شناسه خبر: 17528 منتشر شده در مورخ: 1398/3/28 ساعت: 10:06 گروه: اجتماعی  
مسئولان، مناسب سازی محیط شهری برای معلولان را جدی نمی گیرند

مسئولان، مناسب سازی محیط شهری برای معلولان را جدی نمی گیرند

کمبود بودجه و امکانات لازم، موانع فکری، نبود فرهنگ سازی و اطلاعات جامع، نبود باور پذیری مسئولان و برنامه محور نبودن مناسب سازی معابر عمومی شهر برای تردد معلولان از چالش هایی است که کارشناسان و دست اندرکاران آن را مورد توجه و به آن اشاره می کنند.

به گزارش ایران سپید ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی معابر عمومی استان با حضور کارشناسان و مسئولان برگزار شد، جلسه‌ای که به اذعان مدیر عامل جامعه معلولان جدی گرفته نمی‌شود و همچنان مشکلات این قشر پابرجا است.

این در حالی است که در بند ۲۵ مصوبه سی و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ارتباط با حقوق افراد معلول آمده است: اصل تساوی حقوق معلولان و افراد سالم حاکی از آن است که نیاز همه افراد جامعه از اهمیت یکسانی برخوردار بوده و رفع این نیازها اساس برنامه ریزی جوامع را تشکیل می‌دهد.

معیار مطلوب یک محل برای معلولان و جانبازان مناسب بودن فضای شهری اطراف با نیازهای حرکتی آنان و قابل استفاده بودن آن برای این افراد است و پیشبرد برنامه‌های هدفمند در این راستا می‌تواند آثار خوبی را به همراه داشته باشد.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان در این جلسه گفت: شاید موضوع مناسب سازی معابر برای معلولان برای مدیران تا حدودی نهادینه شده باشد، اما این مهم در بازاریان شهروندان زنجانی آنگونه که باید و شاید ملموس نیست. در حالی که اقشار مختلف مردم، با همه اماکن عمومی سر و کار دارند و فقط مناسب‌سازی ادارات و دستگاه‌های اجرایی نمی‌تواند پاسخ‌گوی نیاز گروههای هدف و دیگر شهروندان باشد.

محمد محمدی قیداری افزود: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی کمبود منابع اعتباری را از علل تحقق مقوله مهمفرهنکی مناسب سازی معابر برای معلولان عنوان می‌کنند و در این میان اصناف می‌توانند بیش از گذشته کمک حال برنامه‌های این بخش باشند.

وی اظهار داشت: اصناف در مقایسه با دستگاه‌های اجرایی با محدویت منابع اعتباری مواجه نبود و حتی درگیر بروکراسی‌های پیچیده اداری هم نیستند که برنامه‌های راهبردی و آسیب شناسی دقیق می‌تواند در تحقق برنامه‌ها بسیار اثر گذار است.

این مسئول ادامه داد: ارزیابی انجام گرفته از وضعیت مناسب‌سازی دستگاه‌های اجرایی، نیز نشان می‌دهد که عمده مشکل مطرح شده، اختصاص بودجه کافی برای انجام مناسب‌سازی و یا تکمیل پروژه‌های جدید بوده که دبیرخانه ستاد مناسب‌سازی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استدعای مساعدت و همکاری ویژه را دارد.

محمدی افزود: خوشبختانه قانون، بستری را فراهم کرده تا متولی و یا دستگاهی که مناسب‌سازی را در نظر نگرفته‌اند برخورد کند و برای همین منظور، انجمن‌ها، نهادها و تشکل‌ها می‌توانند مطالبات خود را پیگیری کنند تا رویکردها و راهبردهای جدیدی لحاظ شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: با توجه به تأثیر فرهنگ عمومی در امر مناسب‌سازی و نقش مؤثر رسانه ملی در افزایش میزان آگاهی شهروندان، ضروری است که رسانه مای نسبت به تهیه و پخش رایگان کلیپ و تیزرهای آموزشی مربوط به مناسب‌سازی معابر معلولان ا قدام کند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز در ادامه گفت: دستگاه‌های اجرایی که امکان انجام مناسب سازی نداشته لازم است که برای پاسخ‌گویی به نیازهای معلولان و سالمندان، نسبت به استقرار میز خدمت و یکی از معاونان در ورودی ادارات خود اقدام کنند.

فرهاد میرزایی خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم دبیرخانه مناسب‌سازی برای سومین سال متوالی، ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در جشنواره شهید رجایی در شاخص‌های عمومی از جمله مناسب‌سازی است که تا کنون کارهای انجام گرفته است.

اتوبوس مناسب سازی معلولان کجاست؟

مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: مناسب سازی ویژه معلولان نیست و طبق آمارها ۱۰ تا ۱۵ درصد جامعه جهانی به نوعی به یکی از معلولیت‌ها دچار هستند و می‌توان گفت ۶۰ درصد جامعه درگیر این مساله هستند.

مهد ی قنبری افزود: تیم ارزیابی در مدت تعیین شده ۴۰ روز نظارت دستگاه‌های اجرایی استان به موضوع کارهای انجام شده در مناسب سازی معلولان پرداختند اما د در این میان هلال احمر همکاری‌های لازم را مبنی بر بازدید از سالن همایش‌ها انجام نداد و طبق درخواست امتناع کردند.

و ی اظهار داشت: به این مهم توجه داشت وظیفه محوله جامعه معلولان اجرای نیست اما کارهای اجرایی نیز به مؤسسه خیریه واگذار کنند، می‌توانند کارهای بسیار خوبی را انجام دهند.

این مسئول ادامه داد: هر چند برخی ارگان‌ها نبود برخی اعتبارات بودجه‌ای را مانع انجام برنامه‌های مربوط به مناسب سازی معلولان عنوان می‌کنند اما بازدیدها نشان می‌دهد نهادی سرویس بهداشتی مربوط به این موضوع را خریداری کرده اما نصب نمی‌کند.

قنبری افزود: متأسفانه: برخی مسئولان شهر زنجان به مساله مناسب سازی و انجام اقدامات مربوطه اعتقادی ندارند زیرا شهرداری سال گذشته نسبت به راه اندازی اتوبوس مناسب سازی ادغام کرد اما خبری از آن نیست و مدیریت شهری پاسخ دهد که چه کسانی از آن استفاده می‌کنند.

وی یادآوری کرد: همه به این مهم اشراف دارند که موضوع مناسب سازی به فرهنگ سازی نیاز دارد، و برای تحقق برنامه‌های این بخش صدا و سیما و مطبوعات بیش از گذشته آستین بزنند.

مدیرعامل جامعه معلولان استان زنجان خاطر نشان کرد: فضای نامناسب شهری نه تنها برای معلولان مناسب نیست، حتی گردشگران و دیگر شهروندان را با معضل مواجه می‌کند و این موضوع اهمیت دارد.

نماینده جانباران نیز در این جلسه افزود: خیابان‌هایی که توسط راهنمایی و رانندگی برای جانبازان و معلولان اختصاص داده شده نظارت‌های خوبی انجام نمی‌گیرد و گروه‌های هدف نمی‌توانند استفاده لازم را داشته باشند. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *