شناسه خبر: 17078 منتشر شده در مورخ: 1398/2/18 ساعت: 08:52 گروه: بهداشت و سلامت  
زنان بیش از مردان، میگرن دارند

زنان بیش از مردان، میگرن دارند

میگرن سردردی عودکننده ، ناتوان کننده ،مزمن و پیشرونده است و به طور متوسط هر فرد مبتلا یک تا 2 حمله را در ماه تجربه می کند

به گزارش ایران سپیدبه نقل از ایرنا: بهاره ابریشمی با بیان اینکه باید تا زمانی که سردرد ما را از پا نیانداخته با آن مبارزه کرد، اظهار داشت: در حال حاضر 10 درصد مردم جهان به بیماری میگرن مبتلا هستند و با توجه به ماهیت سردرد میگرنی که عودکننده است، به طور متوسط هر فرد مبتلا یک تا 2 حمله را در ماه تجربه می کند و از آن به عنوان یک بیماری ناتوان کننده، مزمن و پیشرونده که اثرات مهمی در زندگی فرد می گذارد، می توان نام برد.

وی افزود: گاهی شدت حمله میگرنی به قدری زیاد است که فرد دچار علایمی همچون حالت تهوع و استفراغ می شود و در این شرایط جز مراجعه به پزشک یا درمانگاه راه دیگری پیشروی آن نیست.

* عوامل بروز حمله سردرد میگرنی

این روانپزشک گفت: از عوامل تحریک کننده شروع حمله میگرنی در برخی از افراد می توان به مصرف الکل، کافئین، تیرامین موجود در انواع پنیر، فنیل اتیل آمین موجود در شکلات تلخ، افزودنی های موادغذایی مانند کنسروها، انواع سوسیس و کالباس و انواعی از شیرین کننده های مصنوعی، اشاره کرد.

ابریشمی با بیان اینکه بین حملات میگرن و سیکل عادت ماهیانه در زنان ارتباط وجود دارد، اظهار داشت: از دیگر عوامل تحریک کننده سردرد میگرن می توان به سبک زندگی روزمره افراد، بی خوابی، گرسنگی و استرس اشاره کرد.

وی افزود: بر اساس پژوهش های انجام شده افرادی که از حمله میگرنی پی در پی رنج می برند، از سطح پایین تری از ویتامین D و ویتامین D2 و فولات منیزیم برخوردارند. بنابراین توصیه می شود علاوه بر مصرف میوه و سبزی تازه برای جبران کمبود ریزمغذی ها، طبق دستورالعمل وزارت بهداشت حتی در صورت عدم کمبود ویتامین D، مصرف یک بار در ماه مکمل ویتامین D در برنامه غذایی افراد گنجانده شود.

ابریشمی اظهار داشت: در صورتی که با اصلاح سبک زندگی، پرهیز از مصرف مواد تحریک کننده میگرن و نبود کمبود ویتامین های ذکر شده مرتبط با میگرن، حملات شدید و طول کشنده یا تعداد حملات میگرنی بیشتر از یک بار در هفته باشد، حتما باید درمان توسط روانپزشک یا نورولوژیست انجام شود.

این روان درمانگر تصریح کرد: با توجه به همانندی ژنتیکی میگرن با اختلال پانیک یا حمله هراس و اختلال بایپولار یا دوقطبی، بررسی فرد از این جهت نیز مورد توجه پزشک خواهد بود.

وی افزود: توصیه های تغذیه ای درباره میگرن برای همه بیماران یکسان نیست و در مواردی خود بیمار با آزمون و خطا نتایجی کسب می کند که در پیشگیری از حملات و کنترل دردهای میگرنی موثر است.

ابریشمی گفت: عوامل محیطی مانند نور خیره کننده یا چشمک زن، ارتفاعات بلند، سروصدای بلند، عطر و دود غلیظ، مصرف سیگار، سفر و تغییرات آب وهوایی، عوامل رفتاری مانند خواب خیلی کم یا خیلی زیاد، خستگی، تغییرات هورمونی، فعالیت جنسی، استرس، فعالیت فیزیکی شدید، بی نظمی در وعده های غذایی و گرسنگی طولانی، کمبود آب در بدن و مصرف داروهایی مانند سایمتدین، هورمون درمانی، نیفدیپین، ایندومتاسین، نیترات ها، قرص های جلوگیری از بارداری، تئوفیلین، مصرف بیش از اندازه مسکن‌ها و درمان‌های ضد درد، مصرف بنزودیازپین ها، ارگوتامین ها و قرص ضد احتقان از جمله عوامل تاثیرگذار در بروز سردردهای میگرنی هستند.

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *