شناسه خبر: 17170 منتشر شده در مورخ: 1398/2/25 ساعت: 13:37 گروه: بهداشت و سلامت  
عوارض بی اطلاعی از پر فشاری خون بسیار جدی است

عوارض بی اطلاعی از پر فشاری خون بسیار جدی است

وزیر بهداشت گفت: برآورد می کنیم ۱۵ میلیون ایرانی، به فشار خون مبتلا باشند.این در حالیست که حداقل ۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود خبر ندارند و زمانی از فشار خون خود مطلع می‌شوند که دچار عوارض جدی شده اند.

به گزارش ایران سپیدبه نقل از مهر، سعید نمکی، در نشست خبری بسیج ملی کنترل فشار خون، با تاکید بر نقش بی بدیلرسانه‌ها در اطلاع رسانی برنامه‌ها و اقدامات وزارت بهداشت و همچنین انتقال پیام‌های سلامتی به جامعه، اظهار کرد: دستاوردهای حوزه سلامت در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیار مطلوب بوده است. در آن زمان در زمینه پوشش واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، ترویج تغذیه با شیر مادر، توسعه شبکه بهداشتی و درمانی کشور و ایجاد زیرساخت‌های آن، به شاخص‌های خوبی در حوزه سلامت دست یافتیم.

نمکی افزود: ۲۹ سال پیش که به عنوان یکی از خدمتگزاران نظام سلامت، در سمت معاون بهداشت وزارت بهداشت، فعالیت داشتم، اداره کل بیماری‌های غیر واگیر را راه اندازی کردیم و نگاه ما این بود که پس از فائق آمدن بر بیماری‌های واگیردار، معضل شیوع بیماری‌های غیر واگیر به عنوان یک تهدید در حوزه سلامت، دامن گیر ما خواهد شد و با راه اندازی این اداره، درصدد بودیم که توجه مسئولین نظام سلامت به این سمت متمرکز شده و از بیماری‌های غیر واگیر غافل نشوند تا بار طاقت فرسای این بیماری‌ها به ما تحمیل نشود. اگر در آن سال‌ها ۶ بیماری مسریمهلک قابل پیشگیری با واکسن را با پنج دلار قابل ریشه کنی بود، امروزه، بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، ابتلاء به سرطان‌ها، تغییر سبک زندگی، حوادث ترافیکی، دیابت، چاقی و شیوه زندگی غلط، از معضلات نظام سلامت محسوب می‌شوند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: آنچه در سال‌های اخیر به عنوان منابع مالی به نظام سلامت تخصیص داده شده، این بود که سهم ۶ درصدی نظام سلامت از GDP به بالای ۹ درصد رسیده است و بر اساس متوسط جهانی، نمی‌توان بیش از این رقم را برای حوزه سلامت در نظر گرفت و طلب کرد. بنابراین باید به سراغ کیفی کردن خدمات و استفاده کیفی‌تر از منابع سلامت حرکت کنیم. در این راستا نیز باید برنامه‌هایی را دنبال کنیم که اولین هدف، اولویت پیشگیری بر درمان است.

نمکی افزود: در حوزه پیشگیری باید به سراغ بیماری‌هایی برویم که بار بیشتری را به نظام سلامت تحمیل می‌کنند که فشار خون یکی از آنها است. در سال گذشته، ۱۰ میلیون نفر در جهان به دلیل عوارض بیماری فشار خون، جان خود را از دست داده اند.

وزیر بهداشت ادامه داد: برآورد ما این است که ۱۵ میلیون ایرانی، مبتلا به فشار خون هستند. حداقل ۴۰ درصد از افراد مبتلا به فشار خون از این بیماری خبر ندارند که این موضوع بسیار خطرناک است؛ این افراد زمانی از فشار خون خود مطلع می‌شوند که با عارضه سکته مغزی، قلبی و یا نارسایی کلیه به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

نمکی بیان کرد: فشار خون به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی نظام سلامت است که با توجه به آمارهای مرگ و میر ناشی از این بیماری می‌توانیم آن را قاتل خاموش عنوان کنیم. در این زمینه اولین گامی که باید برداریم این است که به مردم هشدار دهیم که فشار خون آنها مهم است. در عین حال، متأسفانه برخی از پزشکان ما از دستگاه فشار خون در مطب‌های خود استفاده نمی‌کنند، لذا باید به طبیبان هم، اهمیت کنترل فشار خون را گوشزد کنیم.

وزیر بهداشت یادآور شد: دومین موضوعی که مردم باید از آن آگاه پیدا کنند، این است که هر ایرانی در سن بالای ۳۰ سال که سن ورود به بیماری پرفشاری خون است، باید فشار خون خود را کنترل کند. در کنار این آگاهی رسانی، مردم ما باید از روش‌های کنترل فشارخون نیز مطلع باشند، اما باید تسهیلات و زیرساخت‌هایی را در این زمینه فراهم کنیم.

 

نمکی با بیان اینکه سیاست اول ما پیشگیری بر درمان است، خاطرنشان کرد: اولویت و سیاست دوم وزارت بهداشت، توسعه درمان سرپایی نسبت به درمان بستری است که ارزان‌ترین و دردسترس‌ترین آن مراجعه به سطح یک ارائه خدمات است. در عین حال، مردم باید شیوه زندگی مناسبی را هم برای استمرار حیات رعایت کنند که تغذیه یکی از این موارد محسوب می‌شود.

 

وزیر بهداشت با اشاره به مصرف نمک در کشور، عنوان کرد: یکی از علل فشار خون بالا مصرف نمک است و مردم ما مصرف نمک بالایی دارند، مصرف نمک بالا در کشورمان ریشه در فرهنگ و تاریخ مردم ما دارد. ایران سرزمینی پر آفتاب است. بنابراین گذشتگان ما که کار و کشاورزی می‌کردند، تعریق زیادی داشتند و سدیم بیشتری را از دست می‌دادند و به همین دلیل باید سدیم دریافت می‌کردند و نمک مصرف می‌کردند، حال، امروز فرزندان سایه نشین ما، با همان الگوی تغذیه زندگی می‌کنند. بنابراین باید این الگوی تغذیه‌ای را تغییر دهیم.

نمکی با بیان اینکه تغییر الگوی غذایی به صورت ناگهانی میسر نخواهد شد، گفت: تغییر الگوی غذایی باید با شیوه‌های پلکانی انجام شود و اگر بتوانیم ۳۰ درصد مصرف نمک در جامعه را کم کنیم، اقدام بزرگی انجام داده ایم. در این زمینه باید اول به سراغ رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها رفته و مهم‌تر از همه به سراغ زنان خانه دار برویم. قصد نداریم شعار حذف نمکدان از سر سفره‌ها را سر دهیم، اما اگر بتوانیم درصدی از مصرف نمک در جامعه را کاهش دهیم، بسیار مطلوب است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم در این دوره فشار خون ۲۰ میلیون نفر را اندازه گیری کرده و ۲ میلیون مبتلا به فشار خون جدید را شناسایی کنیم، خوب است. بعد از شناسایی موارد جدید مبتلا به فشارخون بالا، درمان و کنترل مستمر آنها نیز در دستور کار قرار دارد.

نمکی با تاکید بر لزوم استمرار کنترل فشارخون، گفت: علاوه بر برنامه‌های اجرایی وزارت بهداشت، در این حوزه، اصحاب رسانه می‌توانند به ما کمک کنند و نقش مؤثری را در آگاهی رسانی به مردم ایفا کنند.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری بسیج ملی فشارخون بالا در کشور، عنوان کرد: در بسیج ملی کنترل فشارخون بالا، بیشترین هدف ما، افزایش آگاهی عمومی نسبت به خطرات فشار خون بالا است. مردم باید در این زمینه آگاه شوند و به فشارخون خود به عنوان یک عامل تهدیدکننده سلامتی، توجه ویژه ای داشته باشند. این امر در مردان ضرورت بیشتری پیدا می‌کند؛ چراکه در کشورهایی مانند ایران، مردان به چکاب های دوره‌ای کمتر از زنان اهمیت می‌دهند.

نمکی با بیان اینکه بسیج ملی فشارخون، اولین گام بسیج بهداشتی وزارت بهداشت در سال ۹۸ محسوب می‌شود، افزود: بعد از پویش ملی فشار خون، بسیج ملی دیابت، چاقی، جمعیت و سبک زندگی صحیح در دستورکار وزارت بهداشت قرار دارد.

وزیر بهداشت یادآور شد: مسلم است که در این مرحله تمام مشکلات فشار خون کشور حل نمی‌شود و به یک باره نمی‌توان یک موضوع را نهادینه کرد، اما، این گام، در واقع شروعی برای کنترل یکی از معضلات خطرناک سلامتی انسان‌ها محسوب می‌شود. با این حرکت، قصد داریم آگاهی اجتماعی را افزایش داده و برنامه‌هایی را تدوین کنیم که تداوم این طرح ملی، حفظ شود.

نمکی در ادامه نشست خبری، در پاسخ به سوالی در خصوص نقش نیروهای بهداشت، در برگزاری کمپین‌های ملی، گفت: نیروهای بهداشتی پیشگامان عرصه سلامت و خط مقدم خدمت هستند. البته این بدان معنا نیست که پرستاران و ماماها در مقوله پیشگیری کار نکنند، اما اولویت با نیروهای بهداشت است.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص سلامت نان‌ها، عنوان کرد: ما در حوزه غذا بسیار کم کار کرده ایم. در گفتار بزرگان همواره تاکید شده که اگر در مملکتی بر روی آب و غذا و هوا و خاک، خوب کار شود، آن مملکت مشکلی نخواهد داشت، اما کشور ما در این حوزه‌ها همچنان دچار مشکلاتی هستیم.

نمکی با بیان اینکه گفته شده ۵۰ درصد نمک نان تا سال ٩٧ کم شده است، ادامه داد: به نظر می‌رسد، هنوز نمک نان‌ها بالا بوده و علت آن سست بودن آرد است. بنابراین باید روی کیفیت آرد کار کنیم؛ چراکه قوت غالب مردم به دلیل بالا رفتن قیمت برنج، نان است و باید روی کیفیت نان کار کنیم و کیفیت طبخ و جداسازی سبوس را ارتقا دهیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص بودجه حوزه پیشگیری و بهداشت، گفت: ما در کشور مشکل کمبود منابع نداریم، بلکه مشکل ما مدیریت منابع است. در عین حال، باید توجه کرد که وزارت بهداشت حداقل تأثیر را در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر دارد و نقش عمده را آموزش در مدارس و خانواده‌ها ایفا می‌کند.

 

نمکی افزود: اعتقاد من این است که مملکت را باید با همین منابع مدیریت کنیم. هنر مدیران این است که با منابع محدود مملکت را اداره کنند. در حال حاضر، ما با پول هشت تخت بیمارستانی، در حال راه اندازی ۴٠٠ خانه بهداشت عشایری هستیم تا نگران سلامت زنان باردار و واکسیناسیون کودکان شأن نباشند. بیش از ٣ هزار تخت بیمارستانی ضریب اشغال ١۵ تا ٣٠ درصدی دارند و این به آن معنا است که شاید می‌توانستیم این منابع را در بهداشت صرف کنیم و قطعاً اثربخشی بیشتری داشت.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی در خصوص تبلیغات کالاهای مضر سلامت در صدا و سیما، گفت: تبلیغات باید بر اساس پروتکل‌های وزارت بهداشت انجام شوند. من به عنوان وزیر بهداشت، خطی و سیاسی سخنی نمی گویم؛ چرا که بنده، وزیر بهداشت تمام مردم ایران اعم از اصول گرا و اصلاح طلب، مسلمان، مسیحی و کلیمی هستم و وزارت بهداشت را به لوکوموتیو سیاست گره نمی زنم؛ هرچند که دیدگاه سیاسی خاص خود را داشته و در کنار خود با افراد مخالف با دولت نیز همکاری نخواهم کرد. اما اجازه نمی‌دهم، این مجموعه با سیاست گرده زده شود، بنابراین، چنانچه سخنی در خصوص صدا و سیما می زنیم، حزبی و سیاسی نیست، بلکه ملی است. در تبلیغات اگر مواردی خلاف پروتکل‌هایمان باشد، حتماً تذکر خواهیم داد و زبان دوستی و رفاقت را به زبان خصومت ترجیح می‌دهیم. ما آنچه را که به نفع سلامت است به کمک اصحاب رسانه و صدا و سیما پیش می بریم.

نمکی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت استفاده از روغن پالم در مواد لبنی، اظهار کرد: آن زمان که بحث پالم سر و صدا کرد، موضوع یک پیام بهداشتی نبود. باید توجه کرد که یک درصد پالم در لبنیات هیچ عارضه‌ای ندارد و اگر هم داشته باشد، عارضه آن کمتر از این است که مردم لبنیات مصرف نکنند. مطرح کردن این مسائل، فقط باعث ضربه به کارخانه‌های لبنیات و وحشت مردم دچار پوکی استخوان از مصرف لبنیات شد و هیچ پیام بهداشتی مفیدی در پی نداشت.

وزیر بهداشت افزود: در خصوص مباحث مربوط به روغن پالم همکاران ما در تلاش هستند تا کاملاً این ماده حذف شود. اگر گزارشی وجود دارد مبنی بر اینکه پالم از مسیرهایی وارد می‌شود که ما اطلاعی نداریم، حتماً به وزارت بهداشت اعلام شود.

نمکی با بیان اینکه واردات پالم تحت کنترل قانونی بوده و به طور کلی پالم از لبنیات حذف شده است، گفت: اثبات شده که روغن‌هایی مثل پالم و اشباع در افزایش چربی بد نقش دارند، اما یک حد و آستانه هم دارند. یک درصد کره حیوانی یا پالم در لبنیات عامل زیان ده و مخرب نیست و بر عکس نخوردن یک پیاله ماست به مراتب خطرناک‌تر است. قطعاً مصرف بالای روغن پالم یا جامد قطعاً زیان آور است، اما استرس و روان پریشی امروز بیشتر از پالم به مملکت آسیب می‌زند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مصرف انبوه روغن پالم زیان آور است، اما در سطحی که اجازه دادیم در کشور در صنعت شیرینی و بستنی مصرف شود، مشکلی ندارد و همه استانداردهای جهانی هم آن را پذیرفته اند. به عنوان مثال، متأسفانه غولی از کلسترول ساخته ایم که مردم از مصرف موادی چون تخم مرغ فرار می‌کنند و مصرف تخم مرغ در ایران یک پنجم مردم آمریکا است، در حالی که اگر تحرک مناسب داشته باشیم و استرس مان کم شود، روزی یک عدد تخم مرغ مضر نیست.

نمکی در خصوص پایش سلامت آب‌های معدنی، گفت: همکاران ما مرتباً پایش و نمونه برداری انجام می‌دهند. امسال ۳ هزار اکیپ بهداشتی برای نظارت بر سلامت مواد غذایی فعال بودند و امروز نظارت بر مواد غذایی و سلامت آنها بهتر شده و در پایان سال ۹۸ هم، بهتر می‌شود.

 

وزیر بهداشت، با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی و احتمال کاهش مصرف ریزمغذی‌ها، گفت: اینکه افزایش هزینه‌های مواد غذایی موجب بالا رفتن هزینه‌های خانوار و جایگزینی مواد غذایی مغذی با شکم پر کن‌ها شده است، بیراه نیست. در این زمینه، موضوع را به عنوان عامل مؤثر در سلامت در دولت مطرح کرده امو قرار شد، برای اقشار کم درآمد سبد تغذیه‌ای حمایتی تدارک دیده شود.

کد خبر 4617088

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *