شناسه خبر: 17051 منتشر شده در مورخ: 1398/2/17 ساعت: 08:31 گروه: اجتماعی  
اعمال افزایش 36.5 درصدی حقوق بازنشستگی کارگری از اردیبهشت

اعمال افزایش 36.5 درصدی حقوق بازنشستگی کارگری از اردیبهشت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افزایش 36.5 درصدی حقوق بازنشستگان کارگری تصویب شد که اردیبهشت ماه از سوی سازمان تامین اجتماعی کشور اعمال می شود.

به گزارش ایران سپید محمد شریعتمداری در سمینار یک روزه «نقش سرمایه انسانی و رونق تولید» افزود: درپایان سال گذشته تلاش کردیم برای نخستین بار در تاریخ اقتصاد ایران هم زمان مزد کارگران را همراه با خواربار، کمک هزینه مسکن و پایه سنواتی افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با اینکه این تصمیم بی سابقه ای بود می دانیم که همچنان میان درآمد و معیشت زندگی کارگران فاصله وجود دارد؛ به طور قطع توجه به معیشت کارگر پس از تعیین دستمزد به پایان نرسیده است و ما باید حتما در طول سال تلاش کنیم تا با فعالیت جدی تعاونی های امکان در سراسر کشور شرایط مطلوبی را برای زندگی کارگران فراهم کنیم.
وی توجه به معیشت کارگران را یکی از اصول کار دانست و ادامه داد: معیشت کارگری باید مورد توجه دولت، قانونگذاران و تصمیم گیران قرار گیرد و ما تلاش کرده ایم نقش و اثر نیروی انسانی را به عنوان محور توسعه متوازن و پایدار پررنگ کنیم.
شریعتمداری اضافه کرد: در سال رونق تولید، محور تولید کارگران به شمار می روند و از آنجا که کارگران، آینده خود را در جامعه بازنشستگی می بینند باید تلاش کنیم افزایش حداقل حقوق بازنشستگان معادل افزایش حداقل دستمزد کارگری باشد که این اقدام برای نخستین بار در کشور به درستی انجام شد.
وی تصریح کرد: تلاش داریم با فعالیت جدی تعاونی های امکان در سراسر کشور، شرایط مطلوب را برای زندگی کارگران فراهم کنیم تا تعاونی ها بتوانند با دستیابی به ارز نیمایی و استفاده از تسهیلات بانکی، کالاهای مورد نیاز جامعه کارگری را با قیمت تمام شده و حداقل سود تعاونی های کارگری تامین کنند و به دست جامعه کارگری برسانند.

** رایزنی با وزارت راه درباره مسکن کارگری 
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امروز جامعه کارگران و بازنشستگان کارگری در تامین مسکن مورد نیاز خود در رنج و عذاب به سر می برند؛ بنابراین نیاز است درباره مسکن کارگری با وزارت راه و شهرسازی به جمع بندی روشنی برسیم.
وی ادامه داد: کارگری که در حال بازنشستگی است نباید در تامین مسکن مشکل داشته باشد؛ البته مسکن مهر ساخته شد و اقدامات خوبی صورت گرفت اما باید برای خرید مسکن کارگری و بازنشستگی تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفت.
شریعتمداری افزود: نیروی کار امروز بیش از گذشته مورد اهمیت است؛ تا جایی که رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر به هر سال یک نام اقتصادی داده اند؛ زیرا بر این باورند که دشمن از این نقطه ضعف می تواند به انقلاب و ثمره خون شهیدان صدمه بزند بنابراین تلاش کردند با حرکت به سوی اصول اقتصاد مقاومتی، اقتصاد ایران را در مقابل تکانه های دشمنان مقاوم کنند و امسال را نیز سال رونق تولید نامگذاری کردند. 
وی اضافه کرد: اگر برنامه ها در محور تولید نچرخد، این نامگذاری در حد شعار باقی می ماند؛ هر سال تلاش ما برای رونق تولید بوده است اما امسال باید سفره جداگانه ای بگسترانیم.
«در سال رونق تولید باید نظام مالیاتی ما دارای سیاست های جداگانه ای باشد و از رونق تولید حمایت کند؛ به این معنا که هر جا دودکش کارخانه ای کار می کند به عنوان مودی مالیاتی شناسایی شده است؛ پس باید بررسی کنیم اگر تولید این کارخانه رونق دارد 30 درصد افزایش مالیاتی را به آن تحمیل نکنیم و به دنبال شناسایی مودی های جدید باشیم که تاکنون گذرشان به امور مالیاتی نیفتاده است». 
وی ادامه داد: همچنین در سال رونق تولید، نرخ سود تسهیلات برای فعالیت های تولیدی و سرمایه ثابت باید به گونه ای باشد که تولید، صرفه اقتصادی داشته باشد. به همین منظور شورای پول و اعتبار و سازمان برنامه و بودجه کشور باید منابع بودجه عمومی را برای فعالیت های تولیدی در نظر گیرد.

** اجرای طرح اشتغال روستایی با تمام شماری متقاضیان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تخصیص یک میلیارد و 500 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای طرح اشتغال روستایی و عشایری اشاره کرد که 50 میلیارد دلار به ریال تبدیل شده و در اختیار چهار بانک عامل در سراسر کشور قرار گرفته است.
وی ادامه داد: با تصویب شورای اشتغال این مبلغ زیر نظر استانداران و با نرخ چهار تا 6 درصد در اختیار فعالیت های تولیدی در سراسر کشور قرار گرفت که 70 درصد این منابع جذب بخش کشاورزی شد و بقیه به پرورش دام اختصاص یافت.
شریعتمداری یادآوری کرد: رئیس جمهوری از همه استانداران خواسته است با «تمام شماری» مشخص کنند این تسهیلات با کارمزد چهار درصد در اختیار چه افرادی قرار می گیرد و برای فعالیت در چه بخشی و در کدام نقطه کشور استفاده می شود تا با این شفاف سازی در 6 ماهه دوم از واحدهای تولیدی حمایت شود.
به گفته وی، این منابع باید در اختیار اقتصاد دانش بنیان قرار گیرد که ناشی از تفکر جوانان ایرانی است و می توانند با سرمایه اندک حتی برای جمعیت زیر 10 هزار نفر نیز کار ایجاد کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در نظر داریم برای فعالیت تولیدی زنان سرپرست خانوار وام هایی اختصاص دهیم، در همین زمینه دیروز یادداشت تفاهمی با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری امضا شد.
شریعتمداری تصریح کرد: براساس برنامه تحقق ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری سالیانه برای ایجاد اشتغال و رشد ثابت هشت درصد ممکن نیست؛ بنابراین باید مشکل اشتغال کشور رفع شود. 
به گزارش ایرنا، حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است.
بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.
امسال نیز سال «رونق تولید» نام دارد. ایرنا

 

  twitter linkedin google-buzz facebook digg afsaran
کلید واژه
 
نظرات بینندگان
نظر شما
لطفا جهت تسهیل ارتباط خود با ایران سپید، در هنگام ارسال پیام این نکات را در نظر داشته باشید:
1.ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.
2.از تایپ جملات فارسی با حروف انگلیسی خودداری کنید.
3.از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری کنید.
4. ثبت نظرات در سايت ايران سپيد براي هر نظر حداکثر 400 واژه است.
نام:
ایمیل:
نظر: *