و در آغوش مادرش به خواب ناز رفته بود. مادر که وحشتزده دستان خونآلودش را دید، با چشمانی مضطرب و حیران، جیغ کشید و این گونه پدر دختر به سوی مرکز درمانی حرکت کرد، اما شدت اصابت تکه آجر به حدی بود که دیگر آسنای ۲ ساله نفس نمیکشید. با اعلام این خبر از سوی نیروهای انتظامی به قاضی، کارآگاهان با استفاده از دوربینهای مدار بسته محلی تصویری از این جوان مظنون به دست آوردند و به محل سکونت متهم در منطقه قاسمآباد عزیمت کردند و او را به دام انداختند.

* قتل دو دختر به دست عموی جنایتکار: ساعت 9 شامگاه دوشنبه 27 خرداد اهالی روستای تنگه یک بخش مرکزی آبادان در تماس با پلیس از وقوع جنایتی هولناک در یکی از خانه های روستا خبر دادند. با اعزام مأموران پلیس به محل مشخص شد مرد 39 ساله پس از حبس کردن همسر و دو فرزندش در یکی از اتاقهای خانه، دو برادرزاده 16 و 27 ساله اش را در اتاقی دیگر به قتل رسانده است. بررسیهای پلیس نشان میداد یکی از مقتولان که دختری 16 ساله بود مدتی قبل به دلیل ناسازگاری با نامادریش خانه پدری خود را در شیراز ترک کرده و به خانه عمویش -عامل قتل- آمده و با آنها زندگی میکرد و دختر 27 ساله نیز پس از مرگ پدر و جدایی از همسرش به خانه عمویش آمده بود که به دست وی به قتل رسید. متهم در بازجوییها مدعی شد از مدتی قبل به روابط برادرزاده هایش با افراد دیگر ظنین شده و به همین دلیل تصمیم به قتل آنها گرفته است. او پس از محبوس کردن خانواده اش، دو برادرزاده اش را به اتاقی دیگر برده و پس از خفه کردن دختر 16 ساله با روسری، دختر 27 ساله را نیز با چاقو کشته است. همسر قاتل که متوجه این جنایات هولناک شده بود، با گوشی همراهش به یکی از معتمدان روستا موضوع را خبر داده و او نیز با پاسگاه تماس گرفته بود. با رسیدن مأموران متهم در صحنه دستگیر شد و به قتل اعتراف کرد.

 

 

...........چاردیواری

* سلام عزیزان. مناسبتی خاص در هفته پیش رو نداریم؛ لذا فضا را به پاسخ به پرسشها و طرح نظرات شما عزیزان اختصاص میدهم. فقط ذکر این توضیح لازم است که کاغذ روزنامه بار دیگر تغییر کرده است و شاید موجب کاهش کیفیت چاپ روزنامه شود که البته کوشش میکنیم با همیاری همکاران چاپمان این مشکل به حد اقل برسد. فقط درخواستمان کمی صبر است تا بتوانیم روزنامه را با کاغذ جدید به شکل مطلوبتر چاپ کنیم. به هر حال متأسفانه دو واقعیت، چاپ روزنامه را از کیفیت مطلوب دور میکند؛ نخست کمبود کاغذ مطلوب و گرانی بیش از حد آن و نایاب شدن کاغذهای مختلف در بازار پس از گذشت یک مدت مشخص و دیگر، فرسودگی کامل دستگاههای چاپ که بهتر میدانید مستلزم سرمایه گذاری اساسی برای نوسازی آنهاست. اما تماسها و نظرات شما: آقایان فرزندی، پیراسته و دوست عزیزی با ارسال پیامک از ستون ضیافت نور قدردانی کردند و در این مورد آقای پیراسته خواهان چاپ مطالب مشابه در مناسبتهای مذهبی شده اند و آقای فرزندی تداوم این ستون در دهه نخست ماه محرم. خانم ملکآبادی از مشهد با اعلام اینکه برای تمدید یا تعویض کارت بانکی خود به بانک رفاه مراجعه کرده اند و از برخورد بد کارکنان آن بانک شکایت کردند. در توضیح آن گفته اند کارمند بانک به ایشان گفته است: «شما مهر دارید و ما با آدم بیسواد نمیتوانیم کار کنیم.» راستش ممکن است کارمندهای شعب بانکی برخورد مطلوبی با نابینایان نداشته باشند و در همین هفته طی نامه ای با بانک مرکزی خواهان جلسه ای تخصصی در خصوص رویه خدمات بانکی برای نابینایان شدیم؛ اما مسئله من نقل قول خانم ملکی از کارمند بانک است. آیا کارمند بانک گفته است ما با افراد بیسواد کار نمیکنیم؟ صادقانه باید بگویم کارمندان بانک این چنین صحبت نمیکنند. از دوستان خواهش میکنم عین حقیقت را بیان کنند و واژگانی را به طرف متشاکی خود نسبت ندهند که نگفته است. چون بسیار بعید است که یک کارمند بانک بگوید ما با افراد بیسواد کار نمیکنیم و حتی نابینای تحصیلکرده مشتری خود را بیسواد بنامد. خانم معصومه قربانی از شاهرود در خصوص نحوه اعطای سنوات ارفاقی به کارکنان معلول خواهان بازنشستگی پیش از موعد پرسیده اند. پس از درخواست کارمند، اداره اش موضوع بازنشستگی  را از سازمان بهزیستی استعلام میکند. سازمان بهزیستی هم شدت معلولیت فرد متقاضی را به شورای اداری مسئول در اداره محل خدمتش اعلام میکند. پس از آن فرد به کمیسیون پزشکی معرفی میشود. این کمیسیون هم متناسب با شدت معلولیت از دو تا شش سال میتواند سنوات ارفاقی به وی اعطا کند که افراد نابینای مطلق به عنوان معلولان شدید مشمول 6 سال سنوات ارفاقی هستند. آقای رحمانی از عدم تناسب حقوق و دستمزد با تورم شکوه کردند و دوستان عزیزمان از اسلامشهر و مراغه از عدم تکافوی مستمری. توجه آقایان رحمتی و اشنویی را به توضیح در خصوص چاپ روزنامه جلب میکنم.

 

...........اطلاعرسانی

* به اطلاع مخاطبان ایران سپید میرساند: ساعت کار روزنامه از اول تیر (روز شنبه) از ساعت ده و نیم صبح تا پنج و نیم بعد از ظهر خواهد بود. بنا بر این قبل از ساعت ده و نیم کسی در تحریریه پاسخگوی خوانندگان نخواهد بود و خواهشمندیم برای تماس با تحریریه تنها در ساعت کاری همکاران تماس حاصل نمایید. 

* بدین وسیله اعلام میدارد که دفتر جامعه نابینایان کرج به شماره ثبت 471 از خیابان ادهم، پلاک 66 به کرج، میدان شاه عباسی، ابتدای بلوار امامزاده حسن، رو به روی دار الشفای امامزاده حسن، جنب عطاری مؤمنی، ساختمان مؤمنی، طبقه اول منتقل شده است. شماره تماس: 02632225893

* آموزش آواز سنتی، صدا سازی، ویولن، سه تار، سنتور و فلوت ریکوردر با 50 درصد تخفیف؛ آقای حسینی 09127057546 (زمان پاسخگویی از ساعت 10 الی 14)

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *