شناسه خبر: 17317 منتشر شده در مورخ: 1398/3/11 ساعت: 11:25 گروه: اجتماعی  
سلامت روان خانواده های دارای فرزند اوتیسم مغفول مانده است
کارشناس انجمن اوتیسم ایران:

سلامت روان خانواده های دارای فرزند اوتیسم مغفول مانده است

کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران گفت: سلامت و بهداشت جسم و روان خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش ایران سپید زهرا سلطانی فر در این خصوص توضیح داد: بار روانی بسیار سنگینی بر خانواده‌های دارای کودکان مبتلا به اوتیسم وارد می‌شود و طلاق و افسردگی از شیوع بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: علاوه بر صرف هزینه بالای آموزش و توانبخشی به ناچار یکی از والدین مجبور به ترک فضای کار و پرداختن تمام وقت به کودک دارای اوتیسم می‌شود.
سلطانی فر تاکید کرد: در واقع یکی دیگر از مواردی که مورد غفلت واقع شده است، سلامت و بهداشت جسم و روان خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم است. خانواده‌ای که برای پذیرش و رسیدگی کامل، عاشقانه وقت، انرژی و حتی سلامتی خود را در اختیار پیشرفت کودک خود می‌گذارد.

جامعه کودکان دارای اوتیسم را نمی پذیرد 
کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم به دلیل اینکه حمایت و آموزش اجتماعی کمی دریافت می‌کنند، اغلب ترجیح می‌دهند که به محیط ایزوله پناه ببرند.
سلطانی فر افزود: همچنین جامعه هم آن‌ها را نمی‌پذیرد و بنابراین از سوی اجتماع طرد می‌شوند.
وی یادآور شد: اختلال طیف اوتیسم یکی از انواع اختلالات رشدی عصبی با علائم روان‌شناختی است که بر رشد طبیعی مغز  و در نتیجه مهارت های اجتماعی تأثیر می‌گذارد و منجر می‌شود کودکان دارای اوتیسم نسبت به سایر کودکان، دنیای‌ متفاوت تری را تجربه کنند.

اوتیسم در حال افزایش است 
کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران گفت: آمار شیوع اوتیسم بین مراجع مختلف، متفاوت گزارش شده است، اما چیزی که تقریبا ثابت مانده، نرخ افزایشی مراجع اعلام‌کننده در طول این سال‌ها است که حکایت از افزایش شیوع اوتیسم و همچنین آگاهی و تشخیص این اختلال دارد. 
سلطانی فر افزود: سه سال اول زندگی برای تشخیص و جلوگیری از عوارض جانبی اوتیسم، دوره طلایی قلمداد می‌شود.
وی ادامه داد: این اختلال هر چه در سنین پایین‌تر تشخیص داده شده و بازتوانی در آن دوران شروع شود، فرد شانس بیشتری در داشتن یک زندگی عادی خواهد داشت.
سلطانی فر تاکید کرد: بنابراین شناسایی زودهنگام و مداخله بهنگام یکی از کلیدی‌ترین مؤلفه‌ها برای بازتوانی کودکان دارای اوتیسم به شمار می رود.


تاثیر مداخلات توانبخشی در بهبود زندگی فرد دارای اوتیسم
کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران گفت: اختلال طیف اوتیسم، خطر ابتلا به برخی مشکلات را افزایش می دهد.
سلطانی فر افزود: برخی افراد مبتلا به اوتیســم، مشــکلات همراه دیگـری از جملـه کـم توانـی ذهنی، اختلال یکپارچگـی حسـی، اختلال بیـش فعالی و نقـص توجه، صــرع و مشــکلات گوارشــی دارند که بــه این معنــاست کـه ایـن افـراد نیازمنـد سـطوح حمایتـی مختلفی هسـتند.
وی اضافه کرد: اختلال اوتیسم بـه صـورت طیـف بـوده کـه از شـدید تا خفیف در سه سطح کلی شامل سطح نیازمند حمایت، سطح نیازمند حمایت زیاد و سطح نیازمند حمایت بسیار زیاد متغیــر اســت. 
وی ادامه داد: در حال حاضر، هیچ ابزار موثری برای پیشگیری از اوتیسم وجود ندارد.
کارشناس ارشد واحد آموزش و پژوهش انجمن اوتیسم ایران گفت: فرد دارای اوتیسم با مداخلات توانبخشـی سریع و بهنگام می تواند مهارت کسب کرده، زندگی مســتقلی داشــته باشــد.
سلطانی فر تاکید کرد: باید درباره اختلالات طیف اوتیسم، نگاه علمی و اجتماعی داشته باشیم.
وی یادآور شد: طبق بررسی های صورت گرفته با توانبخشی به موقع، تعداد زیادی از کودکان اوتیستیک با مداخله سریع و بهنگام، توانسته‌اند به سیستم آموزش عادی راه پیدا کنند و بار هزینه های بعدی از روی دوش خانواده ها و جامعه برداشته شود. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *