شناسه خبر: 17138 منتشر شده در مورخ: 1398/2/23 ساعت: 08:49 گروه: اجتماعی  
اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه نابینایان و کم‌بینایان است

اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه نابینایان و کم‌بینایان است

رئیس اداره بهزیستی اردکان ضمن انتقاد از عدم اجرای کامل قانون به‌کارگیری سه‌درصدی از معلولین در ادارات دولتی گفت: اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه نابینایان و کم‌بینایان است.

به گزارش ایران سپید  حمیدرضا پایدار فر در دیدار با جمعی از نابینایان شهرستان گفت: بهزیستی مهم‌ترین ارگانی است که با مشکلات معلولان و روشندلان آشنایی دارد و از هیچ کوششی در راستای ارتقای سطح جسمی، فکری، مالی و معنوی برای معلولان کوتاهی نخواهد شد.

وی افزود: اگر تبعیض‌های موجود در برخورد با این قشر رفع شود آنان قادر خواهند بود که به‌عنوان عضو مؤثر درروند رو به رشد و توسعه جامعه نقش‌آفرینی کنند.

رئیس اداره بهزیستی اردکان گفت: اشتغال و نبودن کار مناسب یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نابینایان و کم‌بینایان است که در بیشتر مواقع این دغدغه و مشکلات مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: در مجلس قانونی به تصویب رسید مبنی بر به‌کارگیری سه‌درصدی از معلولین در ادارات دولتی که متأسفانه این قانون کامل اجرا نشد. البته بعد از ابلاغ قانون جدید معلولین در سال گذشته، این حساسیت در سازمان غیر استخدامی بیشتر شد تا شاید بتوانند این قانون را در رابطه با معلولین اجرایی کنند درصورتی‌که نیاز اشتغال معلولین به‌مراتب بیش از آن بوده و طبیعتاً نابینایان نسبت به دیگر معلولین شرایط سختی‌تری را در رابطه با اشتغال متحمل هستند.

پایدار فر اظهار داشت: سازمان بهزیستی در خصوص اشتغال مددجویان با پرداخت وام اشتغال تا مبلغ 150 میلیون ریال به‌شرط داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای و همچنین حمایت‌های بیمه‌ای به دو شکل بیمه خویش‌فرمایی و پرداخت سهم کارفرمایانی که مددجویان بهزیستی را جذب کار می‌کنند.

وی گفت: یکی دیگر از چالش‌های معلولین موضوع حضور نابینایان در عرصه‌های مختلف اجتماعی است که این حضور مستلزم ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آن‌ها در جامعه است. در بسیاری از اماکن عمومی و برخی ادارات شهرستان مناسب‌سازی وجود ندارد درصورتی‌که آیین‌نامه، قانون و مصوبه از دولت مبنی بر مناسب‌سازی اماکن عمومی موجود است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بحث مناسب‌سازی یکی از جدی‌ترین مشکلات این قشر از جامعه است و ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از تمامی اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ رادارند. آﻧﺎن بایستی بتوانند به‌مانند دیگر شهروندان در استفاده از پیاده‌روها، خیابان‌ها و وﺳﺎﯾﻞ حمل‌ونقل ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺗﻮﺑﻮس و نیز اﻣﺎﮐﻦ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ دارای حقوقی برابر و فرصت‌هایی یکسان باشند.

وی در پایان گفت: 237 نفر نابینا و کم‌بینا در شهرستان تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد 51 نفر مستمری‌بگیر و 186 نفر خدمات موردی دریافت می‌کنند. ازجمله خدمات بهزیستی به نابینایان، تحویل وسایل کمک توان‌بخشی نظیر ویلچر، واکر، عصا، عینک، ساعت گویا و خدمات توان‌بخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی‌سنجی، کمک‌های مالی و هزینه‌های تحصیلی است.

اشتغال و عدم رعایت قانون سهمیه جذب معلولان توسط برخی ادارات و نهادها، مسکن و ازدواج، مناسب‌سازی اماکن شهری به‌ویژه برخی از ادارات و ارگان‌های دولتی برای رفت‌وآمد نابینایان، به‌روز نبودن تجهیزات توان‌بخشی معلولان به‌ویژه نابینایان، نبود سالن ورزشی متناسب با معلولان و یکسان‌سازی رسیدگی و خدمات‌دهی به معلولان مهم‌ترین خواسته‌ها و مشکلاتی بود که در این دیدار توسط نابینایان بیان شد. فارس

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *