شناسه خبر: 17436 منتشر شده در مورخ: 1398/3/23 ساعت: 02:24 گروه: دانش و فن آوری  
طراحی تازه برای عصای سفید قدیمی

طراحی تازه برای عصای سفید قدیمی

عمر استفاده نابینایان از عصا برای مسیریابی به قرنها شاید هم هزاره های دور برمیگردد.

به گزارش ایران سپید عمر استفاده نابینایان از عصا برای مسیریابی به قرنها شاید هم هزاره های دور برمیگردد. عصایی که ما این روزها دست میگیریم و کاربران و قانونگذاران با نام عصای سفید میشناسندش دو سال دیگر ۱۰۰ ساله میشود. از روزی که James Biggs، عکاسی که در جنگ جهانی اول نابینا شده بود ، روی عصایش رنگ سفید پاشید تا دیگران در خیابان راحتتر بتوانند تشخیصش دهند تا به امروز شکل و جنس عصا دستخوش تغییرات عمده ای شده است. یکی از همین تغییرات هم نوآوری جالبی است که به تازگی در آمریکا ثبت شده و استفاده از عصای سفید را برای مشتریانش به تجربه ای خوشآیندتر بدل کرده است.

یکی از تجربیات مشترک نابینایان در هنگام استفاده از عصا این است که عصایشان با مانعی سخت برخورد کند و در اثر این برخورد، ضربه ای به مچ دستشان وارد شود یا حتی عصا به شدت با شکمشان برخورد کند. عصای جدید توانسته به شیوه جالبی از این اتفاق جلوگیری کند. نام عصای تازه هم از همین قابلیت گرفته شده است. طراحان، نام عصا را «NoJab» گذاشته اند. Jab در انگلیسی به معنای سیخونک زدن است و منظور از این نام این است که این عصا دیگر به کاربرش سیخونک نمیزند. طراحی عصای NoJab به این شکل است که یک قطعه فنر در دسته عصا کار گذاشته شده و به محض برخورد نوک عصا با یک مانع، دسته میتواند تا ۱۵ سانتیمتر در خود جمع شود و در کسری از ثانیه به حالت عادی برگردد. به این ترتیب، ضرب این برخورد گرفته میشود.

تولید کنندگان این عصا معتقدند این تغییر توانسته تا ۸۰ درصد شوکِ حاصل از برخورد عصا با مانع را در عابران نابینا کاهش دهد. همچنین طراح این عصا که خود نابینا است در انتخاب جنس بدنه عصا برای وزن عصا هم اهمیت ویژه ای قائل بوده چرا که در انتخاب مواد سازنده، تمام تلاشش را کرده که عصا هم سبک و هم با دوام باشد. به همین منظور در تولید NoJab ۵۰ درصد از فیبر کربن و ۵۰ درصد هم از فایبرگلس استفاده کرده است. روکش عصا ضد آب و ضد خش است و دسته آن هم از جنس چرم ساخته شده است. اتصالات عصا هم از جنس آلومینیوم است و به همین دلیل جمع و باز شدنش به سادگی انجام میشود. کش عصا هم از بهترین کشهای تولید آمریکا استفاست. کشی که قطعات این عصا ره به هم متصل کرده از همان نوعی است که در Bungee jumping هم به کار میرود و از همین رو میتواند وزن و فشار قابل توجهی را تحمل کند. در طراحی دسته عصا هم به این نکته توجه شده که مچ در راحتترین حالت خود قرار داشته باشد که در پیاده رویهای طولانی از درد مچ جلوگیری شود. این عصا در سه سایز ۵۰ ۵۵ و ۶۰ اینچی و با قیمت ۶۹ دلار عرضه میشود. البته دسته عصا به شکلی طراحی شده که تمام کاربران صرفنظر از اندازه قدشان بتوانند از بلندترین عصا یعنی عصای ۶۰ اینچی هم استفاده کنند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *