شناسه خبر: 17372 منتشر شده در مورخ: 1398/3/18 ساعت: 10:52 گروه: اجتماعی  
فعالیت ۲۲۰۰ پایگاه طرح سنجش در سراسر کشور/ سنجش رایگان در مناطق سیل‌زده و عشایر

فعالیت ۲۲۰۰ پایگاه طرح سنجش در سراسر کشور/ سنجش رایگان در مناطق سیل‌زده و عشایر

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع « اجرای برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نو آموزان بدو ورود به دبستان» از فعالیت بیش از ۲۲۰۰ پایگاه طرح سنجش در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایران سپید دکتر مجید قدمی اظهار کرد: طرح سنجش استان‌ها از ۲۵خرداد آغاز و تا ۳۱شهریور ادامه می‌یابد و حدود ۲۰هزار نیروی انسانی در ۲ هزار و ۲۰۰ پایگاه سنجش در سراسر کشور کار سنجش نوآموزان را در بدو ورود به دبستان انجام می‌دهند.

وی افزود: راه‌اندازی پایگاه سنجش در فضایی استاندارد بر عهده ادارات آموزش‌وپرورش هر منطقه است لذا والدین دانش‌آموزان با مراجعه به سایت ثبت‌نام می‌توانند با توجه به محل سکونت خود پایگاه سنجش را انتخاب و در موعد مقرر جهت سنجش فرزند خود اقدام کنند. البته فضای پایگاه باید ازلحاظ نور و سایر امکانات برای سنجش بینایی، شنوایی و... کاملاً متناسب باشد.

دکتر قدمی تصریح کرد: بر اساس آمار تعداد ۱۸۹۰نفر از افراد نابینا، کم‌بینا، ناشنوا یا کم‌شنوا هستند و تعدادی نیز دارای مشکلات جسمی و حرکتی هستند.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای این افراد آموزش تلفیقی در سیستم پیش‌بینی کردیم؛ در این طرح، مدارس عادی به‌عنوان «پذیرا» و مدارس استثنایی به‌عنوان «پشتیبان» نامیده می‌شوند بنابراین اگر نیازی در مدارس استثنایی وجود داشته باشد، از سوی مدارس عادی حمایت می‌شوند و معلمان مدارس عادی نیز لازم است آموزش‌های اولیه را در خصوص تدریس به دانش‌آموزان استثنایی را فرا گیرند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور از ورود بیش از یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی به مدارس در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: در طرح سنجش؛ چاقی، کوتاهی قد، پوسیدگی دندان و کارت واکسیناسیون نوآموزان رصد و درصورتی‌که افراد دارای شرایط ویژه‌ای مانند ناشنوایی، نابینایی، اوتیسم و یا مشکل ذهنی باشند به مدارس استثنایی معرفی می‌شوند.

وی اختلال زبانی در مناطق دوزبانه را یکی از مشکلات عنوان و اعلام کرد:در راستای سیاست آموزش تلفیقی در سال تحصیلی جاری حدود ۷۳هزار نفر از کودکان با نیازهای ویژه در مدارس عادی تحصیل می‌کنند لذا جداسازی دانش آموزان آخرین مرحله‌ای است که صورت می‌گیرد.

دکتر قدمی از افزایش ازدواج‌های فامیلی در سطح کشور خبرداد و افزود: به‌طور میانگین حدود ۲۱ درصد از والدین ازدواج فامیلی داشتند که این نوع ازدواج گاهی باعث بروز اختلالت ذهنی یا جسمی و بیماری‌های وراثتی موجود در نیاکان آن‌ها در کودکان می‌شود، این آمار در استان‌هایی مانند در سیستان و بلوچستان بیشتر و در استان‌هایی مانند کردستان و آذربایجان غربی کمتر است.

وی از تلاش برای راه‌اندازی حداقل یک مرکز اوتیسم در هر استان خبر داد و افزود: اکنون ۲۵مرکز در سطح کشور وجود دارد، در سایر استان‌ها نیز محلی برای رسیدگی به اوتیسم دایر است و تیم‌های تخصصی برای تمامی پایه‌های اوتیسم تولید محتوا کرده تا معلمان هنگام آموزش با مشکلی روبه‌رو نشوند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور در خصوص اتباع خارجی در طرح سنجش گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتباع خارجی و همچنین فرزندان رهاشده چون شناسنامه‌ای ندارند، نامه‌ای دریافت می‌کنند و طبق اثرانگشت، برای آنان در سامانه سنا کدی تعیین می‌شود و برای سنجش آنان مشکلی وجود ندارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش هزینه طرح سنجش برای هر دانش‌آموز را ۳۰ هزار تومان اعلام و عنوان کرد: اجرای این طرح در مناطق عشایری و سیل‌زده رایگان است و هر پایگاهی نیز مجاز است تا سقف ۵ درصد مراجعه‌کنندگان را رایگان موردسنجش قرار دهد.

دکتر قدمی در خصوص اجرای طرح جهش تحصیلی خاطرنشان کرد: والدینی که تمایل دارند فرزندشان به‌جای مدرسه تیزهوشان در مدارس عادی باشد می‌توانند برایاجرای طرح جهش به پایگاه‌های تخصصی مراجعه کنند، البته هزینه این طرح ۹۰ هزار تومان است و سال گذشته از مجموع ۹ هزار نفر متقاضی حدود ۵۰ درصدشان موفق به جهش تحصیلی شدند.

وی از شناسایی ۸۳هزار دیرآموز در طرح سنجش سال قبل خبر داد و اضافه کرد: در طرح سنجش سال گذشته حدود ۷۶ هزار نفر دچار چاقی و اضافه‌وزن و حدود ۲۳ هزار نفر نیز دچار لاغری شدید و همچنین ۶ هزار نفر نیز دارای قدکوتاه بودند. البته بچه‌های دیرآموز حدود ۱۵ نمره از بچه‌های عادی پایین‌تر و ۱۵ نمره نیز از بچه‌های استثنایی بالاتر هستند، لذا محیط، محتوا و معلم خوب می‌تواند حدود ۵ تا ۱۰ نمره ضریب هوشی دیرآموزان را بالا ببرد.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور گفت: در اجرای طرح سنجش در سال تحصیلی ۹۸-۹۷، ۸ هزار و ۸۹۷ دانش‌آموز به مدارس استثنایی و ۱۰۱۷ نفر نیز در قالب طرح تلفیقی به مدارس عادی ارجاع داده شدند.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در مدارس استثنایی مشکل شدید نیروی انسانی متخصص داریم و با سیل عظیم بازنشستگی روبه‌رو هستیم؛ در سال جاری، خروجی مابین ۷۰۰تا ۸۰۰نفر اما ورودی به این سازمان بین ۲۵۰تا ۳۰۰نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان است، لذا در سال تحصیلی آینده باید بیش از ۵۰۰نفر جذب آزاد نیروی انسانی داشته باشیم که البته نیازمند آموزش نیز هستند.

دکتر قدمی تأخیر در بازنشستگی را یکی از راه‌های جبران کمبود نیرو برشمرد و افزود: به‌راحتی نمی‌شود معلم تربیت کنیم و همچنین به‌راحتی هر کس نباید سر کلاس درس ما حاضر شود. لذا پیگیر جذب نیرو هستیم و درخواست جذب  ۱۰۰۰نیرو را ارائه کردیم.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *