شناسه خبر: 17545 منتشر شده در مورخ: 1398/3/29 ساعت: 09:31 گروه: اجتماعی  
افزون بر ۲ هزار مشاور ژنتیک خانواده آماده راهنمایی زوجین هستند

افزون بر ۲ هزار مشاور ژنتیک خانواده آماده راهنمایی زوجین هستند

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ مشاور ژنتیک آموزش دیده و مجرب در استان های مختلف کشور، آماده همکاری و ارائه خدمات مشاوره به زوجین در آستانه فرزند آوری هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا مجید رضا زاده، در حاشیه بازدید از مرکز تحقیقات ژنتیک میبد، افزود: این سازمان به عنوان متولی ارائه خدمات و سلامت اجتماعی وظایفی به عهده دارد، از جمله رسیدگی به امور معلولان و آسیب دیدگان است که پیشگیری از انواع معلولیت ها و آسیب‌های اجتماعی در اولویت فعالیت های این نهاد قرار دارد.

وی ادامه داد: این سازمان در حوزه پیشگیری از معلولیت‌های افراد فعالیت‌های متعددی دارد که مهمترین آن پیشگیری از معلولیت ناشی از اختلال ژنتیکی است و برای اینکه بتواند در این زمینه موفق باشد تعداد زیادی مشاور ژنتیک را آموزش داده است.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی تصریح کرد: این سازمان در حال طراحی برنامه‌ای است تا از معلولیت‌های ناشی از اختلال ژنتیک در مناطق مختلف کشور پیشگیری کند.

رضا زاده یادآور شد: بخشی از معلولیت‌های ناشی از اختلال ژنتیک قابل تشخیص و پیشگیری است و با توجه به این موضوع این نهاد مصمم است در یکدوره ۲ یا سه ساله خانواده هایی را که فرزند یا فرزندان معلول دارند و با توجه به احتمال تولد فرزند معلول در چنین خانواده هایی، آنها را تحت غربالگیری ژنتیک قرار دهد و کمک کند که فرزند معلول به دنیا نیاورند و به این ترتیب توقفی در ایجاد معلولیت و سیر افزایش تعداد معلولان ایجاد شود.

معاون بهزیستی در ادامه آزمایشگاه‌های ژنتیک را کانونی عنوان کرد که با کمک در حوزه مشاوره و تشخیص در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها فعالیت دارد.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی به طور مستقیم متولی این آزمایشگاه‌ها نیست ولی به عنوان بهره بردار از این فضاها که تا به حال به دست خیرین ایجاد شد، استفاده می‌کند و در این ارتباط نیز از کمک‌های خیری استقبال و به آنها کمک می‌کند تا بتوانند برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها اجرا کنند.

وی با اظهار امیدواری به افزایش افراد خیرین در احداث تامین فضاهای مورد نیاز برای پیشگیری از معلولیت‌ها در مورد مرکز تحقیقات ژنتیک میبد هم اظهار کرد: این مرکز ظرفیت‌های خوبی دارد از جمله مراکزی است که خیرین با کمک به دولت آن را راه اندازی کردند و باید کمک کرد ظرفیت‌های این مرکز بالفعل شود و با استفاده از ظرفیت‌ها و خدمات این مرکز توسط مردم منطقه و مناطق دیگر گامی در جهت پیشگیری از معلولیت‌ها برداشته شود.

همچنین نماینده مردم شهرستان های تفت و میبد در نشستی که با حضور معاون بهزیستی برگزار شد به وظایف و حوزه عملکرد مرکز ژنتیک میبد اشاره کرد و خواستار کمک‌های خیری برای تکمیل ساختمان این مرکز شد تا مرکز یادشده از نظر سخت افزاری و نرم افزاری با کمک بخش خصوصی و دولت توسعه یابد.

فرماندار میبد هم اظهار کرد: ظرفیت‌های خوبی در شهرستان فراهم است، که با مشارکت خیرین و استقبال از آنها که آماده مشارکت در حوزه‌های علمی، آموزشی، فرهنگی و… هستند، با حضور آنها سیاست‌های سازمان بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها محقق خواهد شد.

مرکز تحقیقات ژنتیک میبد از سال ۱۳۹۱ به عنوان قطب ژنتیک جنوب شرق کشور در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع و در زمینه خدمات آزمایشگاهی تخصصی ژنتیک در رشته‌های مختلف شروع به فعالیت کرده است.

این مرکز شامل بخش سیتوژنتیک که آنالیز مربوط به کروموزوم‌ها در آنجا انجام می‌شود و بخش مولکولی هست که آزمایش پی. سی آر ، توالی یابی و آزمایش Array CGH که برای تشخیص بسیاری از بیماری‌های تک ژنی است ، در آن صورت می‌گیرد .

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *