شناسه خبر: 17164 منتشر شده در مورخ: 1398/2/25 ساعت: 23:11 گروه: دانش و فن آوری  
امروز همه جای دنیا از دسترسی پذیری میگویند

امروز همه جای دنیا از دسترسی پذیری میگویند

سومین پنجشنبه از ماه می، با سایر پنجشنبه های این ماه یک فرق عمده دارد. این پنجشنبه، یک پنجشنبه معمولی نیست. برای خودش یک اسم رمز دارد.

به گزارش ایران سپید سومین پنجشنبه از ماه می، با سایر پنجشنبه های این ماه یک فرق عمده دارد. این پنجشنبه، یک پنجشنبه معمولی نیست. برای خودش یک اسم رمز دارد. «GAAD»، اسم رمزی است که برای این روز در نظر گرفته شده است. «Global Accessibility Awareness Day». روز جهانی آگاهیبخشی در باره دسترسی پذیری. این، اسمی است که در سال ۲۰۱۲ برای سومین پنجشنبه از ماه می میلادی انتخاب شده است. یک طراح وب ساکن لس آنجلس به نام «Joe Devon» و یک متخصص دسترسی پذیری اهل کانادا به نام «Jennison Asuncion» آغازگر این رویداد جهانی بوده اند. ماجرا از آنجا شروع شد که جو یک پست ساده در وبلاگش نوشت و ایده خود در باره اختصاص یک روز به عنوان روز جهانی آگاهیبخشی در خصوص دسترسی پذیری را مطرح کرد. متخصص کانادایی به طور اتفاقی آن را خواند و تصمیم گرفت با جو در زمینه رسمیتبخشی به ایده اش، همکاری کند.

آمارها میگویند در جهانی که ما ساکنانش را تشکیل میدهیم چیزی حدود یک میلیارد انسان با نیازهای خاص زندگی میکنند. انسانهایی که یا دچار نوعی از معلولیت هستند، یا بنا به علتی مجبورند به گونه ای متفاوت از شیوه مرسوم از امکانات فضای مجازی استفاده کنند. شعار GAAD دقیقاً متوجه این افراد است. در این روز قرار است فعالان حوزه دسترسی پذیری در نوشته ها و صحبتهایشان از این بگویند که معلولین و دارندگان نیازهای ویژه، حق دارند به اندازه سایرین از امکانات مبتنی بر فضای مجازی بهره ببرند. قرار است استانداردهای طراحی دسترسی پذیر به توسعه دهنده های وب و اپلیکیشن یادآوری شود. قرار است همه با هم حق طبیعیمان در داشتن فرصتهای برابر در زمینه دسترسی به امکانات عمومی مبتنی بر وب را به یاد دولتمردان بیندازیم تا آنها با تصویب قوانین مرتبط با این موضوع، استیفای حق ما را تضمین کنند.

از برگزاری نخستین رویداد GAAD حالا هفت سال میگذرد و در طول این هفت دوره سمینارها و کارگاههای مختلفی در باره این موضوع در شهرهای مختلف دنیا برگزار شده است. همچنین فعالان حوزه دسترسی پذیری از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای رساندن پیام خود به گوش جهانیان به خوبی استفاده کرده اند. مقالات و ویدئوهای مختلفی در این زمینه تولید شده که با جستجویی ساده در اینترنت میتوان به آنها دست پیدا کرد و افزون بر این، کارزارهای قابل قبولی هم در شبکه های اجتماعی شکل گرفته که فعالان اجتماعی سایر حوزه ها و بالاخص برنامه نویسها و توسعه دهنده ها را نسبت به موضوع متناسبسازی فضای مجازی آگاه کرده است.

امسال ۶۹ شهر بزرگ دنیا برای برگزاری رویدادهای مختلفی در زمینه GAAD اعلام آمادگی کرده اند که از آن جمله میتوان به کیپتون، بیروت، مادرید، توکیو و ... اشاره کرد. امید است معلولان و فعالان اجتماعی کشورمان هم نسبت به رویدادهای جهانی از این دست، حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *