شناسه خبر: 17137 منتشر شده در مورخ: 1398/2/23 ساعت: 08:52 گروه: بهداشت و سلامت  
توجه به تغذیه در ایام امتحانات

توجه به تغذیه در ایام امتحانات

یک متخصص تغذیه گفت: در ایام امتحانات باید از مصرف مواد دارای کافئین و شکر پرهیز کرد. مواد غذایی دارای شکر انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می‌کنندو از اینرو استرس زا هستند.

به گزارش ایران سپید به نقل از ایرنا: مینا معتمد افزود: دانش آموزان مصرف مواد غذایی کافیین دار را در ایام امتحانات محدود کنند هر چند در کوتاه مدت سبب بیداری و تمرکز حواس می شود، اما مصرف زیاد آن در بلند مدت، سبب برهم زدن تمرکز حواس و حتی کاهش یادگیری، افزایش استرس و اضطراب می شود.

تغذیه در زمان امتحانات نقش مهمی در کارایی و عملکرد مغز دارد، در زمان امتحانات معمولا دانش آموزان دچار اضطراب و استرس می شوند زیرا میزان ترشح هورمون آدرنالین وکورتیزول دربدن افزایش می یابد که به بدن کمک می کند انرژی بیشتری برای مقابله با شرایط استرس داشته باشد.

وی گفت: چای، قهوه و حتی برخی شکلات ها دارای کافئین است، آب میوه های صنعتی نیز به دلیل داشتن شکر و مواد افزودنی مناسب نیستند، به این دلیل که انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می‌کنند، استرس زا هستند و باید مصرف آنها در ایام امتحانات کمتر و مصرف آب میوه طبیعی و تازه که در منزل تهیه می شود مناسب است.

* شیر بنوشید

معتمد ادامه داد: مصرف روزانه دو تا سه واحد از گروه شیر و مواد لبنی (ماست و پنیر) که حاوی ویتامین های گروه b بخصوص ویتامین b2 و b12 هستند و هم چنین مصرف روزانه سه تا پنج واحد از سبزی ها و دو تا چهار واحد از گروه میوه ها به نشاط دانش آموز کمک می کند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف آب، شیر و لبنیات تسکین بخش هستند و می‌توانند در کاهش استرس دانش آموزان موثر باشند، گفت: دانش آموزان بهتر است در موقع امتحان و استرس از غذاهای سبک و زود هضم و غذاهایی که انرژی‌شان به مرور آزاد می‌شود، استفاده کنند، غلات و موادی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده که حاوی فیبر بیشتری از جمله نان های سبوس دار مثل نان سنگک و نان جو هستند سبب کاهش استرس در افراد می‌شود.

معتمد تصریح کرد: در ایام امتحانات نباید وعده‌های غذایی را حذف کرد به خصوص صبحانه در کنترل استرس نقشی اساسی دارد، زیرا در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد و صبحانه سبب کنترل استرس می‌شود.

وی به دانش آموزان توصیه کرد: در ایام امتحانات از مصرف غذاهای چرب وشور بخصوص فست فودها خودداری شود، زیرا غذاهای چرب و شور دیرتر هضم می‌شوند و در شرایط استرس‌زا مانند ایام امتحانات، در کارکرد دستگاه گوارش اختلالاتی مانند سوءهاضمه و تهوع ایجاد می کنند.

*غذاهای چرب باعث خواب آلودگی می شود

معتمد تاکید کرد: خوردن غذای چرب و سنگین قبل از امتحان موجب خواب آلودگی در جلسه امتحان می شود.

به گفته وی، مصرف انواع مغزها از جمله بادام، گردو و فندق بدلیل اینکه حاوی اسید های چرب ضروری امگا 3 وامگا 6 و بسیاری از املاح معدنی مثل آهن وروی هستند به یاد گیری و تمرکز حواس کمک می کنند و باید به عنوان میان وعده در ایا م امتحانات استفاده شود.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *