شناسه خبر: 17100 منتشر شده در مورخ: 1398/2/19 ساعت: 10:34 گروه: اخبار روزنامه ایران سپید  
روزنامه پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398

روزنامه پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398

اعطای یک بسته سبد حمایتی به همه مددجویان - دعای روز سوم ماه مبارک رمضان - توقف فروش اورانیوم غنیسازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز - خواب کمتر از ۷ ساعت و ریسک بیماری قلبی - زوج مسلمان لمس قرآن را برای نابینایان ممکن کردند - شریفیان: تأمین بودجه جدیترین چالش ماست - اسیدپاشی به زن آرایشگر - چاردیواری

روزنامه ایران سپید

پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398

3 رمضان 1440

9 می 2019

سال بیست و سوم شماره 6131

صاحب امتیاز:

خبرگزاری جمهوری اسلامی      

مدیر مسئول: سهیل معینی

سامانه پیامکی: 3000465040

نشانی پستی: تهران- ص.پ. 158755388

تلفن: 84711371

شماره انتشارات: 5-88548892

وبسایت: www.iransepid.ir

پست الکترونیک: iransepid@icpi.ir

.........عناوین این شماره.......

اعطای یک بسته سبد حمایتی  به همه مددجویان 2

دعای روز سوم ماه مبارک رمضان 3

توقف فروش اورانیوم غنیسازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز 6

خواب کمتر از ۷ ساعت و ریسک بیماری قلبی 8

زوج مسلمان لمس قرآن را برای نابینایان ممکن کردند 10

شریفیان: تأمین بودجه جدیترین چالش ماست 12

اسیدپاشی به زن آرایشگر

چاردیواری

 

...................ویژه

* اعطای یک بسته سبد حمایتی  به همه مددجویان: حجت الاسلام حسن روحانی همزمان با اولین روز ماه مبارک رمضان در دیدار با مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، از واگذاری یک بسته سبد غذایی به مددجویان این دو نهاد حمایتی خبر داد و گفت: با توجه به درخواست رئیس کمیته امداد دستور میدهم یک بسته غذایی به همه عزیزان در کمیته امداد و بهزیستی در این ماه مبارک داده شود. در شرایط کنونی ممکن است بسیاری از افرادی که قبلاً توانمند بودند، نیاز به حمایت داشته باشند، لذا باید چتر حمایتی نسبت به این گونه خانواده ها گسترش یابد و هر مقدار که ضروری است و تشخیص داده میشود، باید این کار انجام شود و دولت آن را وظیفه خود میداند. رئیس جمهوری پس از سخنرانی در جمع مددجویان، اولین روزه ماه رمضان خود را پس از اقامه نماز در جمع فرزندان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی افطار کرد.

............ضیافت نور

* دعای روز سوم ماه مبارک رمضان: خدایا! روزی کن مرا در آن روز هوش و خودآگاهی را و دور بدار در آن روز از نادانی و گمراهی و قرار بده مرا بهره و فایده از هر چیزی که فرود آوردی در آن به بخشش خودت. ای بخشنده ترین بخشندگان! - امروز نمیخواهم به بیان احادیث و سؤالهای شرعی در مورد روزه گرفتن بپردازم. روز سوم را به موضوعی اختصاص دادیم که شاید در این روزها با آن درگیر هستید و حس ناخوشایندی به شما در طول روز تا هنگام افطار میدهد. با آمدن ماه رمضان شاید با این مسئله یا معضل رو به رو شده اید که بعد از برخاستن از خواب صبحگاهی، دهان و گلویتان بوی نامطبوعی میدهد و شما تا افطار نمیتوانید کاری برای از میان بردن این بوی نامطبوع انجام دهید. اما به راستی میشود برای این معضل ناخوشایند کاری کرد؟ بوی بد دهان علل مختلفی دارد. بویی که در ماه مبارک رمضان از دهان خارج میشود، به دلیل نخوردن غذا است. هنگام نخوردن غذا، بدن برای تولید انرژی به ذخایر چربی روی میآورد و طی سوختن چربیها در کبد، کتونها تولید میشوند که باعث ایجاد این بو میشوند. در روزهای اول ماه مبارک رمضان، به دلیل اینکه کبد آمادگی کافی را برای سوزاندن مقدار زیادی چربی ندارد، این بو بیشتر است، اما به تدریج که توانایی کبد برای این کار بیشتر میشود، مقدار کتون تولید شده کم میشود. شما روزه داران میتوانید با مصرف غذاهای خنک، نعناع یا برخی سبزیجات خشک دیگر این بو را به طور موقت از بین ببرید. در افرادی که بعد از خوردن سحری مسواک نمیزنند، به دلیل باقی ماندن غذاها در لا به  لای دندانها و در حفره های دهان، این بو بیشتر و نامطبوعتر است. بوی بد دهان در ماه رمضان، عمدتاً به دلیل تولید ترکیبات کتونی است و ربطی به نوع ماده غذایی مصرفی در افطار و سحر ندارد. خوردن چربیها و گوشتها تأثیر چندانی در این امر ندارد. البته اگر میزان مواد قندی خورده شده بیشتر باشد، این بو کمتر خواهد بود. در کل، ماهیت روزه این طور است که بدن باید چربیهای اضافه را بسوزاند و یکی از مزایای روزه گرفتن همین است. پس نباید زیاد نگران بود، زیرا با گذشت زمان این بوی ناخوشایند کمتر میشود. نکته قابل توجه آن است که این بو در افراد چاق کمتر و در خانمها و بچه ها بیشتر است. همچنین در افرادی که بدون سحری روزه میگیرند، زیاد است. در نتیجه جهت کاهش بوی بد دهان بعد از خوردن سحری مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و برای جلوگیری از خشک شدن گلو در طول روز از خوردن چای داغ و میوه های ترش پرهیز کنید، زیرا این مواد غذایی سبب کاهش ترشح بزاق دهان میشوند. برای کم شدن بوی دهان دو قاشق چای خوری نمک در یک لیوان بریزید و پس از حل کردن، آن را غرغره کنید. این کار باعث میشود که باکتریهای انتهای زبان شما از بین بروند.

* امام علی (ع) میفرمایند: «روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.»

..............سیاسی

* توقف فروش اورانیوم غنیسازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز. رئیس جمهوری روز چهارشنبه از توقف فروش اورانیوم غنیسازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داد و گفت: اگر آنها در این مدت به جبران بپردازند، ما هم به شرایط امروز برمیگردیم؛ ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیم، دو اقدام دیگر را در پیش میگیریم.

* شورای عالی امنیت ملی با صدور بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول یک سال گذشته و پس از خروج غیر قانونی ایالات متحده آمریکا از توافق برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، نهایت خویشتنداری را از خود نشان داده و به درخواست دیگر اعضای برجام فرصت قابل توجهی در اختیار آنها قرار داده است، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف میکند. * سید حسین موسویان، دیپلمات پیشین کشورمان در مقاله ای در نشنال اینترست آمریکا نوشت: با توجه به اینکه نتانیاهو مجدداً به عنوان نخست وزیر اسرائیل مأمور تشکیل دولت شده، به نظر میرسد که تنشهای آمریکا با ایران افزایش خواهد یافت؛ چرا که نتانیاهو شیطانی روی شانه ترامپ است که مرتب نجوای شوم به گوش او میخواند. * بررسی فهرست دریافت کنندگان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و اشخاص حقیقی دریافت کننده ارز نیمایی نشان میدهد در یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار شخصیت حقیقی و حقوقی در مجموع مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیارد یورو ارز معادل دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی دریافت کرده اند که از این مقدار، بیش از ۶.۸ میلیارد یورو در اختیار ۲۵ شرکت اول این فهرست ۱۰ هزار تایی قرار گرفته است؛ در بین شرکتهای دریافت کننده ارز، ۳ میلیارد یورو به شرکتهای دو خانواده مشهور تعلق گرفته است.

............بهداشت و سلامت

* خواب کمتر از ۷ ساعت ریسک بیماری قلبی را به همراه دارد: پزشکان تأکید دارند بیماران باید قبل از ابتلا به بیماری، عادات زندگیشان را تغییر دهند. در افراد بزرگسالی که به طور منظم کمتر از ۷ ساعت در شب میخوابند، میزان microRNAs کمتر است. microRNAs مولکولهایی هستند که بر تجلی ژن یا عدم تجلی آن تأثیر میگذارند. این مولکولها نقش مهمی در تنظیم سلامت عروق داشته و میزان آنها به عنوان نشانه خاص سلامت قلب و عروق، التهاب و بیماری تشخیص داده میشوند. به عبارت دیگر، میزان کمتر این مولکولها با بیماری قلبی مرتبط است. از این رو میتواند به عنوان نشانه ای برای تعیین میزان آسیب پذیری در برابر بیماری به کار گرفته شود. محققان در این مطالعه، افراد میانسال بیتحرک را که فاقد بیماری قلبی بودند مورد آزمایش قرار دادند، سپس از آنها خواستند تا پرسشنامه ای در رابطه با میانگین میزان خواب شبانه شان پر کنند. میزان کمی از خون این افراد بعد از خواب شبانه و صبح به صورت ناشتا گرفته شد. «جامی هایجمز»، یکی از اعضای تیم تحقیق، در این باره میگوید: «ارتباط بین خواب ناکافی و بیماری قلبی عروقی تا حدودی ممکن است ناشی از تغییر در میزان microRNA باشد.» وی در ادامه می افزاید: «این یافته ها نشان میدهد نوسان در میزان microRNA میتواند علامت هشدار دهنده ای در مورد مرحله و پیشرفت بیماری باشد.»

* درمانهای جدید برای کودکان مبتلا به دیابت: طبق مطالعات محققان دانشگاه تکزاس، مصرف دارو liraglutide همراه با داروی موجود متفورمین، تأثیر قوی بر درمان کودکان مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد. «لینچ»، عضو تیم تحقیق، در این باره میگوید: «این داروی دیابت برای بزرگسالان در آزمایش ما بر روی کودکان و نوجوانان به خوبی عمل کرد و مؤثر بود.» در حال حاضر تنها دو داروی متفورمین و انسولین برای درمان دیابت نوع ۲ در کودکان تأیید شده است.

 

...........از شش نقطه جهان

* زوج مسلمان لمس قرآن را برای نابینایان ممکن کردند: ۱۵ سال پیش، وقتی «Yadira thabatah» که یک معتقد به شاخه کاتولیک از آیین عیسی مسیح بود، راه سعادت را در پیروی از تعالیم اسلام پیدا کرد و مسلمان شد، تصمیم گرفت درباره مسیر جدیدی که پیش گرفته مطالعه کند و از همین رو در آغاز کار مشتاقانه به دنبال ترجمه انگلیسی قرآن کریم گشت. گشتنی که البته سودی هم برایش به دنبال نداشت. یدیرا که حالا ۳۴ ساله است و با همسر و چهار فرزندش روزگار میگذراند، از بدو تولد نابینا بود. همسر یدیرا هم مثل خود او نابینا و مسلمان است. تلاش ۱۴ ساله این زوج مسلمان بینتیجه ماند و عاقبت در سال ۲۰۱۷ خودشان دست به کار شدند تا این کمبود را برای مسلمانان نابینای آمریکایی جبران کنند. این زوج نابینا در قدم اول یکی از ترجمه های انگلیسی معتبر و محبوب را انتخاب کردند و در طول هشت ماه آن را متناسب با قوانین بریل ویرایش و به متن قابل چاپ تبدیل کردند. حالا وقت چاپ بریل رسیده بود، اما این زوج عملاً پولی برای خرید ماشین چاپ بریل در بساط نداشتند. آنها برای حل این مشکل به فکر وبسایتهای جمعآوری کمکهای خیریه افتادند. یک آگهی بر روی یکی از این وبسایتها ثبت کردند و ظرف مدت کوتاهی مبلغ مورد نظرشان فراهم شد و توانستند یک دستگاه چاپ بریل بخرند و در گاراژ خانه مستقر کنند.

حالا این زوج نابینا میتوانند در هر هفت ساعت یک نسخه از قرآن کریم با ترجمه انگلیسی را آماده کنند. «Islam by touch»، نام مؤسسه غیر انتفاعی این زوج نابینا است. آنها این مرکز را تأسیس کرده اند تا مرجعی باشد برای مسلمانان نابینای آمریکایی. مسلمانانی از سراسر آمریکا با آنها تماس میگیرند و در زمینه تهیه کتب اسلامی از آنها کمک میگیرند. از زمان شروع به کار این مؤسسه غیر انتفاعی، یدیرا و همسرش تا به امروز توانسته اند بیش از ۱۵۰ نسخه از قرآن را چاپ کنند. این نسخ عموماً در اختیار مساجدی قرار گرفته که مراجعه کننده نابینا دارند. آنها همچنین اپلیکیشنی را هم طراحی کرده اند که به کمک آن نابینایان میتوانند منابع مختلف اسلامی را به زبان انگلیسی مطالعه کنند.

یدیرا و ندیر معتقدند کاری که موفق به انجامش شده اند میتواند حضور نابینایان در اجتماعات مسلمانان را تسهیل کند. تا پیش از انتشار نسخه بریل از قرآن کریم، مطالعات نابینایان مسلمان در آمریکا فقط بر منابع صوتی متمرکز بود و عدم امکان دسترسی نابینایان به منابع صوتی در مجامع دینی باعث میشد آنها عضوی غیر فعال و منزوی در این گونه جمعها به حساب آیند؛ اما با انتشار قرآن، حالا این گروه هم به پای ثابت این جلسات بدل شده اند و خودشان دستی در اداره چنین نشستهایی دارند. کتاب الهی سالها است که به شکل بریل در اختیار نابینایان دنیا قرار گرفته است. ایران، ترکیه، اردن و عربستان از جمله فعالترین کشورها در زمینه تبدیل مصحف شریف به بریل هستند.

...............ورزشی

* شریفیان: تأمین بودجه جدیترین چالش ماست: حمید شریفیان، سرمربی تیم ملی شنای نابینایان کشورمان گفت: نقدینگی و تأمین بودجه اصلیترین موانع برای برگزاری اردوها و اعزامهای بین المللی است که امیدوارم با تدبیر کمیته ملی پارالمپیک برطرف شود. وی اظهار کرد: 2019، سال مهمی برای فدراسیون ورزشهای نابینایان و کمبینایان به شمار میرود؛ زیرا بسیاری از رشته های زیر مجموعه این فدراسیون باید در گزینش پارالمپیک 2020 توکیو شرکت کنند. او با بیان اینکه شنای نابینایان نیازمند تأمین بودجه برای اعزامهای بین المللی است، گفت: در اواخر شهریور ماه رقابتهای قهرمانی جهانی که در انگلیس برگزار میشود را پیش رو داریم که گزینشی محسوب میشوند و باید برای کسب ورودی آن در رقابتهای خرداد ماه برلین شرکت میکردیم که به خاطر مشکلات اقتصادی، امکان حضور در این مسابقات وجود نداشت. شریفیان با بیان اینکه تنها 2 شناگر نابینای ایران جواز حضور در رقابتهای جهانی انگلستان را کسب کرده اند، تصریح کرد: محمدحسین کریمی و سید مهدی میردهقان از بازیهای جاکارتا جواز حضور در قهرمانی جهان را بدست آورده اند. مجبوریم با این دو شناگر به رقابتهای جهانی و گزینشی گام بگذاریم. سرمربی تیم ملی شنای نابینایان تأکید کرد: این 2 ورزشکار پس از رقابتهای جاکارتا تمرینات خود را با مربیان شخصی دنبال میکنند. البته این تمرینات با نظارت کادر فنی تیم ملی است. این دو شناگر، پس از ماه رمضان برای حضور در یک اردوی فشرده فرا خوانده خواهند شد. امید به کسب سهمیه پارالمپیک زیاد است؛ چون کریمی که در جاکارتا مدال برنز را کسب کرد، توانست فراتر از ورودی پارالمپیک شنا کند. هرچند وی نیز در همان مسابقات پارا آسیایی با ادغام کلاسبندی بسیار متضرر شد و مدالهای خوشرنگ زیادی را از دست داد. برای حضوری قدرتمند در مسابقات جهانی لندن، نیازمند حمایتهای بیشتر پارالمپیک و فدراسیون نابینایان هستیم.

.............حوادث

* اسیدپاشی به زن آرایشگر: زن میانسال که از سوی شوهر جوانش مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود، علت این حادثه را در دادسرا فاش کرد. روز 11 اردیبهشت مأموران کلانتری 138 جنتآباد از اسیدپاشی روی زنی 52 ساله با خبر شدند. وی به مأموران گفت شوهرم روی سر و صورتم اسید ریخته است. پس از دستگیری این مرد، وی ضمن اعتراف به اسیدپاشی گفت: همسرم به من بی توجهی میکرد. به همین خاطر روی او اسید پاشیدم. اما صبح سه شنبه پس از انتقال متهم به دادسرای جنایی تهران وی با همسرش رو به رو شد. زن میانسال به بازپرس زمانی، از شعبه ششم دادسرای امور جنایی تهران گفت: من در یک سالن زیبایی کار میکردم و وضع مالیم خوب بود. حدود یک سال قبل به عقد موقت فرشاد درآمدم. او تقریباً 20 سال از من کوچک تر است. زمانی که به من پیشنهاد ازدواج داد، پاسخ مثبت دادم. روز حادثه در خانه پدری فرشاد بودیم، دوستش هم آنجا بود. دوست فرشاد در رابطه با خواهرزاده من حرفی زد که خیلی ناراحت شدم. به همین خاطر اعتراض کردم، اما شوهرم به طرفداری از دوستش با من دعوا کرد. ناگهان ظرف اسیدی را که کنارش بود و برای خودرو اش گرفته بود روی من پاشید. این حادثه باعث شده که به قرنیه، گوش و دست و پای راستم آسیب برسد. متهم نیز در تحقیقات گفت: از اتفاقی که افتاده است پشیمانم، عصبانیت باعث شد که کنترلم را از دست بدهم. حاضرم ماشینم را بفروشم و هزینه درمان همسرم را بپردازم. متهم تا پایان تحقیقات تکمیلی در پرونده در اختیار کارآگاهان اداره شانزدهم پلیس آگاهی پایتخت قرار دارد.

* اهدای کلیه برای کمک به یک مادر: زن مهربان وقتی درخواست یک مادر را مبنی بر دریافت کلیه برای پسرش دید،  در اقدامی نیکوکارانه کلیه خود را اهدا کرد. این زن نیکوکار که اهل جنوب کارولینا است، در مورد اقدام خود گفت: وقتی آگهی درخواست پیوند کلیه را پشت شیشه خودروی یک زن دیدم، ناخودآگاه با مادر این پسر احساس همدردی کردم.

* انتقام اسیدی از همسر: مرد عصبانی وقتی فهمید همسرش میخواهد طلاق بگیرد، او و خواهرش را با اسید سوزاند. فرمانده نیروی انتظامی شاهین شهر اصفهان گفت: «این حادثه ساعت 10 و 30 صبح سه شنبه در یکی از خیابانهای شاهینشهر اصفهان اتفاق افتاد. نخستین بررسیها نشان میداد مرد 28 ساله ای که با همسرش اختلاف داشته، وقتی متوجه میشود همسرش درخواست طلاق داده است، در خیابان همسر 23 ساله و خواهرزنش را غافلگیر کرد و در حالی که ظرف کوچکی به همراه داشت، روی هر دوی آنها اسید پاشید. پس از این اتفاق مصدومان بلافاصله به بیمارستان انتقال یافتند و متهم نیز که متواری شده بود، دستگیر شد. وی در بازجوییها انگیزه خود را انتقامجویی عنوان کرد.» رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان نیز گفت: «جراحات مصدومان این حادثه در حد ضایعات پوستی است و چشمهای آنها سالم است. بر اساس آخرین گزارشها، یکی از آنها 10 و دیگری 15 درصد آسیب دیده اند.»

...........چاردیواری

* سلام و تبریک رسیدن ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی عبادات شما عزیزان در این ماه.  مستقیماً به سراغ پاسخ و پرسشها و طرح نظرات شما میروم. سیده مینا نعمتی از بومهن، از کمبود امکانات در این شهر برای نابینایان گله کردند و به عنوان نمونه ذکر کردند که در این شهر هیچ گونه کلاسی برای آموزش نابینایان وجود ندارد. یکی از مسئولیتهای اصلی سازمان بهزیستی به ویژه در شهرهای کم جمعیت، ارائه امکانات و تسهیلات به نابینایان از جمله دوره های آموزشی برای آنهاست، از طریق دعوت از کارشناسان و مدرسین از شهرهای بزرگ. اگر چنین افرادی در شهر مورد نظر نباشند یا در صورت فاصله کم این شهرها با شهرهای بزرگ دارای امکانات، اتخاذ تدابیری برای رفت و آمد نابینایان این شهرها به مراکز آموزشی در شهرهای بزرگ که متأسفانه این ضعف، ضعف عملکرد بهزیستی در بسیاری از شهرهای کوچک محسوس است و راه جبران این خلأ، تشکیل انجمن نابینایان در این شهرها و تلاش جمعی آنها برای گرفتن امکانات است. آقای همتی از مرند ضمن پیگیری درخواستهای ثابتشان مانند آگاهی از توزیع سبد کالا یا وضعیت مستمریها، در مورد اجرای آن بند از قانون حمایت از حقوق معلولان جویا شدند که 30 درصد از پستهای اپراتوری تلفن را برای نابینایان تضمین کرده است. دوست عزیز! در این جا دو مسئله وجود دارد؛ اختصاص پست به معنای وجود این پست و اختصاص سهمیه ای از آن به نابیناهاست؛ اما چالش اصلی در این زمینه حذف این پست به شکل روز افزون است که ناشی از فناوریهای ارتباطی که با خودکار کردن سامانه های تلفن شرکتها و ادارات ضرورت وجود اپراتور را یا حذف یا کاهش داده است. آقای محمدی از شاهرود از این امر گله کردند که در یکی از بانکهای این شهر با ایشان برخورد مناسبی نشده و با ذکر دلیل عدم تطبیق اثر انگشت ایشان با مهرشان برایشان حساب باز نکردند، تا اینکه این مشکل با مداخله رئیس بانک حل شده است. همان طور که در گذشته بارها گفته ایم، مشکل عدم آگاهی همه بانکها از بخشنامه های بانک مرکزی در خصوص چگونگی ارائه خدمات به نابینایان، برخوردهای سلیقه ای کارکنان شعب و عدم آگاهی خود نابینایان از بخشنامه های حمایتی است. در این سالها وضع بهتر شده است، اما همچنان تا ایجاد یک استاندارد واحد ارائه خدمات به نابینایان در بانکهای مختلف فاصله داریم که باید با پیگیری طی شود. آقای اقبالی از تهران و میرزایی از شهریار از مطالب روزنامه تشکر کردند. خانم کبولی خواهان تداوم ستون خاطره ها در روزنامه شدند. آقای رضایی از شیراز با یادآوری 16 اردیبهشت، سالروز تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 1383 این تحول را گرامی داشتند و آن را به حافظه جمعی نابینایان یادآور شدند. گروهی از دوستان نیز رسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفتند که با کمبود فضا نمیتوانیم تکتکشان را نام ببریم. در پایان وفات حضرت خدیجه را در پایان هفته آینده تسلیت میگویم. خدایتان یار تا گفتگوی بعد.

 

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *